MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
MAS
Die Sons of Sam EP is top!

Silky & Smooth schreef:
(quote)

Alleen jammer dat ie zelf ook zoveel rapt...

Easily album van het jaar

1. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
2. The Roots - How I Got Over
3. Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin

Verder dan een top 3 kom ik niet dit jaar, p'z. Wu-Massacre ken ik ook nog maar die vind ik echt te matig...

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Easily album van het jaar

Begrijpelijk. Absoluut heerlijk album, zeker qua concept en producties. Gaat ook wel in mijn lijstje staan.

Silky & Smooth schreef:
(quote)

Begrijpelijk. Absoluut heerlijk album, zeker qua concept en producties. Gaat ook wel in mijn lijstje staan.

Dit dus, btw: de heldige acties van Kno meegekregen op Social Media bij de 10 year anniversary editie van Oneirology?? Resellers werden publiekelijk aan de schandpaal genageld en kregen hun bestelling niet. Toffe actie was dat om te volgen (ik heb het met name op IG gezien). Dit album (Death Is Silent) gaat trouwens voor gek geld op zowel CD als LP!

MAS
ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Dit dus, btw: de heldige acties van Kno meegekregen op Social Media bij de 10 year anniversary editie van Oneirology?? Resellers werden publiekelijk aan de schandpaal genageld en kregen hun bestelling niet. Toffe actie was dat om te volgen (ik heb het met name op IG gezien). Dit album (Death Is Silent) gaat trouwens voor gek geld op zowel CD als LP!

Ik heb het niet meegekregen, maar hoe wist Kno dat het resellers zijn?

Er stonden al pre-orders op eBay te koop. Ik heb trouwens wel een copy kunnen bestellen vrijdag

Kno zal voor mij eeuwig falen dankzij de beef die hij met Rob had. Rob had hem 100%.

Johnny Marr schreef:
1. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
2. The Roots - How I Got Over
3. Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin

Verder dan een top 3 kom ik niet dit jaar, p'z. Wu-Massacre ken ik ook nog maar die vind ik echt te matig...
He neen man, die is best nog leuk. Zie het als een snelle mixtape.

bennerd schreef:
(quote)
He neen man, die is best nog leuk. Zie het als een snelle mixtape.

Gunshowers tho.

bennerd schreef:
Kno zal voor mij eeuwig falen dankzij de beef die hij met Rob had. Rob had hem 100%.

huh? beef? wanneer?

jordidj1 schreef:
(quote)

huh? beef? wanneer?

Was dat niet met een artikel op HipHopLeeft waarop hij beschreef dat Kno tijdens een optreden te veel rapte? En dat Kno daar op reageerde? Of laat mijn geheugen me nu in de steek?

Nr.4 schreef:
(quote)

Was dat niet met een artikel op HipHopLeeft waarop hij beschreef dat Kno tijdens een optreden te veel rapte? En dat Kno daar op reageerde? Of laat mijn geheugen me nu in de steek?

oh ja, daar staat me ook iets van bij (ik was destijds niet op het forum, maar ik las het wel een keer ergens hier paar jaar later). iets dat Kno hem aanviel op twitter aanviel, zonder zijn naam te noemen?

8. Black Milk - Album Of The Year
De titel was ietwat overdreven, maar een goed album is het wel. Staan echt knallers op zoals Deadly Medley en Black and Brown natuurlijk. Die beat van laatstgenoemde track, tering wat hard blijft die. Ben wel echt fan van Black Milk, verbaasde me de laatste jaren elke keer weer een maximaal half volle zaal te zien bij zijn altijd goede optredens, maar dat terzijde.

7. The Roots - How I Got Over
Gek genoeg ben ik The Roots pas vanaf deze plaat echt gaan waarderen en veel terug gaan luisteren van inmiddels een van mijn favoriete acts. Vind dit nog altijd een heel fijne plaat die ik door mijn liefde voor Undun te weinig draai. Was altijd extra fan van de tracks Walk Alone en The Fire. Gek genoeg kan ik me nog wel herinneren dat ik How I Got Over de eerste paar keer heb gedraaid chillend in een park in Milaan. Vrij nutteloze herinnering verder, maar goed.

