menu

Muziek / Algemeen / Objectiviteit vs subjectiviteit

zoeken in:
Bij Radiohead - OK Computer:

LTU schreef:
Kom op zeg!! Queen, Madonna, toto, george michael. michael Jackson, Ub40 ofwelke andere band is veel beter dan deze overhypte cd/album.
De zanger is gewoonweg saai en het album ok pc is gewoonweg saai behalve 1 liedje dan..

Dat zijn ook totaal andere genres. Ik ben van geen enkele fan. Dat je UB40 erbij haalt, vind ik best merkwaardig (totaal ander genre, zelfs totaal niet de beste in zijn eigen genre, die eer gaat naar Bob Marley en Peter Tosh, maar ook iemand als Alborosie doet dat veel beter).

De enige reden waarom mensen Toto goed vinden is door het radio-syndroom. Door dat Africa 500 keer op een jaar wordt afgespeeld over alle radio's tezamen, beginnen mensen het goed te vinden door herkenbaarheid. Maar het radiosyndroom is dat de radio bepaalt wat iemand goed zal vinden.

Madonna en Michael Jackson trekken me niet zo. Ondertussen is soortgelijk werk 4000 keer beter gedaan. Dat kan je bij dit album niet zeggen (kan je ook niet zeggen van MBV of Velvet Underground). Madonna en Michael Jackson waren ongetwijfeld trendsetters die goed waren in hun tijd, maar ondertussen allang voorbijgestreefd.

Queen vind ik één van de meest overschatte groepen ooit. Ik vind dat echt verschrikkelijk. George Michael is waarschijnlijk nog uit jouw lijstje met genoemde artiesten de artiest die ik het meest kan trekken, hoewel het ook een guilty pleasure is, en ik misschien maar één of twee nummers ken.

[quote]TornadoEF5 schreef:
(quote)

een vrij bizarre stelling. Zeker voor een 25 jarige die de tijd niet heeft meegemaakt.
Noem er om te beginnen eens vijf die deze twee voorbij gestreefd zouden hebben?

[quote]wavanbuuren schreef:
(quote)

Leeftijd is niet zo belangrijk, als dat het argument is waarmee je dat van een ander doodmaakt, hoeft discussie nooit meer gevoerd te worden (het is een drogargument).

Maar goed ik ga jouw uitdaging aan en ik voeg zelfs een nulletje toe, met zowel meer mainstream als meer speciale artiesten, maar die allemaal iets doen rond pop of electropop.

En als je afkomt met het argument dat ze meer bekender zijn en ze door meer mensen beluisterd worden, dan gaan we vanaf nu Justin Bieber - Baby behandelen als GOAT, akkoord? (of Gangnam Style of Baby Shark). Speaking of... op basis van zijn later werk mag die trouwens erbij in de lijst, maar ik ga je dat besparen.

Charli XCX (en zij alleen doodt jouw argument al)
Kali Uchis
Kelsey Lu
Rosalia
Empress Of
FKA twigs
Grimes
Rina Sawayama
Dua Lipa
Lorde
Britney Spears
Bjork
Tijdsgenoot Kate Bush
Carly Rae Jepsen
Lana Del Rey
Adele
Jessie Ware
Beyoncé
Janelle Monae
Taylor Swift
Selena Gomez
Julia Holter
St. Vincent
Florence + The Machine
M.I.A.
Lady Gaga
Ariana Grande
Angele
Stromae
Christine and the Queens
No Doubt / Gwen Stefani
Kylie Minogue
Lily Allen
Rihanna
Sky Ferreira
Avril Lavigne
yeule
Lykke Li
iamamiwhoami / ionnalee
ABBA voor hun is tijdslozer dan zeker Madonna
Poppy
Marina and the Diamonds
Kesha
Years & Years
Robyn
Billie Eillish
Chairlift / Caroline Polachek
La Roux
MO
Tove Lo
Halsey
Sia
Zara Larsson
Ellie Goulding
Jessie J
Justin Timberlake
Calvin Harris
George Michael
Phil Collins
Vanessa Carlton
Alanis Morisette

