MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
Omayyad
Ruby1966 schreef:
Heden € 7,99 bij bol.com

Alleen vandaag?

Ruby1966
Morgen zal ik weer even kijken

Omayyad
Ruby1966 schreef:
Morgen zal ik weer even kijken

starbright boy schreef:
(quote)

De debuutplaat van Nas is al zeker vijf keer maandenlang voor 9-10 euro te vinden geweest in de betere winkel.

Ow ik ging er juist vanuit dat de betere platenzaak deze titel juist niet op voorraad had

Joy
Haveaniceday schreef:
Ik vind het eigenlijk te makkelijk is om illegaal muziek te downloaden. Mede daardoor doe ik het zelf ook.

Maar aan de andere kant: als het niet zo makkelijk was geweest, had ik nog nooit van een hoop bands die ik nu wél ken, gehoord. .

grappige is dat muzikanten die nog niet al te bekend zijn dolblij zijn met verspreiding van hun muziek, legaal of illegaal, en als het geld eenmaal binnen begint te stromen ziet men die verspreiding ineens heel anders en gaat men er alles aan doen om tegen te houden

dubbele moraal

daarnaast

het wordt tijd dat muzikanten die zeiken over illegale verspreiding die energie eens gaan steken in creatiever omgaan met het uitbrengen van hun muziek en het probleem eens wat creatiever gaan oplossen

tussenvormen bestaan al, nummertje downloaden voor een halve euro bijv

maw, denk en groei eens mee met een niet te stoppen ontwikkeling ipv het te willen verbieden

verbieden van iets heeft in de gehele geschiedenis van de mensheid sowieso nog nooit wat opgelost

Joy schreef:
(quote)

verbieden van iets heeft in de gehele geschiedenis van de mensheid sowieso nog nooit wat opgelost

Idd, dus het verbieden heeft geen zin. Maar ik moet zeggen dat het kopen van een enkel nummertje voor €0.50 euro of iets dergelijks, bij mij ook niet aan gaat slaan. Dan betaal ik liever 5 euro meer voor een concert en download de cd gratis ofzo.
Ik wil ook nooit één enkele track hebben, maar gelijk het hele album. Anders wordt het wat mij betreft een beetje uit z'n verband gerukt.
Maar: voor veel mensen is het goedkoop kopen van een enkel nummer wel een uitkomst, aangezien die vooral top40 meuk luisteren.

startbright boy schreef:
De debuutplaat van Nas is al zeker vijf keer maandenlang voor 9-10 euro te vinden geweest in de betere winkel.

En een zoals ik al zei: goede muziek koop ik echt wel Zeker voor de acceptabele prijzen op internet tegenwoordig.

Ik heb downloaden, een hele lange tijd afgezworen. In de tijd daarvoor heb ik het juist weer heel veel gedaan.

Het leuke van downloaden is, je kunt op zoek gaan naar nummers van bekende/je favoriete bands die je nog niet had. En die vrij moeilijk zijn om op cd te krijgen.
Muse - House of the Rising Sun
Elbow - Independent Women
enz enz.
En ik heb sinds een tijd MTV2 en nu gaat de zin een beetje over om van elke band met meer dan 1 leuk liedje de cd te gaan kopen. Dus ik ga binnenkort doen wat hier al veel mensen doen. Eerst downloaden dan kopen.

Maar het kopen van cd's blijf ik zeker doen. Kijk naar het boekje bij Orphans van Tom Waits. Het Sigarendoosje van Krankenhuis bij de Kift (Elk liedje in drie talen, bij de kift zijn het naar mijn mening ook meer gedichten dan songteksten)
Maar mijn punt is, als je zo'n dingen waardeerd heb je een probleem want ze zijn ze erg moeilijk uitteprinten

Joy
[Haveaniceday"]

Idd, dus het verbieden heeft geen zin. Maar ik moet zeggen dat het kopen van een enkel nummertje voor €0.50 euro of iets dergelijks, bij mij ook niet aan gaat slaan. Dan betaal ik liever 5 euro meer voor een concert en download de cd gratis ofzo.

jij wilt de hele ceedee, pakkumbeet 10 nummers,

dus voor 5 euro, dat zijn dan prima prijzen, bakken en klaar

de keus voor een concert heb je sowieso dus dat staat erbuiten

Sinds ik muziek kan downloaden koop ik veel minder cd's, zelden eigenlijk nog. Ik haal alles gratis binnen en omdat ik de muziek dan toch al heb doe ik de moeite niet meer het ook nog te kopen.
Ik download hele cd's, gewoon omdat het kan. Eigenlijk vind ik het niet eens leuk dat het zo is tegenwoordig, ik word er te gemakzuchtig door. Vroeger ervaarde ik het nog echt als mezelf een kadootje geven als ik een plaat/ cd kocht en onderweg van de platenzaak naar huis zat ik me er al op te verheugen mijn nieuwe aanwinst op te zetten.
Misschien moet ik maar eens wat minder downloaden en vaker kopen en weer opnieuw leren om blij te zijn met een nieuw cdtje...

