MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
Sietse
sorry

Haha!

On topic: ik heb altijd een grote afkeer gehad tegen downloaden. Niet eens zozeer uit principe, maar meer omdat het gewoon vreselijk onpraktisch is. Muziek luisteren op mijn computer, verschrikkelijk lijkt me dat. Daarnaast krijg je al snel een overkill aan muziek. Er is geen enkele remming meer (behalve dan de opslagcapaciteit van je computer) qua kwantiteit, muziek ontdekken en luisteren wordt gedegradeerd tot ordinaire massaconsumptie waardoor al snel het gevaar loert van verschraling. Kun je met tientallen albumdownloads per week nog wel een band met de muziek opbouwen en er echt van genieten?

Maar goed, ook het principe van downloaden (iets nemen zonder ervoor te betalen) staat mij niet zo aan. Vergelijking met diefstal (zoals een auto stelen) wordt vaak gebruikt maar is een beetje krom. Je moet je namelijk wel afvragen van wie je steelt. In geval van een auto is iemand echt zijn bezitting kwijt, maar in geval van muziek (en intellectueel eigendom in het algemeen) is het een stuk lastiger. Wie zegt dat diegene er daadwerkelijk iets door misloopt? Lastig. Maar toch luister je naar iets waarvoor je eigenlijk had moeten betalen. Dus op zijn minst is het asociaal naar andere muziekliefhebbers toe die wél voor hun muziek betalen. Die mensen maken de muziek mogelijk waar downloaders enkel van profiteren.

Mijn beeldvorming van downloaders is dus altijd zowel om principiële als praktische redenen vrij negatief geweest. Sinds MuMe is daar wel enige verandering in gekomen. Ik zie hier namelijk veel mensen die het downloaden niet zozeer als vervanging van het kopen zien, maar enkel als hulpmiddel om de juiste keuze te maken. En daarmee vaak juist méér geld uitgeven aan muziek dan dat ze anders zouden doen. Dat vond ik erg goed om te zien en wat dat betreft is mijn beeld dus wel genuanceerd. Aan de ene kant heb je nog steeds mensen die enkel willen profiteren en dus kopen vervangen met downloaden. Voor die mensen kan ik nog steeds geen enkel begrip opbrengen. Maar aan de andere kant heb je gelukkig ook mensen die downloaden om juist betere aankoopbeslissingen te maken. En daarmee eigenlijk niets anders doen dan wat al decennia lang gebruikelijk is: in de winkel vragen of ze een bepaalde cd niet eerst even mogen luisteren.

EVANSHEWSON
the waterboy schreef:
(quote)

dus dat betekent dan dat ik hier niks mag zegen (schrijven)
aangezien ik dit niet kan zonder fouten

In deze zin ben je er uitermate in geslaagd om foutloos te schrijven, dus je bent op de goede weg.
Ik heb me zelf nogal schuldig gemaakt om de corrigeeragent te spelen, maar ik heb genoeg inlevingsvermogen om me voor te stellen dat het niet zo leuk is om altijd verbeterd te worden dus heb ik die aangeboren neiging om foutjes van een ander weg te willen werken wat onderdrukt.
Het lukt me aardig, maar af en toe zijn de fouten zo flagrant dat het me te machtig wordt en dan komt de hooligan in mij terug naar boven, sorry daarvoor.

EVANSHEWSON
bubbachups schreef:
Haha!

On topic: ik heb altijd een grote afkeer gehad tegen downloaden. Niet eens zozeer uit principe, maar meer omdat het gewoon vreselijk onpraktisch is. Muziek luisteren op mijn computer, verschrikkelijk lijkt me dat. Daarnaast krijg je al snel een overkill aan muziek. Er is geen enkele remming meer (behalve dan de opslagcapaciteit van je computer) qua kwantiteit, muziek ontdekken en luisteren wordt gedegradeerd tot ordinaire massaconsumptie waardoor al snel het gevaar loert van verschraling. Kun je met tientallen albumdownloads per week nog wel een band met de muziek opbouwen en er echt van genieten?

