MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Objectiviteit vs subjectiviteit

zoeken in:
Ik zou zeggen chaos en dus nauwelijks wiskundig te beschrijven. Veel complexer wordt het niet hoor.

Ongecontroleerde kakofonie?

misschien wel een waar meesterwerk

Bij The Pussycat Dolls - PCD (2005):

Objectief gezien is dit gewoon één van de slechtste cd's van de laatste jaren, qua kwaliteit dan

Wat een onzin. Subjectief gezien vind jij dit een van de slechtste cd's van de laatste jaren, dat heeft helemaal niets met objectiviteit te maken.

Lost Highway
BoordAppel schreef:
(quote)

Wat een onzin. Subjectief gezien vind jij dit een van de slechtste cd's van de laatste jaren, dat heeft helemaal niets met objectiviteit te maken.

Als mijn mening zo subjectief is kan je me misschien als eerste in dit topic eens vertellen wat er wel goed aan is/ of eens een deftige tegenargumentatie geven ipv dingen waar je niet mee eens bent meteen als onzin te bestempelen ( het is toch zeer opvallend dat iedereen die een 0,5* bij dit album geeft dit grondig argumenteert, terwijl zij die hier een 5* geven niet verder komen dan leuk en toppie)

Lost Highway schreef:
terwijl zij die hier een 5* geven niet verder komen dan leuk en toppie)

leuk en toppie

Als mijn mening zo subjectief is kan je me misschien als eerste in dit topic eens vertellen wat er wel goed aan is/ of eens een deftige tegenargumentatie geven ipv dingen waar je niet mee eens bent meteen als onzin te bestempelen

Dat is niet nodig. Een mening is per definitie subjectief.

Lost Highway
BoordAppel schreef:
(quote)

Dat is niet nodig. Een mening is per definitie subjectief.

Misschien is jouw mening altijd subjectief, de mijne (en hopelijk van de meeste mensen hier) is echter de objectieve mening van een neutrale muziekliefhebber die oordeelt of een plaat al dan niet aan zijn/haar eisen voldoet. Het feit dat je geen tegenargumenten kan/wil geven (ik had niet anders verwacht) bekrachtigt alleen maar mijn mening over dit album. Enfin ja voor mij discussie gesloten (tenzij je nu nog eens een quote uit je hoed tovert die nergens op slaat )

Lost Highway schreef:
(quote)

Misschien is jouw mening altijd subjectief, de mijne (en hopelijk van de meeste mensen hier) is echter de objectieve mening van een neutrale muziekliefhebber

Niet elke muziekliefhebber houd van dezelfde muziek hé

Lost Highway schreef:
(quote)

Misschien is jouw mening altijd subjectief, de mijne (en hopelijk van de meeste mensen hier) is echter de objectieve mening van een neutrale muziekliefhebber die oordeelt of een plaat al dan niet aan zijn/haar eisen voldoet. Het feit dat je geen tegenargumenten kan/wil geven (ik had niet anders verwacht) bekrachtigt alleen maar mijn mening over dit album. Enfin ja voor mij discussie gesloten (tenzij je nu nog eens een quote uit je hoed tovert die nergens op slaat )

Waar slaat dit op? Een mening is altijd, zoals al gezegd, subjectief.
Lost Highway schreef:
Het feit dat je geen tegenargumenten kan/wil geven (ik had niet anders verwacht) bekrachtigt alleen maar mijn mening over dit album.

Ook al vind BoordAppel dit album geen zak aan, dan verandert nog niks aan de waarheid van zijn bericht.

Misschien is jouw mening altijd subjectief, de mijne (en hopelijk van de meeste mensen hier) is echter de objectieve mening van een neutrale muziekliefhebber die oordeelt of een plaat al dan niet aan zijn/haar eisen voldoet.

Ik ken dit hele album niet, buiten de singles, dus ik kan er geen oordeel over vellen. Don't Cha vind ik een erg leuke single. Zit goed in elkaar en is dansbaar. Busta heeft er nog een leuke rap op. Beep vind ik dan weer zwaar minder en die ballad zuigt ook. Die laatste single is ook nog best aardig. Overall vind ik het best aardige popmuziek.

Maar daar gaat het helemaal niet om. Een mening kan gewoon niet objectief zijn.

