MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
Gsus
AGE-411 schreef:
Tis pas vanaf april uit. En tis enorm zielig een gelekt album helemaal te downloaden.

Want?

bro
...dan heb je geen respect voor de artiest.

lambf
Nee hoor. Juist door het downloaden kan je in contact met de muziek komen zodat je een cd gaat kopen

@ AGE-411: Ik download ook altijd albums voordat ie verkrijgbaar in de winkels, en als het mijn bevalt dan koop ik het gewoon.

bro
@ lambf: ja uiteraard, maar het is toch veel leuker te wachten tot hij officieel uit is. waar is de tijd dat je met spanning moest wachten tot iets uitkwam. alle magie verloren

Ik wacht wel altijd met spanning op een cd totdat hij officieel uit is.
Vooral omdat een origineel CD-tje over mijn stereo met mijn mega-versterker veel beter klinkt dan zo'n stom downloadje.

Gsus
@ bro: Nu heb ik precies hetzelfde, alleen dan wacht ik met spanning totdat ik het kan downloaden...

Even zonder dollen nu. Een hoop artiesten en andere mensen in de muziekindustrie klagen over het downloaden van muziek, maar ga is na hoeveel toegankelijker bepaalde soorten muziek wordt omdat je vroeger er niet over peinsde om die cd van die of die 'vreselijke' band/artiest te kopen. Nu download je 'm ff om te kijken of het nou echt zo is. Als blijkt dat het niet zo is koop je 't album als nog. Dit betekend dus automatisch dat je als artiest zijnde veel sneller een veel grotere doelgroep bereikt. Ik had van een hoop artiesten nog nooit gehoord tot ik bij deze site zat. Als het downloaden van muziek echter niet mogelijk was, had ik alsnog een hoop van deze muziek moeten missen.

Als je een artiest echt kent natuurlijk, kan je de 'magie' er voor jezelf natuurlijk inhouden door gewoon te wachten op het originele schijfje. Of als je een artiest niet kent ook, maar ik verkeer helaas niet in de positie elk album wat mij wel is leuk kan lijken aan te schaffen

@ paulisdik: Ik doe dat soms/meestal ook.

Maar van artiesten die ik ken, die een album uit brengen, en waarvan ik weet dat het gelekt is zal ik het nooit downloaden.

En aangezien Children of bodom een welgerespecteerde artiest is, dacht ik toch dat iedereen vol spanning ging wachten tot de desbetreffende datum om het te kopen/ (Of desnoods te downloaden, maar als het een goede artiest is en je bent er fan van vindt ik het een beetje zielig om een album te downloaden...)

Omayyad
Sietse schreef:
nog eens voor de duidelijkheid...

Ik ben VOOR downloaden, maar ik ben TEGEN downloaden om verkoop te vervangen.
Ik ben VOOR het principe TRY BEFORE YOU BUY

Dus support de artiesten en labels die je leuk vindt door het kopen van plaatjes en cd'tjes.

Gsus
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, vindt al die cd's toch onhandig werken. Zeker met de stereo die ik heb

@ AGE-411 : Daar heb je gelijk in, als er nieuw album van bijv. Slayer, Iron Maiden of Judas Priest dan wacht ik ook tot hij in de winkels verkrijgbaar is.

max en joep
om MuMe ontstaat nu ten onrechte het beeld dat er slechts enkele schurken downloaden en dat de meesten hier keurig kopen.
Kolder natuurlijk.
De cijfers spreken voor zich.
De meesten, waaronder ook ik, downloaden.
Zelf ben ik wel zoetjes aan weer een beetje met kopen begonnen, maar ik download ook nog zat.

Sietse
max en joep schreef:
om MuMe ontstaat nu ten onrechte het beeld dat er slechts enkele schurken downloaden en dat de meesten hier keurig kopen.

Waar baseer je dat nu weer op, dat wordt toch nergens gezegd.

max en joep schreef:
Kolder natuurlijk.
De cijfers spreken voor zich.
De meesten, waaronder ook ik, downloaden.

Denk dat, dat hier ook duidelijk naar voren komt. Bijna iedereen hier zegt te downloaden waaronder sommigen ook nog kopen.
Echter, krijg je hier natuurlijk nog steeds een vertekenend beeld doordat je op een site vol liefhebbers zit. Deze kopen over het algemeen meer dan gemiddeld.

En die kopers schreeuwen veel harder van schande

bro
Gsus schreef:
@bro: Nu heb ik precies hetzelfde, alleen dan wacht ik met spanning totdat ik het kan downloaden...

Even zonder dollen nu. Een hoop artiesten en andere mensen in de muziekindustrie klagen over het downloaden van muziek, maar ga is na hoeveel toegankelijker bepaalde soorten muziek wordt omdat je vroeger er niet over peinsde om die cd van die of die 'vreselijke' band/artiest te kopen. Nu download je 'm ff om te kijken of het nou echt zo is. Als blijkt dat het niet zo is koop je 't album als nog. Dit betekend dus automatisch dat je als artiest zijnde veel sneller een veel grotere doelgroep bereikt. Ik had van een hoop artiesten nog nooit gehoord tot ik bij deze site zat. Als het downloaden van muziek echter niet mogelijk was, had ik alsnog een hoop van deze muziek moeten missen.