De eervolle vermeldingen van 2010:

11. Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes the Blade Holy
12. Big K.R.I.T. - K.R.I.T Wiz Here
13. Fresku - Fresku
14. Black Milk - Album of the Year
15. B. Dolan - Fallen House, Sunken City

16. Shad - TSOL
17. Big Boi - Sir Lucas Left Foot
18. Freeway & Jake One - The Stimulus Package
19. Diabolic - Liar & A Thief
20. Marco Polo & Ruste Juxx - The eXXecution

21. Killah Priest - The 3 Day Theory
22. Sage Francis - Li(f)e
23. Murs & 9th Wonder - Fornever
24. Ghostface Killah - Apollo Kids
25. Skyzoo & Illmind - Live From the Tape Deck

MAS schreef:
(quote)

Ik heb het niet meegekregen, maar hoe wist Kno dat het resellers zijn?

Aan de hand van aantallen en namen die in overeenkomst waren met sellers op ebay en dergelijke...

bennerd schreef:

Wie is Rob dan??

Edit: Never mind, MAS heeft het me verteld, Rest In Poetry zou ik zeggen...

En als artiesten zouden falen vanwege fans met beef op Social Media of whatever, dan kon 85%+ afgeschreven worden. Heb overigens wel wat artiesten zelf afgeschreven omdat ik er negatieve ervaringen mee heb en ze niet meer wens te supporten...

zaaf
8. ShinSight Trio - Where's There a Moon That Is Mine
Insight met zijn trio. Insight was (want: retired…) een fabuleus rapper - met heel fijne skills. En hoewel hij zelf ook prima produceerde is deze samenwerking met Smooth Current en vooral Shin-Ski van sterke meerwaarde. Erg dik album dit!

7. Curren$y - Pilot Talk II
De beste van bezige bij Curren$y. By far, wat mij betreft. Vind hem altijd wel oke, maar dit is echt een fijn album waarop eigenlijk alles wel klopt (vooral de eerste helft en vooral de producties)

MAS
jordidj1 schreef:
(quote)

oh ja, daar staat me ook iets van bij (ik was destijds niet op het forum, maar ik las het wel een keer ergens hier paar jaar later). iets dat Kno hem aanviel op twitter aanviel, zonder zijn naam te noemen?

Ik zal dan maar wat oude koeien uit de sloot halen. Het ging ongeveer zo:

CL gaf een goede show, waarbij Kno teveel op voorgrond trad (ik was erbij, dat was waar)
-> Rob schreef een positieve recensie op Hiphopleeft, met bovenstaand als enige aandachtspuntje.
-> Kno kreeg er lucht van (via Kleine Jay?) en plaatste een boze reactie onder de recensie.
-> Op MuMe werd het vuurtje opgestookt en de 'beef' ging verder via twitter.
-> Deacon ging zich ermee bemoeien en uitte nog een soort bedreiging via twitter.
-> Rob heeft later nog een 'Kno Homo' shirt laten maken en dit gedragen bij een latere CL show.

Ging eigenlijk nergens over, maar was wel grappig. Ik geloof dat Rene ook nog een online akkefietje heeft gehad met Kno.

MAS
10. Tourist - Antwerps Testament
Prachtige debuutplaat van de Belgische Tourist LeMC en een mooi opwarmertje voor zijn meesterwerk En Route.

9. Big K.R.I.T. - K.R.I.T. Wuz Here
De mixtape waarmee K.R.I.T. doorbrak en een brug sloeg tussen underground- en Southern hiphop.

8. Celph Titled & Buckwild - Ninenteen Ninety Now
BARS!!!

7. Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes The Blade Holy
Het eerste volwaardige Atmosphere project na hun magnum opus WLGL. Fijn project en goede herrineringen aan de shows rond deze periode met toetsenist en gitarist. Daar zijn destijds ook veel andere mensen van MuMe naartoe gegaan.

6. Kno - Death Is Silent
Kno is wellicht onsympathiek, maar qua producties een genie. Dit album blijft top!

panjoe (moderator)
Dat optreden van Atmosphere was ik idd ook bij MAS, was een goeie show maar hun meest recente in Paradiso staat bij mij bovenaan (van de 4 die ik gezien heb). Beste setlist en beste performance van Slug.

Zal straks mijn top 10 posten, twijfel nog een beetje of ik FlyLo en Teebs ook moet selecteren omdat die zo niet typisch hiphop zijn...

