MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Muziek en drugs

zoeken in:
luisteraart
OldSkool schreef:

En drugs gebruiken om de muziek mooier te laten klinken vind ik eigenlijk nergens op slaan: Je moet van je muziek kunnen genieten zonder daar drugs voor nodig te hebben, tenslotte veranderd de muziek niks, maar denk je dat het mooier klinkt, wat dus een illusie is

Welnee, de ervaring van muziek zit in je hoofd, en die ervaring kan worden beïnvloedt. Voor de één werkt bepaalde drugs bij bepaalde muziek positief op de ervaring, voor de ander niet. Dus als je denkt dat het door drugs mooier klinkt, dan *klinkt* het door drugs mooier.
Er is verder helemaal geen enkele reden om te stellen dat je van de muziek *moet* kunnen genieten zonder drugs 'nodig' te hebben.
Dit argument is volgens mij ook al enkele malen onderuit gehaald. Het is geen kwestie van 'noodzaak', maar van meer luisterplezier.

Zelf vond ik vroeger een jointje wel lekker bij wat rustiger muziek (reggae, bepaald spul van The Cure, The Smiths, fado-muziek etc., lekker oogjes dicht en wegdromen. Bij heftiger muziek maakte het me nooit veel uit, hoewel ik dan ook wel eens een jointje nam, gewoon omdat dat lekker was, net als een biertje.

Psychedelische drugs, met name paddo's, en muziek is voor mij nooit een ideale combinatie geweest. Legde ik van te voren wat leuke muziek klaar voor tijdens de trip en dan kwam de trip en had ik helemaal geen animo meer om muziek te draaien, maar dook ik weg in de oneindige diepten van de groeven in het tafelblad, of ging ik een 'diepzinnig' gesprek aan met de gaskachel, of ging ik de werking van een keukenla bestuderen, of dat soort heerlijke rariteiten.

Maar blowen doe ik vrijwel niet meer, en de laatste paddotrip is ook al weer 3,5 jaar geleden.

Gregory schreef:

paddo's heb ik een paar keer gedaan, maar zijn niet mijn ding. de eerste keer dat ik ze probeerde verkeerde ik al in redelijk beschonken toestand, en leek het me een goed idee om na het innemen van de 'truffels' naar de kroeg te gaan. nooit doen. ik dacht dat m'n biertje me zat aan te kijken (en heb die toen maar weg gezet), en dat iedereen wist wat ik gedaan had; paranoia is een hel.

Menselijk gezelschap tijdens een paddotrip is dan ook ten zeerste af te raden, tenzij het zeer bekend gezelschap is dat liefst zelf ook paddo's ingenomen heeft, of toch in elk geval op de hoogte is van het feit dat je paddo's geslikt hebt, en je dus lekker met rust moet laten.
Paddo's kun je het beste in de vrije natuur nemen, ver van mensen. Mijn voorkeur gaat uit naar een uitgestrekt duingebied. Dat heeft van nature op mij al een redelijk magische uitwerking. Zoek ver van de paden een lege duinpan en geniet!

Overigens wil ik duidelijk stellen dat ik het niemand *aanraad* noch *afraad*. Gewoon lekker zelf bepalen.

Ik heb niet zo veel ervaring met drugs, zeker niet in combinatie met muziek.

Ik heb een paar keer geblowd, kan me voorstellen dat het wel effect kan hebben op de manier van muziek beleving, al heb ik het zelf nog niet onderzocht.

Van poppers/rush weet ik zeker van dat het een verschrikkelijke combinatie met muziek is. Het wordt dan zelfs onmogelijk om muziek te luisteren naar mijn idee.

En tot slot alcohol (wat ook een drug is, wordt door wetenschappers zelfs beschouwt als harddrugs). Met een biertje in je hand bij een concert lekker genieten van de muziek kan heerlijk zijn, maar wanneer je in een stadium van aangeschoten of dronken verkeerd, dan houd het voor mij op. Kan dan niet meer genieten van de muziek en het gaat eigelijk alleen maar in een waas aan me voorbij.