Downloade, dat doe ik ook - vooral zeer obscure dingen - en al wat goed is probeer ik te kopen. Zie maar in het topic 'wat heb ik laatst gekocht' en mijn naam duikt vaak op. Weliswaar veel ebay, maar ook bestellingen via foxglove en infraction en ikuisuus etc.... Ook verschillende labels verkopen via ebay tegenwoordig.
Dus ik beschouw mezelf als iemand die de muziekindustrie geen ernstige schade toebrengt

Wat ik wel NOOIT zal doen, is een mp3 kopen. Ik heb er onlangs enkele gratis mogen downloaden via Itunes. Is die kwaliteit altijd zo belabberd? 128 kbps was het. Ik rip mijn cd's op HD altijd aan 320 kbps (deels ook omdat ik voor tv werk en een goede verhouding kwantiteit - kwaliteit wil hebben op de HD). Maar dan nog, leg de cd op (of het vinyl) en op de betere geluidsinstallaties hoor je toch verschil.

Sietse
evilj, als je ript en een goede verhouding wil hebben dan kun je beter voor vbr gaan. Kwaliteit - Kwantiteit echt het beste...

verder sluit ik me bij je aan...ik koop geen mp3's en vind dat erg stom. En betaal me scheel aan de vele albums die ik iedere maand weer koop.

Ik download illegaal. Dat dit de artiesten geld kost, maakt mij op zich niet uit, want het gaat naar mijn idee zo:
Mensen kopen een single, de artiest verdient daar dus aan, en doen ze die cd uploaden naar programma's als LimeWire, welke ik dus gebruik, en dan wordt deze gedownloadt.
Dus:
A: De artiesten verdienen er wel op, zei het niet zoveel
B: Die artiesten verdienen al goed genoeg, ik ga echt niet stoppen met downloaden omdat een verwende artiest zich anders geen nieuw zwembad ofzo kan veroorloven.

Leve het illegale downloaden!

Iemand in mijn huis is wel tegen downloaden, omdat de artiest dus niks verdient, maar af en toe vraagt hij of iets voor hem kan downloaden. Waar zit daar de logica?
Ben tegen of voor, niet beide, denk ik dan

sxesven
OldSkool schreef:
Ik download illegaal. Dat dit de artiesten geld kost, maakt mij op zich niet uit, want het gaat naar mijn idee zo:
Mensen kopen een single, de artiest verdient daar dus aan, en doen ze die cd uploaden naar programma's als LimeWire, welke ik dus gebruik, en dan wordt deze gedownloadt.
Dus:
A: De artiesten verdienen er wel op, zei het niet zoveel
B: Die artiesten verdienen al goed genoeg, ik ga echt niet stoppen met downloaden omdat een verwende artiest zich anders geen nieuw zwembad ofzo kan veroorloven.

No offence, maar wat een ongelooflijk brakke redenering.

sxesven schreef:
(quote)

No offence, maar wat een ongelooflijk brakke redenering.

Vertel

Nou, als ik me ermee mag bemoeien...
Wat Oldskool zegt over verwende artiesten geldt misschien wel voor de artiesten die hij beluistert, maar er zijn genoeg artiesten die echt nog maar net rondkomen met touren/albums verkopen. Die hebben het niet zo breed en er zijn genoeg bands die ernaast nog een baantje hebben. Daarom koop ik cd's, maar ook omdat ik dat zelf leuker vind.

sxesven
OldSkool schreef:
(quote)

Vertel

Nou, waar te beginnen. Ik hoop dat je niet te naïef bent om te denken dat iedereen die dat ding via een P2P programma aanbiedt het zélf heeft geript. Er hoeft maar één bestandje te zijn dat vervolgens oneindig gedeeld kan worden - beetje het sneeuwbal idee. Dat ene singletje á €5 dekt toch echt de kosten niet, denk je wel? Bovendien worden veel dingen al pre-release gelekt, waardoor er helemaal geen verkoop aan vooraf is gegaan. Dat ondergraaft je theorie sowieso al een beetje. 'De artiesten verdienen er wel op' en 'die artiesten verdienen al goed genoeg' vind ik dan zulke slappe aannames; als iedereen er zo over denkt verdienen ze er namelijk geen zak meer aan. En dat marginele deel artiesten wat van de muziek kan leven is te verwaarlozen; misschien de acht (alle acht!) artiesten waar je zelf naar luistert niet, maar veel artiesten moeten vooral investeren in hun muziek, om hun muziek te kunnen maken. Bovendien vind ik het niet meer dan logisch dat je gewoon betáált voor iets waar iemand hart en ziel, bloed, zweet en tranen, tijd en geld in heeft gestoken Die laissez-faire, komt-wel-goed, zal-wel, wat-zeuren-ze attitude van mijn eigen generatie vind ik verschrikkelijk storend.

