MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
Artifact
Nieuwe releases zijn meestal zo'n 20 euro hoor?

Ik haal ook nauwelijks nieuwe releases

Artifact schreef:

In 1985 ja maar nu zeker niet meer.

max en joep
bubbachups schreef:
(quote)

Toen ik dit las had ik even de hoop dat je daadwerkelijk serieus op mijn post in zou gaan, maar helaas lees ik vervolgens nergens een antwoord op mijn vraag of ook maar een poging daartoe. Je wuift de hele morele discussie van de hand door te zeggen dat downloaden simpelweg nu eenmaal gebeurt ongeacht of men het wil of niet. Dat is misschien wel een verklaring waarom het gebeurt, maar het kan nooit als legitimatie van dat gedrag dienen. Je hebt nog steeds niet aangegeven wat downloaden in jouw ogen rechtvaardigt.

No offense, maar heb je nu zelf eigenlijk wel door dat je mijn post zo ontzettend vooringenomen hebt gelezen, dat je uberhaupt mijn antwoorden niet KAN zien?

Lees mijn post nu nog eens een keertje rustig door, iets minder vooringenomen.

Sietse
Klumpie schreef:
€8,- is mijn streefprijs. Ik vind boven de €12,- al vrij fors voor een CD. Helaas zijn er soms CD's die nagenoeg onhaalbaar zijn voor lagere prijzen.

Heb je enig idee wat de productieprijs van een album is? 8€ is echt te weinig voor een cd. Als je niet meer dan dat wil uitgeven koop je vrijwel alleen maar overstock albums of lagere kwaliteit releases (kruitvat persingen...)
Voor CDr releases is 8€ echter wel een mooie prijs.

Artifact schreef:

Je koopt op de verkeerde plekken lijkt mij, want dat is niet het geval bij de meeste dingen die ik koop.
Zoals wellicht bekend is koop ik nogal veel en ook heel veel nieuwe dingen. Zo'n stuk of 150 releases uit 2007 en de gemiddelde prijs daarvan ligt echt niet boven de 12 euro.

max en joep schreef:
(quote)

No offense, maar heb je nu zelf eigenlijk wel door dat je mijn post zo ontzettend vooringenomen hebt gelezen, dat je uberhaupt mijn antwoorden niet KAN zien?

Lees mijn post nu nog eens een keertje rustig door, iets minder vooringenomen.

Maar je geeft toch geen antwoord op zijn vraag. Hij vraagt om een morele justificatie. Die geef je niet.

"Het is gratis" is geen morele justificatie.

Stel je voor, jij loopt op straat met je mp3 speler. En ik zie je lopen en denk ik wil die mp3speler en pak die van jou, zonder te vragen. Dan zul jij zeggen, hey doe eens niet, die is van mij. Ga er zelf maar een kopen als je er een wil.
Maar dat maakt mij niets uit, want deze is gratis...

Dat is toch niet moreel verantwoord, of wel dan?

Tegenstanders van downloadpraktijken dienen dringend eens te letten op het gebruiken van juiste analogieën.

Als iemand met een zelfgemaakte mp3speler over straat loopt en je trekt een kopietje van de mp3speler ...

Het digitale medium heeft het mogelijk gemaakt om een werk 100% te kopiëren en zo te verspreiden. Da's hetzelfde als een kopie maken van een schilderij (1 op 1) en die uit te delen.

Morele verantwoordelijkheid rond downloaden ligt heel wat complexer dan "het stelen van iemand's mp3speler". Zulke verkeerde analogieën dragen alleen maar meer bij aan de apathie van mensen tov downloaden.

Sietse
Heb je gelijk in, maar het geeft wel een beeld.

En nogmaals, ik ben helemaal niet tegen downloaden, laat dat duidelijk zijn. Ik heb misschien zelfs wel de grootste collectie mp3's hier. Maar het gaat er mij om dat als je download, en vooral veel download dat je dan ook gewoon moet kopen. Voor iets hoort iets.
Dat is de mening die ik er op nahoud.

Sietse schreef:
Heb je gelijk in, maar het geeft wel een beeld.

Zeker, het geeft een verkeerd beeld, en wanneer de meeste mensen dat beeld weerlegd hebben (voor zichzelf) dan stopt het denkproces en wordt er gewoon weer lekker verder gedownload.

Het leidt gewoon af van de werkelijke morele afweging die moet gemaakt worden, en die is wat complexer. Een hele hoop discussies/morele kwesties worden vaak gewonnen of verloren op punten die er weinig of niks toe doen, da's gewoon jammer.

max en joep
mensen moeten in deze discussie eens in hun achterhoofd houden dat downloaden NIET verboden is.

er is dus geen enkele "morele verantwoording" vereist.
geen "morele justificatie" nodig.

vergelijkingen met "brood van de bakker stelen" of "mensen van een mp3 speler beroven" slaan dus echt als een tang op een varken.