Lost Highway
Neen, een mening is niet altijd subjectief. Volgens mij is er een groot verschil tussen een mening van een fan (die subjectief kan oordelen, ookal vindt hij het album slecht, het blijft zijn favoriete groep dus een goede beoordeling zal volgen) en een mening van iemand die geen favoriete band heeft, maar neutraal een album/band beoordeelt. Zoals jij het stelt bestaat er geen verschil meer tussen subjectief en objectief(dan kan je ook een voetbalwedstrijd tussen Nederland en Belgie door een Nederlandse scheids laten fluiten,want zijn mening/beslissing is per definitie subjectief)

Lost Highway schreef:
Neen, een mening is niet altijd subjectief. Volgens mij is er een groot verschil tussen een mening van een fan (die subjectief kan oordelen, ookal vindt hij het album slecht, het blijft zijn favoriete groep dus een goede beoordeling zal volgen) en een mening van iemand die geen favoriete band heeft, maar neutraal een album/band beoordeelt. Zoals jij het stelt bestaat er geen verschil meer tussen subjectief en objectief(dan kan je ook een voetbalwedstrijd tussen Nederland en Belgie door een Nederlandse scheids laten fluiten,want zijn mening/beslissing is per definitie subjectief)

Maar je vergeet dat die Nederlander dan ook voor België kan zijn

Niet iedereen heeft dezelfde mening, er zijn mensen die dit mooi vinden en mensen die iets heel anders leuk vinden. Dat is gewoon een feit, waarom moet daar een duscussie over worden gehouden? Respecteer gewoon iedereen hoe die is en waar die naar luisterd, zolang jij het maar niet hoef aan te horen is het toch goed?

Neen, een mening is niet altijd subjectief.

Geef mij eens een voorbeeld van een objectieve mening, ik kom er niet uit.

Lost Highway
BoordAppel schreef:
(quote)

Geef mij eens een voorbeeld van een objectieve mening, ik kom er niet uit.

Als ik een plaat hoor van een band die ik niet ken, en ik vind het (kwalitatief) gezien compleet bagger dan is dat volgens mij een objectieve mening. Als ik een plaat hoor van een band waar ik een hekel aan heb om de 1 of andere reden (bvb deus omwille van hun politieke overtuiging) en hoewel ik de plaat best goed vind geef ik toch een lage waardering, dan is dat een subjectieve mening. (vb van deus is louter illustratief, toont niet mijn politieke voorkeur maar is enkel als vb bedoeld).

Als ik een plaat hoor van een band die ik niet ken, en ik vind het (kwalitatief) gezien compleet bagger dan is dat volgens mij een objectieve mening.

Dan is het nog steeds een subjectieve mening, om de doodsimpele reden dat een mening altijd subjectief is. Kijk het woordenboek er maar op na:

sub·jec·tief (bn.)
1 betr. hebbend op, uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak

ob·jec·tief2 (bn.)
1 zich bepalend tot de feiten, niet beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen

Gelukkig dwalen crew-leden ook wel eens af van het topic.

Niemand is perfect

Zie je wel aERo. Het mag wel!!!

teutoon
@ Lost Highway

Ik begrijp je standpunt. Maar als neutrale luisteraar, kun je wel neutraal zijn, maar dat betekent nog niet dat jij geen voorkeuren hebt. In je karakter/hersenen heb jij een bepaalde voorkeur waar jij geen controle over hebt.
Kortom dit is voor iedereen anders.

Maar je vergeet volgens mij dat sommige mensen muziek niet toetsen t.a.v. kwaliteit. Voor veel mensen is muziek gewoon vermaak. Dat het voor de serieuzere kritischere luisteraar moeilijk is te geloven, is te begrijpen. Maar leef je eens in.

Denk maar eens hoe mensen in Latijns America bijvoorbeeld over muziek denken. Misschien denken zij wel dat rock muziek kut is, omdat je er niet op kan dansen. Terwijl WIJ hier misschien een hekel hebben aan Reggaeton.

Zo heeft iedereen dus zn beoordelingspunten waarop hij/zij muziek beoordeelt.

rayman schreef:
Zie je wel aERo. Het mag wel!!!

O jee, tutje heeft hulp nodig. Hou mij lekker bij deze band vandaan zeg..............oeps..........nu sta ik er toch

Marcel²
Mijn vriendin (vrouw) heeft dit album gekocht. Nog niet eens zo slecht. De singles zijn best goed, natuurlijk niet hoogstaand maar toch een voldoende, en dan geeft Marcel 3*.

aERodynamIC schreef:

O jee, tutje heeft hulp nodig.