Maar goed, ook het principe van downloaden (iets nemen zonder ervoor te betalen) staat mij niet zo aan. Vergelijking met diefstal (zoals een auto stelen) wordt vaak gebruikt maar is een beetje krom. Je moet je namelijk wel afvragen van wie je steelt. In geval van een auto is iemand echt zijn bezitting kwijt, maar in geval van muziek (en intellectueel eigendom in het algemeen) is het een stuk lastiger. Wie zegt dat diegene er daadwerkelijk iets door misloopt? Lastig. Maar toch luister je naar iets waarvoor je eigenlijk had moeten betalen. Dus op zijn minst is het asociaal naar andere muziekliefhebbers toe die wél voor hun muziek betalen. Die mensen maken de muziek mogelijk waar downloaders enkel van profiteren.

Mijn beeldvorming van downloaders is dus altijd zowel om principiële als praktische redenen vrij negatief geweest. Sinds MuMe is daar wel enige verandering in gekomen. Ik zie hier namelijk veel mensen die het downloaden niet zozeer als vervanging van het kopen zien, maar enkel als hulpmiddel om de juiste keuze te maken. En daarmee vaak juist méér geld uitgeven aan muziek dan dat ze anders zouden doen. Dat vond ik erg goed om te zien en wat dat betreft is mijn beeld dus wel genuanceerd. Aan de ene kant heb je nog steeds mensen die enkel willen profiteren en dus kopen vervangen met downloaden. Voor die mensen kan ik nog steeds geen enkel begrip opbrengen. Maar aan de andere kant heb je gelukkig ook mensen die downloaden om juist betere aankoopbeslissingen te maken. En daarmee eigenlijk niets anders doen dan wat al decennia lang gebruikelijk is: in de winkel vragen of ze een bepaalde cd niet eerst even mogen luisteren.

bubba, ik ondersteun je betoog geheel en dit is de enige juiste attitude tegenover downloaden, denk ik.
Downloaden moet enkel dienen als smaakmaker naar het echte werk; de ceedee daarna aanschaffen van de hardwerkende artiest.
Trouwens al dat soms prachtige artwork, die bijgesloten boekjes, waarvan de drukinkt soms hemels ruikt, die mist zo'n blinde en dove downloader...

Het downloaden van Muziek gebeurt steeds vaker, en ik denk dat er in elke straat om de 2 huizen wel wat wordt gedownload.

er zijn diverse redenen te bedenken, waarom dat gebeurd.
gemakzucht, het zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk willen hebben. Principele bezwaren tegen de prijzen.

Voor mijzelf pindakaas ik een album of mp3 voor 2 redenen.
1 om zo makkelijk een keuze te maken van wat ik aan wil schaffen op muziek gebied.
2. dit heeft te maken met het "Very Hard to Find" syndroom
als ik van een bepaalde artiest niks kan vinden zowel in winkels als internet. als dat vaak de laatste mogelijk heid.

max en joep
In De Site > Gebruikers > Reacties op je cd-'fetisj' uit je omgeving:

ik vind dat de hele discussie of downloaden nu wel of niet kan/mag een totaal zinloze is.

het gebeurt nu eenmaal, punt.

muzikanten hebben nog nooit de ontwikkelingen kunnen tegenhouden.

vergeet niet dat het hele internet/www gedoe de muzikanten daarnaast ook HEEL erg veel goeds heeft gebracht he!!

je doet er niets aan dus het is nogal zinloos om je er druk over te maken

max en joep schreef:
ik vind dat de hele discussie of downloaden nu wel of niet kan/mag een totaal zinloze is.

het gebeurt nu eenmaal, punt.

Op die manier kun je alle discussies wel zinloos noemen. Mooie boel is dat.

max en joep
dat vind ik een beetje onzin, wat je nu zegt

DEZE specifieke discussie heeft niet zo veel zin zei ik..
Het fenomeen downloaden is namelijk niet te stuiten.

Ik bedoel, wees even reeel aub:
wat moet men er aan doen dan?
Het is naief te denken dat het niet de toekomst heeft.

Daarnaast kan het juist ook een hele mooie manier zijn voor bands om zich juist in de kijker te spelen.
Veel beginnende bands van nu bieden maar wat graag hun muziek gratis aan op huin sites en myspace pagina's.
Nooit eerder kon je namelijk zoveel mensen bereiken.
Ik ben bijv. zelf gitarist in een death/grind band en ik ben elke dag weer zeer benieuwd hoeveel plays we hebben op myspace.
Download het maar, graag zelfs.

max en joep schreef:
nee, zeker niet, das nie twaar wat je nu zegt.

vele discussies hebben zin.

echter, deze discussie niet.
het is namelijk niet te stuiten.

wees even serieus aub:
wat wou je er aan doen dan?

