MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Heb de laatste dagen zware dagen gehad, heb een tijdje lang na mijn 2de vaccinatie een enorm energie-tekort gehad wat leidde tot snelle irritaties, prikkelbaarheid, niet gemotiveerd zijn voor whatever... In ieder geval JayM, wacht nog even met de definitieve lijst ik prak hem er morgen even tussen.

ForWhomThePeteTolls schreef:
In ieder geval JayM, wacht nog even met de definitieve lijst ik prak hem er morgen even tussen.
Doen we

MAS
ForWhomThePeteTolls schreef:
Heb de laatste dagen zware dagen gehad, heb een tijdje lang na mijn 2de vaccinatie een enorm energie-tekort gehad wat leidde tot snelle irritaties, prikkelbaarheid, niet gemotiveerd zijn voor whatever... In ieder geval JayM, wacht nog even met de definitieve lijst ik prak hem er morgen even tussen.

Klote man. Hopelijk gaat het snel beter met je!

panjoe (moderator)
Beterschap Pete. Ik had mijn tweede vrijdag en ben er een halve week flink ziek van geweest en nog steeds niet helemaal 100%. Even flink klote, maar daarna draag je wel bij aan de gezondheid van iedereen, dus dat is ook wat waard. Hoop dat het snel bijtrekt en dat we je lijstje nog te zien krijgen.

Danke

Hier nog even mijn top 10 zonder HM's

1. Scaramanga - Snake-Eyes
2. Sean Price - Monkey Barz
3. Edan - Beauty & The Beat
4. CYNE - Evolution Fight
5. Blueprint - 1988
6. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
7. One Be Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
8. Scaramanga - Cobra-Commander
9. Pumpkinhead - Orange Moon over Brooklyn
10. DangerDOOM - The Mouse and the Mask

01. Busdriver - Fear of a Black Tangent
02. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask
03. M.I.A. - Arular
04. Nujabes - Modal Soul
05. Gorillaz - Demon Days
06. CYNE - Evolution Fight
07. Edan - Beauty and the Beat
08. Sean Price - Monkey Barz
09. Common - Be
10. Ugly Duckling - Bang for the Buck

De 20 beste platen van 2005:

19. Lil' Wayne - Tha Carter II /
15 punten / genoemd door Johnny Marr, bennerd, jordidj1

19. Felt - Felt 2: A Tribute to Lisa Bonet /
15 punten / genoemd door Rene1979, Harderwiek, Osiris Apis

18. Junk Science - Feeding Einstein /
17 punten / genoemd door bennerd, Chrisseh, panjoe

17. Dälek - Absence /
18 punten / nr 1 van aerobag, genoemd door niels94

16. Supastition - Chain Letters
19 punten / nr 1 van Rene1979, genoemd door Flipm0de

15. Cool Calm Pete - Lost
21 punten / nr 1 van Chrisseh, genoemd door zaaf, panjoe

14. Jawat! - Ut Zwarte Aap
23 punten / nr 1 van MAS, genoemd door -SprayIt-, lowieke, jordidj1

13. Gorillaz - Demon Days
30 punten / nr 1 van panjoe, genoemd door Johnny Marr, Silky & Smooth, Koenr

12. Sage Francis - A Healthy Distrust
30 punten, genoemd door niels94, Harderwiek, Osiris Apis, Flipm0de, Chrisseh

11. The Game - The Documentary
31 punten / genoemd door Johnny Marr, MJ_DA_MAN, Harderwiek, bennerd, Chrisseh, Nr.4, jordidj1

En de crème de la crème:

10. One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M.
38 punten / genoemd door aerobag, Osiris Apis, Flipm0de, JayM, zaaf, Gyzzz, panjoe, ForWhomThePeteTolls

9. Quasimoto - The Further Adventures of Lord Quas
39 punten / genoemd door aerobag, MJ_DA_MAN, Osiris Apis, JayM, zaaf, MAS, lowieke, Gyzzz, ForWhomThePeteTolls

8. CYNE - Evolution Fight
49 punten / genoemd door -SprayIt-, MJ_DA_MAN, niels94, Osiris Apis, zaaf, MAS, panjoe, ForWhomThePeteTolls, Koenr

7. Kanye West - Late Registration
54 punten / genoemd door Johnny Marr, MJ_DA_MAN, Silky & Smooth, niels94, Flipm0de, zaaf, lowieke, jordidj1

6. Sean Price - Monkey Barz
74 punten / nr 1 van bennerd, genoemd door Johnny Marr, MJ_DA_MAN, niels94, Harderwiek, Osiris Apis, Flipm0de, JayM, MAS, Nr.4, jordidj1, ForWhomThePeteTolls

5. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
76 punten / genoemd door Rene1979, MJ_DA_MAN, Silky & Smooth, niels94, Harderwiek, JayM, zaaf, MAS, bennerd, Chrisseh, lowieke, jordidj1, Gyzzz

4. Nujabes - Modal Soul
79 punten / nr 1 van MJ_DA_MAN, genoemd door -SprayIt-, aerobag, Silky & Smooth, niels94, Harderwiek, Osiris Apis, JayM, Flipm0de, jordidj1, panjoe, Koenr

3. Common - Be
90 punten / nr 1 van Johnny Marr, Silky & Smooth, Harderwiek, Flipm0de, Nr.4, jordidj1, genoemd door -SprayIt-, MJ_DA_MAN, niels94, JayM, Chrisseh, Gyzzz, Koenr

2. Edan - Beauty and the Beat
92 punten / nr 1 van -SprayIt-, JayM, Gyzzz, genoemd door aerobag, niels94, Osiris Apis, zaaf, Chrisseh, panjoe, ForWhomThePeteTolls, Koenr

1. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask
121 punten / nr 1 van niels94, Osiris Apis, zaaf, genoemd door Rene1979, Johnny Marr, MJ_DA_MAN, Silky & Smooth, Harderwiek, Flipm0de, MAS, bennerd, JayM, Nr.4, lowieke, jordidj1, Gyzzz, panjoe, ForWhomThePeteTolls, Koenr

Rene1979
mooie lijst weer, bedankt voor het harde werk JayM en natuurlijk ook zaaf

Ik trap dan maar af voor 2004, het jaar met maar liefst 3x een 5!

1. Madvillain - Madvillainy (2004)
2. Masta Ace - A Long Hot Summer (2004)
3. MF DOOM - MM..Food (2004)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Blue Scholars - Blue Scholars (2004)
5. Edo G featuring Pete Rock - My Own Worst Enemy (2004)
6. Illogic - Celestial Clockwork (2004)
7. MaD SoN - Peace Amongst the MaDness (2004)
8. Murs & 9th Wonder - Murs 3:16 (9th Edition) (2004)
9. The Foreign Exchange - Connected (2004)
10. Vast Aire - Look Mom...No Hands (2004)

Hehe in dit jaar ben ik eigenlijk vooral nieuwsgierig naar mensen die NIET madvillain op 1 hebben en waarom dan wel niet...

Rene1979
lowieke schreef:
Hehe in dit jaar ben ik eigenlijk vooral nieuwsgierig naar mensen die NIET madvillain op 1 hebben en waarom dan wel niet...
Het had bij ook MM Food kunnen zijn, die twee zijn stuivertje wissel. Nu even bewust op 3 anders moest ik teveel twijfelen bij kiezen

2. Dälek - Absence (2004)
3. MF DOOM - MM..Food (2004)
4. DuvelDuvel - Aap-O-Theek (2004)
5. Masta Killa - No Said Date (2004)
6. Kool Keith - Official Space Tape (2004)
7. Kubus - Buitenwesten (2004)
8. Masta Ace - A Long Hot Summer (2004)
9. Dizzee Rascal - Showtime (2004)
10. Viktor Vaughn - VV2: Venomous Villain (2004)

Eerst een zooi HM's:

Lootpack - The Lost Tapes
UTD - Manifest Destiny (later uitgebracht vroeg werk van Mos Def is hier te vinden)
The Soundproviders - An Evening With The Sound Providers
Raw Produce - The Feeling of Now
Pete Rock - Soul Survivor II
Hangar 18 - The Multi-Platinum Debut Album
Kutmasta Kurt - Diesel Truckers (zaaf let je op)
Viktor Vaugn - VV2: Venomous Villain
Insight - The Blast Radius
De La Soul - The Grind Date
Eyedea & Abilities - E& A
Murs ‎– Murs 3:16: The 9th Edition
The Roots - Tipping Point
Cryptic One - The Anti-Mobius Strip Theory
Edo G. featuring Pete Rock - My Own Worst Enemy
Shock G - Fear of a Mixed Planet
Masta Killa - No Said Date
Jedi Mind Tricks - Legacy of Blood
Gift of Gab - 4th Dimensional Rocketships Going Up

zaaf
2004, jaar waarin de top10 volgepropt moet worden en zeer fraaie albums eruit puilen… om met de laatste categorie te beginnen:

The Clayborne Family - The Clayborne Family (ForWhomThePeteTolls heb je aandacht?)
The Loyalists - Moodswing
Viktor Vaughn - (VV:2) Venomous Villain

zaaf schreef:
The Clayborne Family - The Clayborne Family (ForWhomThePeteTolls heb je aandacht?)[i]

Waar je eerst denkt een dope Biggie verse uit de files te horen is het gewoon die weke Guerrilla Black, de cloon uit het westen..., voor de rest wel een aardig album. Had geen idee dat het 2004 was maar is wel geinig. Vorig jaar bij een partij van 290 CDs uit de VS kunnen scoren. Leuk als zoiets erbij zit!

