MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Voor mij zijn 1992-1996 mijn favoriete hip hop jaren. Zoveel toffe albums kwamen uit dat het moeilijk was om bij te houden. Wat ik vooral tof vind aan '96 is de rauwe hardcore sound die heerst. Wel verdomd lastig om te bepalen hoe ik de albums onderling zou ranken, bijna allemaal (en de top10 sws) keiharde classics, maar zo uit de losse pols kom ik hierop uit:

20. Eazy-E - Str8 off tha Streetz of Muthaphukkin Compton
19. Originoo Gunn Clappaz - Da Storm
18. Da Bush Babees - Gravity
17. Cella Dwellas - Realms 'n Reality
16. Xzibit- At The Speed of Life
15. Nas - It Was Written
14. Real Live - The Turnaround: A Long Awaited Drama
13. Lost Boyz - Legal Drug Money
12. A Tribe Called Quest - Beats, Rhymes and Life
11. Jeru the Damaja - Wrath of the Math

10. Jay-Z - Reasonable Doubt
9. Redman - Muddy Waters
8. Dr. Octagon - Dr. Octagonecologyst
7. Heltah Skeltah - Nocturnal
6. Ghostface Killah - Ironman
5. Lord Finesse - The Awakening
4. OutKast - ATLiens
3. The Roots - Illadelph Halflife
2. De La Soul - Stakes Is High
1. Mobb Deep - Hell On Earth

Lekker dit, kan ik mij nog even verdiepen in beste albums van 2021!

zaaf
1996 maar even beginnen met, als HM, plaatjes die onze bovenmeester nogal waardeert :

A Tribe Called Quest - Beats, Rhymes and Life
Heltah Skeltah - Nocturnal
Lord Finesse - The Awakening
Mobb Deep - Hell On Earth

We naderen de gouden jaren van de hiphop. Ik zie in de toplijst hiphop 1996 nog zoveel wat ik niet ken, dus dat ga ik de komende weken eens inhalen. Heerlijk jaar met een groot aantal klassiekers, waarvan ik de nummer 1 echt een uniek meesterwerk vind. Maar ik zou met plezier een week vrij nemen om deze hele lijst te luisteren.

40. Beastie Boys - The In Sound from Way Out!
39. DJ Honda - H
38. Makaveli - The Don Killuminati: The 7 Day Theory
37. LL Cool J - All World
36. Sources Of Specialment - Free from Expectations
35. A Tribe Called Quest - Beats, Rhymes and Life
34. The Brotherhood - Elementalz
33. 2Pac - All Eyez on Me
32. Poor Righteous Teachers - New World Order
31. Xzibit - At the Speed of Life

30. Redman - Muddy Waters
29. Ill Biskits - Chronicle of Two Losers: First Edition
28. Blahzay Blahzay - Blah Blah Blah
27. Jay-Z - Reasonable Doubt
26. Foesum - Perfection
25. Frankie Cutlass - Politics & Bullshit
24. Fugees - The Score
23. Chino XL - Here to Save You All
22. The Roots - Illadelph Halflife
21. Mad Skillz - From Where???

20. Digital Underground - Future Rhythm
19. M.O.P. - Firing Squad
18. Grav - Down to Earth
17. Al' Tariq - God Connections
16. Real Live - The Turnaround: A Long Awaited Drama
15. Nas - It Was Written
14. Jeru the Damaja - Wrath of the Math
13. Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America
12. UGK - Ridin' Dirty
11. Heltah Skeltah - Nocturnal

10. Lord Finesse - The Awakening
9. Mobb Deep - Hell on Earth
8. De La Soul - Stakes Is High
7. Ghostface Killah - Ironman
6. Cella Dwellas - Realms 'n Reality
5. Ras Kass - Soul on Ice
4. Dr. Octagon - Dr. Octagonecologyst
3. OutKast - ATLiens
2. Originoo Gunn Clappaz - Da Storm
1. DJ Shadow - Endtroducing.....

