MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
voor mezelf kan ik het onderzoek ook bevestigen. Door het downloaden heb ik ook veel meer artiesten/bandjes leren kennen en daardoor veel meer geld aan cd's uitgegeven.
En veel platenzaken zijn verdwenen doordat er veel meer on-line verkocht wordt.
Laatste wat ik bijvoorbeeld gedowload heb is de nieuwe U2. De reacties op dit album konden mij niet overtuigen. Zelf downloaden en luisteren wel. En hij staat nu in bestelling. Ik had hem nooit zonder te luisteren besteld.

In Muziek > Nieuws > Piraten betalen vaker voor muziek:

Vond dit bericht zonet. Volgens het hier genoemde onderzoek zijn mensen die illegaal muziek downloaden, ook degenen die (aantoonbaar) voor muziek betalen, in tegenstelling tot wat de muziekindustrie vaak beweert.

Illegaal downloaden doet mij soms denken
aan mijn vroegere discotheek bezoek: van de platen
die ik als tiener ging lenen, heb ik er vele achteraf ook zelf gekocht.

Zo heb ik onlangs drie albums van Japan gedownload.
Binnen nu en een paar maanden heb ik ze gegarandeerd
zelf op CD en ... als het even wil lukken vinyl (zo nerdy ben ik wel).

Vind ik gedownload materiaal niet zo goed,
dan wordt het meestal snel gewist van de schijf.

Net zoals ik vroeger aan de platenboer vroeg
om eens een album op te leggen tijdens mijn bezoek.
Net zoals je in een boek bladert, de flaptekst leest enz ...

Zeker in combinatie met sites als MuMe
de manier om je platencollectie weloverwogen uit te breiden.

wizard schreef:
In Muziek > Nieuws > Piraten betalen vaker voor muziek:

Vond dit bericht zonet. Volgens het hier genoemde onderzoek zijn mensen die illegaal muziek downloaden, ook degenen die (aantoonbaar) voor muziek betalen, in tegenstelling tot wat de muziekindustrie vaak beweert.

Tja dan blijft het toch raar dat er elke week wel ergens een platenzaak dicht gaat, een flinke ontslagen golven zijn bij platenmaatschappijen en dat er elk jaar minder muziek verkocht (de laatste 3 jaar tussen de 10% en 25% per jaar) over aantoonbaar gesproken.

LucM schreef:
. en als de BTW op CD's en DVD's wordt verminderd,.

tja dat gaat via de politiek en die geeft geen ene reet om muziek behalve als het klassieke muziek is want dat is verantwoord en kan dus lekker subsidie worden geschoven want zalen met meer man op het podium dan als toeschouwers in de zaal dat brengt niks op maar ja het is wel cultuur heh....

dus die 19% zal er zeker op blijven zitten schat ik zo in.

Kom ik bij toeval net erachter dat dit topic bestaat. Heb mijn gedachten over de muziekwereld/platen industrie al geformuleerd op dit topic en ontdek dit topic net.

Ik zal e.e.a. nog eens teruglezen en dan uitgebreider terugkomen. In een notendop kan ik dit zeggen: met name de platenindustrie heeft altijd beweerd dat er een rechtlijnige, eenduidige relatie was tussen downloaden en afnemen van verkoop van albums. Dat is gewoon te simpel gesteld. De platenindustrie heeft er evenwel alle baat bij om te zorgen dat deze (relatieve) mythe in stand blijft zodat de overheid (Frankrijk en Zweden als voorbeeld) ingrijpt om de belangen van de platenmaatschappijen (euri en $$$) te beschermen.

Laat ik een korte, feitelijke toelichting geven - aan de hand van cijfers t/m 2004/5 voor NL:
De hoogtijdagen voor de cd in Nederland vallen in de periode 1987 - 1991 (topjaar). Daarna vervlakt de lijn, met een tweede piekje in 1997 (dat onder het niveau van 91 ligt). Tot 2003 dalen de verkoopcijfers vervolgens licht. Het ging dus al langer slecht met de verkoop van cd's. Misschien was de platenindustrie niet helemaal tuned in op wat er zich maatschappelijk afspeelde (onze mediaconsumptie, de omgang met media en de aandacht en vorm ervan is sterk veranderd).

