MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
chevy93 schreef:
Ja, iedereen heeft een eigen account, eigen login, eigen recommendations etc.

Overigens heb ik gisteravond met Gretz al e.e.a. geregeld. Je moet echter van tevoren aangeven met hoeveel man je Spotify Family neemt en ik neem aan dat hij 2 gekozen heeft i.p.v. 3.

Ik lees dit op de Spotify-website:

Note: If the person already has a Premium account associated with the email address, they will not be able to accept your invite.

Hoe hebben jullie dit omzeild? Of had een van jullie nog geen premium account?

Ik overweeg dit ook, maar dan moeten we wel onze beide premium accounts kunnen meenemen.

Sietse
Helaas kan ik de cijfers over hoe vaak mijn muziek precies is gespeeld op moment niet delen omdat ik ze niet heb.
Maar afgaande op het volgende...
ik draai heel vaak tijdens werk mijn eigen playlists met Orphax en Moving Furniture Records beide met ongeveer 80 tracks, waarvan ongeveer de helft op een dag voorbij komt dus 40 tracks. Dus zeg 160 tracks per week, en dat keer 25 weken (ik werk nu ongeveer 30 weken bij mijn huidige werkgever maar heb ook wel eens vakantie en draai ook wel eens iets anders) = 4000 plays alleen door mij.

Wat anderen hebben gedaan weet ik niet, al kan ik aan de hand van de vergelijkbare artiesten bij bijv. Orphax wel zien dat er meerdere luisteraars zijn want ik die zie daar toch wel dingen staan die ik zelf nooit luister (en die er wel bij passen), maar zelfs als er maar 2 andere mensen hebben geluisterd is het gewoon erg weinig.

Dan kun je er dus vanuit gaan dat het niet zoveel oplevert.

Mijn conclusie:
Dit is kut, maar wat moet je heh...
Ik heb liever dat mensen gewoon direct bij mij muziek kopen dan via andere diensten. Ook ik bied muziek digitaal aan en het is daadwerkelijk de enige manier waarop underground artiesten en labels rond kunnen komen.
De inkomsten die ik hier mee heb kan ik niet eens fatsoenlijke de huur van mijn we betalen (dit is ongeveer 2/3 van wat me dat per website op jaar basis kost).

De eigen digitale verkoop loopt daar en tegen wel gewoon beter, al gaat daarvan weer veel naar Bandcamp revenue (ter verrekening van het percentage dat zij verrekenen).

herman schreef:
Ik overweeg dit ook, maar dan moeten we wel onze beide premium accounts kunnen meenemen.
Ik had nog geen premium-account en Gretz weet ik niet. Maar volgens mij kan de beheerder ("Administrator") ook als hij/zij al een premium-account heeft een "Family" creëren. Voor de overige gebruikers is het gewoon een kwestie van de huidige premium opzeggen en de dag dat het afloopt dus de uitnodiging accepteren.

herman schreef:
(quote)

Ik lees dit op de Spotify-website:

(quote)

Hoe hebben jullie dit omzeild? Of had een van jullie nog geen premium account?

Mijn vriendin en ik hadden ook allebei een premium-account maar zij heeft die van haar gewoon stopgezet.

Het hek is van de dam. Sinds ik zelf via iPhone luister naar Spotify en geen zin heb om constant met iTunes te prutsen, heb ik me ook een premium account genomen. Geen reclame, hogekwaliteitstreams en vooral geen shuffle als je cd's wilt draaien. En scrobbles. Ik ben tevreden.

edit: Oh leuk, kan ik Sietse's muziek draaien. Of heb je nu liever Bandcamp plays?

We gaan allemaal Sietse's muziek draaien, hebben we tenminste een miljonair hier op de site

Goed plan. En terecht ook, nu ik naar De Droom Drone zit te luisteren. Ontzettend mooi.

Arrie schreef:
(quote)

Mijn vriendin en ik hadden ook allebei een premium-account maar zij heeft die van haar gewoon stopgezet.

Is ze dan ook haar playlists e.d. kwijt of dat niet?

herman schreef:
(quote)

Is ze dan ook haar playlists e.d. kwijt of dat niet?

Volgens mij niet. Je behoudt je account gewoon. Die playlists horen toch ook niet bij het premium-gedeelte?

Sietse schreef:
Dan kun je er dus vanuit gaan dat het niet zoveel oplevert.

