MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
Bobiej
bubbachups schreef:
(quote)

Zij verdienen hun geld niet met cd verkoop maar met reclame's e.d dus voor hun zal het inderdaad niet zoveel uitmaken. De wat minder bekende artiesten hebben zulke inkomsten echter niet. Door cd's te kopiëren en te downloaden tref je dus vooral die minder bekende artiesten. Niet alleen doordat ze die paar miezerige center (if any) mislopen, maar ook omdat labels zonder cd verkoop natuurlijk geen contract gaan afsluiten om hun muziek in de winkels te krijgen. Dus ik zou zeggen, denk eens na, neem een bijbaan en koop je muziek gewoon. Downloadprogramma's zijn enkel om muziek te ontdekken en geen substituut.

Ik zei ook dat ik veel cd's koop, bubbachups. Misschien dat dat er niet goed uit komt bij mijn berichtje.
bubbachups schreef:
Dus ik zou zeggen, denk eens na, neem een bijbaan en koop je muziek gewoon.

Eigenlijk zeg je gewoon, degene die muziek download denkt niet na? Dan lopen er zeer veel gekken rond op de wereld .

neo
SiSsY bOY schreef:
De mensen die nu nog cd's kopen zijn niet echt toekomst bewust bezig.

Precies dus laten we maar geen cd's meer kopen en lekker gratis downloaden! Dan ben ik benieuwd hoe de toekomst eruit ziet....

Ik download nu best veel, maar ik ben pas 14 jaar en ik heb toch al zo'n 40 cd's, ik koop gewoon wat ik leuk vind, en downloaden vind ik niet verkeerd, maar als je een album goed vind, moet je die kopen. Soms brand ik wat, maar mensen die alleen maar downloaden hebben ook een andere muziekbeleving, waarderen de muziek vaak veel minder.

neo schreef:
...

Het woordje "gratis" haal je er zelf bij. Ik koop trouwens zelf ook nog regelmatig cd's maar inderdaad alleen van die artiesten die ik goed vind.

Ik zeg; ja en nee.

Ja, want het is een makkelijke manier om je horizon te verbreden, en nieuwe dingen makkelijk te leren kennen.

Nee, want;
1. Een CD kopen doe je uit respect voor de artiest.
2. Als je iets graag wil, moet je bereid zijn er iets voor op te geven. Give and Take.

Eigenlijk vind ik dat je als artiest op je website twee of drie nummers gratis moet aanbieden(zoals bijvoorbeeld Sigur Ros en Tapes 'n Tapes doen). Omdat je zo je horizon kan verbreden en ik voordat ik de CD koop heb ik aan twee nummers genoeg.
Voor de rest vind ik initatieven als de luisterpaal en myspace goede ontwikkelingen.

neo
SiSsY bOY schreef:
(quote)

Het woordje "gratis" haal je er zelf bij. Ik koop trouwens zelf ook nog regelmatig cd's maar inderdaad alleen van die artiesten die ik goed vind.

Ok dat was inderdaad niet gegrond. Te snel gereageerd zonder goed te lezen.

Is toch niet erg?

mu$ic schreef:
Is toch niet erg?

Nee, de meeste Top40 muziek is zo slecht, die mag je gewoon downloaden van mij.

SiSsY bOY schreef:
De mensen die nu nog cd's kopen zijn niet echt toekomst bewust bezig. Over niet al te lange tijd zal al de verwisselbare media verdwenen zijn en loopt alles via draadjes. Al de nieuwe technologien als Blueray en HD zijn eigenlijk al lang achterhaald.

