Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
2
geplaatst: 11 augustus 2021, 09:14 uur
Ik merk eigenlijk hoe ouder ik wordt hoe meer muziek van en voor mijzelf wordt..
Aan de andere kant moet ik toch ook bekennen dat ik een anderhalf jaar geleden verhuisd ben van Amsterdam naar een dorp en toen was het wel een aangename verrassing dat ik opeens een buurman tegen het lijf liep die Doom kent en waardeert.
Aan de andere kant moet ik toch ook bekennen dat ik een anderhalf jaar geleden verhuisd ben van Amsterdam naar een dorp en toen was het wel een aangename verrassing dat ik opeens een buurman tegen het lijf liep die Doom kent en waardeert.
2
geplaatst: 11 augustus 2021, 12:03 uur
aerobag schreef:
Aparte vraag misschien, maar gebruiken jullie ook wel eens album als graadmeter om te peilen of je met iemand op zou kunnen schieten? Bijvoorbeeld tijdens een festival met nieuwe aanwas, of eigenlijk ook gewoon hoe men algemeen in het leven staat. Ik gebruik daar altijd Madvillainy voor, even checken of de ander dat kan waarderen. Zo ja, dan denk ik altijd: wij gaan er samen wel uitkomen haha
Aparte vraag misschien, maar gebruiken jullie ook wel eens album als graadmeter om te peilen of je met iemand op zou kunnen schieten? Bijvoorbeeld tijdens een festival met nieuwe aanwas, of eigenlijk ook gewoon hoe men algemeen in het leven staat. Ik gebruik daar altijd Madvillainy voor, even checken of de ander dat kan waarderen. Zo ja, dan denk ik altijd: wij gaan er samen wel uitkomen haha
Zeker. Ik ga alleen om met mensen die Necro kunnen waarderen.
2
geplaatst: 11 augustus 2021, 12:08 uur
Nr.4 schreef:
Zeker. Ik ga alleen om met mensen die Necro kunnen waarderen.
Dit is het einde van onze vriendschap.Zeker. Ik ga alleen om met mensen die Necro kunnen waarderen.
1
geplaatst: 11 augustus 2021, 13:08 uur
JayM schreef:
(quote)
Ik ben nieuwsgierig: wat zegt het luisteren van Madvilliany over hoe iemand in het leven staat? Behalve dat die persoon over een bovengemiddelde muzieksmaak bezit. Heel simpel, als ik een advocaat was geweest, zou ik de verdachte vragen of hij Madvillainy waardeert. Bij een instemmend antwoord zou ik zeggen 'geen verdere vragen edelachtbare, met geen mogelijkheid kan verdachte schuldig zijn aan welke beschuldiging dan ook'
(Ik kan zelf slecht omgaan met mensen die erg bekrompen overkomen en vast lijken geroest in hun eigen gedachtegoed. Niet dat de hiphop-scene helemaal vrij is van bekrompenheid, met vlagen ver van, maar in een vaak toch door rock-gedomineerde wereld, kan een gedeelde liefde voor hiphop voor mij o.a. een aanwijzing zijn voor een potentiële blijk van openheid. Als daarnaast diegene de humoristische doch licht filosofische en artistieke doch nuchtere vibes van DOOM kan waarderen, komt het vast goed haha. Ik leef zelf graag ook met een knipoog)
Verder ben ik niet zo'n judgemental asshole hoor
0
geplaatst: 11 augustus 2021, 18:37 uur
aerobag schreef:
Als daarnaast diegene de humoristische doch licht filosofische en artistieke doch nuchtere vibes van DOOM kan waarderen, komt het vast goed haha. Ik leef zelf graag ook met een knipoog)
Leven met een knipoog is het mooiste wat er is.Als daarnaast diegene de humoristische doch licht filosofische en artistieke doch nuchtere vibes van DOOM kan waarderen, komt het vast goed haha. Ik leef zelf graag ook met een knipoog)
0
geplaatst: 11 augustus 2021, 19:00 uur
Wat een klein detailtje over hoe ik kijk naar mannen in Hip Hop die een rok dragen allemaal te weeg heeft gebracht. Jezus... Ik hou voortaan mijn bek wel hier op het forum buiten de lijstjes om.
