MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
CaliLove
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Try before you buy, anyone?

Ieder mens mag zelf kiezen hoe ie muziek inschat. Radiohead deed dat goed door hun laatste album te downloaden tegen een bedrag dat de klant zelf wou, dus ook gratis.

Toen Enter The Wu-Tang (36 chambers) uitkwam, kocht iedereen het ook gwn toen het uitkwam in store, en in '97 bij Wu-Tang Forever same story... Nog niet zo lang geleden in de 90's (toen Hip-Hop ook nog dope was, toeval?) was dit niet meer dan normaal...

(Supersnel)-internet, anyone?

CaliLove
^^^^^
Dus internet laat jou door het leven gaan als iemand zonder respect voor een artiest?

Man, dat zeg ik toch helemaal niet. Gezien het voortaan extreem makkelijk is een album gratis (illegaal) te downloaden doen velen dat ook om te kunnen beoordelen of het album goed genoeg om het orgineel te kopen. In de jaren 90 was dat voor (bijna?) niemand het geval en kón je dat gewoon niet doen. Je kocht het en als het tegenviel, pech gehad dan of doorverkopen.

Welkom in de digitale 21e eeuw.

CaliLove
MJ_DA_MAN schreef:
In de jaren 90 was dat voor (bijna?) niemand het geval en kón je dat gewoon niet doen. Je kocht het en als het tegenviel, pech gehad dan of doorverkopen.

Dat vind ik juist de charme ervan.

Als het goed genoeg is koop ik het wel.

max en joep
ik niet hoor.
downloaden en klaar.
het leven is al duur zat.

E.Norton
Mee eens

een cd kost 20 euro, downloaden kost niks..een hoop logica toch

Lost Highway
- Het originele heeft altijd een extra waarde
- Je steunt de artiest
- De geluidskwaliteit van het gekochte schijfje is meestal beter dan de download
- Je beluistert het veel aandachtiger, aangezien je er geld hebt aan uitgegeven.

Ik veroordeel het echter niet, want cd's zijn inderdaad behoorlijk duur, hoewel als je het vergelijkt met andere artikels is de prijs van de cd zelfs gedaald of op zijn minst gestagneerd. Ik heb hier nog cd's liggen van 10 jaar geleden met een etiket van 899 frank op.
Ach iedereen doet natuurlijk met zijn/haar geld wat hij/zij wil.

Sietse
E.Norton schreef:

een cd kost 20 euro

Waar kopen jullie in hemelsnaam cd's.
Ik kan met niet herinneren dat ik voor een enkele cd 20 euro heb betaald, en dan koop ik toch behoorlijk veel.

CaliLove schreef:
Dat zijn mensen die te lui en gierig zijn om gwn naar een platenzaak te gaan en het album te kopen. Getuigt ook van weinig respect tegenover de artiest...
En als je het dan toch download, koop het dan tenminste wnr het uitkomt, daar heb ik weinig of geen problemen mee

Ja. Als ik het goed vind koop ik het. Soms vrij snel, soms via een wenslijstje een paar maanden later.

Het kopen van muziek vind ik geweldig, erg veel verdien ik niet met mijn bijbaantje, dus alleen zeer veel koop ik niet, Vaak weet ik al van te voren welke cd ik ga halen en dan ga ik heen. De verkoper bij de musicstore is een geweldige man die iedere keer maar weer zecht: Dit keer is je muzieksmaak nog beter als de vorige keer.

Als ik dan naar huis ga bekijk ik cd boekje (mijn moeder rijd, geen zorgen dus) en dan thuis direct in mijn cd-speler en de teksten meelezen in het cd boekje. Ik vind vaak zelfs als ik de cd op mijn iPod zet, dat de magie er vanaf gaat.

Bij mij in de klas begrijpen ze dat niet: Je gaat toch geen twintig euro uitgeven aan cd's.

Maar een tip trouwens: In Duitsland en Zwitserland zijn cd's veel goedkoper, vooral zwitserland (wisselkoers meegerekend). Daar haal ik regelmatig cd's weg of laat ik ze alvast kopen door mensen die ik ken die daar wonen. Een tipje

yoeridedeygere
of ze nu kopen in de Verenigde Staten?

ik vind download veel voordelen hebben. Op mijn psp kan ik zon 40 albums luisteren die ik tof vind. Dankzij de headphones hoor ik geluiden/geheimen die ik nog nooit gehoord heb. Het is gezeik dat mp3 minder kwaliteit heeft dan de cd versie. Ik heb het met Radiohead In Rainbows uitgeprobeerd. De mp3 versie die ik had besteld en de cd die bij de plaat zat. Geen enkel verschil tussen de 2 opnames. Het ligt er aan hoe het geluid wordt uitgezonden, bijv digitaal ipv analoog en dan hoor je verschil tussen een gewone cd/dvd speler met analoog geluid en een ps3 met optical geluid. Ik heb nu optical geluid, zover als ik weet is hdmi geluid nog beter, maar dat ondersteund mijn receiver niet, dus dan is dit het beste.
Tevens is downloaden handig bij bijvoorbeeld The Wall van Pink Floyd, ik kan gewoon doorluisteren ipv cd's wisselen. Sommige artiesten hebben niet eens teksten in het cd-boekje staan, wat heb je dan in godsnaam aan de cd:S?

