MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
Casartelli (moderator)
onderzoek op tweakers schreef:
[...]

Volgens de onderzoekers zorgen spotgoedkope cd's in de supermarkten van onder andere Tesco voor een vermindering van de inkomsten. Ook de overgang naar digitale muziekformaten, met Apple als belangrijkste partij, zorgt voor lagere marges. Het rapport lijkt daarmee de stelling te onderschrijven dat p2p-gebruik niet de hoofdreden is voor de malaise in de Britse muziekindustrie. Het illegaal downloaden zou in sommige gevallen zelfs de verkoop kunnen versterken, zo schrijft The Register.

De onderzoekers van Capgemini hebben berekend dat van het verlies van 688 miljoen euro die de Britse muziekindustrie sinds 2004 heeft geleden, zeker 527 miljoen euro toe was te schrijven aan de overgang van een fysiek medium naar digitale muziekformaten. Met name het à la carte-model, waarbij consumenten losse nummers downloaden in plaats van de eens zo winstgevende albums, zou de muziekindustrie veel geld hebben gekost. Van de overblijvende verliezen zou achttien procent te wijten zijn aan piraterij.

[...]

Interessant... hoewel ik denk dat je die overgang (en het 'à la carte-model') niet los kunt zien van het downloaden op zich.

Nogmaals, waar het illegaal downloaden de verkoop kan versterken, komt het downloaden met name in de plaats van andere vormen van verkenning als luisteren in de cd-winkel, luisteren naar de radio, lenen uit de bibliotheek. Als downloaden het aanschaffen volledig verdringt, gaat die vlieger natuurlijk niet meer op.

Sietse
yoeridedeygere schreef:

Het internet en downloaden heeft nog nooit zoveel nieuwe bands opgeleverd. Misschien teveel, daarom ga ik ook niet akkoord met Sietse.

Ontken ik ook niet. Het is heel goed voor onbekende bands om te downloaden. Het is super promotie, maar dit is geen reden om niet te kopen en de artiesten te steunen

Als je echt goed bent krijg je wel fans, zeker via Myspace (voor alle duidelijkheid: ik ben geen Myspace-gebruiker) wat dan logischerwijs meer geld oplevert.

Ja maar niet voor iedereen is het weggelegd om inmens populair te worden via deze weg. Dus dat is alsnog geen reden om geen cd's te kopen.

Daarnaast bekend worden staat niet gelijk aan goed zijn, maar dat is een andere discussie

Niet iedereen die op zijn gitaar zit te rammen of een beetje met Fruityloops kan werken moet een plaat uitbrengen. Waarschijnlijk zit daar op een paar familieleden en vrienden na niemand op te wachten.

Klopt, maar hiermee doe je veel, heel erg veel artiesten die het wel verdienen te kort.

En als je mijn eerdere posts in dit topic (en niet die ene hierboven) had gelezen had je al lang kunnen zien dat ik niet tegen downloaden ben, en zelfs heel erg voor ben.
Alleen dan wel als doel om iets te leren kennen en dan als je het goed vindt te kopen.

yoeridedeygere schreef:
Om te beginnen wil ik mijn situatie eerst toelichten: Ik download albums om te horen hoe ze klinken, klinken ze goed dan koop ik ze wel.

Ik zie vooral de top 40 luisteraars als de grote downloaders die kopen vervangen door downloaden. Meestal zijn die bands geweldig gehyped door de grote platenmaatschappijen. Zij zullen dan waarschijnlijk ook meest geld verliezen. Ook hebben ze de grootste stem, dus ze schreeuwen dat downloaden een ramp is voor de muziekindustrie.

In dat geval hoop ik dat alle top 40 kids aan het downen gaan.
Een zegen voor de muziek

Ik ben vóór het illegaal downloaden en tégen het legaal downloaden..
- Ja, dat lezen jullie goed!

