MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
Ik ben er een beetje van aan het afstappen, vind spotify erg handig om even wat uit te proberen en te kijken of iets het hebben waard is. Maar ik kom er hoe langer hoe meer achter dat ik geen idee meer heb wat ik nou geluisterd heb en wat niet, wat nou mijn muziek is en wat niet.

Nu ik weer meer aan het downloaden ben (en gewoon aan het kopen) begint dat juist weer een beetje terug te komen. Ik hou wel mijn spotify-abonnement, maar puur nog om even te kijken of dingen wat zijn, of om op plaatsen te kunnen luisteren waar ik niet zomaar mijn harde schijf meesleep.

Sinds ik gebruik maak van Spotify merk ik op dat ik eigenlijk amper download. Ik download eigenlijk nog enkel muziek om het op mijn iPod te zetten of als er een plaat uitgelekt is die ik zeker wil beluisteren. Als ik een plaat graag hoor (en die dan beloon met een cijfer als een 4,5 of 5 of terecht komt in mijn jaarlijkse toplijst), dan koop ik dat op vinyl.

Nu nog hopen dat de filmindustrie eindelijk inziet dat streaming enige oplossing biedt en komt met een degelijke streamingdienst (Netflix is een leuk begin, maar ze zijn er nog altijd niet), dan kan ik ook direct stoppen met het downloaden van films. Dankzij Spotify ben ik best bereid om daar een maandelijkse vergoeding voor te geven.

Waarom krijg ik steeds vaker de melding "Kan het huidige nummer niet afspelen" als ik een nummer wil afspelen?

Sunderland schreef:
Waarom krijg ik steeds vaker de melding "Kan het huidige nummer niet afspelen" als ik een nummer wil afspelen?

Ook last van. Ik heb de oorzaak en de eventuele plossing nog niet kunnen vinden op het internet.

Raar. Ik heb er helemaal geen last van.

Bizar, ik wilde net aan Arrie vragen eens een testje te doen, maar nu doen nummers die het gisteren nog niet deden, nu opeens wel weer?! Is je dat ook opgevallen Gretz?

Wellicht het dagelijks maximum van te beluisteren liedjes overschreden.

Sunderland schreef:
Bizar, ik wilde net aan Arrie vragen eens een testje te doen, maar nu doen nummers die het gisteren nog niet deden, nu opeens wel weer?! Is je dat ook opgevallen Gretz?

Wellicht het dagelijks maximum van te beluisteren liedjes overschreden.

Zou best weleens kunnen zijn, dit is nl. honderduizendtachtigmiljioen

Gretz schreef:
(quote)

Ook last van. Ik heb de oorzaak en de eventuele plossing nog niet kunnen vinden op het internet.

Hier ook last van. Momenteel heb ik het bv. bij deze twee nummers:

The Cat With The Cream by Belle & Sebastian on Spotify - open.spotify.com
Nobody's Empire by Belle & Sebastian on Spotify - open.spotify.com

Als ik op de desbetreffende single releases kijk zie ik niets raars.

Die doen het bij mij gewoon, hoor.

Okay. Bij mij alleen de eerste seconde en dan krijg ik een melding dat ze het niet doen.

Ik heb het bij deze ook een week of twee gehad, sinds een paar dagen terug doet ie het weer:

Just Enough Hip to Be Woman by Broncho on Spotify - open.spotify.com

Nobody's empire gaat hier alleszins (hierdoor eindelijk eens beluisterd) al zie ik het nummer alleen als albumtrack op spotify staan.

Het lijkt wel of het aantal advertenties is opgevoerd, heb de indruk dat ik ze nu elk kwartier krijg. Gewoonlijk is/was het 2x per album...

chevy93 schreef:
Spotify introduceert familiebundel met goedkopere accounts | nu.nl/internet | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Iedereen met een premium-abonnement kan dus €2,50/maand besparen door iemand anders te vinden die ook een premium-abonnement heeft of wil.
Iemand die vooralsnog het volle pond betaald en geïnteresseerd is om €2,50 per maand (of €30,-/jaar) gratis en voor niets te besparen?

Ja, handig is dat. Mijn vriendin en ik hebben allebei een account en zijn ook overgestapt op zo'n familie-account. Scheelt ons huishouden dus zelfs meteen 5 euro in de maand.

chevy93 schreef:
(quote)
Iemand die vooralsnog het volle pond betaald en geïnteresseerd is om €2,50 per maand (of €30,-/jaar) gratis en voor niets te besparen?

Mag toch alleen als je een huishouden deelt? Uit de voorwaarden:
Je kunt alleen mensen uitnodigen die momenteel geen Premium-abonnement hebben en die op hetzelfde adres als jij wonen.

Enig idee hoe streng dat wordt nageleefd?

Gretz schreef:
Enig idee hoe streng dat wordt nageleefd?
Ik heb geen idee, maar kan me niet voorstellen dat hier streng op gecontroleerd wordt. Lijkt me ook ondoenbaar, want wat als ik bv. een uitwonend kind ben?