2. OutKast - ATLiens
3. Ghostface Killah - Ironman
4. Jay-Z - Reasonable Doubt
5. Mobb Deep - Hell on Earth
6. Nas - It Was Written

Rene1979
Daar gaan we dan, misschien wel het beste jaar in Hiphop?
Was het 1995 beter dan 1996?
Vragen waar ik eigenlijk geen antwoord op kan geven, beide jaren zijn mijn favoriete jaren.
1996 was ik als 17 jarige veel in de platenzaken te vinden en dus heb ik hier de lijst met mijn favoriete platen

1. Ghostface Killah - Ironman (1996)
2. Mobb Deep - Hell on Earth (1996)
3. OutKast - ATLiens (1996)
4. Jay-Z - Reasonable Doubt (1996)
5. The Roots - Illadelph Halflife (1996)
6. Big Noyd - Episodes of a Hustla (1996)
7. Al' Tariq - God Connections (1996)
8. Redman - Muddy Waters (1996)
9. MC Eiht - Death Threatz (1996)
10. Mad Skillz - From Where??? (1996)

11. Nas - It Was Written (1996)
12. Blahzay Blahzay - Blah Blah Blah (1996)
13. Jeru the Damaja - Wrath of the Math (1996)
14. Busta Rhymes - The Coming (1996)
15. Xzibit - At the Speed of Life (1996)
16. Cella Dwellas - Realms 'n Reality (1996)
17. Real Live - The Turnaround: A Long Awaited Drama (1996)
18. Foxy Brown - Ill Na Na (1996)
19. Fugees - The Score (1996)
20. Heather B. - Takin Mine (1996)

21. Heltah Skeltah - Nocturnal (1996)
22. Ill Biskits - Chronicle of Two Losers: First Edition (1996)
23. Lil' Kim - Hard Core (1996)
24. Lord Finesse - The Awakening (1996)
25. M.O.P. - Firing Squad (1996)
26. Originoo Gunn Clappaz - Da Storm (1996)
27. Poor Righteous Teachers - New World Order (1996)
28. UGK - Ridin' Dirty (1996)
29. Nine - Cloud 9 (1996)
30. Grav - Down to Earth (1996)

Een van de mooiste jaren in Hip Hop, daar is denk ik iedereen het wel over eens. Een lijst van 25 albums maar nog steeds vallen er een aantal parels buiten de boot.

1. OutKast - ATLiens
Echt alles klopt aan dit album en staat al jaren vast in mijn top 3. Een unieke mix van dirty south, jazz, en sci-fi sounds maken van dit album een ongekende classic en kippenvel bij elke luisterbeurt.

2. Nas - It Was Written
Doordat het in de schaduw staat van Illmatic heb ik het gevoel dat dit album niet altijd de waardering krijgt die het verdiend. De sound is meer gepolijst dan zijn rauwe debuut, maar het album levert een grotere diversiteit en als MC haalt Nas weer een ongekend niveau met geweldige storytelling.

3. The Roots - Illadelph Halflife
Black Thought is een top 10 MC ooit, change my mind.

4. Mobb Deep - Hell On Earth
Een perfect album als The Infamous opvolgen is geen makkelijke taak, maar Havoc en Prodigy hebben het geflikt met Hell On Earth.

5. Jay-Z - Reasonable Doubt
Absolute klassieker. Producties om van te smullen en een Jay in zijn beste doen. Geen enkele zwakke track te vinden en met D'Evils mijn favoriete Jay-Z track.

6. DJ Shadow - Endtroducing
Na Donuts in mijn ogen het beste instrumentale Hip Hop album. Midnight in a Perfect World is om bij weg te dromen.

7. UGK - Ridin’ Dirty
Eigenlijk is de verse van Bun B op Murder al voldoende voor een top 10 plek, maar ook buiten die track is dit album Dirty South van de bovenste plank.

8. Heltah Skeltah - Noctural
Timberlands aan je voeten, hoodie over je hoofd, en Noctural door je speakers.

9. Nine - Cloud 9
De stem van Nine is een van zijn beste kwaliteiten. Zijn rauwe stem met de recht-voor-je-raap-rap steekt schril af tegen de met klassieke samples gelaagde boombap producties. Make Or Take zou eigenlijk in elke Hip Hop playlist moeten staan.