Ik merk eigenlijk dat vooral de jongeren (< 22 j.) tégen illegaal downloaden zijn, maar die hebben dan ook het pré internet tijdperk niet meegemaakt!

Toen ik muziek begin te kopen (eind jaren '80) was er nog geen internet en hadden we soms helemaal geen manier om muziek ten gronde uit te testen vooraleer we ze kochten. Zelfs die hoofdtelefoontjes die je nu in de muziekwinkels ziet waren er toen nog niet.

Je moest vragen aan de man achter de toonbank of hij de cd eens wou laten horen in de winkel, maar die wou dat ook weer niet altijd doen. Als de muziek sommige klanten kon wegjagen (bv. Einstürzende Neubauten, Front 242,...), weigerde hij je een voorbeluistering te geven.

Ik heb dikwijls met mijn schamele zakgeld een plaat gekocht omdat ik een liedje ervan op de radio hoorde en moest toen achteraf bij beluistering vaststellen dat énkel dat liedje goed was en de rest van het album niet. Ik ging wel veel naar mediatheken om zoveel mogelijk alles te kunnen "uittesten", maar voor al het nieuw materiaal was het dikwijls een pure gok.

Nu is - uitgezonderd het nieuw materiaal - alles ook veel goedloper dan toen en kan je al eens een cd voor 3€ op de kop tikken. Toen was alles (ook oud materiaal en zelfs klassieke muziek) minimum 15€ en ging het tot 25€. Als je dan 25€ per maand zakgeld kreeg, kon je rekenen dat ik maximum 1 LP/CD per maand kon kopen en soms twee maanden moest sparen eer je je het gewilde object eigen kon maken (Bv. mijn eerste aanschaf de dubbellp 'Rattle & Hum' van 'U2' - en die vond ik eigenlijk niet zo goed).

Om die reden ben ik dus vóór illegaal downloaden. Voor de rest vind ik downloaden ook kil. Daarom zal ik ook zelden of nooit iets legaal downloaden, behalve hier en daar eens een 'los' nummer (zoals 'Love' Beatles cover van 'The Cure'). Als iets wat ik ontdekt heb mij énorm bevalt (zoals bv. onlangs 'The Ape of Naples' van 'Coil'), dan zal ik daar altijd de cd versie van bestellen. Is altijd leuker om tastbaar die cd en dat hoesje in je handen te kunnen nemen dan 0.99€ per nummer in je iTunes in te laden. Vroeger was dat nog leuker, want lp's heb ik altijd nog warmer gevonden dan cd's. En sommige artiesten/bands (The Cure, Nick Cave) sponsor ik sowieso al. Dat is dan ook het verzamelaspect dat meespeelt..

freddze schreef:
Ik ben vóór het illegaal downloaden en tégen het legaal downloaden..
- Ja, dat lezen jullie goed!

Nogmaals, illegaal downloaden bestaat niet. Uploaden is wel illegaal.

Ok, goed. Ik bedoelde eigenlijk downloaden van muziek zonder ervoor te betalen

Schattig betoog, maar volgens mij heb je niet zozeer problemen met de daadwerkelijke legaliteit van downloaden, maar meer met het feit dat je niet wilt betalen voor digitale muziek. Je stelling is dus eigenlijk "ik ben vóór gratis voorbeluisteren van albums, al dan niet legaal, en tegen het betalen voor digitale muziek". Tenminste, zo lees ik het in je verhaal. Kan me er ook zeker iets bij voorstellen. Ik zou ook nooit betalen voor een mp3'tje, gebakken lucht is het, heeft totaal geen enkele waarde voor me.

Maar legaal voorbeluisteren kan ook anders. Ik heb veel waardering voor labels als Merge en Alien8 die juíst dat probleem wat jij schetst (en velen met jou delen) inzien en daar op een constructieve manier mee omgaan. Namelijk door hun albums te 'streamen' op hun website. Op die manier worden mensen op legale wijze voorzien in hun volstrekt normale behoefte om even voor te beluisteren.

freddze schreef:
Ok, goed. Ik bedoelde eigenlijk downloaden van muziek zonder ervoor te betalen

Ah, onze posts kruisen elkaar een beetje, maar je geeft hiermee al antwoord op mijn vraag.

bubbachups schreef:
Namelijk door hun albums te 'streamen' op hun website.