0
geplaatst: 11 augustus 2021, 19:18 uur
Autistische hsp gaat zich gewoon wijzer gedragen en niets meer zeggen wat de ware bekrompen mensen niet willen zien. Het is me wel geschoten... Lijstjes en hierdaar n post in ik luister of heb gekocht. Cheers mensen...
Oh ja, fijne verjaardag allemaal...
0
geplaatst: 11 augustus 2021, 19:56 uur
Ha ForWhomThePeteTolls, even voor the record, doelde op de artiesten zelf, dus wmb hoef je het niet op jezelf te betrekken
Take it easy en fijne verjaardag (als het je verjaardag is)
Take it easy en fijne verjaardag (als het je verjaardag is)
1
zaaf
geplaatst: 12 augustus 2021, 06:03 uur
10. Electric - Life's a Struggle
Wederom een fijne plaat met Insight, deze keer met plaatsgenoten (Boston) als Dagha (die ook een mooi album dropte in 2008). Boombap van de bovenste plank, ik verkies deze dus (nipt) boven Insight's soloplaat van dit jaar.
9. Blue Scholars - Blue Scholars
Lekkere hiphop, niet outstanding, maar goed, degelijk. Wat de plaat boven de vele degelijke hiphops uit tilt zijn de teksten. Politiek links, doordacht en nog immer urgent.
Wederom een fijne plaat met Insight, deze keer met plaatsgenoten (Boston) als Dagha (die ook een mooi album dropte in 2008). Boombap van de bovenste plank, ik verkies deze dus (nipt) boven Insight's soloplaat van dit jaar.
Lekkere hiphop, niet outstanding, maar goed, degelijk. Wat de plaat boven de vele degelijke hiphops uit tilt zijn de teksten. Politiek links, doordacht en nog immer urgent.
4
geplaatst: 12 augustus 2021, 09:31 uur
aerobag schreef:
Aparte vraag misschien, maar gebruiken jullie ook wel eens album als graadmeter om te peilen of je met iemand op zou kunnen schieten?
Haha, ik snap waar je vandaan komt, maar zou het eerder omdraaien; ik gebruik het niet echt als graadmeter, maar als ik er toevallig achterkom dat iemand dezelfde artiesten tof vindt is dat natuurlijk tof. Was een paar jaar terug aan het backpacken in the middle of nowhere en kwam iemand tegen die een Spotify playlist op had staan met Deca, Jonwayne, Intuition, Babbletron... dat scoorde wel punten haha.Aparte vraag misschien, maar gebruiken jullie ook wel eens album als graadmeter om te peilen of je met iemand op zou kunnen schieten?
3
geplaatst: 12 augustus 2021, 10:18 uur
In mijn huwelijksvoorwaarden heeft mijn vrouw wel moeten erkennen dat Illmatic het achtste wereldwonder is, maar buiten dat neem ik het niet zo serieus.
Muzieksmaak en openheid voor het onbekende is wel een heel ander verhaal though.
Muzieksmaak en openheid voor het onbekende is wel een heel ander verhaal though.
1
geplaatst: 12 augustus 2021, 11:11 uur
6. Q-Unique - Vengeance Is Mine
Een beetje in de slipstream van Non Phixion was en ben ik ook zeer enthousiast over dit album van Q-Unique. Zeer goede producties van met name Necro (haha) en felle raps. Toffe plaat, beetje ondergewaardeerd imo.
5. Ghostface Killah - The Pretty Toney LP
Weinig genoemd en volgens mij ook weinig geroemd album, maar ik vind dit na Supreme Clientele misschien wel de vetste van Ghostface. Erg dikke plaat. Run is een classic en Holla schreeuw ik altijd lekker vals mee.