In dit tijdvak, tot 1997/1998, kunnen we echt nog niet spreken van invloed van internet (downloaden) en illegaal kopiëren; in beide gevallen was de infrastructuur (resources) daarvoor onvoldoende beschikbaar (pas vanaf 2002, beschikbaarheid van breedband, kon daarvan sprake zijn). American Life van Madonna verscheen in 2003 en haalde wereldwijd nog niet 1/3 van de resultaten van Music. Bij de critici (bijvoorbeeld allmusic.com) scoorde het album ook slecht. Het navolgende Confessions on a Dance Floor uit 2005 scoorde wel goed en verkocht wereldwijd meer dan het dubbele van de voorganger (en bleef daarmee intotaal zo'n wel zo'n 30-35% onder Ray of Light). Blijkbaar verkopen goede albums gewoon nog steeds beter dan slechte.

EBay vraagt hulp van muziekindustrie
Veilingsite eBay is bezig met een campagne om de verkoop van gekopieerde cd’s en muziek-dvd’s tegen te gaan. Het concern meldt wel hulp nodig te hebben van de muziekindustrie, aldus het Britse vakblad Music Week.

De campagne van eBay is gericht op de veilingsite zelf en is genaamd Fighting Fakes With eBay. Volgens de veilingsite worden vervalsers steeds inventiever, waardoor de gekopieerde cd’s moeilijk te herkennen zijn.

EBay meldt niet over de expertise te beschikken om alle gekopieerde producten te herkennen. De site roept daarom de muziekindustrie op om te helpen bij het opsporen van deze cd’s. Volgens eBay is samenwerking met de muziekindustrie én de overheid de enige manier om het probleem tegen te gaan.

Overigens claimt de eigenaar van Marktplaats.nl dat 99% van de items die worden aangeboden niet ‘verdacht’ zijn.

vigil schreef:
(quote)

Tja dan blijft het toch raar dat er elke week wel ergens een platenzaak dicht gaat, een flinke ontslagen golven zijn bij platenmaatschappijen en dat er elk jaar minder muziek verkocht (de laatste 3 jaar tussen de 10% en 25% per jaar) over aantoonbaar gesproken.

Die platenzaken kan je eventueel verklaren door de opkomst van cd-verkopen via internet, dalende muziekverkopen niet. Dat ben ik met je eens, maar om meteen downloaden aan te wijzen...wellicht dat er een andere reden is dat mensen minder muziek kopen (jongeren die niet echt veel om muziek geven, en het bij radio luisteren, om maar eens iets te roepen). Ik geloof graag dat downloaden invloed heeft op dalende verkopen, maar dat de gehele daling daarmee kan worden verklaard, wil er bij mij niet in.
Maar ben dan ook geen muziekindustrie-expert.

Ik heb nog nooit een cd gedownload, legaal of illegaal.
Wel heb ik (met een zonnebril op om niet herkend te worden) wel eens een cd van de bibliotheek geleend om te kopieëren.

Heel vaak heb ik die dan later toch weer vervangen, tenzij het om een zeldzaam exemplaar ging.

Ik ben voorstander van het kopen van uitsluitend originele cd's (of andere geluidsdragers), als blijk van waardering voor de artiest/kunstenaar.

Ik kan ook zwelgen over de periode dat er miljoenen platen over de toonbank gingen.

Eén ding zal ik het downloaden echter nageven: de prijzen van cd's zijn sinds deze mogelijkheid er is, enorm gekelderd. Voor mij als verzamelaar buitengewoon prettig.

Naast de platenzaak is voor mij internet dé bron om cd's te bestellen. Dat is eigenlijk wel nieuw, want de rol van de platenzaken heeft eigenlijk nooit ter discussie gestaan.

En dat heeft dan weer niet alleen met geld te maken, wel met het aanbod. Dat is de laatste jaren alleen maar spectaculair afgenomen. Dan neemt de rol van internet alleen maar toe.

De prijzen van de cd's liggen nu veel meer in verhouding met de prijzen van LP's vóór de cd.

Door de gigantische prijsstijging die er voor de cd als geluidsdrager is doorgevoerd ten opzichte van de LP, heeft de platenindustrie (en alles wat daarbij hoort) op de lange termijn zichzelf eigenlijk om zeep geholpen.