Dat vind ik ook een fantastische evolutie, maar dan hebben we hier in België weer het probleem dat we een limiet hebben op onze datatraffiek. Ik betaal 42€ per maand bij Telenet (andere operator Belgacom is gelijkaardig) en krijg daarvoor 12 Gb per maand aan datatraffiek (upload/download samen).

Je kan op last.fm ook naar streaming-radio luisteren, maar als ik dat doe, zit ik na 10 dagen over mijn limiet heen en mag ik voor de rest van de maand verder surfen aan telefoonsnelheid of moet ik blokken gaan bijbestellen - 1€ kost het per blok van 1Gb, wat voor nog eens 20 dagen neerkomt op een totaalbedrag van 62€ in de maand.

Ofwel moet ik overschakelen naar een 'hoger' abonnement van 65€ (wat dus ongeveer op hetzelfde neerkomt).

Da's toch belachelijk duur?!

Ik werk in een multimediabedrijf en werk dikwijls van thuis uit, maar moet vaak 's avonds de hele zwik nog op een cd branden en naar het werk rijden aangezien alles elke dag naar de server van mijn werk uploaden via mijn ftp-programma teveel aan uploadcapaciteit in beslag neemt.

Om dan nog maar te zwijgen van de lage snelheden. Om volledig van thuis uit te kunnen werken zou ik een abonnement van 272€ in de maand nodig hebben. Daar kan je verdorie een hele mooie wereldreis mee maken elk jaar!

't Is te hopen dat de volgende Belgische regering (als die er ooit komt!) eens werk gaat maken van deze onrechtvaardigheid en dat KPN of France Telecom hier ook kunnen concurreren, want nu hebben twee bedrijven het monopolie en doe ze wat ze willen!

In principe betekent dowloaden uiteraard dat de artiest een stukje vergoeding vor het auteursrecht misloopt. Maar er staat inderdaad heel veel tegenover.

Ik heb het LP tijdperk zeer bewust meegemaakt en het pre-internet gebeuren uiteraard ook. Ik heb in het verleden zat miskopen geaan omdat ik door 1 of 2 nummers op de radio dacht dat een plaat wel goed was.

Ik koop nog steeds zeer regelmatig CD;s maar niet meer blind. Ik download CD's om ze te beluisteren vanaf de hifi installatie en alles wat ik echt goed vind dat koop ik als ik het voor een redelijke prijs tegenkom (De tijd van 22 Euro voor een CD is gelukkig voorbij). Als ik het redelijk tot goed vind zet ik de titel op een lijstje en koop hem later een keer (bijv. in de uitverkoop of in het buitenland, bijv. bij Amoeba). Er gaat voor mij niets boven het origineel met artwork, boekje etc. De gebrande CD's die ik echt helemaal niets vind gooi ik meestal weg. Speciale uitgaves van bands of artiesten die ik goed vind koop ik ook nog vaak. Muziek downloaden doe ik puur voor het verkennen van nieuwe acts en nieuw werk van bestaande acts.

Vroeger had je trouwens ook enkele radioprogramma's die veel goede nieuwe muziek draaiden (wie kent Rockdreams nog met Vincent Van Engelen.?). De laatste jaren heb ik daarvoor veel geluisterd naar de Bob Harris show op BBC radio 2.

Kortom, de muziekindustrie zeurt te veel denk ik. Men heeft in het begin van het CD tijdperk enorm verdiend en doet nu niets anders dan hetzelfde steeds weer in nieuwe versies te verkopen. Ik denk dat heel veel mensen door downloaden veel nieuwe muziek leren kennen en daardoor die muziek ook kopen.