sxesven schreef:
Die laissez-faire, komt-wel-goed, zal-wel, wat-zeuren-ze attitude van mijn eigen generatie vind ik verschrikkelijk storend.

Juist om dat van iemand uit jouw generatie te horen: top.
Ik heb al zoveel kromme redeneringen gelezen en dat gaf me een niet al te positief beeld van de hedendaagse jongeren (ja ik moet ook nog kado's kopen voor verjaardagen, ja ik moet nog dit, ja ik moet nog dat).
Gelukkig............. dat er maar meer sxesvens moge rondlopen op deze site!
Niks tegen een download hier en daar om iets uit te proberen of omdat het geduld tot de release er niet is, maar de houding van 'waarom zou ik er voor betalen' stoort mij altijd vreselijk.

OldSkool schreef:

Ik mag hopen voor jou dat je nooit met iets geniaals op de markt komt en daar dan flink geld aan gaat verdienen. Stel je voor: die verwende Oldskool zou er zomaar een nieuw zwembad voor kunnen kopen. Mooi niet: ik betaal niet voor jouw product, je hebt geld genoeg en meer hoef je niet te krijgen en het boeit mij niet dat je er ook voor gewerkt hebt..................

neo
aERodynamIC schreef:
Juist om dat van iemand uit jouw generatie te horen: top.

Hier nog eentje. Al heb ik er hard hoofd in aangezien op lange termijn zo de muziekindustrie naar de mallemoeren wordt geholpen door de 'ik ga er niet door betalen' mensen. Snap het ook niet hoe mensen er zo bekrompen over kunnen denken.

Ik stel mijn post bij: Ik download illegaal. Dat dit de artiesten geld kost, maakt mij op zich niet uit.

A: De artiesten verdienen er wel op, kijk maar naar de vele rechtzaken die de afgelopen jaren geweest zijn en hoe er reclame wordt gemaakt voor de nu goedkope downloads.
B: Heel veel mensen downloaden illegaal, erachteraan gaan is onbegonnen werk. Illegaal downloaden kun je niet stoppen, hoe erg het ook is.

Zover de bijstelling van mijn mening

neo
Denk je nu echt dat iedere artiest bakken verdient en het toch altijd een groot paradijs voor ze zou zijn? Kan hier echt totaal niet bij. Wat als jou favoriete artiesten niks meer kunnen doen omdat iedereen het maar download?

1. downloaden

2. goed = kopen

3. matig = nog een keer luisteren = goed, dan kopen

4. matig = nog een keer luisteren = slecht, weg ermee

5. slecht = weg ermee

Simpel, duidelijk, doeltreffend. De artiesten die het in mijn ogen verdienen, krijgen hun geld. Helaas mis je dan de spanning dat je een album nog niet gehoord hebt. Dus zo af en toe wil ik nog weleens een album kopen zonder dat ik het album ken.

OldSkool schreef:
Ik stel mijn post bij: Ik download illegaal. Dat dit de artiesten geld kost, maakt mij op zich niet uit.

Jij gaat vast en zeker geen betaalde baan zoeken en jij hebt er absoluut geen moeite mee als jouw baas zegt 'ik betaal jou niet, lekker boeiend, je hebt in het verleden genoeg gekregen'.
Zo krom allemaal.............. nogmaals: dingen uitproberen, niet kunnen wachten tot de release of dingen gewoon niet meer kunnen vinden in de winkels, ok, maar een houding als deze vind ik ongelooflijk.
En artiesten verdienen er genoeg geld op: ja, en? De hema verdient ook genoeg, dus zonder te betalen maar de winkel verlaten?
Iedereen doet het, dus jij ook? Ik spring in de sloot, dus jij ook????

Sietse
duidelijk voorbeeld:

ik ben muzikant. Heb twee cd's uitgebracht, beide gelimiteerd (meer dan 100 stuks hoef ik echt niet te verwachten te verkopen, want mensen downloaden het gewoon, waar ik trouwens geen problemen mee heb). Heb verschillende optredens gedaan, waaronder voor sommigen goed betaald (voor mijn doen dan).

