Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
0
geplaatst: 9 mei 2021, 23:23 uur
JayM schreef:
Mijn voorstel is om, als 2010 afgerond is, de ultieme top10 van de jaren ‘10 er tussendoor te gooien. Wat mij betreft kan dat zonder (of slechts een minimale toelichting), dus puur je 10 favoriete albums van het afgelopen decennium (2010 - 2019). Hier wordt dan ook een algemene lijst van gemaakt, waarna we door gaan met 2009. Thoughts?
Mijn voorstel is om, als 2010 afgerond is, de ultieme top10 van de jaren ‘10 er tussendoor te gooien. Wat mij betreft kan dat zonder (of slechts een minimale toelichting), dus puur je 10 favoriete albums van het afgelopen decennium (2010 - 2019). Hier wordt dan ook een algemene lijst van gemaakt, waarna we door gaan met 2009. Thoughts?
Goeie.
1
geplaatst: 10 mei 2021, 07:56 uur
2011 was weer een mooi lijstje en een ultieme ‘10s lijst klinkt als een mooie afwisseling!
Voor 2010 ben ik erg benieuwd waar jullie hip hoppers MBDTF gaan ranken...
Voor 2010 ben ik erg benieuwd waar jullie hip hoppers MBDTF gaan ranken...
0
geplaatst: 10 mei 2021, 07:58 uur
1
zaaf
geplaatst: 10 mei 2021, 08:06 uur
Wat zeer bekende namen als HM's....
Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes The Blade Holy: the Atmosphere ep's
Danny Brown - The Hybrid
Kendrick Lamar - O(verly) D(edicated)
Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes The Blade Holy: the Atmosphere ep's
Danny Brown - The Hybrid
Kendrick Lamar - O(verly) D(edicated)
0
geplaatst: 10 mei 2021, 10:32 uur
HM's:
Grieves - The Confessions of Mr. Modest
Rico, Typhoon & Muppetstuff - Wie Heeft de Bal?
Macronizm - Alter Ego
Damu the Fudgemunk - How It Should Sound, Volume 1 & 2
Big Boi - Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty
En natuurlijk KV!
Grieves - The Confessions of Mr. Modest
Rico, Typhoon & Muppetstuff - Wie Heeft de Bal?
Macronizm - Alter Ego
Damu the Fudgemunk - How It Should Sound, Volume 1 & 2
Big Boi - Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty
En natuurlijk KV!
2
geplaatst: 10 mei 2021, 16:05 uur
Ik denk niet dat die mijn lijst haalt, als hij zich nou strikt tot produceren had gehouden...
5
geplaatst: 10 mei 2021, 19:42 uur
Ik zal 's beginnen met 2010.
10. Fresku - Fresku
Tof debuutalbum van toch wel een van m'n favoriete rappers uit NL, hoewel ik zijn laatste werk wat minder vind. De mix van serieuze tracks en de clown uithangen maakt dat ik graag z'n nummers hoor, albums als geheel luisteren van Fresku doe ik wat minder vaak. Maar deze plaat is toch wel erg sterk met toppers als Nieuwe dag, Nos baranka en Twijfel. En ik vind Kutkop en Lamballen oprecht heel grappig. De zelfspot van de beste man kan ik erg waarderen.
9. Curren$y - Pilot Talk
De twee Pilot Talk albums van Curren$y uit dit jaar konden me zeer bekoren, met deze eerste als lichte favoriet. Heerlijk die nonchalante stijl en de beats van Ski Beatz passen er perfect bij. Ik smoke helemaal niet, maar als ik dit luister kan ik me altijd voorstellen dat dat wel prettig is ofzo. Volgens mij de ideale soundtrack daarvoor.
10. Fresku - Fresku
Tof debuutalbum van toch wel een van m'n favoriete rappers uit NL, hoewel ik zijn laatste werk wat minder vind. De mix van serieuze tracks en de clown uithangen maakt dat ik graag z'n nummers hoor, albums als geheel luisteren van Fresku doe ik wat minder vaak. Maar deze plaat is toch wel erg sterk met toppers als Nieuwe dag, Nos baranka en Twijfel. En ik vind Kutkop en Lamballen oprecht heel grappig. De zelfspot van de beste man kan ik erg waarderen.