In principe betekent dowloaden uiteraard dat de artiest een stukje vergoeding vor het auteursrecht misloopt.

Dat is niet helemaal waar, alles wat gedownload wordt zou namelijk niet automatisch ook gekocht worden als de downloadmogelijkheid er niet was.

BoordAppel schreef:
(quote)

Dat is niet helemaal waar, alles wat gedownload wordt zou namelijk niet automatisch ook gekocht worden als de downloadmogelijkheid er niet was.

Dat klopt helemaal en ik heb het uiteraard bij downloaden ook over het illegale deel van het downloaden. Maar je hebt gelijk. Het is het ultieme luisterstation waar geen CD winkel met slechte, oude, harige en vieze vette koptelefoons tegenop kan.

sq
Misschien dat het al ergens staat (ik heb niet het hele topic doorgekeken), maar in dit onderzoek wordt een statistisch verband aangetoond tussen CD-koopgedrag en 'illegaal' downloaden. Het verband is daarbij zoals ik ook al eerder heb gelezen in dit topic en zoals dat voor mij persoonlijk ook geldt: postief. In een steekproef van één (mijzelf) had ik immers al vastgesteld dat naarmate ik meer download, ik ook meer ga kopen.

Ik download ook, maar dat komt omdat ik geen cd's wil kopen. Ik koop enkel vinyl. En bij dingen die ik cool vind doe ik dat dan ook (vanaaf hoop ik bv dat er beirut platen te koop zijn in paradiso).
Maar om nieuwe bands e.d. te leren kennen vind ik downloaden echt een mooie manier. Ik zou echt niet meer gaan kopen als ik niet kon downloaden denk ik... vroeger wisselden we al bandjes uit onder elkaar, en als je dat dan keigaaf vond wilde je die cd toch echt zelf ook!

sq
Kirsten035 schreef:
beirut platen te koop
Vanavond inderdaad. Op tijd naar huis ook voor mij.

max en joep
Ik download alles en koop bijna nooit wat en de reden is dat ik gewoon te besodemieterd ben om er voor te betalen.

En dat zeg ik ook gewoon eerlijk.

Waarom zou ik in godsnaam euro's uitgeven als ik de muziek ook gratis van het net kan plukken? Ik ben niet achterlijk zeg.

Allerlei nobel gepiep over dat het diefstal is of oneerlijk of weet ik veel: whatever.

Ik haal de muziek lekker van internet en hou mijn knip fijn dicht.

En behalve een paar (schijn)heilige boontjes die hier op deze site lekker veilig en makkelijk vanuit de anoniemiteit moord en brand gillen omtrent downloaden, ken ik in 'het echte leven' niemand die niet precies het zelfde als ik denkt en handelt.

max en joep schreef:
Ik download alles en koop bijna nooit wat en de reden is dat ik gewoon te besodemietert ben om er voor te betalen.

En dat zeg ik ook gewoon eerlijk.

Waarom zou ik in godsnaam euro's uitgeven als ik de muziek ook gratis van het net kan plukken? Ik ben niet achterlijk zeg.

Allerlei nobel gepiep over dat het diefstal is of oneerlijk of weet ik veel: whatever.

Ik haal de muziek lekker van internet en hou mijn knip fijn dicht.

Je standpunt was geloof ik al bekend.
Ik ben trouwens ook niet achterlijk.

Enbehalve een paar (schijn)heilige boontjes die hier op deze site lekker veilig en makkelijk vanuit de anoniemiteit moord en brand gillen omtrent downloaden, ken ik in 'het echte leven' niemand die niet precies het zelfde als ik denkt en handelt.

