MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
WernerGSF schreef:
Ja, dat is 't 'm nou juist, vaak zijn downloads van dusdanige slechte kwaliteit, dat iemand totaal op het verkeerde been wordt gezet.

Dat is echt niet altijd het geval, daarbij weet jij ook niet waar mensen hun cd's op afspelen. Dat zal ook nogal per user verschillen (als ik hoor waarop sommige vrienden van mij hun cd's draaien.....).
Een beetje een voorbarige en onterechte conclusie om te stellen dat je 'totaal op het verkeerde been gezet kan worden' dus.

Op wat doel je dan ?
De speler of de extensie ?

WernerGSF schreef:
Ja, dat is 't 'm nou juist, vaak zijn downloads van dusdanige slechte kwaliteit, dat iemand totaal op het verkeerde been wordt gezet.

Daar heb ik geen last van hoor...

Ploppesteksel schreef:
Op wat doel je dan ?
De speler of de extensie ?

Kan natuurlijk van alles zijn: maar als ik hoor hoe sommige installaties zijn ingesteld of hoe het geluid uit de boxen komt.....
Maar goed: ik neem aan dat iedereen heel goed weet wat ik bedoelde en dat ik het een opmerking vond die nogal tricky was omdat iedereen zijn of haar norm hier anders heeft liggen.
Ik snap heus wel dat zeer brakke downloads een hoop van de sfeer weghalen (ik luister daar zelf ook niet naar), maar dat doen slechte boxen ook en die mensen zouden dan ook niet kunnen stemmen?
Beetje offtopic trouwens.

Inderdaad.
En dan hebben we het nog niet eens over mensen met slechte oren.

max en joep
daarnaast is het onzin om te stellen dat mp3 ZOVEEL minder van kwaliteit zijn.

Ik heb mijn computer bomvol gedownloade muziek staan, ook van muziek die ik ook al lang in de kast op CD of LP heb.

En die van muziek die ik op CD heb, draai ik dan toch in de praktijk liever de mp3's op de PC.

Ik heb zo'n enorm goed vet geluid in mijn PC, daar kan niks tegenop.
En ok, dan zal er wellicht voor de kniesoor een klein deel aan geluidsverlies hebben op een mp3; in de praktijk merk je daar weinig tot niets van.

Geloof me, ik heb talloze CD's echt grijs gedraaid, hard , zacht, met en zonder hoofdtelefoon, op zijn kop omgedraaid, van a tot z en weer terug....er is echt NIETS dat me zou ontgaan aan bij geluid, subtiliteit, achtergrond geluid of whatever.
En ik merk nauwelijks verschil met een mp3.
Mp3 is even goed als CD.

Dus dat je eigenlijk geen recht van stemmen hebt als je download = kolder.

Sietse
meeste mensen (99,9%) horen niet het verschil tussen een goed geripte cd en het origineel.

En goed geript is in dat geval 192kbps of hoger.
Mensen die denken dat wel te horen durf ik best een testje mee te doen...

thejazzscène
Je zal veel sneller horen dat de gemaakte muziek op een goede - of slechte manier gemastered is. Een goede mastering bepaald daardoor voor een groot deel of een plaat luisterbaar is of niet.

Ik rip op 128 kps. Hoor bijna geen verschil met de "zwaardere" versies, en het is plaatsbesparend op mijn mp3/pc. Maar onder de 128 begin ik het verschil wel echt te horen.

Sietse
het verschilt per persoon, maar 128 hoor ik wel duidelijk verschil mee.
Maar op den duur begint kwaliteit van je speakers ook mee te spelen enzo.

Maar ff op een ander vlak...ik weet niet hoeveel cd's je hebt en hoeveel harde schijf ruimte, maar met de prijs van de harde schijf zou ruimte echt geen excuus meer mogen zijn. Ik pak em beet 520 eigen geripte albums op mijn harde schijf staan in goede kwaliteit (zo'n 80% is vbr v1, zo'n 10% vbr v2 en 10% 192kbps) en dat is maar 36gb aan ruimte.