Laten we even een interessante rekensom maken...

Op basis van dit artikel bereken ik dat er in 2013 voor ~750M * 70% = 525M euro naar artiesten ging, waarvan 13 euro, is 2.48*10^-6% naar Orphax ging (op basis van het documentje van Sietse), van mijn abonnement a 120 euro per jaar komt dus 120*70%*2.48*10^-6% = 0.02 cent uit bij Orphax (Ik laat de andere bedragen richting Sietse even buiten beschouwing)

Als ik het aantal keer dat Sietse schat Orphax te luisteren (de helft van 4000) eens als schatting met 5 vermenigvuldig, en aanneem dat hij in totaal 10.000 keer per jaar afgespeeld wordt (behoorlijk ruime schatting denk ik), dan krijgt hij per keer dat een nummer wordt afgespeeld dus 0.13 cent...

Kortom... als ik 1 nummer van Orphax afspeel krijgt ie net zoveel als wanneer ik 6,5 jaar betaal voor mijn spotify-abonnement! (Met een minder ruime schatting moet ik nog veel langer betalende gebruiker zijn)

Nu snap ik ook wel dat die vlieger niet helemaal opgaat, zeker als iedereen zo zou redeneren als ik. Mijn punt is ook niet dat iedereen zijn abonnement maar op moet zeggen, maar de boodschap is dus: Luister op spotify vaker naar de kleine artiest voor wie het ook daadwerkelijk nog iets uitmaakt! (En blijf ook vooral cd's kopen!)

Nog iets trouwens... wordt het aantal afgespeelde tracks gebruikt of de totale speelduur? Lijkt me een behoorlijk significant verschil. Sietse's muziek kennende helpt hem het ook niet als het om totaal aantal tracks gaat.

Ik zet vrolijk nog een keertje Orphax op!

Sietse
The Scientist: het is het aantal keer afgespeelde tracks, niet de lengte.
Cijfers zijn trouwens wel van 2014 en niet 2013.
Ik heb ondertussen een mail ontvangen met daarin meer specifieke cijfers per maand over hoeveel alles is gespeeld, maar dat moet ik nog verwerken.
Doe ik vanavond na werk, dan geef ik een update.

bennerd schreef:

edit: Oh leuk, kan ik Sietse's muziek draaien. Of heb je nu liever Bandcamp plays?

Streamen op bandcamp levert niets op, kopen via Bandcamp beduidend meer dan streamen via Spotify

Goed plan. En terecht ook, nu ik naar De Droom Drone zit te luisteren. Ontzettend mooi.

Moet er wel bij zeggen mijn voorkeur gaat er naar uit dat mensen daadwerkelijk de cd's, platen en cassettes bij mij kopen. Uiteindelijk gaat het toch om het geheel. Neem de CD van Find Hope In Darkness als voorbeeld met de erg mooie A5 formaat artwork ontworpen door kunstenaar Helena Sanders.

Ben dan benieuwd naar je cijfers ... Mijn redenering is ook gebaseerd op schattingen en niet helemaal waterdicht, maar ik denk dat dat betekent dat jij (Orphax) procentueel van mijn abonnement nog minder krijgt dan ik al uitrekende (omdat het totaalbedrag naar alle waarschijnlijkheid in 2014 hoger is dan in 2013), dus dat ik alleen nog maar langer abonnee moet zijn.

Het ging me meer om even wat (wellicht interessant) inzicht te krijgen/geven met een rekensommetje dan om daadwerkelijk een punt te maken.

Heb ook een Spotify-Premium account. Ooit aangemaakt toen ik op uitwisselingsemester in Estland was - betaal nu nog steeds de Estse (?) maandelijkse kosten. Die liggen iets lager dan in Nederland

Onweerwolf
Wat ik niet helemaal logisch vind aan het verhaal van Sietse; het lijkt er vanuit te gaan dat hoe vaker 1 user 1 nummer van 1 artiest draait hoe meer dit opbrengt voor de artiest. Is dit wel zo? Het zou mij een stuk logischer lijken als per track wordt geteld hoeveel users die track hebben gedraaid in een bepaalde tijd. Of er een user tussen zit die hem 1 keer of 100 keer heeft gedraaid lijkt me niet relevant?

Als ik een CD koop (of zo'n iTunes download bv) maakt het toch ook niet uit hoe vaak ik persoonlijk die CD of track vervolgens afspeel?