Een internet aansuiting wordt zo standaard als de gas water en licht voorziening. In de auto heb je een harde schijf die wireless vol te pompen is met muziek, voor onderweg heb je een draagbare hardeschijf (is er natuurlijk al) en ook je hifi set zal een harde schijf hebben.
Dus volgens jou is de harde schijf het medium van de toekomst Guess again. Ik denk dat er andere technologie-en moeten komen zoals bv. blu-ray maar liefst solid-state zoals flash omdat de HD de densiteit van massa-opslag niet eeuwig kan bijbenen (magnetisch element kan niet oneindig klein). Trouwens, de CD vind ik als audio-medium nog steeds uitermate geschikt. Qua kwaliteit is 16 bits voldoende. DVD brengt 6 kanalen en blu-ray straks video in aanvaardbare kwaliteit. De HD is inderdaad nog wel enige tijd meest universeel maar zoals gezegd zie ik het eerder in solid-state.

Sietse
daarnaast vind ik het onzin om te zeggen dat het kopen van cd's niet toekomst bewust is...dat staat helemaal los van elkaar.
Je verzamelt iets of je verzamelt het niet. Daarnaast, het is nog steeds niet zo dat je overal je harde schijfje voorhanden hebt, terwijl ik met mijn cd's en platen toch echt wel op meer plekken kan draaien.

Daarnaast verwaarloos je ook nog eens het tastbare. Uiteindelijk zal het er op neer komen dat we straks toch allemaal dingen willen hebben die we kunnen vastpakken. Dat is nu eenmaal iets menselijks. Met een mp3 heb je het album niet, met een cd of plaat of de toekomstige drager wel.

Sietse schreef:
Met een mp3 heb je het album niet, met een cd of plaat of de toekomstige drager wel.
Zo is het maar net

Sietse schreef:
Daarnaast, het is nog steeds niet zo dat je overal je harde schijfje voorhanden hebt, terwijl ik met mijn cd's en platen toch echt wel op meer plekken kan draaien.

125 EUR voor een mooie externe van 320GB. Eén doosje met al je muziek op maw. Over portability gesproken.

Sietse
ja heb ik ook, maar dat is niet wat ik bedoel.
Ik kan bij mijn ouders in de huiskamer niet die ext. hd aansluiten, en wel een cd in de cd-speler stoppen, of een plaat op de platenspeler leggen.
Natuurlijk kan ik de pc beneden zetten naast de stereo toren (zullen mijn ouders leuk vinden) en of een laptop aansluiten, maar dat is allemaal extra werk, omslachtig en nodeloos.

Daarnaast ooit wel eens een harde schijf laten vallen? Aanrader...niet doen, dus transport technisch gezien niet verstandig om je ext. hdd overal mee naar toe te nemen.
cd's en platen* in de hoes heb je daar weinig problemen mee

*bakelieten plaat buiten beschouwing gelaten

Sietse schreef:
Daarnaast ooit wel eens een harde schijf laten vallen? Aanrader...niet doen, dus transport technisch gezien niet verstandig om je ext. hdd overal mee naar toe te nemen.
tja, da's een beetje een brakke vergelijking. Een CD-speler laat je ook niet zomaar vallen. En een iPod heeft zijn nut al miljoenenmaal bewezen alhoewel er een HD inzit.

neo
Maar als je een cdspeler of iPod laat vallen en die is onhermaakbaar kapot, dan ben je niet je 'collectie' kwijt zoals dat bij een harde schijf wel is.

Het downloaden zie ik slechts als hulpmiddel bij het selecteren van goede muziek.. Verder ben ik het met Sietse eens dat het iets menselijks is om tastbare dingen te willen hebben. Het is toch veel heerlijker om eens het boekje uit een cd-doosje te halen en door te bladeren (en dan heb ik het nog neit eens over platen) dan om ergens op een scherm wat lettertjes te lezen.

De rest van de wereld mag fijn naar andere media overstappen.. ik blijf gewoon lekker cds (en later denk ik ook wel platen) draaien.