Niet dat het zo een probleem is, maar ik zit aan een kleine 52 gb, het grootste deel aan 128 kbps. Dus een externe harde schijf zou wel een goed idee zijn denk ik

Sietse
@bennerd: Maar das waarschijnlijk al wel meer dan je eigen rips...

totale hoeveelheid durf ik bijna niet te zeggen, maar is nogal veel...
Nog geen 1% daarvan is 128kbps.
Maar ik heb totaal 1.15 TB in mijn computer zitten. Ooit een ext hdd gekocht en met het kopen van een nieuwe pc intern totaal zo'n 850gb omdat ik graag mijn harde schijven opdeel voor backup mogelijkheden omtrent mijn eigen werk (en gewoon te veel download).

En een goede tip van lambf

raffael77
320kb is het fijnst om te hebben. 192kb gaat wel maar alleen als het van orginele album afkomt. Ik heb alles WMA omdat de compressie techniek beter is op WMA dan MP3.

De de compressie methode van sony(Atrac3+) & Apple Ipod zijn het beste, maar worden niet overal ondersteund.

Harco
Tussen 320 en 192 hoor je amper (geen) verschil en ik heb de Logitech Z-5500 speakers op mijn pc aangesloten, dus die zijn, wat pcspeakers betreft, uitmuntend. Tussen een .flac en een 192 kbps .mp3'tje hoor je misschien verschil, ja.

En dat Microsoft's .wma techniek beter is, is zeker niet waar. Ja, bij bitrates onder de 128 kbps. Maar dat wil je dan juist niet hebben. Vanaf 192 is LAME zeker de superieure. Lees er bv. de Hydrogenaudio wiki maar eens op na.

256 en 224 kbps .mp3 vind ik ook zo achterlijk. Alles op mijn pc is 192, v2, v1 of v0, ook al is v0 ook over the top (beetje de 320 van de VBR), zoals Sietse laatst al tegen mij zei op Soulseek.

ILLEGAAL DOWNLOADEN GOED VOOR WELVAART
ma 19 jan 2009, 16:24 Door: DAG

Het illegaal downloaden van muziek, films en games leidt tot ,,een aanzienlijke welvaartswinst”. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO, SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht naar de economische en culturele gevolgen van het downloadverkeer.

De uitkomsten werden maandag bekend. De maatschappij als geheel profiteert van de grote groep mensen die na het downloaden overgaat tot de koop van dvd’s, games of muziek. Er zijn namelijk veel downloaders die anders nooit tot aanschaf zouden zijn overgegaan. Dit economische effect is groter dan de daling van de omzet uit de verkoop van cd’s, dvd’s en games, concluderen de onderzoekers.

Mensen die wel eens downloaden kopen gemiddeld evenveel muziek, meer dvd’s en meer games dan mensen die nooit downloaden. Ook gaan downloaders meer naar concerten en kopen ze meer merchandise. Er zijn verder veel mensen die downloaden om nieuwe muziek te leren kennen en eventueel te kopen als zij bevalt. Bekende artiesten lijken dus meer schade te ondervinden, terwijl relatief onbekende artiesten kunnen profiteren wanneer het uitwisselen van bestanden hun bekendheid vergroot.

Maatschappelijk aanvaard
Zo’n 4,7 miljoen Nederlandse internetgebruikers van 15 jaar en ouder hebben in de afgelopen twaalf maanden wel eens onbetaald gedownload. Burgers zien het downloaden en delen van muziek, films en games als algemeen maatschappelijk aanvaard, stelden de onderzoekers vast.

De NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie, is het niet eens met de onderzoekers. De ‘welvaart’ waar de onderzoekers het over hebben, is volgens de NVPI iets anders dan de toegevoegde economische waarde die leidt tot werkgelegenheid, belastingopbrengsten en investeringen in nieuw talent en cultuur.

,,Dat consumenten ‘welvaart’ genieten op het moment dat zij een product dat in de winkel ligt gratis krijgen, is evident”, aldus directeur Paul Solleveld. ,,Je spaart immers geld uit. Maar het product moet nog wel gemaakt worden en dat betekent natuurlijk wel dat er ergens voor betaald moet worden.”

http://www.dag.nl/multimedia/illegaal-downloaden-welvaart-199195

Voor mezelf kan ik de conclusies uit dit onderzoek bevestigen. Als ik niet zou downloaden, zou ik veel bands niet leren kennen en derhalve ook niet hun cd's kopen en hun concerten bezoeken. Ik wil van tevoren weten wat ik koop en dat doe ik door een plaat eerst te downloaden. Vind ik het daarna goed, dan volgen de aankopen en eventuele concertbezoeken vanzelf.

fastpulseboy
Cygnus schreef:
Voor mezelf kan ik de conclusies uit dit onderzoek bevestigen. Als ik niet zou downloaden, zou ik veel bands niet leren kennen en derhalve ook niet hun cd's kopen en hun concerten bezoeken. Ik wil van tevoren weten wat ik koop en dat doe ik door een plaat eerst te downloaden. Vind ik het daarna goed, dan volgen de aankopen en eventuele concertbezoeken vanzelf.

precies!
geen miskopen meer en door veel te kunnen ontdekken ook meer gekocht juist!