Want mensen willen toch muziek hebben en gaan dan op zoek naar andere wegen.
En hoewel de (nieuw)prijzen van cd's momenteel alleszins acceptabel zijn, is het de vraag of het ooit nog goed komt met de cd en de platenindustrie.

Legaal downloaden is, als je het als een geluidsdrager van deze tijd wilt zien, naast het kopen van de gangbare cd (en ook de weer in opkomst zijnde LP) natuurlijk prima.

wizard schreef:
Ik geloof graag dat downloaden invloed heeft op dalende verkopen, maar dat de gehele daling daarmee kan worden verklaard, wil er bij mij niet in.
Maar ben dan ook geen muziekindustrie-expert.

Ik denk dat je ook moet denken aan de opkomst van het gamen, mobiele telefoons ed. Daar geeft de jeugd van tegenwoordig ook een hoop geld aan uit.

vigil schreef:
EBay vraagt hulp van muziekindustrie
Veilingsite eBay is bezig met een campagne om de verkoop van gekopieerde cd’s en muziek-dvd’s tegen te gaan.

Wie koopt er eigenlijk uberhaupt gekopieerde cd's?

Trouwens, het enorme bedrag (en daar schaam ik me
zelfs meer voor dan voor het occasioneel, illegaal downloaden)
dat ik in mijn leven heb uitgegeven aan vinyl en CDs is van die aard
dat de platenindustrie mij eigenlijk dankbaar zou mogen zijn.

Dat klinkt pedant, maar het gaat volgens mij voor velen op MuMe op.

dazzler schreef:
Trouwens, het enorme bedrag (en daar schaam ik me
zelfs meer voor dan voor het occasioneel, illegaal downloaden)
dat ik in mijn leven heb uitgegeven aan vinyl en CDs is van die aard
dat de platenindustrie mij eigenlijk dankbaar zou mogen zijn.

Dat klinkt pedant, maar het gaat volgens mij voor velen op MuMe op.

Dat vind ik altijd zo'n kul. Je betaald toch bakken met geld aan de belasting, benzine, brood, verzekeringen, enzo daar stop je dan ook mee?

Dat jij je hiervoor zou moeten schamen is me al helemaal onduidelijk.

Nightrider schreef:
(quote)

Wie koopt er eigenlijk uberhaupt gekopieerde cd's?

Bijna niemand, het gaat er denk ik meer om dat er mensen zijn die niet vermelden dat het om kopie's gaat. Dat is namelijk wel een kwalijke zaak dat je denkt een originele te kopen.

In mijn vorige post van 3/6 (18:13) heb ik al beschreven dat het al VEEL langer slecht ging met de platenindustrie; de top in verkopen was bereikt in 1991, daarna dipte het tot in 97 een tweede piek kwam (op 70% van het niveau van '91). Nou zijn dit cijfers die voor NL (SCP en CBS) gelden, maar ik me niet echt voorstellen dat het wereldwijd zoveel anders zal zijn.

Wat E-bay doet met zo'n statement is eigenlijk ook zichzelf indekken; het is een vrij loos iets - niemand kan zien op een foto of iets oprigineel is of niet en hangt gewoon af van de reputatie van de verkoper hoe en wat. Ik heb ooit via E-bay voor te veel geld 2 nep-Oakley's gekocht en twee weken nadat ik betaald had en de zonnebrillen had ontvangen kreeg ik een waarschuwing van E-bay dat de verkoper wellicht onbetrouwbaar was. Bij merkartikelen zit er veel meer drive achter dan bij cd's - dan nog zeggen ze dat ze alles er al zullen doen om het te bestrijden - de term daarvoor is "cover your arse".

Overigens heeft Herman gelijk in zijn stelling - dat toont hetzelfde rapport van het SCP ook aan.

vigil schreef:
(quote)

Dat vind ik altijd zo'n kul. Je betaald toch bakken met geld aan de belasting, benzine, brood, verzekeringen, enzo daar stop je dan ook mee?

Dat jij je hiervoor zou moeten schamen is me al helemaal onduidelijk.

???

Waar stop ik mee volgens jou?