Bovendien zou je dan als artiest heel gemakkelijk een hele reeks gratis Spotify accounts kunnen nemen en vervolgens al die Spotify accounts 24/7 je eigen muziek laten afspelen.

Onweerwolf schreef:
Wat ik niet helemaal logisch vind aan het verhaal van Sietse; het lijkt er vanuit te gaan dat hoe vaker 1 user nummers van 1 artiest draait hoe meer dit opbrengt voor de artiest. Is dit wel zo? Het zou mij een stuk logischer lijken als per track wordt geteld hoeveel users die track hebben gedraaid in een bepaalde tijd. Of er een user tussen zit die hem 1 keer of 100 keer heeft gedraaid lijkt me niet relevant?

Als ik een CD koop (of zo'n iTunes download bv) maakt het toch ook niet uit hoe vaak ik persoonlijk die CD of track vervolgens afspeel?

Bovendien zou je dan als artiest heel gemakkelijk een hele reeks gratis Spotify accounts kunnen nemen en vervolgens al die Spotify accounts 24/7 je eigen muziek laten afspelen.

Volgens mij is het gewoon een bepaald heel klein bedrag per play. Maakt dan niet uit van wie die play is en of diegene er al tien keer, duizend keer of nog helemaal niet naar heeft geluisterd.

Overigens zijn er ook zulke dingen gebeurd, wat je in je laatste alinea noemt.

Onweerwolf
Arrie schreef:
Volgens mij is het gewoon een bepaald heel klein bedrag per play. Maakt dan niet uit van wie die play is en of diegene er al tien keer, duizend keer of nog helemaal niet naar heeft geluisterd.

Weet je waar dat staat?

Overigens zijn er ook zulke dingen gebeurd, wat je in je laatste alinea noemt.

Oh, daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.

Servertje, met daarop een heel reeks gevirtualiseerde Spotify installs en draaien maar en aan het eind van het jaar krijg je de serverkosten vergoed van Sietse plus een percentage van de winst. Lijkt me wel wat.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Weet je waar dat staat?

(quote)

Oh, daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.

Servertje, met daarop een heel reeks gevirtualiseerde Spotify installs en draaien maar en aan het eind van het jaar krijg je de serverkosten vergoed van Sietse plus een percentage van de winst. Lijkt me wel wat.

Ik heb even gezocht, en al snel gevonden waar ik aan dacht. Dit is een goed voorbeeld.

Onweerwolf
Arrie schreef:
(quote)

Ik heb even gezocht, en al snel gevonden waar ik aan dacht. Dit is een goed voorbeeld.

Wat gaaf! Erg toffe actie zeg!

Onweerwolf
Overigens is dan de conclusie dat het dus ook loont om erg korte nummers te maken, bij voorkeur van 31 seconden.

Orphax tracks (en een flink deel van de acts in de Moving Furniture stal) zijn dus niet bepaald economisch optimaal gecomponeerd om gebruik te maken van het business model van Spotify.

Onweerwolf schreef:
Overigens is dan de conclusie dat het dus ook loont om erg korte nummers te maken, bij voorkeur van 31 seconden.

Yup, de spijker op de kop

Matt Farley Makes $23K Posting Music Spam On Spotify - Business Insider - businessinsider.com

Onweerwolf
Nice!

Sietse
Onweerwolf schreef:

Vandaar dus dat ik veel meer voor tijdsduur dan voor aantal gespeelde nummers ben, gespeelde nummers zegt namelijk geen drol.

Sietse
Voorbeeldje afgaande op afgelopen 6 maanden (waarbij van belang is dat ik alles scrobble, ook vinyl)