Lijkt me geen reden het goed te praten

max en joep
laat ik het zo zeggen:
die mensen die hier om het hardst koeren dat downloaden diefstal is...
ik zou wel eens op hun PC willen kijken.

waarom je overigens zo kittig meent te moeten zeggen dat "mijn standpunt al bekend is", weet ik niet.
Je impliceert daarmee voor mijn gevoel heel erg dat ik overbodig reageer, erg vervelend.
Jouw eigen laatste bijdrage dateert van pagina 12 dus ik zie jou niet als iemand die anderen hun standpunt hier consequent heeft bijgehouden.
Vrij loze opmerking dus, al met al.

max en joep schreef:
laat ik het zo zeggen:
die mensen die hier om het hardst koeren dat downloaden diefstal is...
ik zou wel eens op hun PC willen kijken.

waarom je overigens zo kittig meent te moeten zeggen dat "mijn standpunt al bekend is", weet ik niet.
Je impliceert daarmee voor mijn gevoel heel erg dat ik overbodig reageer, erg vervelend.

Natuurlijk was dat een loze opmerking van mij en voegt zeker niks toe. Ik had het wellicht anders kunnen verwoorden. Maar ik vond je argumentatie ook wel erg weinig toevoegen inderdaad. Je probeert het standpunt wel te betalen voor muziek belachelijk te maken door het achterlijk te noemen. Dat is een drogreden. Geef liever een onhoudelijk argument om wél te downloaden.
Het lijkt wel of je er trots op bent dat je er niet voor betaalt.

Jouw eigen laatste bijdrage dateert van pagina 12 dus ik zie jou niet als iemand die anderen hun standpunt hier consequent heeft bijgehouden.
Vrij loze opmerking dus, al met al.

Ik lees elk bericht in dit topic.

max en joep schreef:

Overbodig? Misschien, het voegt in ieder geval niks toe aan wat je al eerder gezegd hebt. Ik vind het vooral kinderachtig, de manier waarop je jouw standpunt verkondigt. Je geeft geen serieuze argumenten om je standpunt te onderbouwen maar in plaats daarvan ga je de mensen die een andere mening hebben belachelijk maken. Op die manier zullen er weinig mensen zijn die zin hebben om inhoudelijk op jouw berichten in te gaan. Maar wellicht dat we een nieuwe poging kunnen wagen. Ik ben namelijk wel benieuwd wat jij zult antwoorden op de volgende vraag. Stel, artiest A vraagt €15 in ruil voor zijn muziek (in welke vorm dan ook). Ik neem aan dat iedereen het er wel mee eens is dat algemene fatsoensnormen voorschrijven dat je pas van een eerlijke ruil kunt spreken als beide partijen met deze ruil instemmen. Wat rechtvaardigt het voor jou om zijn muziek in plaats daarvan toch voor niks te nemen? Welk beginsel weegt zwaarder dan die algemene fatsoensnormen?

Sommigen antwoorden daarop dat ze liever eerst willen weten of ze die muziek überhaupt wel willen hebben voordat ze die €15 betalen. Daar valt wat voor te zeggen. Al heb ik er dan nog wel moeite mee in de zin van dat de artiest dan niet langer de controle heeft over zijn eigen muziek. Het zou beter zijn als de artiest zelf de mogelijkheid zou aanbieden (of op wat voor manier dan ook toestemming zou geven) om zijn muziek voor te beluisteren. Op die manier behoudt de artiest de controle over wat en op welk moment beluisterbaar is. Vandaar ook mijn enthousiasme over initiatieven van artiesten en labels om hun muziek te streamen op hun eigen website.

Als we dezelfde vraag over een bakker zouden stellen die een brood zou aanbieden dan zou je kunnen zeggen: indien er door een overstroming hongersnood zou ontstaan dan weegt dat zwaarder dan het beginsel dat er een eerlijke prijs voor dat brood betaald moet worden. Een mensenleven weegt immers zwaarder dan geld. Maar hoe zou zoiets werken met muziek en downloaden? Ben benieuwd.

max en joep
een post waar ik graag serieus op in ga, zeer zeker.

allereerst:
ik heb enkele post geleden al enkele (voor mij) zinnige argumenten gegeven.
Of je het er mee eens was, is een tweede.
Maar het waren zeer zeker geen loze argumenten.