Een beetje in de slipstream van Non Phixion was en ben ik ook zeer enthousiast over dit album van Q-Unique. Zeer goede producties van met name Necro (haha) en felle raps. Toffe plaat, beetje ondergewaardeerd imo.
5. Ghostface Killah - The Pretty Toney LP
Weinig genoemd en volgens mij ook weinig geroemd album, maar ik vind dit na Supreme Clientele misschien wel de vetste van Ghostface. Erg dikke plaat. Run is een classic en Holla schreeuw ik altijd lekker vals mee.
4
geplaatst: 12 augustus 2021, 17:04 uur
Bonjour! Ik kom graag maandag of dinsdag met mijn lijstje, wil absoluut geen jaartje skippen, maar lig met 38 graden uitermate succesvol te pilsen in Z-Frankrijk.
2
zaaf
geplaatst: 13 augustus 2021, 08:51 uur
8. Masta Ace - A Long Hot Summer
Best een lastige om te beoordelen, deze. De skits zijn voor mij teveel in aantal, het laatste deel van de plaat vind ik een stukkie minder, dus ik kan hem tijdens een draaibeurt op een moment beu zijn. Maar godver, wat een zootje bazentracks staan erop!
7. 0118-Vier - Flessepost
Een hoogtepunt in de NL hiphophistorie.
Best een lastige om te beoordelen, deze. De skits zijn voor mij teveel in aantal, het laatste deel van de plaat vind ik een stukkie minder, dus ik kan hem tijdens een draaibeurt op een moment beu zijn. Maar godver, wat een zootje bazentracks staan erop!
Een hoogtepunt in de NL hiphophistorie.
5
geplaatst: 13 augustus 2021, 13:42 uur
Een HM voor dit jaar:
Nas - Street's Disciple
Als dit een 1CD album was geweest met de beste 15 tracks, zou dit een top 3/4 Nas album zijn geweest. Helaas een aantal gedrochten op voornamelijk de tweede kant verpesten dit album.
2004 had drie enorme hoogtepunten en heel veel prima platen:
1. Madvillain - Madvillainy
'Nuff said, alles klopt en een van de meeste unieke albums ooit.
2. Masta Ace - A Long Hot Summer
Er gaat geen zomer zonder dit album grijs te draaien. Masta Ace is niet van de complexe rijmschema's als DOOM, maar is enorm doeltreffend met zijn verhalen en beeldspraak.
3. MF DOOM - MM..Food
Weer een voltreffer van DOOM en denk dat iedereen het er wel mee eens is dat van 2003-2005 deze man alleenheerser van de Hip Hop wereld was.
4. Kanye West - The College Dropout
In de Kanye discografie staat deze op nummer 3, maar een heerlijk debuut is dit. Spaceship blijft een van de beste Kanye tracks ooit. Old Kanye > New Kanye.
5. Brother Ali - Champion EP
Een geweldige EP van 38min in navolging van het geweldige SonS. All killer, no filler.
6. Murs & 9th Wonder - Murs 3:16: The 9th Edition
7. Blue Scholars - Blue Scholars
8. Jedi Mind Tricks - Legacy Of Blood
9. The U.N. - UN Or U Out
10. The Roots - The Tipping Point
Nas - Street's Disciple
Als dit een 1CD album was geweest met de beste 15 tracks, zou dit een top 3/4 Nas album zijn geweest. Helaas een aantal gedrochten op voornamelijk de tweede kant verpesten dit album.
2004 had drie enorme hoogtepunten en heel veel prima platen:
'Nuff said, alles klopt en een van de meeste unieke albums ooit.
2. Masta Ace - A Long Hot Summer
Er gaat geen zomer zonder dit album grijs te draaien. Masta Ace is niet van de complexe rijmschema's als DOOM, maar is enorm doeltreffend met zijn verhalen en beeldspraak.