9. Curren$y - Pilot Talk
De twee Pilot Talk albums van Curren$y uit dit jaar konden me zeer bekoren, met deze eerste als lichte favoriet. Heerlijk die nonchalante stijl en de beats van Ski Beatz passen er perfect bij. Ik smoke helemaal niet, maar als ik dit luister kan ik me altijd voorstellen dat dat wel prettig is ofzo. Volgens mij de ideale soundtrack daarvoor.
1
zaaf
geplaatst: 10 mei 2021, 21:03 uur
Om ook te kunnen starten moet ik mijn laatste aanbevelingen prijsgeven, dat zijn
Damu the Fudgemunk - How it Should Sound (Volume 1 & 2)
Kno - Death Is Silent
Sadistik & Kid Called Computer - The Art Of Dying
The Jacka & Ampichino - Devilz Rejectz 2: House of the Dead (bedrijven het favo subgenre van jordidj1)
Kno - Death Is Silent
The Jacka & Ampichino - Devilz Rejectz 2: House of the Dead (bedrijven het favo subgenre van jordidj1)
1
geplaatst: 10 mei 2021, 21:06 uur
wat zit iedereen mij nou te pluggen hier
2010 lijstje misschien, decennium lijstje sowieso
2010 lijstje misschien, decennium lijstje sowieso
3
geplaatst: 10 mei 2021, 21:10 uur
zaaf schreef:
Om ook te kunnen starten moet ik mijn laatste aanbevelingen prijsgeven, dat zijn
Kno - Death Is Silent
Kno - Death Is Silent
https://i.imgflip.com/590f7s.jpg
2
zaaf
geplaatst: 10 mei 2021, 21:14 uur
we zijn bijna bij 1986 ForWhomThePeteTolls! dan vinden we elkaar helemaal.
0
geplaatst: 10 mei 2021, 21:17 uur
1988 stoppen we wat mij betreft, daarvoor is het aantal albums te schaars voor top 10's, en waarschijnlijk weinig mensen die die jaren '60 Hip Hop kennen net als ons, oude doch robuuste liefhebbers.
2
zaaf
geplaatst: 10 mei 2021, 21:19 uur
daarom noemde ik ook 1986, dan zijn er ook maar 10 serieuze kandidaten 

2
geplaatst: 10 mei 2021, 21:22 uur
Alle mensen die Kno - Death is Silent nog niet gehoord hebben, ga het horen! Het Magnum Opus der producties van dhr. Kno van Cunninlynguists... Ga het horen, ga het horen! En plaats het vooral erg hoog!!!
1
geplaatst: 10 mei 2021, 21:24 uur
Dit oudje ken ik ook nog: Afrika Bambaataa & James Brown - Unity (1984)
(Niet dat dit iets bijdraagt aan de discussie, overigens)
4
geplaatst: 10 mei 2021, 21:27 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Alle mensen die Kno - Death is Silent nog niet gehoord hebben, ga het horen! Het Magnum Opus der producties van dhr. Kno van Cunninlynguists... Ga het horen, ga het horen! En plaats het vooral erg hoog!!!
Alleen jammer dat ie zelf ook zoveel rapt...
0
zaaf
geplaatst: 10 mei 2021, 21:37 uur
EttaJamesBrown schreef:
Dit oudje ken ik ook nog: Afrika Bambaataa & James Brown - Unity (1984)
maar wel lief xDit oudje ken ik ook nog: Afrika Bambaataa & James Brown - Unity (1984)
2
geplaatst: 10 mei 2021, 21:43 uur
HM's:
Big K.R.I.T. - K.R.I.T. Wuz Here
Celph Titled & Buckwild - Nineteen Ninety Now
Curren$y - Smokee Robinson
Reef the Lost Cauze vs. Guns-n-Butter - Fight Music
Rick Ross - Teflon Don & The Albert Anastasia EP
Teebs - Ardour
Verder zeer veel instrumentale hiphop in mijn top 10, lijkt het. Nochtans redelijk wat goede rappers die albums gemaakt hebben dat jaar, maar de beatbakkers winnen het hier wel erg duidelijk.