NIET VERBODEN.

er is dus geen enkele "morele verantwoording" vereist.
geen "morele justificatie" nodig.

Vind ik dan ook weer een simplistische visie.

Het is niet omdat iets niet verboden is, dat het moreel verantwoord is. Daarbij is moraal iets dat iedereen vooral voor zichzelf moet uitmaken, en zulke zaken voor zichzelf moreel verantwoord moet vinden. Wat de wet zegt (want zou je ergens anders wonen is er wel morele verantwoording vereist ?) is ook maar iets dat opgesteld is door mensen.

max en joep
Klopt, het is niet alleen het feit dat downloaden gewoon legaal is.

het is primair een manier van denken.

Tegenstanders van downloaden moeten eens accepteren dat niet iedereen uitgaat van het zelfde basisprincipe, namelijk dat downloaden diefstal is.

Vanuit de voorstanders optiek, is een "morele justificatie" in het geheel niet aan de orde.

fredpit
max en joep schreef:

Vanuit de voorstanders optiek, is een "morele justificatie" in het geheel niet aan de orde.

Op die wijze kun je alles goedpraten.

Zo zag ik gisteren ergens een prachtig horloge liggen....

We leven in een samenleving, waar er beloning is naar arbeid. dat is een mondiaal gegeven. afpakken zonder daarvoor de maker/bedenker te belonen is diefstal en gaat tegen iedere vorm van sociaal gedrag in.

max en joep
wat geven de tegenstanders toch elke keer weer de meest belachelijke onvolwassen voorbeelden zeg....

De reden dat ik dit schreef was echter dat ik wel wilde aangeven dat de primaire gedachte dat downloaden diefstal is, al een verkeerde is.

Ik weet niet of die gedachte verkeerd is, maar het is dan wel een speciale vorm van diefstal. Je verkrijgt iets gratis wat in principe alleen kan verkregen worden door ervoor te betalen. Daar zit in ieder geval het ethisch probleem. Het verschil met courantere diefstal is dat je geen zaken wegneemt, maar bijmaakt voor eigen gebruik. Een probleem dat redelijk recent is, aangezien het vroeger niet makkelijk was om 100% identieke copieën te maken van iets (veel tijd - werk - kwaliteitsverlies ...).

Verder denk ik dat elke mens voor zijn daden een justificatie moet kunnen geven, of die nu overeenstemt met een wet of niet.

Dat deze niet altijd even fair is (of moet zijn) is wat anders. Maar dat moet je dan ook tov jezelf kunnen toegeven.

Ik denk je zelf ook wel beseft er ergens iets niet klopt wanneer iemand zijn tijd steekt in het creëren van iets, dat op de markt aanbiedt en jij het gewoon gratis bezit.

RobertJ
De vergelijking met gestolen goederen gaat inderdaad niet op. Maar ik kan mij niet voorstellen dat, als je erg geniet van bepaalde muziek, je de muzikant niet dankbaar bent en op een of andere manier die dankbaarheid wilt uiten.

Als jou buurman/vrouw je komt helpen met het schilderen van je huis, bijvoorbeeld, dan staat daar waarschijnlijk geen geld tegenover, maar toch denk ik dat je dan in ieder geval een bloemetje of een ander cadeau geeft.

Zo zie ik het dus ook met muziek, iemand heeft muziek gemaakt waar ik erg van kan genieten, dus dan vind ik het leuk om ook wat terug te doen, door bijvoorbeeld de originele cd aan te schaffen.

Sietse schreef:
(quote)

Heb je enig idee wat de productieprijs van een album is? 8€ is echt te weinig voor een cd. Als je niet meer dan dat wil uitgeven koop je vrijwel alleen maar overstock albums of lagere kwaliteit releases (kruitvat persingen...)
Voor CDr releases is 8€ echter wel een mooie prijs.

Ik heb anders zat CD's voor €8,- kunnen kopen, ik denk de meesten. Vind ik een mooie prijs. Wat de productiekosten zijn weet ik niet. Ik weet ook wel dat de meeste albums tussen de €12- en €18,- zijn. Maar albums boven de €15,- koop ik nauwelijks, alleen wanneer broodnodig

En nee, ik heb ze niet bij de Kruitvat vandaan en ze hebben hebben ook geen mindere kwaliteit. Gewoon je rust bewaren tot dat het album bij je platenzaak in de aanbieding is.

Sietse
Klumpie schreef:
[Gewoon je rust bewaren tot dat het album bij je platenzaak in de aanbieding is.

Overstock dus, dit gebeurd vrijwel alleen maar met albums die bij grote labels uitkomen. Voor kleine labels is dit nl. niet te doen...