3. MF DOOM - MM..Food
Weer een voltreffer van DOOM en denk dat iedereen het er wel mee eens is dat van 2003-2005 deze man alleenheerser van de Hip Hop wereld was.
4. Kanye West - The College Dropout
In de Kanye discografie staat deze op nummer 3, maar een heerlijk debuut is dit. Spaceship blijft een van de beste Kanye tracks ooit. Old Kanye > New Kanye.
5. Brother Ali - Champion EP
Een geweldige EP van 38min in navolging van het geweldige SonS. All killer, no filler.
6. Murs & 9th Wonder - Murs 3:16: The 9th Edition
7. Blue Scholars - Blue Scholars
8. Jedi Mind Tricks - Legacy Of Blood
9. The U.N. - UN Or U Out
10. The Roots - The Tipping Point
2
panjoe (moderator)
geplaatst: 13 augustus 2021, 13:55 uur
Mijn honorable mentions voor 2004:
11. Viktor Vaughn - VV2: Venomous Villain
12. Kubus & Sticks - Microphone Colossus
13. Handsome Boy Modeling School - White People
14. Blue Scholars - Blue Scholars
15. Vast Aire - Look Mom...No Hands
16. Kubus - Buitenwesten
17. Danger Mouse - The Grey Album
18. P.O.S - Ipecac Neat
19. Roosevelt Franklin - Something's Gotta Give
20. The Others - Past Futuristic
11. Viktor Vaughn - VV2: Venomous Villain
12. Kubus & Sticks - Microphone Colossus
13. Handsome Boy Modeling School - White People
14. Blue Scholars - Blue Scholars
15. Vast Aire - Look Mom...No Hands
16. Kubus - Buitenwesten
17. Danger Mouse - The Grey Album
18. P.O.S - Ipecac Neat
19. Roosevelt Franklin - Something's Gotta Give
20. The Others - Past Futuristic
4
geplaatst: 13 augustus 2021, 23:32 uur
1. Madvillain - Madvillainy (2004)
2. Kanye West - The College Dropout (2004)
3. Masta Ace - A Long Hot Summer (2004)
4. DuvelDuvel - Aap-O-Theek (2004)
5. Kubus - Buitenwesten (2004)
6. MF DOOM - MM..Food (2004)
7. 0118-Vier - Flessepost (2004)
8. Eminem - Encore (2004)
9. Kubus & Sticks - Microphone Colossus (2004)
10. Roy Jones Jr. - Body Head Bangerz Volume One (2004)
2. Kanye West - The College Dropout (2004)
3. Masta Ace - A Long Hot Summer (2004)
4. DuvelDuvel - Aap-O-Theek (2004)
5. Kubus - Buitenwesten (2004)
6. MF DOOM - MM..Food (2004)
7. 0118-Vier - Flessepost (2004)
8. Eminem - Encore (2004)
9. Kubus & Sticks - Microphone Colossus (2004)
10. Roy Jones Jr. - Body Head Bangerz Volume One (2004)
3
zaaf
geplaatst: 14 augustus 2021, 08:39 uur
6. Mos Def - The New Danger
Wat een fijne eigenzinnige artiest is Mos Def. En wat is ie voor die eigenzinnigheid hard aangepakt door het schrijvend rapalje. Dit tweede album werd bijvoorbeeld nogal afgefikt na de verwennerij van zijn debuut. En dit ten onrechte, reeds! Mos Def is altijd al een genreoverstijgend fenomeen geweest en dat doet hij hier ook. Soms stevig, soms bluesy, soms R&B. Maar altijd vol met zijn klasse. Zo. Dat is er uit.
5. MF DOOM - Mm.. Food
DOOM in de lijst! Niet verwacht natuurlijk, maar om deze dikke plaat kan niemand heen. Ik graaf alleen dat middenstukkie niet zo, verder is het op en top DOOM, soms lazy, soms gedreven, maar altijd on point. Geniaal eigenlijk.