Inderdaad. Ik moet er niet aan denken weer terug te keren naar het pre-downloadtijdperk.

FatBottomedGirl
Wat Cygnus zegt.

3 jaar geleden begonnen met downloaden en afgelopen jaar 8x zoveel cd's gekocht dan voorgaande jaren. Alles wat bevalt en onder de 10 euro duikt wordt nu aangeschaft.

Niet downloaden?! NO WAY! Dan zou ik helemaal gek worden! Zoveel nieuwe, interessante muziek ontdekt. Prachtig toch? En hierdoor ook nog eens meer geld aan de muziekindustrie gaan uitgeven, zoals concertsbezoeken, CD's, LP's en DVD's. Ik vind het een win-win situatie, voor zowel de muzikanten als de consument.

De maatschappij als geheel profiteert van de grote groep mensen die na het downloaden overgaat tot de koop van dvd’s, games of muziek. Er zijn namelijk veel downloaders die anders nooit tot aanschaf zouden zijn overgegaan. Dit economische effect is groter dan de daling van de omzet uit de verkoop van cd’s, dvd’s en games, concluderen de onderzoekers.

Toch ben ik het niet eens met de uitkomst van dat onderzoek. Waarom zijn er dan zoveel platenzaken weg? Omdat er meer cd`s gekocht worden en ze daarom te hard moeten werken?
Nee hoor, dat komt doordat er te weinig cd`s en dvd`s gekocht worden. De omzet is de laatste 10 jaar met 10tallen procenten gedaald, dat is een feit. Dat kun je met dit onderzoek ook niet ontkennen.
Ik denk dat als de gemiddelde prijs van een cd`tje onder de 10 euro zou liggen dat er dan wel meer verkocht zou worden, zoals het onderzoek suggereert. Maar dan zouden de platenmaatschappijen daar eerst eens iets mee moeten doen. Ik ken inderdaad een hoop mensen die wel cd`s kopen als ze rond een tientje kosten.
Dat vind ik zelf ook een redelike aanschafprijs voor een cd.

En met de economische crisis zullen de mensen nóg minder CD's en DVD's kopen, waardoor er nóg meer platenverkopers moeten sluiten. Als de platenmaatschappijen in eigen boezen kijken en als de BTW op CD's en DVD's wordt verminderd, zullen de prijzen een heel stuk kunnen dalen.
Zelf koop ik CD's bijna altijd aan midprice.

fastpulseboy
het over de kop gaan van platenzaken heeft ook te maken met de online verkoop van cd's denk ik. Er wordt al minder verkocht en ik merk dat "mijn" platenzaak daarom ook veel minder avontuurlijk inkoopt (zo lijkt het tenminste) beetje meer op save spelen. Voor mij heeft dat als gevolg dat als ik met een moeilijke vraag kom, ze de plaat of cd bijna nooit op voorraad hebben. Als ik dan vraag of ze em kunnen bestellen kan dat vaak wel, maar kost die cd 20 euri. Als ik online de cd bij de band zelf bestel (of bij het label) kost het geintje maar 12 euro....tja.

Inderdaad... ik koop ook alleen nog maar aanbiedingen in een platenzaak, over het algemeen koop ik ook veel meer online. Waarom zou je 10/15 euro betalen voor een CD als je hem online voor de helft of nog minder kunt kopen?

Sietse
hoe minder schakelingen tussen muzikant en mij hoe beter is over het algemeen mijn insteek.

Stijn_Slayer
Ik download eigenlijk alleen om me verder te verdiepen in een artiest en/of om te horen of iets de moeite waard is om te kopen. In zo'n platenzaak kan ik niet op m'n gemak luisteren, thuis wel.