Nou, nee hoor.

rayman schreef:
(quote)

Nou, nee hoor.

Lost Highway
teutoon schreef:
@ Lost Highway

Ik begrijp je standpunt. Maar als neutrale luisteraar, kun je wel neutraal zijn, maar dat betekent nog niet dat jij geen voorkeuren hebt. In je karakter/hersenen heb jij een bepaalde voorkeur waar jij geen controle over hebt.
Kortom dit is voor iedereen anders.

Maar je vergeet volgens mij dat sommige mensen muziek niet toetsen t.a.v. kwaliteit. Voor veel mensen is muziek gewoon vermaak. Dat het voor de serieuzere kritischere luisteraar moeilijk is te geloven, is te begrijpen. Maar leef je eens in.

Denk maar eens hoe mensen in Latijns America bijvoorbeeld over muziek denken. Misschien denken zij wel dat rock muziek kut is, omdat je er niet op kan dansen. Terwijl WIJ hier misschien een hekel hebben aan Reggaeton.

Zo heeft iedereen dus zn beoordelingspunten waarop hij/zij muziek beoordeelt.

Volgens mij wordt rockmuziek in Zuid-Amerika meer geapprecieerd dan hier maar dit terzijde. Er is ook niks mis mee met muziek als vermaak. Persoonlijk vind ik een goede melodie ook belangrijk, en kan dergelijke muziek een even goede beoordeling krijgen als een complex muziekstuk. Melodieuze bands als Franz Ferdinand, Kaiser Chiefs en zelfs Outkast kan ik best wel smaken omwille van de leuke melodietjes (zo een muziek hoort er ook te zijn), terwijl ik albums als Grace en Surfer Rosa dan weer een lage beoordeling geef omdat ze volgens mij nergens heen gaan qua melodie. Kortom ik beoordeel muziek volgens verschillende criteria ( en objectief ) ( tekst/instrument/emotie/melodie/zang etc). En daar wringt nu net het schoentje bij pussycat dolls. Dergelijke muziek moet het hebben van leuke melodietjes, maar ik krijg spontaan buikkrampen bij het horen van nummers als beep. Nu ben ik niet muzikaal/technisch onderlegd en is het ook maar mijn eigen mening, maar mijn 'objectieve' oortjes horen een kromme/slechte/kinderlijke melodie.

leuk? misschien dat sommigen het leuk vinden ja; mooi? neen, mooi is het niet sorry ; 5*? Ik blijf erbij; niet serieus te nemen (of geef je k3 ook 5*, sommige melodietjes zijn ook erg catchy en leuk voor de kids, ja zeker beter dan deze van de PCD)

Misschien dat dit stukje eerder bij het album zelf hoort, maar aangezien de quote waarop ik reageer ook naar hier verplaatst is komt mijn quote ook maar hier terecht

Haha, grappige discussie. Maar het woordenboek is heel duidelijk over wat objectief precies inhoudt (zie post BoordAppel hierboven), dus een beetje zinloos is het wel. Het heeft geen zin om ergens over te discusseren als niet iedereen de juiste betekenis weet van het onderwerp.

Pussycat Dolls is objectief gezien van een laag niveau. En voor mij is dat objectief. En er is niemand die mij moet zeggen dat dat niet zo is, want degene die dat zegt moet weten dat zijn mening ook maar subjectief is. Daardoor hebben discussies geen zin; elke mening is subjectief en iedereen die ingaat op een mening moet weten dat het afkeuren van een mening ook maar subjectief is. Daardoor: Pussycat Dolls is objectief gezien van een laag niveau. Punt.

We hebben het hier dus eigenlijk de hele tijd over intersubjectiviteit. Zoveel mogelijk meningen bij elkaar schrapen (dus van de gemiddelde muziekliefhebber waar hier over gesproken wordt), dus zoveel mogelijk standpunten, geeft een benadering van objectiviteit.

Verder ben ik het eens met bubbachups

zullen we een Knock Out erover doen

Subjectieve Mening - Objectieve Mening

Gast
geplaatst: vandaag om 06:24 uur

geplaatst: vandaag om 06:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.