Big K.R.I.T. - K.R.I.T. Wuz Here
Celph Titled & Buckwild - Nineteen Ninety Now
Curren$y - Smokee Robinson
Reef the Lost Cauze vs. Guns-n-Butter - Fight Music
Rick Ross - Teflon Don & The Albert Anastasia EP
Teebs - Ardour
Verder zeer veel instrumentale hiphop in mijn top 10, lijkt het. Nochtans redelijk wat goede rappers die albums gemaakt hebben dat jaar, maar de beatbakkers winnen het hier wel erg duidelijk.
4
geplaatst: 10 mei 2021, 22:37 uur
Voor mij zit er een duidelijk patroon in dat, nu we het eerste decennium van deze eeuw naderen, mijn hoeveelheid albums om mijn top-10 uit samen te stellen exponentieel stijgt. Kijk uit naar komende paar weken!
Honourable mentions:
Gil Scott-Heron - I'm New Here (kwalitatief kan dit zo m'n top-10 in, vond het hooguit net niet onder de noemer hiphop vallen)
Qwel & Maker - Owl (Qwel & Maker leveren altijd kwaliteit, zo ook hier - echter onbreekt een echte 'banger' waardoor ik dit album niet vaak op zet)
Intuition - Girls Like Me (Intuition deed z'n best met dit album en z'n mixtape "I Ruined These Songs For You". Iets te veel niemendalletjes, maar fijn album, en ligt minder zwaar op de maag dan zijn vorige album)
Honourable tracks (van albums die m'n top-10 niet halen):
Nas & Damian Marley - As We Enter (deze track wist me toch goed op te hypen voor hun album, Distant Relatives)
Freeway & Jake One - One Thing (feat. Raekwon) (stonden natuurlijk genoeg bangers op The Stimulus Package, maar deze beat blijft wel echt bij)
Folk & Stress - Lear Jet Featuring Blu (zo'n heerlijk grimy NYC track, met scherpe Blu. Track is uit 2008, maar selecteer 'm hier omdat Folk & Stress' album in 2010 uitkwam)
Earl Sweatshirt - EARL (Album kon me niet genoeg bekoren, maar deze track introduceerde toch wel een nieuw fenomeen aan de hiphop wereld)
Honourable mentions:
Gil Scott-Heron - I'm New Here (kwalitatief kan dit zo m'n top-10 in, vond het hooguit net niet onder de noemer hiphop vallen)
Qwel & Maker - Owl (Qwel & Maker leveren altijd kwaliteit, zo ook hier - echter onbreekt een echte 'banger' waardoor ik dit album niet vaak op zet)
Intuition - Girls Like Me (Intuition deed z'n best met dit album en z'n mixtape "I Ruined These Songs For You". Iets te veel niemendalletjes, maar fijn album, en ligt minder zwaar op de maag dan zijn vorige album)
Honourable tracks (van albums die m'n top-10 niet halen):
Nas & Damian Marley - As We Enter (deze track wist me toch goed op te hypen voor hun album, Distant Relatives)
Freeway & Jake One - One Thing (feat. Raekwon) (stonden natuurlijk genoeg bangers op The Stimulus Package, maar deze beat blijft wel echt bij)
Folk & Stress - Lear Jet Featuring Blu (zo'n heerlijk grimy NYC track, met scherpe Blu. Track is uit 2008, maar selecteer 'm hier omdat Folk & Stress' album in 2010 uitkwam)
Earl Sweatshirt - EARL (Album kon me niet genoeg bekoren, maar deze track introduceerde toch wel een nieuw fenomeen aan de hiphop wereld)
1
zaaf
geplaatst: 11 mei 2021, 08:44 uur
10. Versis - iLLCANDESCENT
Vanuit de krochten van de kwalitatieve hiphop heb ik deze opgeduikeld. Stuitte in eerste instantie op Tokayo, een kort album uit 2018 van het gelijknamige duo (Versis met producer Swarvy). Interessant en smaakte naar meer (want: kort!). Versis bracht in 2010 dit soloalbum uit en het is een erg prettig jazzy album. Mij benieuwen of Pete het kent...