Er zijn uitzondering, goregrind en grindcore hoef ik niet op CD te hebben. Dat dan maar op de PC luisteren.

fastpulseboy schreef:
het over de kop gaan van platenzaken heeft ook te maken met de online verkoop van cd's denk ik. Er wordt al minder verkocht en ik merk dat "mijn" platenzaak daarom ook veel minder avontuurlijk inkoopt (zo lijkt het tenminste) beetje meer op save spelen. Voor mij heeft dat als gevolg dat als ik met een moeilijke vraag kom, ze de plaat of cd bijna nooit op voorraad hebben. Als ik dan vraag of ze em kunnen bestellen kan dat vaak wel, maar kost die cd 20 euri. Als ik online de cd bij de band zelf bestel (of bij het label) kost het geintje maar 12 euro....tja.

Precies... Ik koop nauwelijks nog cd's in platenzaken, maar scoor ze voor in veel gevallen voor 50% van de prijs of minder (en dan reken ik verzendkosten mee) op Ebay of op cdpacific.com. Hier is voor platenzaken niet tegen te concurreren, ook omdat ze veel minder kosten hebben (geen pand waar ze een groot aantal cd's op voorraad moeten hebben).

Maar ontopic, we hadden het over downloaden, niet over platenzaken...

Is toch redelijk ontopic hoor. Veelgehoorde tegenargumenten (tegen downloaden dus) zijn immers dat artiest, platenmaatschappij, platenzaak, ... etc. erop achteruit gaan.
Of vind je het pas ontopic als we bespreken welke downloadprogramma's het beste zijn, en welke instellingen het snelste zijn?

Klumpie schreef:
ILLEGAAL DOWNLOADEN GOED VOOR WELVAART
ma 19 jan 2009, 16:24 Door: DAG

Het illegaal downloaden van muziek, films en games leidt tot ,,een aanzienlijke welvaartswinst”. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO, SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht naar de economische en culturele gevolgen van het downloadverkeer.

De uitkomsten werden maandag bekend. De maatschappij als geheel profiteert van de grote groep mensen die na het downloaden overgaat tot de koop van dvd’s, games of muziek. Er zijn namelijk veel downloaders die anders nooit tot aanschaf zouden zijn overgegaan. Dit economische effect is groter dan de daling van de omzet uit de verkoop van cd’s, dvd’s en games, concluderen de onderzoekers.

Mensen die wel eens downloaden kopen gemiddeld evenveel muziek, meer dvd’s en meer games dan mensen die nooit downloaden. Ook gaan downloaders meer naar concerten en kopen ze meer merchandise. Er zijn verder veel mensen die downloaden om nieuwe muziek te leren kennen en eventueel te kopen als zij bevalt. Bekende artiesten lijken dus meer schade te ondervinden, terwijl relatief onbekende artiesten kunnen profiteren wanneer het uitwisselen van bestanden hun bekendheid vergroot.

Er blijkt van alles aan te merken te zijn op dit onderzoek:

Er gaat veel fout met de verwijzingen naar p2p-sites en -sofware. Zo verwijst het TNO-stuk naar Limewire.nl (een adwaresite), Torrentspy.nl (een advertentiefuik) en Emule.com, een site van oplichters. Handgraaf: 'Emule.com is een bedenkelijke site die een gemodificeerd installatieprogramma van eMule aan de man brengt. Tijdens de installatie wordt ineens gevraagd om betaling per SMS. Een truc die onlangs in het nieuws kwam in verband met downloaden van Acrobat Reader. De officiële site van eMule is www.emule-project.net.'

Ook worden cijfers van newsgroups en usenet ten onrechte bij elkaar opgeteld en gaat het rapport de mist in over betaalde downloadsites. Bijna 3 procent zou bij Amazon betalen voor downloads, maar Amazon biedt in Nederland helemaal geen muziekdownloads aan, alleen in de VS. Ook Zune.net en jaman.com werken niet in Nederland. Scherp van Handgraaf, die zelf een overzichtssite voor downloaden van muziek heeft.
http://www.bright.nl/downloadrapport-tno-boordevol-missers

Zie verder:

http://www.bright.nl/downloadrapport-tno-boordevol-missers

http://www.digimuziek.nl/nieuws/?p=101

Gast
geplaatst: vandaag om 19:50 uur

geplaatst: vandaag om 19:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.