Last.fm
1 Auburn Lull 292
2 Richard Youngs 154
3 Richard Dawson 148
4 Six Organs of Admittance 135
5 Aphex Twin 132
6 Grouper 120
7 Celer 118
8 Miaux 114
9 Thomas Köner 98
9 François Bayle 98
11 Vashti Bunyan 96
12 Harold Budd 90
12 Paul Schütze 90
12 Sweat Tongue 90
15 Amenra 87
15 Robert Curgenven 87
17 Oubys 82
18 Crass 80
18 Eliane Radigue 80
18 Natural Snow Buildings 80
21 Songs: Ohia 77
22 Bonnie 'Prince' Billy 73
23 At The Close Of Every Day 72
23 Accrual 72
25 Swans 71
25 Pan•American
27 Fennesz 70
27 Jens Lekman 70
27 The Cosmic Dead 70
30 Shuttle358 69
31 Big Black 68
31 Lawrence English 68
33 The Pentangle 66
34 THU20 65
35 Chris Dooks 63
35 Earn 63
37 Machinefabriek 62
38 Else Marie Pade60
38 Trepaneringsritualen 60
40 Darkthrone 57
40 Elephant Micah 57
42 Simon Wickham-Smith & Richard Youngs 56
42 Nicola Ratti 56
42 Richard Youngs & Tirath Singh Nirmala 56
45 Danielle Lemaire 55
46 Francisco López 54
47 Gareth Dickson 53
48 Brent Arnold 52
49 Mazzy Star 51
49 Andrew Chalk 51

Tegenover tijd...
http://lastimer.com/charts/orphax_6month.jpg

Weg is Crass (80 plays) en zie opeens op plaats 6...Matthew Shaw (44 plays, in last.fm op 66) en op 7 Phill Niblock (tevens 44 plays).

Meer mensen met problemen? Hij blijft offline en geeft foutcode 404.

Nee, hier alles controle!

tuktak
Sietse 16 februari 2015, 22:51

Sorry, ik heb je tekst net gewijzigd ipv gequote. Die modknopjes zitten ook zo dicht naast elkaar!

Verder, je kan je track toch ook gewoon splitten in 4 stukken ofzo. Verdien je zonder moeite stukken meer.
Dan heb je ook nog eens soort van extraatje in de vinylbeleving (of wat voor marketingtekst je erbij kan zetten) om mensen fysiek te laten kopen.

BBC News - How random is random on your music player?

Leuk om te lezen, en grappig om te zien dat ze bij Spotify mee gaan denken met onze beperkte hersenen

Leuk stuk Micha

Wordt weer doodgegooid met advertenties op Spotify. Vreemd, lijkt net alsof bij bepaalde albums de frequentie veel hoger is dan bij andere albums. Ook op sommige dagen meer dan andere. Geen touw aan vast te knopen. Dacht eerst dat het lag aan weekend of niet maar dat is niet consequent en ook nieuwe releases vs oude lijkt ook niet altijd indicatief. Soms denk ik dat het misschien ligt aan het label waarop een release verschijnt en of het album nieuw is op Spotify ook als het een oud album is.

Bij Last.fm betaalde ik € 5 /mnd en dat is en blijft de beste dienst die er was/is, alleen niet meer in Nederland beschikbaar. Ben destijds gestopt met mijn (enorme) verzameling op mp3 te zetten omdat er vele aantrekkelijke streamingdiensten waren maar dat begint nu toch steeds minder te worden. Per album krijg ik per 40 minuten nu 3 of 4 onderbrekingen voor advertenties. Plus de pop-up advertenties en de embeded advertenties. Krijg bijna weer zin om naar Grooveshark over te stappen... ook al betaald die dan nog minder aan de artiesten en dat geeft ook geen goed gevoel.

E-Clect-Eddy schreef:
Wordt weer doodgegooid met advertenties op Spotify. Vreemd, lijkt net alsof bij bepaalde albums de frequentie veel hoger is dan bij andere albums. Ook op sommige dagen meer dan andere. Geen touw aan vast te knopen. Dacht eerst dat het lag aan weekend of niet maar dat is niet consequent en ook nieuwe releases vs oude lijkt ook niet altijd indicatief. Soms denk ik dat het misschien ligt aan het label waarop een release verschijnt en of het album nieuw is op Spotify ook als het een oud album is.

Bij Last.fm betaalde ik € 5 /mnd en dat is en blijft de beste dienst die er was/is, alleen niet meer in Nederland beschikbaar. Ben destijds gestopt met mijn (enorme) verzameling op mp3 te zetten omdat er vele aantrekkelijke streamingdiensten waren maar dat begint nu toch steeds minder te worden. Per album krijg ik per 40 minuten nu 3 of 4 onderbrekingen voor advertenties. Plus de pop-up advertenties en de embeded advertenties. Krijg bijna weer zin om naar Grooveshark over te stappen... ook al betaald die dan nog minder aan de artiesten en dat geeft ook geen goed gevoel.

Waarom neem je dan geen abonnement?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:49 uur

geplaatst: vandaag om 06:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.