9. Big K.R.I.T. - K.R.I.T. Wuz Here
Eerste echt straffe mixtape van Krit. Als een klok! Wel iets te lang, daar heeft ie vaker last van. Maar laat m maar lekker droppen, hij stelt mij in ieder geval sinds deze nooit echt teleur.
Vanuit de krochten van de kwalitatieve hiphop heb ik deze opgeduikeld. Stuitte in eerste instantie op Tokayo, een kort album uit 2018 van het gelijknamige duo (Versis met producer Swarvy). Interessant en smaakte naar meer (want: kort!). Versis bracht in 2010 dit soloalbum uit en het is een erg prettig jazzy album. Mij benieuwen of Pete het kent...
9. Big K.R.I.T. - K.R.I.T. Wuz Here
Eerste echt straffe mixtape van Krit. Als een klok! Wel iets te lang, daar heeft ie vaker last van. Maar laat m maar lekker droppen, hij stelt mij in ieder geval sinds deze nooit echt teleur.
4
geplaatst: 11 mei 2021, 13:11 uur
Een eerste 20-tal toffe albums uit 2010:
11. Damu the Fudgemunk - How It Should Sound, Volume 1 & 2
12. Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes the Blade Holy
13. Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin
14. Fresku - Fresku
15. Apollo Brown - The Reset
16. Freeway & Jake One - The Stimulus Package
17. MindsOne - Self Reliance
18. Diabolic - Liar & a Thief
19. Kendrick Lamar - Overly Dedicated
20. Earl Sweatshirt - EARL
21. J. Cole - Friday Night Lights
22. Sadistik & Kid Called Computer - The Art of Dying
23. SoulChef - Escapism
24. Kleine Jay & Cartes - &
25. Big Boi - Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty
26. Meth, Ghost & Rae - Wu-Massacre
27. Rhyme Asylum - Solitary Confinement
28. Calle 13 - Entren los Que Quieran
29. Teebs - Ardour
30. IDE & DJ Connect - Ideology
11. Damu the Fudgemunk - How It Should Sound, Volume 1 & 2
12. Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes the Blade Holy
13. Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin
14. Fresku - Fresku
15. Apollo Brown - The Reset
16. Freeway & Jake One - The Stimulus Package
17. MindsOne - Self Reliance
18. Diabolic - Liar & a Thief
19. Kendrick Lamar - Overly Dedicated
20. Earl Sweatshirt - EARL
21. J. Cole - Friday Night Lights
22. Sadistik & Kid Called Computer - The Art of Dying
23. SoulChef - Escapism
24. Kleine Jay & Cartes - &
25. Big Boi - Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty
26. Meth, Ghost & Rae - Wu-Massacre
27. Rhyme Asylum - Solitary Confinement
28. Calle 13 - Entren los Que Quieran
29. Teebs - Ardour
30. IDE & DJ Connect - Ideology
3
panjoe (moderator)
geplaatst: 11 mei 2021, 14:49 uur
Bubbling under:
11. Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes the Blade Holy
12. Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin
13. El-P - Weareallgoingtoburninhellmegamixxx3
14. Obba Supa - Audio Alchemy
15. Dela - The Robert Glasper Beat Tape
16. Das Racist - Sit Down, Man
17. Rakaa - Crown of Thorns
18. Grieves - The Confessions of Mr. Modest
19. Haji P & DJ MF Shalem - Neighborhood Kid
20. Eponym & Esta - Autumn in Sound
Nog een shoutout naar deze in de '90s opgenomen EP, die op de site onder 2010 staat maar volgens discogs in 2009 is uitgebracht:
11. Atmosphere - To All My Friends, Blood Makes the Blade Holy
12. Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin
13. El-P - Weareallgoingtoburninhellmegamixxx3
14. Obba Supa - Audio Alchemy
15. Dela - The Robert Glasper Beat Tape
16. Das Racist - Sit Down, Man
17. Rakaa - Crown of Thorns
18. Grieves - The Confessions of Mr. Modest
19. Haji P & DJ MF Shalem - Neighborhood Kid
20. Eponym & Esta - Autumn in Sound
Nog een shoutout naar deze in de '90s opgenomen EP, die op de site onder 2010 staat maar volgens discogs in 2009 is uitgebracht:
* denotes required fields.