Ik denk dat we al aan 50 zitten, maar een nog grote kenner kan dit aantal nog vermenigvuldigen met een factor van 5. Natuurlijk een stuk van deze artiesten is ondertussen ook alweer voorbijgestreefd. Maar om je punt aan te halen: wat Madonna gedaan heeft tijdens haar carrière is niet zo speciaal, ook andere tijdsgenoten waren pakken beter. Sure, ze heeft enkele hits, al zijn die tegenwoordig wel al ondergesneeuwd door betere muziek. Idem voor Michael Jackson.

En om terug te keren tot het punt. Voor Radiohead kan ik niet één artiest noemen die beter doet (zeker OK Computer, Kid A-stijl + niveau)

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar iemand die min of meer objectief probeert te presenteren dat Ellie Goulding een betere versie is van Madonna of Calvin Harris een betere versie van Michael Jackson is moeilijk serieus te nemen.

Ben het met je eens dat leeftijd deels een drogreden is, echter je kan de grootheid van deze twee nooit echt begrijpen als je het tijdsbeeld niet hebt meegekregen. Madonna en Michael Jackson waren groter dan wie dan ook na hen.

Maar goed het niveau waarop je hem insteekt doet mij vermoeden dat dit een heilloze weg gaat worden. Fijne avond.

wavanbuuren schreef:
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar iemand die min of meer objectief probeert te presenteren dat Ellie Goulding een betere versie is van Madonna of Calvin Harris een betere versie van Michael Jackson is moeilijk serieus te nemen.

Ben het met je eens dat leeftijd deels een drogreden is, echter je kan de grootheid van deze twee nooit echt begrijpen als je het tijdsbeeld niet hebt meegekregen. Madonna en Michael Jackson waren groter dan wie dan ook na hen.

Maar goed het niveau waarop je hem insteekt doet mij vermoeden dat dit een heilloze weg gaat worden. Fijne avond.

Ja, misschien is dat wel zo.

Maar wat staat er bovenaan in de thread: "Bij Radiohead - OK Computer:"

Dus ja, misschien is het een kwestie van smaak wie je nu beter vind, Ellie Goulding of Madonna (akkoord). Maar het is wel absurd dat zo een discussie zich start op de pagina van Radiohead - OK Computer. Dus, waar jij mij van beschuldigd, gebeurt daar zelf. Je kan Ellie Goulding vergelijken met Madonna absurd vinden, maar sorry UB40 of George Michael vergelijken met Radiohead staat daar nog serieus wat tredes boven.

Van mijn lijstje raad ik je aan: Rina Sawayama (meer retro 2000's, maar veel beter dan de tijdsgenoten van 2000), Charli XCX (revolutionair binnen het "electropop-genre), Empress Of (catchy maar ook ecletische pop als je goed luistert, vooral haar beginwerk), Grimes, fka Twigs, Rosalia te beluisteren. Allemaal valt dat perfect binnen pop, en je bent vrij om Madonna goed te vinden (hoewel ik van mening blijf dat ze er echt niet bijgehaald moet worden in een discussie over Radiohead). Maar geef deze artiesten echt eens een kans! En er staan er nog wel wat tussen (maar dan niet Ellie Goulding of Calvin Harris natuurlijk).

TornadoEF5 schreef:
(quote)

Ja, misschien is dat wel zo.

Maar wat staat er bovenaan in de thread: "Bij Radiohead - OK Computer:"

Dus ja, misschien is het een kwestie van smaak wie je nu beter vind, Ellie Goulding of Madonna (akkoord). Maar het is wel absurd dat zo een discussie zich start op de pagina van Radiohead - OK Computer. Dus, waar jij mij van beschuldigd, gebeurt daar zelf. Je kan Ellie Goulding vergelijken met Madonna absurd vinden, maar sorry UB40 of George Michael vergelijken met Radiohead staat daar nog serieus wat tredes boven.