Persoonlijk ben ik tegen downloaden. Ik doe het een enkele keer uit nieuwsgierigheid. Mocht het aanslaan dan koop ik het origineel uit respect voor de muzikant. Daarnaast wil ik het origineel in bezit hebben, maar dat is meer de emotie-kwestie. Dus hoe je het wendt of keert downloaden is het gebruiken van een product zonder er iets voor te betalen (betergezegd : jatten).
Wat kunnnen we ertegen doen?? Goede vraag!! Uiteindelijk niets. Het heeft onlosmakelijk te maken met houding/gedrag.

max en joep
nee, heeft niets te maken met houding/gedrag.
Het is gewoon de tijd van nu.

Vroeger klaagde men massaal steen en been over de absurde CD prijzen.
Welnu, dat heeft zichzelf mooi opgelost.
En terecht, moeten er maar normale prijzen worden gevraagd.

De muzikant moet trouwens niet zeveren:
middels 1 website en de bijbehorende links etc. bereiken ze nu misschien wel 100000 ker zoveel mensen als vroeger.
Het is een zegen voor ze.
Zelfs ieder obscuur klein onbekend bandje kan nu laten zien wie ze zijn, gratis en voor niets.
En inkomsten behouden ze toch wel.

Want de "jatters", de "smerige dieven" zoals bijv. ik, ontdekken wel veel muziek waar ze mooi wel weer concert kaarten voor kopen en T shirts etc.
Zonder dat gedownload hadden veel bands de helft minder (betalende) fans.

Sietse
max en joep schreef:

Zelfs ieder obscuur klein onbekend bandje kan nu laten zien wie ze zijn, gratis en voor niets.

Klopt

En inkomsten behouden ze toch wel.

Nou merk er anders niets van...

erg naïef van je om zo te denken.

max en joep
hou nou toch eens op met je "dom" en "naief" man!

als je een inhoudelijk sterk betoog zo graag wil afbranden is dat goed, maar kom dan op zijn minst met zinvolle argumenten, niet met alleen gezwets.

Snappy schreef:
downloaden is het gebruiken van een product zonder er iets voor te betalen (betergezegd : jatten).

Ik maak ook gebruik van de openbare prullenbak zonder ervoor te betalen.. jat ik die dan ook?

Ik ben zeker voorstander van cds kopen, en downloaden is voor mij een goed hulpmiddel, zoals bubbachups al aangeeft. Ik ben ook meer geld kwijt aan cds dan wanneer ik geen dingen zou downloaden.

Casartelli (moderator)
The Scientist schreef:
Ik maak ook gebruik van de openbare prullenbak zonder ervoor te betalen..

Wees gerust, dat maak je nog wel goed zodra je ook een serieus belasting betalende burger wordt.

Casartelli schreef:
(quote)

Wees gerust, dat maak je nog wel goed zodra je ook een serieus belasting betalende burger wordt.

Er gaat ook belastinggeld de muziekwereld in, dus daar betaal je op dezelfde manier indirect ook voor.

Casartelli (moderator)
The Scientist schreef:
Er gaat ook belastinggeld de muziekwereld in, dus daar betaal je op dezelfde manier indirect ook voor.

Ik geloof niet dat er veel (overheids)subsidies bij platenmaatschappijen of individuele bands terechtkomen...

The Scientist schreef:
(quote)

Dat staat natuurlijk in geen verhouding tot elkaar. Maar los daarvan: voor het gebruik van de openbare prullenbak wordt geen prijs gevraagd, voor muziek (vaak) wel. Zou voor het gebruik van de prullenbak wel een prijs worden gevraagd en jij gooit er iets in zonder te betalen dan is dat inderdaad even fout.

ik weet ook dat het niet heel correct is, maar om muziek downloaden gelijk te stellen aan stelen vind ik ook een kromme vergelijking.

The Scientist schreef:
ik weet ook dat het niet heel correct is, maar om muziek downloaden gelijk te stellen aan stelen vind ik ook een kromme vergelijking.

Dat ben ik met je eens in de zin van, er is een onderscheid tussen materieel eigendom en intellectueel eigendom. Bij de eerste is het vrij gemakkelijk om vast te stellen of er sprake is van diefstal. In geval van intellectueel eigendom vind ik het een stuk lastiger, je kunt het immers niemand daadwerkelijk afnemen.