1. Madvillain - Madvillainy
2. Kanye West - The College Dropout
3. The Streets - A Grand Don't Come for Free
4. DuvelDuvel - Aap-O-Theek
5. Eminem - Encore
6. Kubus & Sticks - Microphone Colossus

1. MF DOOM - MM..Food
2. Madvillain - Madvillainy
3. Cam'ron - Purple Haze
4. Murs & 9th Wonder - Murs 3:16 (9th Edition)
5. Z-Ro - The Life of Joseph W. McVey
6. Lil' Wayne - Tha Carter
7. Jadakiss - The Champ Is Here
8. Young Buck - Straight Outta Cashville
9. Blockhead - Music by Cavelight
10. Kanye West - The College Dropout

Een weinig opzienbarend jaartje, behalve dan absolute genialiteit van de heer MF DOOM. Heb het elders op de site al gezegd, maar ik verkies toch zijn soloproject boven Madvillain, gezien MM..Food echt een en al pure DOOM is. Madvillain heb ik lang beschouwd als een fan mijn favoriete rapplaten, maar intussen vind ik DOOM's solowerk wat smoother lopen. Neemt niet weg dat Madvillainy pure klasse is en dus terecht met de tweede plek aan de haal gaat.

Daarna leuke dingen van Cam'ron, Murs Wonder, Z-Ro (heb ik die naam al eens laten vallen?) en Weezy. Dan gaan we weer een niveautje lager, maar blijft het wel leuk met Jadakiss (het is vast door de recente show dat ik deze zo hoog rangschik), absoluut jeugdsentiment met Young Buck, mellow instrumentale muziek van Blockhead en dan toch maar eens Kanye.

Zal ook 2004 eens aftrappen. Mooi jaartje.

10. De La Soul - The Grind Date
Heb dit altijd een sterk album van De La Soul gevonden en dat vind ik nog steeds. Dikke producties en toffe feel good rhymes. Beetje onderschat werk met echt een aantal knallers waarvan Rock Co. Cane Flow het hardste voorbeeld is.

9. R.A. The Rugged Man - Die, Rugged Man, Die
Ongelooflijk goede MC die vlijmscherpe rhymes afwisselt met melige en soms absurde humor. Altijd dikke glimlach als ik deze plaat luister.

zaaf
Nog wat oja-HM's

Jedi Mind Tricks - Legacy Of Blood
Beastie Boys - To the 5 Boroughs
Dead Prez - RBG: Revolutionary But Gangsta

Tijd voor mn top 10, R.A. vergeten..ach dan krijgt die nog een verlate HM. Dat kan niet iedereen hem nazeggen!

2004 voor Pete:

1. Rodan - Theophany: The Book Of Elevations (Ik moest en zou iets hoger hebben dan MF DOOM dit jaar, dus wat beter dan zijn crew-genoot van MIC Rodan??)
2. Madvillain - Madvillainy
3. MF DOOM - MM..Food
4. 7L & Esoteric - DC2: Bars of Death
5. Vast Aire - Look Mom... No Hands
6. Masta Ace - A Long Hot Summer
7. Blue Scholars - Blue Scholars
8. Akrobatik - The Lost Adats
9. Beastie Boys - To the 5 Boroughs
10. The U.N. - U N or U Out

lowieke schreef:
Omdat het een overschat album is. Daarom. Weet niet of ik nog optijd een top 10 af heb, maar Madvillain komt er iig níet in.

Over de breedte minder sterk dan 2005, maar wel 3 absolute toppers en een stel fijne tot zeer fijne albums.

10. The Roots - The Tipping Point

9. The U.N. - UN Or U Out
Roc Marci voordat hij smooth level 100 was.

8. Kanye West - The College Dropout
Het album waarmee Kanye vriend en vijand verraste. Van de 2 echt sterke albums die hij heeft gemaakt nog steeds mijn favoriet.

7. Blue Scholars - Blue Scholars

6. Foreign Exchange - Connected
Ook zo’n album wat net als mijn nummer 1 altijd een goed gevoel achterlaat.

5. Murs & 9th Wonder - Murs 3:16: The 9th Edition
Murs zijn magnum opus en 9th in topvorm.

4. Illogic - Celestial Clockwork
Zo’n album wat langzaam onder mijn huid kroop en uiteindelijk ontwikkelde tot persoonlijke favoriet.