En over die prijs...vorige week met band repetitie met iemand van een andere band zitten praten...Zijn band ging samen met een andere band een dubbelaar uitbrengen.
Alleen het persen, artwork en meer van dat soort zaken zijn zij totaal 5000 euro kwijt voor 550 platen (waarvan je er zeker al een stuk of 40 a 50 kunt weg doen vanwege mispersingen). Dat is dus qua productie 10 euro per dubbele plaat. En dan is zijn de opnames er nog niet bij geteld (en dat heeft hij ook verteld...)
Willen ze er als bands niet bij inschieten moeten ze totaal voor de dubbele plaat 20 euro per stuk gaan vragen....

Uiteraard worden die kosten een heel stuk minder als je uitgaat van een hogere oplage. Bij 1500 stuks ben je totaal misschien 20.000 euro kwijt, waardoor de prijs behoorlijk omlaag kan. Maar de kans is dan wel een stuk groter dat je met heel veel blijft zitten...en dat is dan echt niet op te brengen...

Heb je het nu over (dubbel)vinyl of over (dubbel-)cd, Sietse? Of een enkele split-lp- of cd?

Sietse
dubbel vinyl

ok dan snap ik de prijs...

perfume
Bij The Chameleons - Script of the Bridge (1983):

Het voordeel van deze tijd is dat bands steeds betere mogelijkheden hebben om toch gewoon hun muziek(digitaal) uit te brengen. En zo wordt de invloed van platenmaatschappijen godzijdank steeds verder teruggedrongen.

Lost Highway
perfume schreef:
Het voordeel van deze tijd is dat bands steeds betere mogelijkheden hebben om toch gewoon hun muziek(digitaal) uit te brengen. En zo wordt de invloed van platenmaatschappijen godzijdank steeds verder teruggedrongen.

Daar haal je een belangrijk punt aan.
Dat is een voordeel, maar het nadeel is dan weer dat er geen 'supergroepen' meer bestaan, zoals vroeger; een status dat Arcade Fire, Interpol en Editors zeker en vast verdienen.

In Muziek > Algemeen > downloaden,kopen,lenen:

heej ik wil graag weten of jullie
1.cd''s kopen
2 cd's downloaden
3 anders

ik dowload zelf cd's ik heb er ook wel een paar gekocht maar het meeste download ik en jullie ??

ik zou heel graag jullie mening willen horen

Kopen!

En af en toe (ontdekken nieuwe artiest) eens downloaden.

max en joep
goed nieuws!!!

de mensen die beweren alleen te downloaden om "te kijken of het goed is" en de muziek daarna natuurlijk allemaal keurig netjes kopen, uiteraard met pijn in hun eerlijk hart omdat ze toch heel even dieven zijn geweest, hoeven niet meer aan dat gemene oneerlijke downloaden te doen!

Je kunt muziek namelijk gewoon in de winkel beluisteren of op bijv. www.last.fm of op diverse andere sites beluisteren (uiteraard met jullie legale software en netjes gekochte Windows)

Muziek downloaden blijft natuurlijk diefstal. Ik zal 17 pagina's argumenten niet herhalen.
Maar neem nou eens dit. Powerhouse van Deep Purple is lastig te krijgen, vooral vanuit Suriname. Nou staan er precies twee nummers op die ik wil hebben. Nou, daar heb ik weinig gewetensbezwaren van. Vooral niet omdat ik destijds een hele CD (24 Carat eveneens van Deep Purple) voor precies één nummer (Black Night) heb gekocht. Dat vind ik eerlijk gezegd ook een vorm van diefstal, gepleegd door de platenmaatschappij.

E.Norton
Bij Wu-Tang Clan - 8 Diagrams (2007):

Mensen hoe komen julie toch aan het album als hij niet eens uit is?!

Ik lees hier reacties van julie, ik word echt wel jaloers ervan wat is julie bron toch dit is zo super irritant

E.Norton schreef:
Downloaden, anyone?

CaliLove
E.Norton schreef:

Ik lees hier reacties van julie, ik word echt wel jaloers ervan wat is julie bron toch dit is zo super irritant

Dat zijn mensen die te lui en gierig zijn om gwn naar een platenzaak te gaan en het album te kopen. Getuigt ook van weinig respect tegenover de artiest...
En als je het dan toch download, koop het dan tenminste wnr het uitkomt, daar heb ik weinig of geen problemen mee

CaliLove schreef:
(quote)

Dat zijn mensen die te lui en gierig zijn om gwn naar een platenzaak te gaan en het album te kopen. Getuigt ook van weinig respect tegenover de artiest...
Try before you buy, anyone?

Ieder mens mag zelf kiezen hoe ie muziek inschat. Radiohead deed dat goed door hun laatste album te downloaden tegen een bedrag dat de klant zelf wou, dus ook gratis.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:37 uur

geplaatst: vandaag om 22:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.