Muziek / Algemeen / Alles is al eens gedaan en vroeger was het vooral beter
zoeken in:
2
geplaatst: 26 juni 2025, 13:31 uur
Een kwart eeuw popmuziek: de grootste revolutie is hoe muziek bij de luisteraar komt. En nu gaat AI alles weer veranderen - NRC
Voor wie de link kan kraken. Mooi artikel, van 2000 tot heden, en waar wat het nog zou kunnen geven, … niet best..
Voor wie de link kan kraken. Mooi artikel, van 2000 tot heden, en waar wat het nog zou kunnen geven, … niet best..
4
geplaatst: 28 juni 2025, 22:46 uur
Onderzoek: jongeren (15-17 jaar) draaien het liefst volledige albums - oor.nl
Dit is zo ongeveer het tegenovergestelde van wat ik had verwacht...
0
geplaatst: 29 juni 2025, 14:59 uur
MarkS73 schreef:
Dank voor het plaatsen - ik zal zeker de bron (NVPI) erop na slaan - het OOR-bericht is mij net te veel -hap-snap-werk.
Wat ik wel opvallend vind is dat je als OL je ondertussen flink ontheemd voelt op een zaterdags of midweeks bezoek aan de lokale Plato of Variaworld - de OL'en (ook die in spé) worden fors 'outnumbered' door de jongeren. Misschien is de tastbaarheid van een (vinyl) album wel een essentIële' asset in de belevingseconomie van jongeren?
1
geplaatst: 29 juni 2025, 15:39 uur
De titel 'jongeren (15-17 jaar) draaien het liefst volledige albums' lijkt mij misleidend, alsook de inhoud. Volgens dit artikel gaat het gaat om 28% van die leeftijdsgroep die het afgelopen jaar geld aan lp's (of cd's) heeft uitgegeven.
Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl: ‘Houden de branche in leven’
Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl: ‘Houden de branche in leven’
1
geplaatst: 20 september 2025, 20:22 uur
trebremmit schreef:
Wie is Hannah Mae?
Wie is Hannah Mae?
trebremmit schreef:
Die kan hier gewoon over straat zonder dat ook maar iemand weet wie zij is.
(quote)
Die kan hier gewoon over straat zonder dat ook maar iemand weet wie zij is.

Waar blijft die Grammy voor Hannah nou Bert?
3
geplaatst: 21 september 2025, 19:53 uur
Interessant inkijkje van Merol op haar substack
Gaat over hoe de muziekindustrie werkt Belachelijk wel dat ze na HJBEBF geen serieuze hit meer gescoord heeft in Nederland
Waarom ik in België populairder ben dan in Nederland
Gaat over hoe de muziekindustrie werkt Belachelijk wel dat ze na HJBEBF geen serieuze hit meer gescoord heeft in NederlandWaarom ik in België populairder ben dan in Nederland
1
geplaatst: 21 september 2025, 20:48 uur
Gretz schreef:
Gaat over hoe de muziekindustrie werkt Belachelijk wel dat ze na HJBEBF geen serieuze hit meer gescoord heeft in Nederland
Gaat over hoe de muziekindustrie werkt Belachelijk wel dat ze na HJBEBF geen serieuze hit meer gescoord heeft in NederlandIk zal het nog sterker vertellen: ook HJBEBF is geen hit geweest in Nederland, laat staan een serieuze.
Merol | Top 40-artiesten - top40.nl
1
geplaatst: 22 september 2025, 04:00 uur
Gretz schreef:
Waarom ik in België populairder ben dan in Nederland
Gaat over hoe de muziekindustrie werkt Belachelijk wel dat ze na HJBEBF geen serieuze hit meer gescoord heeft in NederlandWaarom ik in België populairder ben dan in Nederland
Interessant. Ik heb de link ook even op Bluesky gedeeld.
Als dit schrijfwerk volledig van haarzelf is, zonder 'ghost writer' of ChatGPT (deze tijd maakt helaas wantrouwend), doet ze dat trouwens erg goed.
1
Onweerwolf
geplaatst: 22 september 2025, 12:46 uur
herman schreef:
Ik zal het nog sterker vertellen: ook HJBEBF is geen hit geweest in Nederland, laat staan een serieuze.
(quote)
Ik zal het nog sterker vertellen: ook HJBEBF is geen hit geweest in Nederland, laat staan een serieuze.
In het artikel heeft Merol het dan ook over Mainstream hits en Alternatieve hits.
2
Onweerwolf
geplaatst: 22 september 2025, 12:52 uur
tnf schreef:
Als dit schrijfwerk volledig van haarzelf is, zonder 'ghost writer' of ChatGPT (deze tijd maakt helaas wantrouwend), doet ze dat trouwens erg goed.
Inderdaad. Kon Daniel CK maar zo schrijven.
1
geplaatst: 22 september 2025, 15:28 uur
1
geplaatst: 7 oktober 2025, 06:09 uur
1
geplaatst: 7 oktober 2025, 17:45 uur
Ach, het synchrone perspectief - iets meemaken als het wordt uitgebracht - is eenmalig. Als je de tijd meeschuift kan je over - pakweg 35 jaar - net zo gegrepen worden door de muziek van thans, alleen is het dan wel lullig dat a. veel bands niet meer bestaan en b. ze niet meer live optreden, vooropgesteld dat je eigen omstandigheden (poen en mobiliteit) dat dan nog toelaten. Kortweg, zoals Janis al zingt: Get It While You Can
2
geplaatst: 7 oktober 2025, 20:33 uur
Mjuman schreef:
Ach, het synchrone perspectief - iets meemaken als het wordt uitgebracht - is eenmalig. Als je de tijd meeschuift kan je over - pakweg 35 jaar - net zo gegrepen worden door de muziek van thans, alleen is het dan wel lullig dat a. veel bands niet meer bestaan en b. ze niet meer live optreden, vooropgesteld dat je eigen omstandigheden (poen en mobiliteit) dat dan nog toelaten.
Ach, het synchrone perspectief - iets meemaken als het wordt uitgebracht - is eenmalig. Als je de tijd meeschuift kan je over - pakweg 35 jaar - net zo gegrepen worden door de muziek van thans, alleen is het dan wel lullig dat a. veel bands niet meer bestaan en b. ze niet meer live optreden, vooropgesteld dat je eigen omstandigheden (poen en mobiliteit) dat dan nog toelaten.
Dit keer
, daarom ontdek ik toch het liefst nieuwe artiesten die pas net aan de weg aan het timmeren zijn, dan dat ik een serieuze duik neem in het verre verleden. Al heb ik via MuMe wel genoeg mooie/bijzondere muziek van weleer ontdekt, die ik zonder deze fijne gemeenschap niet zo snel zou zijn tegengekomen
Zijn er stiekem meer dan je denkt
https://media4.giphy.com/media/MZiqcOmikf3VMVRhBs/giphy.gif
0
geplaatst: 14 oktober 2025, 15:14 uur
1
geplaatst: 14 oktober 2025, 15:30 uur
Het kan nog erger : RealTimes is gestopt met de nieuwsrubriek op musicmeter

1
geplaatst: 14 oktober 2025, 15:53 uur
Ik wist niet eens dat het nog bestond.
Waren geweldig in de 90's, veel muziek door leren kennen. 120 minutes, headbangers ball, mtv's chill out zone enz, jeugdsentiment

Waren geweldig in de 90's, veel muziek door leren kennen. 120 minutes, headbangers ball, mtv's chill out zone enz, jeugdsentiment

* denotes required fields.