Voorts maak ik volgens mij niemand belachelijk.
Dat was in ieder geval niet mijn intentie.
Als mijn toonzetting te fel was, excuus daarvoor.

WEL stoor ik me gewoon aan een zekere schijnheiligheid gedurende deze gehele discussie..

Mensen lenen ook een boek van vrienden/buren/familie/collega's etc.
Daarmee boor je de schrijver/schrijfster ook geld door zijn/haar neus.
Die schrijft er immers soms wel jaren lang over en ontvangt van lenen geen cent. Kleinschaliger niveau maar zelfde verhaal.
Ook keurig gekochte CD's worden weer uitgeleend en gekopieerd, vroeger werden LP's al geleend en op cassettebandjes gezet en men nam ook altijd al op van de radio.

En of downloaden diefstal is, tsja...
Dat vind ik overtrokken en om met primaire fatsoensnormen te gaan lopen smijten, vind ik helemaal overdreven.
Ook een vergelijking met de bakker vind ik zo abstract...

Ik zie het zo:
Downloaden is een nieuwe ontwikkeling die je (ongeacht je standpunt) toch niet tegenhoudt.
De muziekindustrie kan dan vervolgens twee dingen doen:

optie 1:
Verontwaardigd en verbitterd gaan lopen klagen dat ze bestolen worden en lijdzaam toezien hoe hun inkomsten terug lopen.

optie 2:
Accepteren dat het nu eenmaal zo is en er een passende oplossing voor zoeken.
Niet de slachtofferrol kiezen maar initiatief tonen.
Een ander keuze heb je namelijk niet.
Je moet vanuit de oplossing denken, niet vanuit het probleem.

Daarnaast moeten muzikanten niet zo zeuren, want hetzelfde verfoeide internet dat die diefstal mogelijk maakt, heeft hun wereld en hun bereik meteen ook 10000 keer zo groot gemaakt, gratis en voor niets.
De meest obscure underground band uit de verste uithoek, kan zich nu mondiaal profileren.

Om nog een eerdere vraag te beantwoorden:
Ik weet dat er volgens velen hier goede redenen zijn om niet te downloaden. De motivaties hiervoor zijn erg duidelijk.

Ik heb echter heus ook wel een hele goede reden om WEL te downloaden.
Namelijk, nogmaals:
het is lekker gratis.
Dat is de simpele en dooddoenerige doch enige reden dat de mensen downloaden.
En wat de tegenstanders er ook van vinden, deze ene simpele reden, veegt voor de rest alles van tafel.
Getuige ook het aantal downloaders.
De meeste mensen kiezen nu eenmaal voor niet betalen ipv wel betalen als ze de kans hebben.
Dat is niet meer dan normaal.

Ik ben in ieder geval zo eerlijk te zeggen, dat ik (net als velen met mij) download omdat ik geen zin heb voor al die muziek te betalen.
De mogelijkheid is er, dus doe ik het.
Ook ik heb natuurlijk stapels en stapels CD's in mijn kast liggen en ook stapels films.
Films koop ik bijv. nog steeds: op de PC film kijken vind ik niet plezierig en niets gaat boven de dvd in mijn handen.
Voor muziek kies ik nu voor de mogelijkheid om het gratis te bemachtigen; daar heb ik dat gevoel van "ik moet hem in mijn handen hebben" nu eenmaal niet.

Tot slot, nogmaals, ik zou al die mensen die hier naar mijn mening enigsinds schijnheilig over diefstal lopen te bulderen wel eens willen bezoeken en hun PC omkeren.
Ik zal waarschijnlijk toch heus erg veel illegale songs, films, programma's, spellen, software etc aantreffen.
En dat weten de meeste hier donders goed.

Of wil je beweren dat vele van de anti-download post hier niet zijn getikt op PC's die bijv. geen legale Windows bevatten?