Ik gaf eerder al aan dat occasioneel downloaden
voor mij een schakel is in het weloverwogen uitbreiden van mijn collectie.
Dat ik dus nog steeds voldoende albums legaal blijf kopen.

Ik schaam me soms als ik zie hoeveel geld ik al heb uitgegeven
aan muziek in mijn leven. Geen goed budgetbeheer dus.

dazzler schreef:
(quote)

???

Waar stop ik mee volgens jou?

Ik gaf eerder al aan dat occasioneel downloaden
voor mij een schakel is in het weloverwogen uitbreiden van mijn collectie.
Dat ik dus nog steeds voldoende albums legaal blijf kopen.

Ik schaam me soms als ik zie hoeveel geld ik al heb uitgegeven
aan muziek in mijn leven. Geen goed budgetbeheer dus.

Tja, ik denk dat die uitgaven voor muziek inherent zijn aan het muziekliefhebber zijn. Father Mckenzie heeft geloof ik 3 weken lang geprobeerd minder te kopen en hoe dat afliep kan je zien bij "Wat heb je het laatst gekocht". Ik 'smokkel' wel eens tweedehands vinyl het huis in - een tasje met 5 of 6 kan nog wel, maar bij meer krijg ik vragen ("kan je dat wel allemaal draaien?"). Ach such is life.

D'r zijn andere uitgaven om je voor te schamen (drank, kleding, uit eten etc)

R_A_M_O_N_E_S
Ik download wel eens maar alleen om iets nieuws uit te proberen, vind ik het goed dan koop ik ook de originele cd's. Verder download ik alleen mixen / sets die op de site van het label staan, omdat die niet op een originele cd te koop zijn.

Mark E. Corrigan
Ik download echt alles.

Als 17-jarige student vind ik een collectie van 20 albums al bij al niet slecht.
Ik download ook liever eerst zodat ik kan horen of de cd in kwestie wel enige kwaliteit bevat.

R_A_M_O_N_E_S
Ik had meer dan 200 cd's maar dat werd me te gek heb er maar wat verkocht, en nu koop ik alleen nog van mijn favoriete bands/artiesten.

Je moet je sowieso nergens voor schamen waar je zelf achter staat. Het is nu eenmaal een hobby en daar steek je nu eenmaal geld in. De een stopt het in z'n auto de ander in zijn cd collectie.

Niks mis mee lijkt me

vigil schreef:
(quote)

Bijna niemand, het gaat er denk ik meer om dat er mensen zijn die niet vermelden dat het om kopie's gaat. Dat is namelijk wel een kwalijke zaak dat je denkt een originele te kopen.

Oh, dat is inderdaad wel een kwalijke zaak. Dat lijkt me alleen niet iets waar de platenmaatschappijen zich mee willen bemoeien aangezien de handel van tweedehands cd's er niet erg toe doet voor hen. Maar dat terzijde.

R_A_M_O_N_E_S
ik heb wel eens een cd-r gekocht hoor maar dit zijn dan ook internet-labels ofzo die in kleine oplage hun muziek uitbrengen

Heliophobic
Ik ben een grote voorstander van het gratis downloaden van muziek. Een artiest hoort zijn muziek te maken om zoveel mogelijk mensen te bereiken. De eerste doelstelling van een artiest moet in mijn ogen nooit zijn "zoveel mogelijk geld verdienen". Wanneer mensen downloaden, krijgen ze over het algemeen meer muziek te horen, en zo krijgen ook bands die onbekend zijn een kans om meer mensen te bereiken, en via reclame voor die band een groter publiek aan te trekken. Ik maak zelf ook muziek, en ik bied mijn muziek ook alleen gratis aan, en zal ook nooit tegen betaling een van mijn cd's wegdoen, het is namelijk niet mijn bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen, mijn bedoeling is om mijn emoties uit te drukken, en zoveel mogelijk mensen te bereiken met mijn boodschap. Downloaden is een van de beste manieren om dit te bereiken, en ik zal er dan ook altijd een voorstander van blijven.