Kortom: laat mij maar lekker nuchter naar een fijne plaat luisteren, dat is voor mij meestal al intens genoeg

OldSkool schreef:

En drugs gebruiken om de muziek mooier te laten klinken vind ik eigenlijk nergens op slaan: Je moet van je muziek kunnen genieten zonder daar drugs voor nodig te hebben, tenslotte veranderd de muziek niks, maar denk je dat het mooier klinkt, wat dus een illusie is
Groeten

Ik geniet ook net zo goed van muziek in nuchtere staat hoor,sterker nog dat doe ik het meest,maar als je in stonede staat bent is de ervaring gewoon heel anders,dieper,het is echt de grootste onzin dat je DENKT dat de ervaring anders is omdat je stoned bent,het is gewoon anders.

schizodeclown schreef:
het is echt de grootste onzin dat je DENKT dat de ervaring anders is omdat je stoned bent,het is gewoon anders.

Het is voor jou anders omdat je denkt dat het anders is. Ervaringen zijn subjectief maar de werkelijkheid is objectief. Het is dus onzin om te zeggen dat muziek anders is als je stoned bent. Drugs beïnvloeden de ervaringen, dat is wel waar.

hij zegt ook alleen dat de ervaring anders is.

Bill Bush schreef:
(quote)

Drugs beïnvloeden de ervaringen, dat is wel waar.

Dat was de punt die ik wou maken

fastpulseboy
"het" punt is idd begrijpelijk, zeker bij pink floyd hehehe

schizodeclown schreef:
(quote)

Dat was de punt die ik wou maken

Alá, mijn eigenlijk punt

Jah draai er maar omheen

Is heel vaak mijn enige oplossing/laatste wanhopige actie

Aha we all do man,we all do

fastpulseboy schreef:
"het" punt is idd begrijpelijk, zeker bij pink floyd hehehe

ok sorry man, '''''''''''''''''''''''het'''''''''''''''''' punt,zo dan

Odelay
tondeman schreef:
Ik snap het niet, als drugs pakken niet tegen je principes is wat belet je dan ze te pakken? Of wat zeg je?

Ik durf niet, ik weet niet goed hoe eraan te komen, en het is niet noodzakelijk.

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik sta in deze discussie. Bepaalde drugs kan je maar beter niet nemen als je bang bent voor de gevolgen, of in een slecht humeur bent, denk ik.

Het geven/zoeken van/naar informatie lijkt me in ieder geval erg goed.

Wat ik op het moment interessanter vind is de vraag: In hoeverre mate heeft drugs een rol gespeeld bij het maken van al die geweldige albums?

Een hoop muzikanten in heden en verleden hebben met drugs te maken(gehad),daar is geen twijfel over mogelijk.
Bijvoorbeeld de Beatles in hun psychedelische periode of anderen in die periode kwamen in aanraking met LSD en zo kwam er opeens een hoop geexperimenteer maar vooral vernieuwende en verfrissende muziek naar boven.
Dat zette de toon voor vernieuwing in muziek als gevolg,door artiesten die met of zonder drugs dat ook deden dus.
Gewoon om maar een voorbeeld te geven

alcohol is ook een drug.. en het valt nou niet bepaald onder de soft drugs.. maargoed.

ben niet echt een alcoholist maar in het weekend kan ik er wel eens flink tegenaan gaan, en als ik dan wel eens in de trein zit op weg naar huis en ik pleur m'n discman op, vind ik de muziek die ik luister meestal opeens 10x vetter, ik geniet altijd met muziek, als ik wakker word en als ik in bed lig om in slaap te komen, maar met wat drankjes op hoor ik elk geluidje veel scherper, zelfs de lage achtergrond geluiden die je bijna niet hoort, das altijd wel tof, en tenslotte is een drankje ook goed om wat losser te komen op een concert, het geluid is daar toch altijd overdreven oorverdovend, dus wat boeit het??

Iemand ervaring met I Doser?

Een aantal geluidsstukken die je naar je compter kan downloaden en dan af kan spelen. Als je deze geluiden een flinke tijd (+half uur) afspeelt op je koptelefoon zou het je in de mood van een drugservaring kunnen komen. Je moet het wel op een rustig moment doen en je ervoor openstellen. Elk geluidsstuk staat voor een bepaalde soort drugs (heroïne, cocaïne, marihuana, koffie...). Op de site staat dat je wel een bepaald soort gehoor voor dit moet hebben, op sommigen heeft het gewoon geen uitwerking.
Ik ben zelf niet zo'n held met dit soort dingen proberen. Ik heb wel al ervaringen van anderen mogen horen, sommigen voelden niks, anderen zeiden dat ze slechts hoofdpijn kregen, misselijk werden of zich duizelig voelden en weer anderen zeiden het wel een hele toffe trip te vinden.