Ben het hier zeker mee eens. Ook ik hou er van om gewoon een tastbare cd met boekje etc. te hebben. Daarnaast wil ik zo ook de artiest die ik goed vind financieel steunen als mijn teken van dankbaarheid voor hun muziek. Totaal geen probleem mee, al hoe wel de prijs voor een cd best wat naar beneden mag. Het feit dat ik cd's koop zegt echter niet dat ik niet veel download. Integendeel. Maar mijn visie is de volgende; Wanneer ik een album download van een artiest die ik nog niet ken en als ik vervolgens dat album helemaal geweldig vindt, dan koop ik het eerstvolgende album die de band of artiest maakt.

ik download wel veel muziek, maar omdat ik een redelijk oude computer heb met weinig vrije harde schijf ruimte brand ik de albums vaak op een lege cd. Vandaar dat ik nu ook een flink aantal gekopieerde cds heb, en dan heb je gelijk iets tastbaars. Is natuurlijk niet te vergelijken met echte cds, maar dan kan ik ze tenminste op mn cdspeler afspelen en niet op die brakke computerboxjes.
Ik koop laatste tijd wel veel vaker cd's, omdat ik eindelijk eens wat geld heb en omdat het toch wat mooier staat in je cd-kast.

Ik heb het idee dat iedereen hier steeds ongeveer hetzelfde zegt. En zo niet, dan zeggen ze wel weer wat anders...

Voeg ik ook nog even niks toe

Feit voor mij is iig dat ik sinds ik download ik ook meer en meer koop. Downloaden bespaart niet, maar kost!

Als je downloadt om niet te hoeven kopen, ja dan ben je fout bezig.

Daarnaast ooit wel eens een harde schijf laten vallen?

Ik ken trouwens meer en meer mensen waar je beter met een harde schijf aan komt draven, dan met een CD of platenspeler. Only a matter of time.

Dr.Greenthump
Tja zoals ik lees zijn er veel mensen waarbij het downloaden van muziek stimuleert tot het kopen van een album. De hoofdreden waarom ik download is eigenlijk heel simpel en tegelijkertijd cliché, ik heb er gewoon het geld niet voor en het is aantrekkelijk om door middel van een paar klikken een album binnen te halen. En nee ik koop hierdoor niet meer of mider cd's. Ik heb eigenlijk ook maar 2 albums (In Search of en een Nate Dogg cd) en kocht allang - voordat het downloaden vrij toegankelijk werd - geen albums meer. Ik download echt fulltime en heb binnen een kleine maand zo'n 6 gigabyte aan muziek te pakken. Tegelijkertijd ontplooi ik mezelf ontzettend snel. Als er hier op musicmeter een album wordt geprezen dan zet ik em op de download en zo ontdek ik ook muziek binnen genres als Electronic en Jazz bijvoorbeeld. Daarnaast ben ik ook een 'echte' filmliefhebber en tja gezien mijn budget moest ik op een gegeven moment kiezen tussen een collectie DVD's of cd's en heb voor het eerste gekozen. Voor mij heeft het dan ook geen zin om zomaar een enkele cd te gaan kopen.

Ook ik erger me aan de prijzen van cd's. Als er bijvoorbeeld een nieuwe release uitkomt van een cd dan kost die € 20 euro en datzelfde geldt voor de DVD. Alleen daalt de prijs van een DVD vele malen sneller. De debuurtplaat van Nas ligt nog steeds in de winkel voor € 20 en dat is niet bepaald motiverend ...

ALs je een paar jaar download, en alles al hebt wat je ooit wilde gaat de glans er behoorlijk van af.
Ik download bijna niks meer en heb mij weer op mijn vinyl collectie gestort.
Het jagen en vinden van vinyl of een cdjte was echt een kick je was blij met die ene cd die een maand lang niet uit je speler te branden was.
Dat heeft het download tijdperk voor mij , herstel : dat heb ik voor mij zelf verpest....helaas.

Ik download enkel om nieuwe groepen te ontdekken of te horen of liedjes goed zijn. Neem nu dat ik het album Outsides van Arsenal wil kopen dan ga ik eerst opzoek naar liedjes van hun via bearshare, .... om te luisteren of de liedjes mij bevallen en dan ga ik gewoon naar de platenzaak om dat album aan te schaffen.