EDIT: mijn eerste paar nummers en mijn nieuwe project, in het nieuwe project ben ik bezig met een conceptalbum

Inderdaad Heliophobic, ik ben het met je eens. Als je overal waar muziek/artiest-muzikant - voetbal/voetballer invult, ben ik het ook met je eens.
Maar we leven nu eenmaal in een maatschappij waarin geld een belangrijke rol speelt.
Ik ga zo eens even je muziek checken. Want muzikanten die gratis hun muziek aanbieden en zo hun idealen verspreiden, vind ik altijd interessant.

In Muziek > Nieuws > Downloaden straks écht' illegaal?:

http://www.telegraaf.nl/dig...

Ik kopieer het bericht maar even, want ik weet uit ervaring dat dit soort nieuwsberichten soms vrij snel van een krantensite is verdwenen:

Vervolging illegale download

DEN HAAG - Het gratis downloaden van muziek, films en computerspelletjes moet strafbaar worden. Een Kamercommissie is het zat dat het auteursrecht vooral door jongeren massaal wordt omzeild, door nieuwe cd's en films gratis van het internet te plukken.

Dat blijkt uit de initiatiefnota auteursrecht, die een werkgroep met leden van de CDA, PvdA, SP en VVD vandaag presenteert.

De Kamercommissie constateert dat het een sport wordt op internet films te kijken die nog niet uit zijn of nieuwe muziek in het bezit te krijgen zonder daar een cent voor te betalen. Zij roept de ministers Hirsch Ballin (Justitie) en Van der Hoeven (Economische Zaken) op daar hard tegen op te treden. Wanneer minderjarigen de fout ingaan, moeten hun ouders aansprakelijk worden gesteld.

Op dit moment is alleen het zogeheten uploaden strafbaar.

Legaal alternatief is eis bij straffen

De Haagse rechtbank oordeelde vorig jaar in een individuele zaak dat downloaden voor privégebruik strafbaar is, maar van een wettelijke strafbaarstelling is nog altijd geen sprake.

De commissie vindt dat de strafbaarstelling direct in moet gaan, zodra er een legaal alternatief is. Volgens de Kamerleden is het zaak dat er een licentiesysteem komt waarbij cd's, dvd's en computerspelletjes tegen betaling op internet worden aangeboden.

Bovendien willen de Kamerleden af van de thuiskopieheffing. Die heffing betaal je onder meer bij de aanschaf van cd's en dvd's, maar zou in drie jaar tijd naar nul moeten. Door die combinatie van maatregelen kunnen de prijzen voor consumenten omlaag, maar boekt de muziek- en filmindustrie winst omdat 'diefstal' eindelijk wordt aangepakt.

De commissie komt ook met diverse andere aanbevelingen om het ingewikkelde auteursrechtstelsel te verbeteren. Zo wil de werkgroep dat er één beheerorganisatie komt die alle inningen voor haar rekening neemt.

Ook pleiten de Kamerleden voor een geschillencommissie, die zich buigt over onenigheid over tarieven en inningen en een goed functionerend klachtenorgaan.

Als liefhebber van het 'tastbare product' (dus de originele CD, LP of DVD) vind ik dit niet echt vervelend - zolang het tenminste betekent dat de prijzen van CD's en DVD's omlaag gaan. Want dat begrijp ik eruit als de thuiskopieheffing afgeschaft wordt. Weet iemand trouwens hoeveel die thuiskopieheffing op een gemiddeld CD'tje bedraagt?

Maar of het allemaal erg veel uitmaakt, betwijfel ik. Het 'gratis' downloaden via allerlei kanalen is inmiddels zó wijdverbreid dat je dat echt niet uit de wereld helpt - laat staan dat het de trend van dalende verkopen van muziekdragers zal doorbreken. Er zullen best individuele gevallen worden aangepakt als dit doorgaat, maar in de breedte zullen mensen ermee blijven doorgaan.

Interessant is natuurlijk dat strafbaarstelling alleen geldt als er een legaal alternatief is. Dat zou betekenen dat je obscuur materiaal als demo- en live-opnamen en bijzondere 12"-versies die niet langs de legale kanalen worden aangeboden, wél gratis mag blijven downloaden. Of lees ik dat verkeerd?

zolang het tenminste betekent dat de prijzen van CD's en DVD's omlaag gaan

En dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Verder is het weer een mooi dweilen-met-de-kraan-open plan.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:42 uur

geplaatst: vandaag om 16:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.