op spuiten en slikken had je ook zoiets, een cd waar je high van word, moet je ongeveer een half uur naar luisteren en dat zorgt er dus voor dat je verdraaide hersenen krijgt, lijk me echt helemaal niks LOL

metaledje schreef:
op spuiten en slikken had je ook zoiets, een cd waar je high van word, moet je ongeveer een half uur naar luisteren en dat zorgt er dus voor dat je verdraaide hersenen krijgt, lijk me echt helemaal niks LOL

We hebben het inderdaad over hetzelfde

lijkt me eerder eng, ik heb zoiezo niks met andere drugssoorten, ik denk altijd dat ik gek word, dus dan zou ik het maar niet proberen

metaledje schreef:
alcohol is ook een drug.. en het valt nou niet bepaald onder de soft drugs.. maargoed.

ben niet echt een alcoholist maar in het weekend kan ik er wel eens flink tegenaan gaan, en als ik dan wel eens in de trein zit op weg naar huis en ik pleur m'n discman op, vind ik de muziek die ik luister meestal opeens 10x vetter, ik geniet altijd met muziek, als ik wakker word en als ik in bed lig om in slaap te komen, maar met wat drankjes op hoor ik elk geluidje veel scherper, zelfs de lage achtergrond geluiden die je bijna niet hoort, das altijd wel tof, en tenslotte is een drankje ook goed om wat losser te komen op een concert, het geluid is daar toch altijd overdreven oorverdovend, dus wat boeit het??

Tot op zekere zin is het leuk jah met alcohol op, maar wanneer je in een staat van dronken zijn verkeerd, dan houd het voor mij echt op hoor met genieten van muziek. Gesprekken kan ik dan amper meer normaal bijwonen dus een plaat aandachtig luisteren is dan uitgesloten.

dat wel, maar je moet het dan ook bij een paar drankjes houden,ik ben nooit dronken,2x beetje dronken geweest maar het kon veel erger.. dronken zijn is toch niet leuk

Nee het leid alleen maar af van de muziek voor mij.

Ik drink niet maar heb wel tijdje veel geblowd inmiddels sinds ik ben gestopt met roken (begin schooljaar) niet meer gedaan. Als je goede (dure) hasj/wiet haalt is het wel erg relaxt, maar zoals ik de reactie van bijvoorbeeld OldSkool lees die geen effect ondervond. Dat is iets waarmee je zult moeten experimenteren, kijken wat je grenzen zijn, welk type cannabis het beste bij je past. Voor mij werkt hasj het prettigste, het smaakt ook niet zo vies als bijvoorbeeld wiet. Als je goede hasj wil hebben moet je "isolator" halen, dat is wel heftig spul, 1 gram kost rond de 20 euro, en die hoef je niet in 1x te gebruiken om iets te voelen, het is wel belangrijk dat je goed inhaleert tijdens het blowen dat de THC goed in je bloed kan komen anders heeft het ook geen effect!

Wat ook een tip is, is bijvoorbeeld hasjolie te kopen of zelf te verbouwen, vaak is het effect dan nog iets beter (indien je het goed doet) en je bespaard een hoop geld

Als je goed stoned bent kan echt prettig zijn ook in de combinatie met muziek, soms hoor je dingen die je anders niet had gehoord, hoe dan ook is iets wat je zelf keer moet ondervinden.

waxs schreef:
Als je goed stoned bent kan echt prettig zijn ook in de combinatie met muziek, soms hoor je dingen die je anders niet had gehoord

Dat heb ik regelmatig

je doet je nick weer all eer aan

Oldfart schreef:
je doet je nick weer all eer aan

Die vind ik wel goed,hulde aan Oldfart

Akonner
Met een joint naar muziek als: Where did I go Wrong en Kingston Town luisteren is een echte aanrader.

hola mensen... ik heb deze week voor het eerst ketamine gebruikt .. da,s best een aanrader..

maar ik moet zeggen dat lsd de leukste ervaring is met muziek ..
boards ofa canada past dan ook perfect bij lsd..
eigenlijk past alle warp records muziek erg goed bij lsd. erg rustig... wat ook goed bij een blowtje of lsd past is space station fm ..

Gast
geplaatst: vandaag om 12:02 uur

geplaatst: vandaag om 12:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.