Kno is met afstand mijn minst geliefde persoon in de hiphopwereld. Niet alleen vanwege het akkefietje met Rob toentertijd, maar gewoon alles. Een soort hiphopwappie en hiphopgatekeeper in één.

MAS schreef:
(quote)

-> Rob heeft later nog een 'Kno Homo' shirt laten maken en dit gedragen bij een latere CL show.

Kende Rob niet, maar dit is wel goud

Zeer seksistisch...

MAS
panjoe schreef:
Dat optreden van Atmosphere was ik idd ook bij MAS, was een goeie show maar hun meest recente in Paradiso staat bij mij bovenaan (van de 4 die ik gezien heb). Beste setlist en beste performance van Slug.

Zal straks mijn top 10 posten, twijfel nog een beetje of ik FlyLo en Teebs ook moet selecteren omdat die zo niet typisch hiphop zijn...

Ik was daar niet bij, maar heb ze wel een paar dagen later in Berlijn gezien. Nu ik er over nadenk, is dat wellicht ook wel de beste Atmosphere show die ik heb gezien.

panjoe (moderator)
Ik krijg nog steeds kippenvel als ik terugdenk aan de versie van Virgo die ik toen zag, met Slug in een tunnel van blauw licht in een verder helemaal donkere zaal (zie hier voor een vergelijkbare uitvoering). Dat is daardoor ook een van mijn favo tracks van Atmosphere geworden.

Enfin, hier mijn top 10 over 2010:

1. The Roots - How I Got Over
2. Celph Titled & Buckwild - Nineteen Ninety Now
3. Freeway & Jake One - The Stimulus Package
4. Flying Lotus - Cosmogramma
5. Kno - Death Is Silent
6. Bop Alloy - Substantial & Marcus D Are Bop Alloy
7. The Left - Gas Mask
8. Damu the Fudgemunk - How It Should Sound, Volume 1 & 2
9. Teebs - Ardour
10. Ghostface Killah - Apollo Kids

Heb er toch voor gekozen om FlyLo en Teebs op te nemen. Als alternatieve nummer 9 en 10 had ik nog Earl Sweatshirt - EARL en Sage Francis - Li(f)e.

Door het zien van panjoe's lijstje voel ik me nu ook verplicht om het mijne te droppen:

10. Bop Alloy - Substantial & Marcus D Are Bop Alloy
9. Freeway & Jake One - The Stimulus Package
8. Elaquent - Persona
7. Knxwledge - Klouds
6. Dem Hunger - Caveman Smack
5. Teebs & Jackhigh - The Tropics EP
4. Madlib - Madlib Medicine Show No. 5: History of the Loop Digga 1990-2000
3. Z-Ro - Heroin
2. Flying Lotus - Cosmogramma
1. Curren$y - Pilot Talk

Curren$y en Z-Ro in die periode... Tweemaal goud waard. Niet Z-Ro's allerbeste, wel die van Curren$y. Verder eigenlijk allemaal platen die volledig gedragen worden door de beatmakers, zelfs die paar waar nog een rapper bij te horen valt.

Ik voel nu ook de druk. Het was stuivertje wisselen bovenin. Prima jaar weer!

1. The Left - Gas Mask
2. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
3. Emancipator - Safe in the Steep Cliffs
4. Modal Soul Classics II
5. Shad - TSOL
6. Eligh - GreyCrow
7. Das Racist - Sit Down, Man
8. Bop Alloy - Substantial & Marcus D Are Bop Alloy
9. Kno - Death Is Silent
10. The Roots - How I Got Over

Silky & Smooth schreef:
Zeer seksistisch...

Hip hop thaught us...

Maar liefde voor iedereen hoor

-SprayIt- schreef:
Ik voel nu ook de druk. Het was stuivertje wisselen bovenin. Prima jaar weer!

1. The Left - Gas Mask
2. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
3. Emancipator - Safe in the Steep Cliffs
4. Modal Soul Classics II
5. Shad - TSOL
6. Eligh - GreyCrow
7. Das Racist - Sit Down, Man
8. Bop Alloy - Substantial & Marcus D Are Bop Alloy
9. Kno - Death Is Silent
10. The Roots - How I Got Over

Ik denk dat dit ook mijn top-10 wordt. Klaar!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:22 uur

geplaatst: vandaag om 19:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.