Van mijn lijstje raad ik je aan: Rina Sawayama (meer retro 2000's, maar veel beter dan de tijdsgenoten van 2000), Charli XCX (revolutionair binnen het "electropop-genre), Empress Of (catchy maar ook ecletische pop als je goed luistert, vooral haar beginwerk), Grimes, fka Twigs, Rosalia te beluisteren. Allemaal valt dat perfect binnen pop, en je bent vrij om Madonna goed te vinden (hoewel ik van mening blijf dat ze er echt niet bijgehaald moet worden in een discussie over Radiohead). Maar geef deze artiesten echt eens een kans! En er staan er nog wel wat tussen (maar dan niet Ellie Goulding of Calvin Harris natuurlijk).

Dank voor de tips, ik zal het zeker een kans geven.

Eliasliefhebber
Bij Kate Bush - The Kick Inside:

Roxy6 schreef:
Dit is wellicht by far het allerbeste debuutalbum ooit uitgebracht door een soloartiest!

En dan te bedenken dat Kate -pas- 18 jaar oud was toen ze het album opnam en 19 toen ze 4 weken de Britse charts aanvoerde met haar debuut single "Wuthering Heights". David Gilmour heeft een rol gespeeld bij haar ontdekking en hielp haar bij het produceren van een demo. En belangrijk: Kate componeert en schrijft haar nummers zelf.

Dat Kate geen one trick pony is bewees het prachtige oeuvre dat zij sindsdien heeft geproduceerd, 25 singles heeft ze de `Britse charts in gezongen.

Enkel jaren geleden was er een seminar in New York waar een aantal academici en deskundigen de klassieke componisten vergeleken met hedendaagse componisten. Hieruit kwam naar voren dat Kate Bush over een der grootste talenten beschikt in de hedendaagse muziek, haar talent werd vergeleken met dat van Mozart. (die ook op zeer jonge leeftijd tot ongelofelijke prestaties in staat was)

Toen Kate in maart 2014 aankondigde weer op te gaan treden en vijf concerten overwoog in The Hammersmith Apollo bleek al bij de aankondiging dat het absoluut niet voldoende zou zijn, dus het werden er uiteindelijk 22, die in 15 minuten waren uitverkocht.

Veel van haar collega musici / artiesten kwamen haar concerten bezoeken (waaronder Bowie).
Van deze reeks is later het live album Before The Dawn uitgebracht.

Terug naar haar magistrale debuutalbum met de fantastische titel: "The Kick inside".
Er staat een enkele zwakke song op. Als tweede single werd het mooie "The man with the child in his eyes" uitgebracht, hiermee kwam ze ook binnen in de Amerikaanse Billboard lijst.

Mijn favoriet is : "Oh to be in love", vocaal is Kate een absoluut mirakel, schijnbaar moeiteloos beweegt ze zich door ingewikkeld songstructuren.

Ik hoop dat ze ons in de toekomst nog weet te verblijden met nieuwe releases, want er zijn niet veel zangeressen met een vergelijkbare statuur. Alice Visconti, Lana Del Rey, Dido, Tori Amos en Alison Moyet komen in aanmerking met hun eigenzinnige en originele producties die rijk gelaagd zijn.

Maar een Billie Eilish zoals hierboven word gesuggereerd moet zich eerst nog verder bewijzen lijkt mij. Daarbij heeft haar stem en de manier van zingen zeker niet de impact van La Bush.

Dit album is de Poolster aan een donkere nachthemel!

Roxy snapt dingen.
Om er nog aan toe te voegen dat het vroeger vaker om de muziek zelf ging. Mevrouw bush stond niet met haar kont te schudden of creëerde een heel onschuldig imago. Ze was puur zoals het hoort en geen marketing product a la eilish

Arrie schreef:
Probeer Billie Eilish eens x

Dat is als het gezang van een leeuwerik vergelijken met het brommen van een stofzuiger.