Als je een artiest echt kent natuurlijk, kan je de 'magie' er voor jezelf natuurlijk inhouden door gewoon te wachten op het originele schijfje. Of als je een artiest niet kent ook, maar ik verkeer helaas niet in de positie elk album wat mij wel is leuk kan lijken aan te schaffen

ja tuurlijk man. Op dat vlak deel ik dezelfde mening hoor, maar als je nog nieteens kunt wachten tot hij officieel uit is...

hoe dan ook, als je een cd echt goed vind, vind ik het niet meer dn normaal om die te kopen. al is het alleen al omdat de kwaliteit stukken beter is.

godlydevil7
Ik download ook alles voordat ik het koop, en ook veel ervan koop ik niet, als ik dat namelijk zou doen zou i gemiddeld iets van 200 euro per maand uitgeven aan cd's, en dat vind ik een beetje veel (vooral omdat ik maar 10 euro zakgeld per maand krijg (ja ik ben op zoek naar een baan...))

En als ik nooit zou downloaden zou de cd van Cliteater niet in mijn cd-rek zitten (en dat zit ie wel), of die van Devourment, die van Fluisterwoud, etc. Dus downloaden is voordelig voor de minder bekende artiesten, en de hele bekende artiesten verdienen zelfs met het downloaden nog heel veel, dus die moeten niet zo zeiken...

Bij enkele bands die ik zeer hoog heb zitten, zoals Iron Maiden, Judas Priest e.d. wacht ik tot het album in de winkel ligt. Ik vertrouw erop dat deze bands garant staan voor een zekere kwaliteit en probeer het dus niet uit d.m.v. downloading voor ik het koop. Bij deze bands voel ik ook echt de spanning van eindelijk het nieuwe album halen en gelijk de cd speler in. Van bands die ik niet (goed) ken of waarvan ik weet dat ze nog wel eens wisselvallig zijn wat betreft het uitbrengen van albums, download ik het toch eerst eventjes. Voorbeeld: als Metallica met een nieuw album komt, koop ik het niet blind in de winkel, aangezien hun laatste cd zwak uitgedrukt een behoorlijke tegenvaller was. Als ik een album dat ik gedownload heb goed vind, zal ik het als het even kan zo snel mogelijk legaal aanschaffen. Zoniet, dan ben ik blij dat ik het toch eventjes "gepindakaast" heb en niet 20 euro verspild heb.

Gebrek aan respect voor de artiest als argument tegen downloaden ben ik het niet geheel mee eens. Want hebben de artiesten wel altijd respect voor de luisteraars? Hoevaak gebeurt het niet dat artiesten die al meer dan genoeg geld hebben, een album 2 of 3 keer uitbrengen met weer een of ander niet eerder uitgebracht nummer erop of met een dvd'tje erbij. Vaak zijn dit niet eens echte toevoegingen en is er ook niet veel meer werk aan besteed, omdat het vaak gaat om een al veel eerder opgenomen nummer, dat ze hebben achtergehouden om later uit te brengen of destijds niet goed genoeg vonden om op het album te zetten. Toch schromen ze niet om de koper de volle klets van een nieuwe cd te betalen. Die paar extra trackjes kan ik dan ook wel downloaden, zeker als het gaat om grote artiesten die al rijk genoeg zijn. En laat dat nou juist de artiesten zijn die het vaakst dit soort fratsen uithalen.

Tot zover mijn mening over downloading

lambf
Mr. Rock schreef:
. En laat dat nou juist de artiesten zijn die het vaakst dit soort fratsen uithalen.

Lees: Label(s) ....

Roadrunner kan er wat van, als je bekijkt hoeveel Best Of's ze ondertussen wel niet uit hebben gebracht...

bro
inderdaad, en meestal zijn ze nog niet eens goed. al moet ik toegeven dat ze wel erg garant staan voor degelijke muziek in het metalgebeuren.

voor de rest deel ik graag de mening met mr rock

Empyrium
bro schreef:
...dan heb je geen respect voor de artiest.

Niet als je het album toch wel koopt!

Bij Metallica - Kill 'Em All (1983):

Noc schreef:
Ik wist idd dat het een cover was en ja ik heb het gedownload. :O
Mjah ik zal niet de enige zijn denk ik...

koop je ooit albums?
Of ben je een echte parasitaire muziekliefhebber?

Joy
sinds de komst van de mp3 hooguit 3 ceedees gekocht

so what

DonDijk
echt slecht

Noc
@AGE-411: Ik heb ooit is een paar albums gekocht ja....vroeger toen ik nog niet wist hoe ik moest downloaden.
Verder heb ik niet echt veel geld.

Ik kan me wel indenken dat als je een album heel goed vindt, dat je het geld waard vindt. Maar als ik het met 1 klik binnen kan halen op me pc ga ik het niet kopen. ^^

Ik ga ook naar concerten, o.a. Pinkpop 2008 (voor Metallica natuurlijk) waar ik genoeg voor betaal.

Bij dEUS - Vantage Point (2008):

waarom zijn er al 45 stemmen terwijl het album pas op 18 april uitkomt???Hebben die dan alle 45 een platenwinkel ofzo?

*kuch* Internet *kuch*

WernerGSF
is wel zo, maar ik ben tegen stemmen op basis van downloads. en ik denk niet dat ik de enige ben

Joy
kheb er geen problemen mee,muziek is muziek, stemmen zijn stemmen

WernerGSF
Ja, dat is 't 'm nou juist, vaak zijn downloads van dusdanige slechte kwaliteit, dat iemand totaal op het verkeerde been wordt gezet.

Joy
kheb deze via rapid share

prima te doen

Gast
geplaatst: vandaag om 00:23 uur

geplaatst: vandaag om 00:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.