In geval van downloaden vind ik dat de kwestie "wel of niet diefstal" geheel afhankelijk is van de motivatie achter het downloaden door de desbetreffende persoon. In sommige gevallen (zoals bij jou) vind ik het downloaden in principe moreel gezien wel te legitimeren en kan er van diefstal geen sprake zijn.

max en joep
waarom staat niemand stil bij het feit dat downloaden er ook voor zorgt dat meer mensen bekend raken met de muziek van de artiest?

als ik voor elke cd had moeten lappen de afgelopen jaren, hadden vele bands mij nu niet tot hun fans/liefhebbers mogen rekenen.

nogal raar om hier stelselmatig aan voorbij te gaan...

Casartelli (moderator)
max en joep schreef:
waarom staat niemand stil bij het feit dat downloaden er ook voor zorgt dat meer mensen bekend raken met de muziek van de artiest?

als ik voor elke cd had moeten lappen de afgelopen jaren, hadden vele bands mij nu niet tot hun fans/liefhebbers mogen rekenen.

Als je wat beter zou lezen, zou je ontdekken dat daar helemaal niet aan voorbijgegaan wordt. Er wordt echter wel onderscheid gemaakt tussen of je downloadt en daarmee je koopgedrag beïnvloedt of dat je downloadt en daarmee je koopgedrag vervangt.

max en joep schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat dat niet eerder door iemand geopperd is in dit topic. Zelf vind ik het hooguit een leuke bijkomstigheid, maar speelt geen rol in de discussie of het feitelijke gedrag te rechtvaardigen is. Vandaar ook mijn eerdere vergelijking met de mogelijkheid tot luisteren in de platenzaak, dat is min of meer van dezelfde strekking.

Casartelli schreef:
(quote)

Er wordt echter wel onderscheid gemaakt tussen of je downloadt en daarmee je koopgedrag beïnvloedt of dat je downloadt en daarmee je koopgedrag vervangt.

Exact, dat is inderdaad de kern in deze discussie.

max en joep
Casartelli schreef:
(quote)

Als je wat beter zou lezen, zou je ontdekken dat daar helemaal niet aan voorbijgegaan wordt. Er wordt echter wel onderscheid gemaakt tussen of je downloadt en daarmee je koopgedrag beïnvloedt of dat je downloadt en daarmee je koopgedrag vervangt.

als je nu zelf wat beter zou lezen ipv meteen zo'n bijdehandte opmerking te plaatsen, dan had je kunnen weten dat ik het steeds al had over downloaden als vervanging van kopen en vanuit dat kader reeds verder redeneerde. Je opmerking liep dus ietsje achter.

max en joep
bubbachups schreef:

Zelf vind ik het hooguit een leuke bijkomstigheid, maar speelt geen rol in de discussie of het feitelijke gedrag te rechtvaardigen is. .

dus... in een discussie die gaat over het feit of het wel of niet goed is te downloaden, vind je een argument om wel te downloaden "geen rol spelen"......?

Casartelli (moderator)
max en joep schreef:
als je nu zelf wat beter zou lezen ipv meteen zo'n bijdehandte opmerking te plaatsen, dan had je kunnen weten dat ik het steeds al had over downloaden als vervanging van kopen en vanuit dat kader reeds verder redeneerde. Je opmerking liep dus ietsje achter.

Dat had ik heel goed gelezen en volgens mij eenieder voor mij die specifiek dat afkeurde ook.

Doe verder vooral waar je zelf zin in hebt, maar wees niet te verbaasd als een ander er commentaar op heeft.

Wat kunnen mensen die tegen downloaden zijn soms toch ongenuanceerde meningen hebben over downloaders. Ik lees hier veel dat mensen die alleen downloaden geen echte muziekliefhebbers zouden zijn en ongecontroleerd alles downloaden wat hun hartje begeert zonder daadwerkelijk nog goed te luisteren naar de muziek (je kunt immers zoveel downloaden als je wilt). Net alsof het niet mogelijk om jezelf een maat op te leggen en gematigd afentoe eens een album te downloaden en geregeld te luisteren zoals je dat met een cd zou doen.
Wat ook nog eens een feit is, is dat downloaden er is, en zal blijven zijn. Je kan dan gaan klagen hierover (als artiest of als cd-koper) of je kan ook de positieve kanten ervan eens belichten, want het downloaden kan je niet oplossen, of het een probleem is, dat dan weer wel. Ookal koop ik misschien geen muziek, ga ik wel naar concerten e.d.
De vergelijking met stelen van een auto gaat sowieso absoluut niet op, aangezien downloaden indirect is en geen directe schade aan iemand toebrengt, of je dit dan aanvaardbaar vindt, moet iedereen voor zichzelf uitmaken, dat is een persoonlijke kwestie, ik vind het alleen jammer dat veel mensen minachtend doen tegenover downloaders (die dan géén cd's meer kopen)