Overigens niks mis met kontschudden. Elk genre van muziek heeft een totaal ander doel. Er is genoeg (en gelukkig maar) muziek die niet om de muzikaliteit draait maar gemaakt is om te dansen. Lekker met de kont schudden dus. Als er alleen maar Kate Bush-muziek op aarde was, dan zou het allemaal toch maar heel saai zijn.

Sterker nog, teveel Bush geeft me ook een beetje een ongemakkelijk gevoel. Maar teveel van iets is nooit genoeg. Hoe dan ook, bedankt voor diversiteit en ik zie graag schuddende konten (soms), zoals die van Freddie Mercury.

Puur en geen marketing product? Draait enkel om de muziek? Dus jij denkt dat er geen platenmaatschappij achter zat die besloot om een sprookjesachtige clip in de Efteling op te nemen? Of ze bedacht het zelf, maar dat is net zo goed imago / beeldvorming. Je kiest ervoor om jezelf op een bepaalde manier te presenteren.

Eilish schrijft en produceert haar muziek samen met haar broer en ik weet ook dat ze zelf clips regisseert (bijvoorbeeld die van Everything I Wanted).

Achter zowel Kate als Billie zat een platenmaatschappij dus beide artiesten zijn deels een marketingproduct. Maar ook houden beide artiesten veel in eigen hand.

Ik vind het ergens ook wel seksistisch om zo ontzettend hoog op te geven wanneer een vrouw haar eigen nummers schrijft. Dat deed Alice Coltrane ook en Ann en Nancy van Heart ook en zo kunnen we er (hopelijk) wel duizenden opnoemen. Er zijn ook mannen die amper muziek en teksten schrijven (Rod Stewart, Elvis Presley, etc.)

Maar ja. Uiteindelijk wil elk label dat geld steekt in een artiest dat een plaat verkoopt. Dus elke plaat (geen uitzondering) wordt gepromoot. Hoe groot zo'n campagne is ligt aan het geld. Hoe groter een label (Bush zat bij fucking EMI!!), hoe meer kans dat je plaat stond aangekondigd in alle blaadjes en hoe groter de kans dat je singles naar radioshows werden gestuurd. Die radioshows die zullen misschien nog geld toe krijgen ook, als ze een single draaien.

Nee, underground was Kate Bush absoluut niet. Ik vind het wel een goede plaat, maar om dit nu een diy-plaat te noemen, nou nee. Trouwens de hele Alan Parsons-kliek staat wel even mee te spelen op deze plaat. Die kosten ook niet niets. EMI heeft flink betaald voor en verdiend aan deze plaat. Laat dat duidelijk zijn.

En Billie Eilish vind ik ook mainstream en net zo commercieel. Ik weet niet welk label/management er achter die artiest zit. Maar het feit dat ik het ken, terwijl ik mij verre houd van mainstream muziek, zegt genoeg. De campagne-machine draait op volle toeren (zelfde geldt voor Lana del Rey). En ik oordeel niet over de muziek of geloofwaardigheid etc. Maar ik vind hen nou geen diy-artiesten.

Roxy6 schreef:
Enkel jaren geleden was er een seminar in New York waar een aantal academici en deskundigen de klassieke componisten vergeleken met hedendaagse componisten. Hieruit kwam naar voren dat Kate Bush over een der grootste talenten beschikt in de hedendaagse muziek, haar talent werd vergeleken met dat van Mozart. (die ook op zeer jonge leeftijd tot ongelofelijke prestaties in staat was)
Zoiets kan je onmogelijk op academische gronden beweren. Alsof je talent objectief kunt onderzoeken.