Hier een reactie van tweakers:
Mij lijkt het anders een prima oplossing. Niemand zegt dat iedereen op hetzelfde adres moet wonen. Je kan prima met je broers en zussen afspreken dat 1 betaald en dat de andere hun deel via internet maandelijks overmaakt. Deel je je account met 1 broer/zus/ouder/friend dan ben je 2,50 goedkoper uit per persoon
En hier een quote na wat googelen:
De muziek hoeft niet via hetzelfde IP-adres beluisterd te worden.
Overigens is Spotify Family ook bedoelt voor "Friends".

chevy93 schreef:
Overigens is Spotify Family ook bedoelt voor "Friends".

Ik wil het wel proberen dan.

Ach, Spotify heeft er alleen maar baat bij, want anders zou ik geen premium-account hebben. Wat me trouwens op de volgende vraag brengt: zou Spotify nou meer geld verdienen met gratis accounts (en dus reclame) of met de abonnementen?

Ja, precies. Het is gewoon een slimme manier om het aantal betalende accounts snel te laten groeien.

Uiteindelijk moeten de betalende gebruikers (ca. 10 miljoen in mei 2014) volgens mij voor de grootste inkomstenbron zorgen. Of dat nu al het geval is weet ik niet. Het is wel bekend dat Spotify nog steeds verlies draait omdat ze veel meer geld moeten afstaan aan de rechthebbenden dan dat er binnenkomt. Maar misschien wordt dat wel allemaal terugverdiend met een eventuele beursgang.

Ah, hier het antwoord:
Streaming music service’s turnover up 74% to €746.9m, with 91% coming from its paying subscribers rather than ads

In 2013, it made €678.7m from subscriptions and €68.2m from advertising in 2013, up 81.1% and 22.8% respectively year-on-year.

Cross-referencing that with the active and paying-user figures suggests that in 2013, 90.9% of Spotify’s revenues came from the 22.2% of its users who were paying for the service.

Spotify revenues grew sharply in 2013, but operating losses also rose | Technology | The Guardian - theguardian.com

Interessant! Dus al bijna 1 op de 4 actieve users is betalend. En betalende gebruikers zorgen dus voor het grootste deel van hun inkomsten. Ik ga er vanuit dat het advertentiemodel in de loop der tijd misschien wel verdwijnt dan, als er eenmaal voldoende inkomsten vloeien uit de abonnementen. Er zullen waarschijnlijk ook relatief weinig mensen zijn die - eenmaal gewend aan een abonnement zonder reclame - weer terugwillen naar gratis.

Er werd in de begindagen ook nog wel gespeculeerd dat de abonnementskosten relatief laag zouden beginnen om veel mensen te lokken, om dan uiteindelijk fors verhoogd te worden. Zoals ook bijvoorbeeld met de mobiele datakosten is gebeurd. Dat zie ik niet zo snel meer gebeuren, aangezien de concurrentie onder de on-demand streaming muziekdiensten intussen enorm groot is.

chevy93 schreef:
Behoud je op deze manier wel gewoon je eigen account / login? In dat geval wil ik ook wel mee doen.

Ja, iedereen heeft een eigen account, eigen login, eigen recommendations etc.

Overigens heb ik gisteravond met Gretz al e.e.a. geregeld. Je moet echter van tevoren aangeven met hoeveel man je Spotify Family neemt en ik neem aan dat hij 2 gekozen heeft i.p.v. 3.

3 zou neerkomen op €20,- per maand.

Mocht Geert het al geregeld hebben dan zoek ik zelf wel een groepje op .

Sietse
maw. ik blijf voorlopig nog ff artiesten steunen door gewoon direct bij hen te kopen.

Onweerwolf
Interessant Sietse!

Ik ben wel benieuwd of je ook conclusies hebt getrokken uit bovenstaande resultaten en of je die wilt delen.

Kijk, dat noem ik nog eens inside information. Nog een geluk dat je Orphax in je 'stal' hebt...

Interessant idd. Er zijn meer muzikanten die het e.e.a. over de verdiensten van hun online-activiteiten hebben gepubliceerd op internet, maar dit is toch wel aardig illustratief voor wat er omgaat in deze bedrijfstak. Ben ook wel nieuwsgierig naar je conclusies. Je kunt er niet van leven, zoveel is wel duidelijk (al was dat vermoedelijk ook niet je insteek). Heb je bijvoorbeeld ook informatie over hoe vaak een nummer van jezelf of een van je acts nou daadwerkelijk gedraaid is op bijv. Spotify?

Onweerwolf
Sowieso; transparantie = win.

gaucho schreef:
Heb je bijvoorbeeld ook informatie over hoe vaak een nummer van jezelf of een van je acts nou daadwerkelijk gedraaid is op bijv. Spotify?

Daar was ik inderdaad ook wel benieuwd naar ja.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:58 uur

geplaatst: vandaag om 09:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.