Wat een fijne eigenzinnige artiest is Mos Def. En wat is ie voor die eigenzinnigheid hard aangepakt door het schrijvend rapalje. Dit tweede album werd bijvoorbeeld nogal afgefikt na de verwennerij van zijn debuut. En dit ten onrechte, reeds! Mos Def is altijd al een genreoverstijgend fenomeen geweest en dat doet hij hier ook. Soms stevig, soms bluesy, soms R&B. Maar altijd vol met zijn klasse. Zo. Dat is er uit.
5. MF DOOM - Mm.. Food
DOOM in de lijst! Niet verwacht natuurlijk, maar om deze dikke plaat kan niemand heen. Ik graaf alleen dat middenstukkie niet zo, verder is het op en top DOOM, soms lazy, soms gedreven, maar altijd on point. Geniaal eigenlijk.
3
geplaatst: 14 augustus 2021, 16:27 uur
4. Murs & 9th Wonder - 3:16
Perfecte samensmelting van deze twee. Zeer geslaagde plaat, Murs op z'n best en 9th Wonder was in deze jaren ook gruwelijk.
3. Masta Ace - A Long Hot Summer
Geniale plaat van legend Ace. De tracks zijn los supervet en ik vind het als geheel met de skits en de thematiek in de nummers ook erg vet. Standaard een aantal tracks van in m'n favorieten playlist.
Perfecte samensmelting van deze twee. Zeer geslaagde plaat, Murs op z'n best en 9th Wonder was in deze jaren ook gruwelijk.
Geniale plaat van legend Ace. De tracks zijn los supervet en ik vind het als geheel met de skits en de thematiek in de nummers ook erg vet. Standaard een aantal tracks van in m'n favorieten playlist.
5
geplaatst: 15 augustus 2021, 11:06 uur
01. Madvillain - Madvillainy
02. Murs & 9th Wonder - Murs 3:16 (9th Edition)
03. Blockhead - Music by Cavelight
04. MF DOOM - MM..Food
05. Blue Scholars - Blue Scholars
06. Masta Ace - A Long Hot Summer
07. Rob Sonic - Telicatessen
08. Illogic - Celestial Clockwork
09. CMA - All Over
10. The Gift of Gab - 4th Dimensional Rocketships Going Up
HM:
Crown City Rockers - Earth Tones
Maroons - Ambush
mcenroe - 5 Years in the Factory
Qwel & Maker - The Harvest
Sound Providers - An Evening with the Sound Providers
02. Murs & 9th Wonder - Murs 3:16 (9th Edition)
03. Blockhead - Music by Cavelight
04. MF DOOM - MM..Food
05. Blue Scholars - Blue Scholars
06. Masta Ace - A Long Hot Summer
07. Rob Sonic - Telicatessen
08. Illogic - Celestial Clockwork
09. CMA - All Over
10. The Gift of Gab - 4th Dimensional Rocketships Going Up
HM:
Crown City Rockers - Earth Tones
Maroons - Ambush
mcenroe - 5 Years in the Factory
Qwel & Maker - The Harvest
Sound Providers - An Evening with the Sound Providers
6
zaaf
geplaatst: 15 augustus 2021, 11:53 uur
ach wat, ik mieter de rest hier neer. zondag is mooie afsluitdag en bierdag ook trouwens, ik ga Marcel's voorbeeld volgen!
4. Blockhead - Music By Cavelight
Jaja, weer een instumentale in mijn lijst. Maar dit is dan ook wel een dikke combi van chill, melodieus, creatief en oorwurm. Prachtige samples en -gebruik!
3. The Roots - The Tipping Point
Ook al zo'n act die in 2004 werd aangepakt op hun aanpak (deze zou The Roots' selling out album zijn…) Wat een bull. Dat hebben wij hier op deze site beter begrepen. Vrijwel allemaal toptracks met slechts hier en daar een puntje van kritiek. Black Thought is altijd in bloedvorm en de productie is vrijwel overal topkwaliteit.