Arrie schreef:
Puur en geen marketing product? Draait enkel om de muziek? Dus jij denkt dat er geen platenmaatschappij achter zat die besloot om een sprookjesachtige clip in de Efteling op te nemen? Of ze bedacht het zelf, maar dat is net zo goed imago / beeldvorming. Je kiest ervoor om jezelf op een bepaalde manier te presenteren.

Eilish schrijft en produceert haar muziek samen met haar broer en ik weet ook dat ze zelf clips regisseert (bijvoorbeeld die van Everything I Wanted).

Achter zowel Kate als Billie zat een platenmaatschappij dus beide artiesten zijn deels een marketingproduct. Maar ook houden beide artiesten veel in eigen hand.

Natuurlijk zette de platenmaatschappij Kate eerst als een debuterend artiest in de markt.
maar vanaf het begin heeft `La Bush de controle naar zich toe getrokken. Zo wilde de maatschappij een andere single als eerste keus (James and the cold gun), maar Kate was persistent en drong aan op Wuthering Heights. Kort daarna richtte ze haar eigen productiemaatschappij op creëerde een eigen studio, dus in die zin is zij absoluut geen marktproduct maar een volstrekt autonoom en creatief producer van eigen werk.

hrmnbstr schreef:
(quote)
Zoiets kan je onmogelijk op academische gronden beweren. Alsof je talent objectief kunt onderzoeken.

Dat beweer ik ook niet, ik schrijf dat het wetenschappelijke seminar heeft plaatsgevonden en dat dit de conclusies zijn geweest, meer niet. Ikwas er niet bij en weet dus niet wat voor empirisch onderzoek er heeft plaatsgevonden. Maar er zijn natuurlijk technieken en onderzoeksmethodes om dit soort zaken onder loep te nemen, ik zou niet weten waarom niet.

En je laatste zin is merkwaardig, natuurlijk kun je een talent objectief onderzoeken (of iemand bijvoorbeeld aanleg heeft om viool of piano te spelen).
Subjectieviteit is lastiger omdat dat smaakgewonden is!

Ik begrijp dat je geen idee hebt hoe het onderzoek eruit zag en wat ze precies hebben onderzocht, maar dat je het toch maar gewoon aanneemt.

Wat voor talent is er überhaupt precies onderzocht? Talent waarin? Dit is allemaal weg erg vaag en zegt mij niks.

Billie heeft overigens net zo goed haar eigen studio. En zoals eerder benoemd, doet ze heel veel zelf. Natuurlijk, er wordt volop geadverteerd voor haar, maar als het op de muziek zelf aankomt en hoe die tot stand komt, dan zie ik het verschil niet zo. Hoe dan ook was Kate ten tijde van dit album ook gewoon een marketingproduct voor haar platenlabel.

Maar zou dat laatste dan niet voor iedereen gelden?
Is elke artiest uit op roem en fortuin ter eer en glorie van zichzelf (en de platenmaatschappij)?

En is elke platenmaatschappij uit op een marketing product?
Door je tegen alles te verzetten, kun je voor bepaalde groepen liefhebbers óók gewild zijn en daarmee automatisch een marketingproduct, of je wilt of niet.

Overigens zit het 'm bij de jonge Kate Bush op dit album vooral in de wens op een mooie plaat uit te brengen, met de melodieën die ze al langer in haar hoofd had zitten. Het mogen maken van The Kick Inside, inclusief het inhuren van grote namen ter begeleiding was een droom die voor haar uitkwam. En de eerste stapjes op weg naar beroemdheid (in alle eenvoud) zijn vaak de eerste, onwennige momenten. Enigszins breekbaar en ongewend hoe nog om te gaan met roem.

Dat gevoel vind je dan ook terug op The Kick Inside, het heeft een soort van onschuld, noem het het oergeluid van Kate Bush.
Die je bij meer artiesten tegenkomt. Op latere albums ga je dat missen en volgt er een soort van compensatie in de kwaliteit van het gebodene.