Iedereen maakt voor zijn eigen uit of ie volledige albums wilt downloaden, maar aan mij is dit allerminst besteed. Een collectie met originele cd's is zoveel meer waard dan gekopieerde cd's die exact dezelfde muziek bevatten en waar je op de koop toe het zelfde voorblaadje kan insteken.

Ik koop vooral iets oudere cd's van rond de 10 euro en dan vind ik de prijs wel meevallen. Soms koop ik ook duurdere cd's zo kocht ik over 't laatst: A Perfect Circle: mer du noms voor 17 euro. Veel centen? Bwa...voor iets waar je nog zoveel jaar naar kan luisteren.

|Joël|
Ik was vroeger echt heel erg tegen downloaden.
Sinds 5 jaar ofzo download echt bijna iedereen gratis hun muziek, ik downloade legale muziek via Planet Music Stream tegen betaling.
Dit doe ik nu al zo'n 5 jaar maar ik ben het nu echt zat.
Je betaald er voor maar toch is het niet helemaal je eigen muziek, er zit een licentie bij met wat je wel en niet mag en dat brengt nogal wat beperkingen met zich mee. Zo kan je die muziek niet op elke draagbare speler krijgen omdat de speler beveiligde WMA bestanden niet af kan spelen of nog erger zoals een Ipod omdat je daarvoor via ITunes van de WMA bestanden eerst ACC bestanden moet maken... MAAR dat kan alleen met onbeveiligde WMA bestanden. Dus je betaalt voor die stomme Music Stream en toch is het niet mogelijk die muziek op je Ipod te krijgen
En dan nog iets, in die licentie staan ook dingen waaraan je je moet houden zo kan je de meeste nummers maar 3 keer op een CD zetten omdat je anders héél veel CD's vol zou kunnen branden en het ilegaal gaan verkopen... dit is dus ook heel stom. Het enige wat je eigenlijk mag is het nummer onbeperkt afspelen op je PC. Het komt er dus op neer dat ik nu al 5 jaar Planet Music Stream gebruik omdat ik het oneerlijk vind om muziek van de artiesten te "jatten" maar ik vind dat ze die betaalde downloads dan wel beter mogen regelen. Want zoals je dus kan lezen werkt het eigenlijk voor geen meter.

Wat ik moet doen om mijn muziek toch op mijn Ipod te krijgen en te zorgen dat die licenties weg zijn:
Eerst op een CD de nummers branden, dan de CD in me PC doen, openen in Windows Media Player, dan de muziek rippen, dan heb ik de bestanden maar dan onbeveiligd en dan kan ik ze eindelijk naar ACC doen via Itunes en ze op me Ipod zetten.

Dit vind ik dus te veel werk en ik snap niet dat ze die stomme licenties erop doen want Windows Media Player is standaard software op elke computer met Windows waarmee je via een omweg die licentie dus weer kwijt kan raken.

Na jaren van geld uitgeven aan licenties heb ik er genoeg van... of nou ja eigenlijk betaalde ik die muziek zelf niet, nou ja soms wel als ik veel downloade, maar me ouders betaalde dat.
Maar moet je nou eens na gaan hoe slecht dat licentie gebeuren dus is want mijn ouders willen geen ilegale muziek en download programma's op hun PC dus ze willen gewoon blijven betalen voor mijn muziek via Planet Music Stream en toch al betaal ik het niet zelf heb ik er gewoon helemaal genoeg van, dat moet toch genoeg zeggen wég met die licenties.

Sinds een tijdje download ik dus illegale muziek op mijn eigen PC en ik het is gewoon veel beter en die platenmaatschapijen moeten niet zeuren vanwegen de vrij hoge prijs die je voor een CD betaald en het legaal downloaden wat dus niet werkt

Ik koop en download; dit vanwege het feit dat veel muziek die ik wil kopen, niet in de winkel te krijgen is. Wel g ik nog steeds op zoek naar de originele albums. En als ik dan ergens iets kan vinden, ben ik weer helemaal gelukkig.

|Joël| schreef:
Wat ik moet doen om mijn muziek toch op mijn Ipod te krijgen en te zorgen dat die licenties weg zijn:
Eerst op een CD de nummers branden, dan de CD in me PC doen, openen in Windows Media Player, dan de muziek rippen, dan heb ik de bestanden maar dan onbeveiligd en dan kan ik ze eindelijk naar ACC doen via Itunes en ze op me Ipod zetten.