EDIT:
als ik dit hele topic zo eens doorlees, dan blijkt dat jullie allemaal gewoon nog regelmatig cd's kopen.
Dus is er niets aan de hand toch?
Tenzij het gros hier liegt, hoeft de muziekindustrie helemaal niets te vrezen.

Ik download alleen muziek als ik nog niet weet of het een goed album is(Tenzij het een album van Slayer is want die koop ik sowieso origineel), voor de rest koop ik pas een Cd als ie niet meer rond de 20 euro is.

max en joep schreef:

allereerst:
ik heb enkele post geleden al enkele (voor mij) zinnige argumenten gegeven.
Of je het er mee eens was, is een tweede.
Maar het waren zeer zeker geen loze argumenten.

Voorts maak ik volgens mij niemand belachelijk.
Dat was in ieder geval niet mijn intentie.
Als mijn toonzetting te fel was, excuus daarvoor.

WEL stoor ik me gewoon aan een zekere schijnheiligheid gedurende deze gehele discussie..

Mensen lenen ook een boek van vrienden/buren/familie/collega's etc.
Daarmee boor je de schrijver/schrijfster ook geld door zijn/haar neus.
Die schrijft er immers soms wel jaren lang over en ontvangt van lenen geen cent. Kleinschaliger niveau maar zelfde verhaal.
Ook keurig gekochte CD's worden weer uitgeleend en gekopieerd, vroeger werden LP's al geleend en op cassettebandjes gezet en men nam ook altijd al op van de radio.

En of downloaden diefstal is, tsja...
Dat vind ik overtrokken en om met primaire fatsoensnormen te gaan lopen smijten, vind ik helemaal overdreven.
Ook een vergelijking met de bakker vind ik zo abstract...

Ik zie het zo:
Downloaden is een nieuwe ontwikkeling die je (ongeacht je standpunt) toch niet tegenhoudt.
De muziekindustrie kan dan vervolgens twee dingen doen:

optie 1:
Verontwaardigd en verbitterd gaan lopen klagen dat ze bestolen worden en lijdzaam toezien hoe hun inkomsten terug lopen.

optie 2:
Accepteren dat het nu eenmaal zo is en er een passende oplossing voor zoeken.
Niet de slachtofferrol kiezen maar initiatief tonen.
Een ander keuze heb je namelijk niet.
Je moet vanuit de oplossing denken, niet vanuit het probleem.

Daarnaast moeten muzikanten niet zo zeuren, want hetzelfde verfoeide internet dat die diefstal mogelijk maakt, heeft hun wereld en hun bereik meteen ook 10000 keer zo groot gemaakt, gratis en voor niets.
De meest obscure underground band uit de verste uithoek, kan zich nu mondiaal profileren.

Om nog een eerdere vraag te beantwoorden:
Ik weet dat er volgens velen hier goede redenen zijn om niet te downloaden. De motivaties hiervoor zijn erg duidelijk.

Ik heb echter heus ook wel een hele goede reden om WEL te downloaden.
Namelijk, nogmaals:
het is lekker gratis.
Dat is de simpele en dooddoenerige doch enige reden dat de mensen downloaden.
En wat de tegenstanders er ook van vinden, deze ene simpele reden, veegt voor de rest alles van tafel.
Getuige ook het aantal downloaders.
De meeste mensen kiezen nu eenmaal voor niet betalen ipv wel betalen als ze de kans hebben.
Dat is niet meer dan normaal.

Ik ben in ieder geval zo eerlijk te zeggen, dat ik (net als velen met mij) download omdat ik geen zin heb voor al die muziek te betalen.
De mogelijkheid is er, dus doe ik het.
Ook ik heb natuurlijk stapels en stapels CD's in mijn kast liggen en ook stapels films.
Films koop ik bijv. nog steeds: op de PC film kijken vind ik niet plezierig en niets gaat boven de dvd in mijn handen.
Voor muziek kies ik nu voor de mogelijkheid om het gratis te bemachtigen; daar heb ik dat gevoel van "ik moet hem in mijn handen hebben" nu eenmaal niet.