2. Illogic - Celestial Clockwork
Hét album van Illogic. Intelligent is het woord dat voor mij aan dit album kleeft. De productie, zeker (props to Blueprint), maar ook tekstueel in combinatie met de voordracht. Deze vraagt dus wel aandacht, maar geeft er veel voor terug.
Goh, wat zal er bovenaan eindigen dit jaar??? Spannend!! Maar ja dit is zo'n top album, met de fantastische Madlibbeats en een speelde DOOM die zich onder, over en door de beats kronkelt met zijn geweldige flow en bijzondere lyrics.
Jaja, weer een instumentale in mijn lijst. Maar dit is dan ook wel een dikke combi van chill, melodieus, creatief en oorwurm. Prachtige samples en -gebruik!
Ook al zo'n act die in 2004 werd aangepakt op hun aanpak (deze zou The Roots' selling out album zijn…) Wat een bull. Dat hebben wij hier op deze site beter begrepen. Vrijwel allemaal toptracks met slechts hier en daar een puntje van kritiek. Black Thought is altijd in bloedvorm en de productie is vrijwel overal topkwaliteit.
Hét album van Illogic. Intelligent is het woord dat voor mij aan dit album kleeft. De productie, zeker (props to Blueprint), maar ook tekstueel in combinatie met de voordracht. Deze vraagt dus wel aandacht, maar geeft er veel voor terug.
Goh, wat zal er bovenaan eindigen dit jaar??? Spannend!! Maar ja dit is zo'n top album, met de fantastische Madlibbeats en een speelde DOOM die zich onder, over en door de beats kronkelt met zijn geweldige flow en bijzondere lyrics.
4
zaaf
geplaatst: 15 augustus 2021, 11:54 uur
En aldus en zodoende vormt dit het volgende om-je-vingers-af-te-likken-plaatje:
5. MF DOOM - Mm.. Food
5. MF DOOM - Mm.. Food
2
geplaatst: 15 augustus 2021, 12:53 uur
2. Kanye West - The College Dropout
Werd volledig omver geblazen toen deze uitkwam. Wat een fresh debuut. Nog altijd geniet ik hiervan met volle teugen tot aan de ellenlange slottrack aan toe. Deze soulvolle Kanye sound mis ik wel.
Vind deze echt vele malen beter dan Mm..Food, sowieso by far het beste wat DOOM ooit heeft gemaakt en misschien ook wel Madlib's beste (al was ik in de jaren van release meer gek van zijn Jaylib project). Deze plaat kan ik altijd draaien; de humor, het absurde, de speelsheid, de geniale rhymes en heerlijke flow/stem. Acht, het is eigenlijk allemaal al wel gezegd in eerdere lijstjes.
Werd volledig omver geblazen toen deze uitkwam. Wat een fresh debuut. Nog altijd geniet ik hiervan met volle teugen tot aan de ellenlange slottrack aan toe. Deze soulvolle Kanye sound mis ik wel.
Vind deze echt vele malen beter dan Mm..Food, sowieso by far het beste wat DOOM ooit heeft gemaakt en misschien ook wel Madlib's beste (al was ik in de jaren van release meer gek van zijn Jaylib project). Deze plaat kan ik altijd draaien; de humor, het absurde, de speelsheid, de geniale rhymes en heerlijke flow/stem. Acht, het is eigenlijk allemaal al wel gezegd in eerdere lijstjes.
5
geplaatst: 15 augustus 2021, 12:55 uur
Mijn Top 10 over 2004:
2. Kanye West - The College Dropout
4. Murs & 9th Wonder - 3:16
5. Ghostface Killah - The Pretty Tony LP
6. Q-Unique - Vengeance Is Mine
7. The UN - UN Or U Out
8. Saigon - Warning Shots
9. R.A. The Rugged Man - Die, Rugged Man, Die