Sietse
max en joep schreef:
hou nou toch eens op met je "dom" en "naief" man!

als je een inhoudelijk sterk betoog zo graag wil afbranden is dat goed, maar kom dan op zijn minst met zinvolle argumenten, niet met alleen gezwets.

Dom heb ik het niet genoemd, maar ik blijf erbij dat het naïef is.
En om het dan uit te leggen.

Als muzikant kost het geld om een release uit te brengen. Eerst is er de kosten voor de studio die je uit eigen zak betaald.

Een goedkoop avondje (3 uur) kost ongeveer 350 euro. Dan heb je met veel mazzel 3 nummers opgenomen met een totale lengte van 15 tot 20 minuten. Maar uiteraard wil je een volledige cd hebben. Dus moet je nog wel een keer aan de slag...dus zit je minimaal op 700 euro.
Dan moet er gemixt worden, met mazzel kan het in dezelfde studio voor 150 euro.
Dat gedaan mag de master worden gemaakt, sommige mensen doen het gratis, meeste mensen vragen er geld voor 100 euro (minimaal)
Ronden we af: 1000 heb je de muziek klaar.

Dan het laten maken van de cd's...Je wil er eigenlijk wel 1000 laten drukken met boekje, maar omdat jan en alleman download via internet kun je dat aan de straatstenen niet kwijt, dus doe je maar 500, wat 200 euro goedkoper is.
Zonder artwork zitten we dan op 2 euro per cd, dus 1000 euro. Nu het artwork.
Aangezien je zelf heel kundig bent met de gitaar, maar van ontwerpen je geen drol hebt begrepen haal je die bevriende kunstenaar er maar bij. Vriendenprijsje: 100 euro is ie van jou.

Laten drukken, moet natuurlijk op mooi papier, want anders ziet het er kut uit. 500.

Hehe, eindelijk de cd is daar verpakt en wel. 2500 euro verder, 500 stuks.

En nu? hoe duur gaat ie worden. 10 euro, mooie prijs voor een geperste cd. Helaas zal geen winkel of distrubutie kanaal je dat geven, dus daar gaat al een hoop van de "winst" marge.
Gemiddeld verkoop je de 500 cd's voor 7,50€.
Tof, want nu zijn iig de kosten voor de opnames er uit, dan kun je de rest steken in het aanschaffen van nieuwe apparatuur en oefenruimte huur. Echter is die overgebleven 1250 euro dan opeens niet zoveel meer.

Nou dan maar gaan optreden. Tof, kroegje hier, tof kroegje daar. Gratis bier en 50 euro per optreden, of met mazzel eens een keer 100euro.
Een keer een wat grotere plek, kleine clubzaaltje 200 euro.
Nou ga dat maar eens verdelen met z'n vieren verdelen.

En jij denkt dat het met de shirt verkoop wel goed komt? 9 op de 10 kleinere bands, die jij dus niet steunt met de koop van cd's kan het niet betalen om shirts te laten drukken, want de oplage die zij kunnen laten maken kost het ze per shirt 25 euro om het er mooi uit te laten zien. En wie gaat zoiets kopen voor 30 euro? Vrijwel niemand, want bij de grote bands is het goedkoper.

Dit is dus hoe het gaat bij kleine bands en artiesten die niet bij grotere labels zitten. De gemiddelde grotere band (ik doel op een halfvol paradiso ofzo) wordt de studiotijd soms betaald door het platenlabel, maar door de teleurstellende verkopen, omdat mensen die alleen nog maar downloaden met als reden dat die bands toch wel genoeg verdienen, moeten die artiesten het doen met de kosten die ze uit optredens halen. En ik kan je vertellen, dat is geen vetpot. Dat betekend gewoon dat je er alsnog dat kut baantje bij de plaatselijke McDonals erbij moet houden.