Tot slot, nogmaals, ik zou al die mensen die hier naar mijn mening enigsinds schijnheilig over diefstal lopen te bulderen wel eens willen bezoeken en hun PC omkeren.
Ik zal waarschijnlijk toch heus erg veel illegale songs, films, programma's, spellen, software etc aantreffen.
En dat weten de meeste hier donders goed.

Of wil je beweren dat vele van de anti-download post hier niet zijn getikt op PC's die bijv. geen legale Windows bevatten?

EDIT:
als ik dit hele topic zo eens doorlees, dan blijkt dat jullie allemaal gewoon nog regelmatig cd's kopen.
Dus is er niets aan de hand toch?
Tenzij het gros hier liegt, hoeft de muziekindustrie helemaal niets te vrezen.

fastpulseboy
hey, een zinnige post van max en joep!
goed verhaal. klaar.

max en joep schreef:

Toen ik dit las had ik even de hoop dat je daadwerkelijk serieus op mijn post in zou gaan, maar helaas lees ik vervolgens nergens een antwoord op mijn vraag of ook maar een poging daartoe. Je wuift de hele morele discussie van de hand door te zeggen dat downloaden simpelweg nu eenmaal gebeurt ongeacht of men het wil of niet. Dat is misschien wel een verklaring waarom het gebeurt, maar het kan nooit als legitimatie van dat gedrag dienen. Je hebt nog steeds niet aangegeven wat downloaden in jouw ogen rechtvaardigt.

Soms is het ook gewoon lekker om een plaat vast te kunnen horen als je niet kunt wachten op de release. Er zijn CD's die al weken voor de release op Internet. staan De echte versie klinkt dan weer net iets beter dus dan heb je dubbel plezier.

lambf
Ik ga me ook in deze discussie werpen. Ik vind dat downloaden wel zou mogen kunnen.

Natuurlijk, sommige bands lopen geld (en labels) mis. Ik zeg sommigen, omdat vooral de populaidere bands, die door platenmaatshapijen en muziekbladen worden gepushd, lopen geld mis. Ook platenmaatschapijen natuurlijk, maarja, of je daar nou zo rouwig om moet zijn. (behalve als je er zelf werkt natuurlijk)

Aan de andere kant van de medaille, die veel groter is, zien we de kleinere / obscuurdere bandjes. Alhoewel, sommige bands zijn natuurlijk groot geworden door het downloaden. Maar de bandjes die niet op een groot label zitten, niet worden gepusht door bladen en weinig geld hebben, hebben er alleen maar baad aan het downloaden. En dan lang niet alleen omdat er opeens meer mensen naar hun concerten gaan. Maar juist omdat er nog altijd mensen zijn die hun geld wel aan cd's willen uitgeven, maar echt niet zomaar van een of ander vreemd bandje hun cd gaan kopen. (en laat ik maar zwijgen over import-cd's , die zouden geen nut meer hebben want die zouden dan alleen in eigen land worden gekocht).

fastpulseboy
idd
en er even aan toevoegen dat cd's veel te duur zijn. belachelijke prijzen. (LP's niet helemaal want die zijn veel duurder qua productie). Dus maak die dingen gewoon een heel aantal euro's goedkoper en er wordt weer veel meer gekocht.

Lp's zijn (mits in grote oplage) toch juist goedkoper? Dat is mij tenminste altijd verteld, gek genoeg.

Ik vind cd's overigens helemaal niet te duur, zeker niet als je in het buitenland inkoopt. De meeste cd's kun je dan wel tussen de € 10 en € 12 krijgen, zulke vreemde prijzen zijn dat niet toch?

€8,- is mijn streefprijs. Ik vind boven de €12,- al vrij fors voor een CD. Helaas zijn er soms CD's die nagenoeg onhaalbaar zijn voor lagere prijzen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:02 uur

geplaatst: vandaag om 21:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.