10. Smoothe Da Hustler - Once Upon A Time In America
Rauwer dan filet americain. Doe je zelf een plezier en zet Broken Language op repeat.

11. De La Soul - Stakes Is High
12. Dr. Octagon - Dr. Octagonecologyst
13. Ras Kass - Soul On Ice
14. Ghostface Killah - Iron Man
15. Real Live - The Turnaround: A Long Awaited Drama

16. Jery The Damaja - Wrath of the Math
17. Redman - Muddy Waters
18. Trigger tha Gambler - Life’s a 50/50 Gamble
19. Poor Righteous Teachers - The New World Order
20. A Tribe Called Quest - Beats Rhymes & Life

21. M.O.P. - Firing Squad
22. Busta Rhymes - The Coming
23. Chino XL - Here To Save You All
24. Xzibit - At The Speed Of Life
25. Lord Finesse - The Awakening

Inderdaad keuze genoeg uit 1996. Ben niet zo van vroeger was alles beter, maar het aantal fantastische hiphopalbums uit de jaren '92 - '96 is niet normaal. Ik trap 1996 ook 's af.

10. A Tribe Called Quest - Beats, Rhymes and Life
Sneeuwt qua waardering wat onder bij hun eerder werk, maar met de producties van The Ummah vind ik dit ook echt een heel lekkere plaat.

9. Outkast - ATLiens
Nog zo'n unieke act. Zelfs in een tijd waarin veel grote namen echt hun eigen sound hadden, vind ik Big Boi en Andre 3000 nog opvallend, helden. Zet de titeltrack, Two dope boyz en Elevators heel vaak op repeat als ik dit album luister. Sowieso grote fan van de eerste helft van dit album, tweede helft ben ik gewoon fan van hehe.

Ik doe een top 40. Lekker jaar met ook best wat undergroundclassics... Ik doe het op mijn manier en vind zelf Endtroducing niet echt een Hip Hop album en heb hem daarom in de onderste regionen geplaatst!

40. Ultramagnetic MC's - Mo Love's Basement Tapes
39. Tha Mexakinz - Tha Mexakinz
38. Poor Righteous Teachers - The New World Order
37. PMD - Business Is Business
36. Sadat X - Wild Cowboys
35. DJ Shadow - Endtroducing...
34. Xzibit - At the Speed of Life
33. Da Bush Babees - Gravity
32. Ram Squad - Operation Lock the City
31. People Without Shoes - Thoughts of an Optimist

30. Lost Boyz - Legal Drug Money
29. Nine - Cloud 9
28. Bahamadia - Kollage
27. MOP - Firing Squad
26. Heltah Skeltah - Nocturnal
25. The Roots - Illadelph Halflife
24. Lord Finesse - The Awakening
23. Various - Do the Math
22. Smoothe Da Hustler - Once Upon A Time in America
21. B-Flatt - Back to Basics

20. Blahzay Blahzay - Blah, Blah, Blah
19. Mad Skillz - From Where???
18. Chino XL - Here to Save You All
17. Ras Kass - Soul on Ice
16. Scott Lark - Razzle Dazzle
15. Sleestack'z - Behin the Iron Curtain
14. Mental Dimension - MD's..... On The Come In
13. Redman - Muddy Waters
12. Mobb Deep - Hell on Earth
11. Jeru the Damaja - Wrath of the Math

10. Tunnelrats - Experience
9. Cella Dwellas - Realms 'n' Reality
8. Real Live - The Turnaround: A Long Awaited Drama
7. Jay-Z - Reasonable Doubt
6. Heather B. - Takin' Mine
5. Kwest tha Madd Lad - This is my First Album
4. Ill Biskits - Chronicles of Two Losers: First Edition
3. Ultra - Big Time
2. Outkast - ATLiens
1. Dr.Octagon - Dr. Octagon (zo staat hij bij de eerste release vermeldt)

Na veel wikken en wegen ben ik tot dit lijstje gekomen. Tof jaar 1996.

10. Ras Kass - Soul on Ice
Ik kan hem zelden in één zit rond luisteren, daarvoor vind ik Ras Kass vaak te complotterig en de beats het vaak net niet, maar de overal sfeer is heel nice. The Evil That Men Do is sowieso top 10 track.