Maar dat eerste gevoel komt nooit meer terug, de artiest een BV voor zichzelf geworden. Al dan niet tegen wil en dank.

musician schreef:
Maar zou dat laatste dan niet voor iedereen gelden?
Is elke artiest uit op roem en fortuin ter eer en glorie van zichzelf (en de platenmaatschappij)?

En is elke platenmaatschappij uit op een marketing product?
Door je tegen alles te verzetten, kun je voor bepaalde groepen liefhebbers óók gewild zijn en daarmee automatisch een marketingproduct, of je wilt of niet.

Overigens zit het 'm bij de jonge Kate Bush op dit album vooral in de wens op een mooie plaat uit te brengen, met de melodieën die ze al langer in haar hoofd had zitten. Het mogen maken van The Kick Inside, inclusief het inhuren van grote namen ter begeleiding was een droom die voor haar uitkwam. En de eerste stapjes op weg naar beroemdheid (in alle eenvoud) zijn vaak de eerste, onwennige momenten. Enigszins breekbaar en ongewend hoe nog om te gaan met roem.

Uiteraard. Mijn punt is dat dat niets anders is voor Billie. Er wordt geïmpliceerd dat er een verschil is: Kate is puur en oprecht, Billie is marketing. Daar ben ik het niet mee eens.

(quote)

Arrie het enige waar ik naar refereerde is een krantenbericht vanenkele jaren geleden (NRC) waarin het seminar werd beschreven in New York, met weliswaar een iets andere status dan op de MM hie,
daar werd door deskundigen de vergelijkingen getrokken tussen de oude klassieke componisten en moderne componisten, waarbij ook Philip Glass en Laurie Anderson werden behandeld en Kate Bush.

Over haar talent werd gezegd dat het vergelijkingen liet zien met Mozart in zijn tijd. Al op heel jonge leeftijd (KB was al jaren aan het componeren en tekstschrijven voor haar debuut album).
Nogmaals ik was er niet bij ik refereer enkel aan het bericht maar er zal vast wel iets over te vinden zijn op bijvoorbeeld de Steve Hofman forens, of elders....be my guest....

En je punt over Billie is nu echt wel gemaakt, laten we het verder op deze sacred ground hebben over waar die voor is ingericht; The Kick Inside!

Roxy6 schreef:
Dat beweer ik ook niet, ik schrijf dat het wetenschappelijke seminar heeft plaatsgevonden en dat dit de conclusies zijn geweest, meer niet. Ikwas er niet bij en weet dus niet wat voor empirisch onderzoek er heeft plaatsgevonden. Maar er zijn natuurlijk technieken en onderzoeksmethodes om dit soort zaken onder loep te nemen, ik zou niet weten waarom niet.
Het lijkt me om talloze redenen geen onderzoeksmateriaal. Allereerst is dergelijk waarderingsonderzoek totaal verouderd en achterhaald in de geesteswetenschappen. Je zou eerst tot een consensus moeten komen over wat een goede componist is, en dat is al onmogelijk om objectief vast te stellen. (Zelfs Mozart is niet objectief een goede componist, en een echte wetenschapper zal dat dan ook nooit beweren.) Verder is het onmogelijk om een kwalitatief onderzoek los te laten op een groot representatief corpus uit de hedendaagse muziek, dus ik vraag me af hoe ze dat zouden hebben gedaan.
Nou ja, lang verhaal kort: die beweringen hebben volgens mij niets met wetenschap te maken.
Roxy6 schreef:
En je laatste zin is merkwaardig, natuurlijk kun je een talent objectief onderzoeken (of iemand bijvoorbeeld aanleg heeft om viool of piano te spelen).
Viool of pianospelen misschien wel, dat zijn uitvoerende kunsten, maar we hadden het over scheppende kunsten zoals componeren, en dat lijkt me toch echt een ander verhaal.