Echter, met al de verkoop en optredens heb ik nog steeds niet de kosten van mijn instrument(en) eruit.
Ik denk dat ik blij mag zijn als ik op de helft zit van mijn laptop en externe geluidskaart...laten we het over de gewone pc en internet geluidskaart maar niet hebben.

Kosten totaal gemaakt in de afgelopen 5 jaar voor de muziek zijn ongeveer 3000 euro, ontvangen ongeveer 1000. Das dus 1/3.

Als al die mensen die mijn albums hebben gedownload en het ook nog eens leuk vonden het daadwerkelijk, zouden willen kopen (en mij er dus mee lastig vielen) dan zou ik nu ongeveer op 2/3 hebben gezeten...(das 200 cd's meer van mijn eerste cd, die op internet heel erg hard rond is gegaan in het begin en ik nog geregeld mailtjes krijg dat mensen die tof vinden)
maar puur omdat er dus mensen zijn die niets meer kopen om dat downloaden makkelijker is en de artiesten toch wel genoeg verdienen is dit niet het geval.

Verder zul je mij hier niet over horen want ik weet dat het zo is, maar het excuus dat artiesten genoeg verdienen lijkt me dus duidelijk niet van toepassing op al de gevallen. Let dus op met dit soort opmerkingen, want ze zijn zo loos als ik weet niet wat.

Downloaden is toch nog steeds legaal in NL, zolang je maar niet upload, toch?

Sietse
juist ja...fijn gedoogbeleid heh

Ik koop vaak later CD's die ik eerst gedownload heb.
Als ik een mooi album voor een redelijke prijs zie, dan schaf ik hem aan. Maar over het algemeen vind ik vaak dat je te veel voor een album moet betalen.

deric raven schreef:
Maar over het algemeen vind ik vaak dat je te veel voor een album moet betalen.

Dat vind ik nooit een argument om dan dus maar alles illegaal te doen. Het is zo duur! Ja, dat vind ik van heel erg veel dingen (en de euro heeft het niet beter gemaakt, alhoewel cd's juist als zo'n beetje enige gezakt zijn in prijs!!). Dan moet je keuzes gaan maken of je dat nu leuk vind of niet. Je jat ook je levensmiddelen die te duur zijn niet mag ik hopen: dan zoek je een goedkopere supermarkt of je gaat creatiever met je aankopen om.
En anders maar niet meer-meer-meer. Dat is een houding die me stoort (overigens is dit niet rechtstreeks aan jou deric; ik weet dat je veel koopt ).

Ik heb een aantal jaar redelijk wat gedownload. Meestal bijzondere livetracks, nieuwe tracks op best of cd's of een nummer van een artiest waar ik verder niet echt in geinteresseerd was. Nog nooit een volledig album (ook al omdat mijn verbinding te traag was).

Tegenwoordig download ik nooit meer. De cd's die ik koop zijn over het algemeen rond de 10 euro, hetgeen ik een prima prijs vind. En het heeft toch wat speciaals om tussen alle stapels cd's door het album te zoeken wat je wilt draaien.

Als mensen tracks downloaden die later op een speciale editie verschijnen of die ene nieuwe track op een best of cd kan ik dat alleen maar toejuichen. Dat zijn businesspraktijken die wat mij betreft zo snel mogelijk moeten verdwijnen. Maar complete albums downloaden vind ik eigenlijk niet kunnen.

€10 is ook mijn prijs. Als ie duurder is dan is het van de financïele situatie afhankelijk of ik het koop en anders wacht ik gewoon tot de prijs gedaald is.

Ik vind dat de overheid ook wel een handje mag helpen door de BTW te verlagen van 19% naar 6%. Dagbladen, tijdschriften, boeken, concerten, sportwedstrijden en musea zijn 6% ik zou niet weten waarom cd's daar niet onder vallen.

Klumpie schreef:
Ik vind dat de overheid ook wel een handje mag helpen door de BTW te verlagen van 19% naar 6%. Dagbladen, tijdschriften, boeken, concerten, sportwedstrijden en musea zijn 6% ik zou niet weten waarom cd's daar niet onder vallen.

Cultuur valt toch onder de 6 procent BTW? In dat geval vind ik cd's toch ook wel onder cultuur vallen. Laten we een petitie maken

Tribal Gathering schreef:
En het heeft toch wat speciaals om tussen alle stapels cd's door het album te zoeken wat je wilt draaien.

Daar kan ik me prima in vinden!

Gast
geplaatst: vandaag om 20:05 uur

geplaatst: vandaag om 20:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.