3. Madvillian - Madvillainy
Dit album behoeft geen uitleg. Rhinestone Cowboy, nuff said.

2. MF DOOM - Mm.. Food
Ja ook ik geef de voorkeur van MF..Food over Madvillainy, hoewel beide albums elkaar kwalitatief nauwelijks ontlopen.

1. Masta Ace - A Long Hot Summer
De doorslaggevende factor is bij mij altijd het gevoel wat een album mij geeft bij het draaien, maar ook welke herinneringen het bij mij losmaakt door er alleen al aan te denken. Ben al lang de tel kwijt hoe vaak ik deze heb gedraaid en weet dat er nog vele bij gaan komen, maar iedere keer is het puur genieten geblazen.

zaaf
worden ze nou steeds lekkerder? je zou t zweren...

DJ Krush - Jaku
Insight - Blast Radius
K-Os - Joyful Rebellion

2. MF DOOM - MM..Food (2004)
3. Samurai Champloo - Departure (2004)
4. Masta Ace - A Long Hot Summer (2004)
5. Illogic - Celestial Clockwork (2004)
6. Saul Williams - Saul Williams (2004)
7. 2H Company - Психохирурги (2004)
8. Parteum - Raciocínio quebrado (2004)
9. The Streets - A Grand Don't Come for Free (2004)
10. Kanye West - The College Dropout (2004)

1. Madvillain - Madvillainy
2. The Streets - a Grand don't come for free
3. N.E.R.D. - Fly or die
4. Blockhead - Music by Cavelight
5. Beastie Boys - to the five boroughs
6. MF DOOM - MM.. Food
7. Talib Kweli - the Beautiful struggle
8. Dizzee rascal - showtime
9. Kanye west - The College dropout
Gedeeld 10. Kubus & Sticks- Microphone Collosus & DuvelDuvel - Aapotheek
11. Mos def - the New danger
12. Cypress hill - Till death do us part
13. Pharcyde - Humboldt beginnings
14. Masta Ace - A long hot summer
15. Kubus - Buitenwesten

8. Saigon - Warning Shots
Ik was in deze jaren echt een Saigon fan. Was er van overtuigd dat het de nieuwe held van NY zou worden. Kwam geen zak van terecht natuurlijk, maar deze Warning Shots vond ik gruwelijk. Lompe straat-rhymes, heel hongerige MC met een attitude van hier tot ginder; ik vond het genieten. Het is best een rommelig geheel met een mixtape feel, maar met een mooie dosis jeugdsentiment geniet ik zelfs van DJ Whoo Kid die er een beetje doorheen schreeuwt in sommige tracks. Bangers genoeg op deze.

7. The UN - UN Or U Out
Via Kink FM destijds (programma heette Hiphop 120 geloof ik) werd deze plaat veelvuldig onder m'n aandacht gebracht en terecht. Nog altijd een lekker ruige hardcore underground topplaat voor mij en een mooie hernieuwde kennismaking met Roc Marciano (na zijn bijdragen aan de Flipmode Squad) als meest in het oog springende MC van de crew. Vooral What they want, Ain't no thang en Golden grail zijn mijn favorieten.

Aparte vraag misschien, maar gebruiken jullie ook wel eens album als graadmeter om te peilen of je met iemand op zou kunnen schieten? Bijvoorbeeld tijdens een festival met nieuwe aanwas, of eigenlijk ook gewoon hoe men algemeen in het leven staat. Ik gebruik daar altijd Madvillainy voor, even checken of de ander dat kan waarderen. Zo ja, dan denk ik altijd: wij gaan er samen wel uitkomen haha

zaaf
nou, wel muzieksmaak in iets bredere zin. een album is wat aan de enge kant, Tim...

zaaf
maar goed, de laatste uitvallers en die zijn wel heul goed:

Kutmasta Kurt - Diesel Truckers
Lootpack - The Lost Tapes
Murs & 9th Wonder - 3:16 The 9th Edition
(ondanks de topnotch Murs op dit album)

aerobag schreef:
Aparte vraag misschien, maar gebruiken jullie ook wel eens album als graadmeter om te peilen of je met iemand op zou kunnen schieten? Bijvoorbeeld tijdens een festival met nieuwe aanwas, of eigenlijk ook gewoon hoe men algemeen in het leven staat. Ik gebruik daar altijd Madvillainy voor, even checken of de ander dat kan waarderen. Zo ja, dan denk ik altijd: wij gaan er samen wel uitkomen haha
Ik ben nieuwsgierig: wat zegt het luisteren van Madvilliany over hoe iemand in het leven staat? Behalve dat die persoon over een bovengemiddelde muzieksmaak bezit.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:38 uur

geplaatst: vandaag om 21:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.