Boudisque sluit zijn deuren.

Ben bang dat er over 2 jaar alleen nog maar Free Record Shops zijn.

yoeridedeygere
@ Cloud: Wat heb je aan een stukje lucht?

DjERRO schreef:
Boudisque sluit zijn deuren.

Ben bang dat er over 2 jaar alleen nog maar Free Record Shops zijn.

Ja, hou toch op...

Te erg voor woorden, man!

Wat dat betreft zie ik liever een algeheel verbod op downloaden, hoor...

Ik moet er echt niet aan denken om Concerto te zien verdwijnen...
Zou een zwarte dag voor muziekverzamelaars zijn.

Volgens mij is het juist het "Free Record Shop volk" dat massaal download en niks meer koopt.

Sietse
@ Cloud:

Je weet niet echt iets van de techniek en dergelijke heh?
Wellicht je eens verdiepen in wat compressie inhoud, want je hele verhaal is echt gewoon totale onzin.

mp3 is compressie = kwaliteitsverlies.
Dat jij het niet hoort is wat anders.

max en joep
ik be nwel weer een klein beetje begonne met cd's kopen.
vind het toch wel weer leuk.

en ik wil weer een mooie pickup kopen.

Ik weet niet of ik hier al een bericht achter heb gelaten, maar ik probeer zoveel mogenlijk te kopen. Ik download ook met de kilo's, echt bakken muziek, maar er gaat toch niets boven een speciale cd in je rek te hebben hangen. Bovendien vind ik het ook veel leuker om je stereo eens goed luid te zetten met een echte cd erin.

Bij Children of Bodom - Blooddrunk (2008):

Tis pas vanaf april uit. En tis enorm zielig een gelekt album helemaal te downloaden.

Mee eens, en het is leuk om te hebben. En als er mensen over de vloer komen kunnen ze je cd collectie eens rustig bekijken. Maar om de vraag wel of niet downloaden te beantwoorden. In Engeland schijnt er een Verbod te komen.

Eigenlijk heb ik door downloaden allerlei artiesten ontdekt, die ik anders waarschijnlijk nooit ontdekt zou hebben. En als ik het vervolgens goed vind koop ik de cd ook. Dus dankzij het downloaden komen deze artiesten aan mijn geld. Het alternatief is een cd neerleggen op de toonbank bij de mediamarkt en lief vragen of je hem even mag luisteren. En niet te vaak natuurlijk! Anders worden ze gek van je. Nee, via de laatste manier koop ik waarschijnlijk geen cd's meer.

Je kan ze toch op internet voorbeluisteren?
Of is iedereen nu ineens een computerleek....

max en joep
nee, niemand is computer leek.
Sterker nog: ik denk dat een hoop mensen die zo fel gekant zijn tegen illegaal downloaden zelfs heel misschien wel hun woede uiten in topics die ze tikken op PC's waar zo hier en daar een illegaal programma op staat.
foei toch.

Ik koop cd's / lp's en download niet....... wil alleen orgineel in mijn collectie hebben...... Ik zeg altijd maar zo.... Een filatelist heeft ook geen kleuren copieën in zijn collectie....

Sietse
nog eens voor de duidelijkheid...

Ik ben VOOR downloaden, maar ik ben TEGEN downloaden om verkoop te vervangen.
Ik ben VOOR het principe TRY BEFORE YOU BUY

Dus support de artiesten en labels die je leuk vindt door het kopen van plaatjes en cd'tjes.

Wel fijn dat het straks niet meer kan.

van cd naar bandje kopieren mocht vroeger ook niet. En toch kon je ook cd's huren en over tapen. Kopie's (replica's) zul je altijd houden. Men vind vast wel weer een maas in de wet. dus ook met de nieuwe richtlijnen qua downloaden.

Je hebt gelijk, maar op de manier waar het nu mee gaat heeft te
veel invloed op de verkoop.
Een beetje kopieren zoals dat vroeger ging valt nog te behapstukken voor de industrie.
Want toen hadden ze gewoon gouden tijden ondanks het gekopieer.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:36 uur

geplaatst: vandaag om 12:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.