Een andere kwestie: ik vind het fascinerend hoe gebruikers kunnen focussen op de vermeende oprechtheid van een bepaalde artiest of de invloed van de platenmaatschappij. Alsof dat ook maar iets verandert aan de plaat of de luisterervaring die je hebt gehad.

Ik ga hier maar verder niet meer op in. Er worden nu geesteswetenschappen bij betrokken, voor je het weet staat Paus Benedictus ernaast.

Ik heb gewag gemaakt van een krantenartikel waarin het seminar werd beschreven;
- ik heb de namen genoemd die besproken waren (Glass, Anderson, Bush e.a.)
- de (NIET en door mij ook NIET als zodanig beschreven) bevindingen van de deelgenoten.

doe ermee wat je wilt en zoek er verder niks achter.

Objectief is er van alles te meten en subjectief heeft ieder recht op zijn eigen smaakontwikkeling voila!

Je haalt zelf een onderzoek aan maar zodra er kritiek op geleverd wordt, wil je het er niet meer over hebben? Nouja, veel plezier op je heilige grond.

Arrie schreef:
Je haalt zelf een onderzoek aan maar zodra er kritiek op geleverd wordt, wil je het er niet meer over hebben? Nouja, veel plezier op je heilige grond.

Arrie, ik heb het je al eerder gezegd : goed lezen wat er staat!

Jij bent degen die met het woord onderzoek op de proppen komt!!!!!
Ik heb het enkel over een seminar en de bevindingen, heb het woord onderzoek NIET gebruikt dus stop even aub!.

Hierboven heb ik geen enkele vergelijking gemaakt op het gebied van marketing tussen KB en BE

Ik spreek over de statuur en noem daarbij 5 namen van mensen die al een jarenlange staat van dienst hebben en in mijn ogen eenzelfde eigenzinnigheid, persoonlijke signatuur en compositorisch vermogen hebben. daarbij de kanttekening dat op termijn nog zal moeten blijken of BE in dat rijtje kan..

En ja het is mijn persoonlijke mening, daar heb ik ook recht op, al ben jij het er niet mee eens.

Ga jij weer fijn je Billie cave in en laat mensen die het hier bovenstaande album waarderen hierover praten.

Hoe kom je precies tot bevindingen zonder een onderzoek?

Verder was mijn punt over Billie gericht tot Elias, die zei dat: "Mevrouw bush stond niet met haar kont te schudden of creëerde een heel onschuldig imago. Ze was puur zoals het hoort en geen marketing product a la eilish".

Als je dat niet hebt gezegd, hoef je je ook niet aangesproken te voelen.

Arrie schreef:
Hoe kom je precies tot bevindingen zonder een onderzoek?

Verder was mijn punt over Billie gericht tot Elias, die zei dat: "Mevrouw bush stond niet met haar kont te schudden of creëerde een heel onschuldig imago. Ze was puur zoals het hoort en geen marketing product a la eilish".

Als je dat niet hebt gezegd, hoef je je ook niet aangesproken te voelen.

Wat ben je een hopeloos geval dat je maar door gaat over z'on krantenbericht...
Hoe komt men tot bevindingen, Nou Arrie dat zal ik je even trachten uit te leggen: er komen deskundigen bij elkaar op een seminar (Musicologen, componisten, dirigenten) mensen met een zekere statuur en die gaan daar muziek beluisteren er met elkaar over in gesprek en dan komen er bevindingen..... zucht.

Ik wil dit met je afspreken, want je doet een beetje flauw over de statuur van Kate Bush:
Als het debuut album van Billie Eilish uit 2019, nu met 3.43 stemmen over 43 jaar (zo oud is The Kick Inside nu) ook in de Music Meter staat met een 4.12 dan ga ik een taart voor je bakken

Die komt waarschijnlijk wel van boven dan......

Wat typisch, een kritisch nootje over de heilige Kate en er ontstaat meteen discussie.