Dus volgende keer gewoon eerst eens met wat muzikanten die releases hebben uitgebracht gaan babbelen voordat je gewoon echt totaal niet kloppende dingen gaat verkondigen.
Muziek downloaden is een goed middel om iets te leren kennen, maar niet om artiesten of kleine labels te steunen. Een concert bezoeken is gewoon niet genoeg om die artiest te steunen, want zoveel krijgen ze daar niet voor.

(een ander is lichtelijk geromantiseerd om het hollywood effect in ere te houden)

yoeridedeygere
Om te beginnen wil ik mijn situatie eerst toelichten: Ik download albums om te horen hoe ze klinken, klinken ze goed dan koop ik ze wel.

Ik zie vooral de top 40 luisteraars als de grote downloaders die kopen vervangen door downloaden. Meestal zijn die bands geweldig gehyped door de grote platenmaatschappijen. Zij zullen dan waarschijnlijk ook meest geld verliezen. Ook hebben ze de grootste stem, dus ze schreeuwen dat downloaden een ramp is voor de muziekindustrie.

Het internet en downloaden heeft nog nooit zoveel nieuwe bands opgeleverd. Misschien teveel, daarom ga ik ook niet akkoord met Sietse. Als je echt goed bent krijg je wel fans, zeker via Myspace (voor alle duidelijkheid: ik ben geen Myspace-gebruiker) wat dan logischerwijs meer geld oplevert. Niet iedereen die op zijn gitaar zit te rammen of een beetje met Fruityloops kan werken moet een plaat uitbrengen. Waarschijnlijk zit daar op een paar familieleden en vrienden na niemand op te wachten.

De tijd van blinde aankopen is voorbij, de meeste mensen kopen nu enkel wat ze graag horen en dat moeten we enkel toejuichen. Het geld gaat niet zo snel meer naar de grote platenmaatschappijen maar de kleine bandjes kunnen nu ook sneller naar het geld grijpen Het downloaden lijkt me een zegen voor de muziek.

van tweakers.net

'Apple en Tesco schuldig aan malaise Britse muziekindustrie'

Door Dimitri Reijerman, maandag 22 oktober 2007 17:39, views: 7.192

Uit een vertrouwelijk rapport van Capgemini zou blijken dat Apple en supermarktketen Tesco de voornaamste oorzaken zijn van de teruglopende inkomsten in de Britse muziekindustrie.

Volgens de onderzoekers zorgen spotgoedkope cd's in de supermarkten van onder andere Tesco voor een vermindering van de inkomsten. Ook de overgang naar digitale muziekformaten, met Apple als belangrijkste partij, zorgt voor lagere marges. Het rapport lijkt daarmee de stelling te onderschrijven dat p2p-gebruik niet de hoofdreden is voor de malaise in de Britse muziekindustrie. Het illegaal downloaden zou in sommige gevallen zelfs de verkoop kunnen versterken, zo schrijft The Register.

De onderzoekers van Capgemini hebben berekend dat van het verlies van 688 miljoen euro die de Britse muziekindustrie sinds 2004 heeft geleden, zeker 527 miljoen euro toe was te schrijven aan de overgang van een fysiek medium naar digitale muziekformaten. Met name het à la carte-model, waarbij consumenten losse nummers downloaden in plaats van de eens zo winstgevende albums, zou de muziekindustrie veel geld hebben gekost. Van de overblijvende verliezen zou achttien procent te wijten zijn aan piraterij.

Volgens de opstellers van het rapport profiteren vooral hardwarefabrikanten als Apple en webondernemingen als Myspace van de massale overstap naar digitale muziekformaten, terwijl de 'klassieke' muziekindustrie geldstromen misloopt. Om het iTunes-model te kunnen verslaan, zouden de platenmaatschappijen nieuwe verkoopmethoden moeten overwegen. Met name een abonnementmodel, waarbij de gebruiker tegen een vaste prijs onbeperkt muziek kan 'consumeren', is volgens de onderzoekers een geschikte kandidaat. Onduidelijk is in hoeverre het rapport ingaat op de gevolgen van het gebruik van drm. Recentelijk stelde Yahoo nog dat dit juist voor abonneediensten bijzonder slecht is.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:02 uur

geplaatst: vandaag om 10:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.