Maar als je dat zou doen ben je al net zo goed illegaal bezig als dat je het simpelweg via een programma zou downloaden.

Het is economisch gezien niet erg slim van bedrijven die legale muziekdownloads aanbieden om het zo goed te beveiligen, ik denk dat veel mensen er snel genoeg van krijgen.

|Joël|
Nightrider schreef:
(quote)

Het is economisch gezien niet erg slim van bedrijven die legale muziekdownloads aanbieden om het zo goed te beveiligen, ik denk dat veel mensen er snel genoeg van krijgen.
Ja precies ik heb het met veel moeite ongeveer 5 jaar uitgehouden wat wel erg lang is want ik ergerde me er zo erg aan en dan betaalde me ouders het nog voor me ook dus het was eigenlijk voor mij "gratis".
En je hebt helemaal gelijk het is economisch gezien inderdaad heel dom want het is toch logisch dat als je iets betaald je het ook op je Ipod wil kunnen zetten om maar een simpel voorbeeld te noemen.

Nightrider schreef:
(quote)

Maar als je dat zou doen ben je al net zo goed illegaal bezig als dat je het simpelweg via een programma zou downloaden.

Ja daar heb je gelijk in maar anders kan ik nooit muziek op me Ipod krijgen door die licentie
Ook zie ik dit niet als iets ergs omdat ik die muziek toch eerst heb betaald maar goed ik kan het dan wel weer illegaal versprijden dus het is inderdaad niet goed.
En daar ben ik nu zelf inmiddels ook achter dus vandaar dat ik sinds kort toch maar illegaal ben gaan downloaden.

Ik vind het eigenlijk te makkelijk is om illegaal muziek te downloaden. Mede daardoor doe ik het zelf ook.

Maar aan de andere kant: als het niet zo makkelijk was geweest, had ik nog nooit van een hoop bands die ik nu wél ken, gehoord. En had ik waarschijnlijk toch níet dat kleine aantal cd's wat ik heb gekocht (14 en wat prut van vroeger. Heb trouwens nog wel een verlanglijstje).

Dus het mes snijdt aan twee kanten: enerzijds kost het dus wel degelijk geld, máár als ik (en met mij waarschijnlijk meer mensen) muziek écht goed vind, koop ik het album gewoon. En ik ga naar concerten. Alleen daaraan geef ik de komende 2 maanden al meer dan 130 euro uit..

Als artiest zijnde, is de nadruk dus verschoven van het uitbrengen van albums (waarop dus geld verdiend zou moeten worden), naar het optreden en de merchandising daaromheen. Want ervaringen en tshirts zijn niet te downloaden.

Dr.Greenthump schreef:

Ook ik erger me aan de prijzen van cd's. Als er bijvoorbeeld een nieuwe release uitkomt van een cd dan kost die € 20 euro en datzelfde geldt voor de DVD. Alleen daalt de prijs van een DVD vele malen sneller. De debuurtplaat van Nas ligt nog steeds in de winkel voor € 20 en dat is niet bepaald motiverend ...

Beter opletten. Tegenwoordig dalen CD's zelfs al vaak binnen een maand of zes, zeven. Alleen gaan ze van sommige labels nog al eens heen en weer. De debuutplaat van Nas is al zeker vijf keer maandenlang voor 9-10 euro te vinden geweest in de betere winkel.

Ruby1966
starbright boy schreef:
De debuutplaat van Nas is al zeker vijf keer maandenlang voor 9-10 euro te vinden geweest in de betere winkel.

Heden € 7,99 bij bol.com

Gast
geplaatst: vandaag om 13:17 uur

geplaatst: vandaag om 13:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.