Arrie's initiële punt lijkt me dat bijna alle kritiek die je nu kan hebben over de opkomst van Billie Eilish, ook toe te passen valt op de opkomst van Kate Bush destijds (en ik wil daar zelf aan toevoegen: alle lof die je naar Kate ten tijde van The Kick Inside kon zwieren, is ook voor Billlie nu toepasbaar). Daar zit absoluut iets in, met het verschil dat het bij Billie op grotere schaal is toegepast. Noem mij eens één artiest die het tot wereldtop geschopt heeft zonder hulp van buitenaf. Of nee doe maar niet, ik heb vandaag geen tijd voor een uitgerokken welles-nietes-discussie. Uiteindelijk draait het allemaal om de muziek zelf, en of je deze muziek mooi vindt of niet. Maar daar gaat deze discussie nu dus absoluut niet (meer) over.

Ik vrees dat jullie elkaar niet gaan kunnen overtuigen van jullie eigen standpunten. Maar gewoon al leren incasseren voordat je zelf uithaalt, zou al heel veel verschil maken.

ik ben nog steeds in de veronderstelling dat we hier op The Kink Inside thread zijn?

ArthurDZ, ik snap jouw punt niet?
ik heb elders -op de juiste pagina- aangegeven dat ik niet onder de indruk ben van Billie's stem, dat ik die mompelend, zeurderig en monotoon vind, waarvan acte. Dat wordt mij tot op deze thread nagedragen.

Ik vergelijk de opkomst van KB niet met die van Billie ! (weet niets van hoe het bij de laatstgenoemde precies is gegaan en vind ik ook eigenlijk niet boeiend)
Ik heb enkel aangegeven dat de tijd het zal leren of Billie eenzelfde statuur zal opbouwen als KB.
Daar valt op zich niets tegenin te brengen want de tijd zal het leren.

Roxy6 schreef:
Ik heb enkel aangegeven dat de tijd het zal leren of Billie eenzelfde statuur zal opbouwen als KB.
Daar valt op zich niets tegenin te brengen want de tijd zal het leren.

En zelfs dat is onmogelijk, want andere tijden die echt niet met elkaar te vergelijken zijn

Het zou mooi zijn als dat gezeur ophoudt over een met haar kont zwaaiende Billie of met haar armen zwiepende Kate wel of niet oprecht is.

Oprecht is lekker op je zolderkamertje muziek maken en ver weg blijven van de muziekindustrie Laat je je er mee in dan gaan de marketing regeltjes gewoon in. Of je nu Billie, Kate, Prince of Kurt heet. Een ander verhaal is eigenaarschap daarvan (maar dat is een andere discussie die hier ook niet hoort)

Beetje meer inhoud over de albums is wat mij betreft wenselijker dan elkaar doorlopend vliegen proberen af te vangen.

Zojuist las ik een bericht in deze thread van Roxy6 waarin hij verwijst naar een seminar waar deskundigen het talent van Kate Bush vergelijken met dat van Mozart. Aan het vroegrijpe talent van Kate Bush wil ik niets afdoen - ze schreef (als ik het mij goed herinner) al op 13-jarige leeftijd "The Man with the Child In His Eyes", maar om haar nu met W.A. Mozart te vergelijken, dat vind ik bespottelijk. Zó geniaal is Kate Bush niet, al die mooie albums van haar ten spijt...

Mozart als kind: een geboren genie | NPO Radio 4 - nporadio4.nl

Wordt onoprechtheid niet dikwijls (onterecht) ingezet als synoniem voor clichématig: het standaardproduct dat te weinig afwijkend stijlelementen bevat zodat men de artiest niet herkent in een werk. Menig top 40-artiest klinkt bijvoorbeeld vrij inwisselbaar, mijns inziens. Ofschoon ik mijn mening over de mompelstem van Billie nog niet klaar heb, is haar stijl wel direct herkenbaar. De muziek heeft derhalve iets eigens; of anders gezegd oprechts.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:37 uur

geplaatst: vandaag om 16:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.