09. DJ Shadow - Entroducing...
Instrumentale hiphop kan ik - hoewel ik al jarenlang beats maak - niet heel veel mee. Dit is echter een plaat die ik prima kan draaien. Bonuspunten voor m'n vader die stug volhield dat DJ Shadow niet origineel was, omdat hij een Nederlandse band gesampled had.... die op haar beurt weer Beethoven gecovered had. Die discussie en een groot deel nostalgie zorgt dat hij wel in mijn top 10 van 1996 thuis hoort.

08. Smoothe da Hustler - Once Upon A Time In America
Gewoon prima album. Broken Language misschien wel de lompste track van 1996.

07. MOP - Firing Squad
Voornamelijk vanwege Stick To Ya Gunz. En sowieso veel lompe tracks. Mag ik wel.

06. Jeru da Damaja - Wrath of the Math
Ooit van m'n neef geleend. Volgens mij moet ik die 20 jaar later nog steeds een keer teruggeven. Kapotgedraaid. Goeie kans dat dit het album uit 1995 is wat ik in ieder geval het meeste geluisterd heb.

05. Westside Connection - Bow Down
Ik hou wel van extreem ongenuanceerde rap op extreem lompe beats. En dan zit je met deze plaat wel goed. Misschien wel de laatste echt goede Ice Cube plaat. In ieder geval wel mijn favoriete Ice Cube plaat, dat sowieso. Die beat van Cross Em Out And Put A K is zo lomp dat ik d'r standaard te snel door ga autorijden.

04. Mobb Deep - Hell on Earth
Ook eentje die ik via m'n neef heb leren kennen. Hoewel ik deze plaat op vrijwel elk vlak zwakker vind dan The Infamous, is het toch een Godsgruwelijk hard album. Veel quotables, all round naar kutsfeertje, harde beats... Ik draai em nog vaak. Vandaag in de supermarkt nog bedenk ik me nu. G.O.D.Father pt. 3 is misschien wel de hardste beat van alle albums in m'n top 10 van 1996.

03. Heltah Skeltah - Nocturnal
Ooit toen ik in de afwaskeuken van de lokale Griek werkte gekopieerd gehad van één van de koks daar, volgens mij geruild tegen een kopietje van Wu Chronicles pt. 1. Helemaal kapot gedraaid. In vergelijking met eerder Bootcamp werk stuk cleaner, maar toch dat nare NYC sfeertje. Goed om en om rappen. Echt zo'n plaat waarvoor ik voor YouTube geen flauw idee had wat de singels zouden kunnen zijn geweest destijds, en dat is altijd goed. Dit is volgens mij een van de weinige cd's waar ik de gebrande versie van bewaard heb nadat ik het origineel in huis had, puur vanwege de nostalgie van dat gebrande kopietje.

02. Redman - Muddy Waters
Ooit in Berlijn voor een paar piek gekocht tijdens studiereis. Daarna maandenlang in m'n cdspeler gezeten. Klassiek voorbeeld van party album voor me. M'n favoriete Redman album (Blackout 1 niet meegerekend).

01. Ghostface Killah - Ironman
Samen met Liquid Swords m'n favoriete Wu solo plaat. Toen ik nog postbode was jarenlang wijkjes gelopen met dit album op repeat. Alles hieraan klopt, tis classic Wu, maar dan veel meer down to earth. Hoewel dit album minus Nas volgens mij exact dezelfde betrokkenen heeft als Only Built 4 Cuban Linx, vind ik dit album persoonlijk stukken toffer en beter dan Only Built 4 Cuban Linx. Faster Blade, Daytona 500, Camay, Box in Hand, All That I Got Is You, Assassination Day...gruwelijke tracks. Eén geheel, één visie en daarom een ongelooflijk goed album. Ik ga em vanavond maar weer eens draaien denk.

8. The Roots - Illadelph Halflife
Over het algemeen een meer recht toe recht aan hiphopplaat dan veel later werk van The Roots. Hoewel ik dat meestal erg kan waarderen en ze dan ook meer onderscheidend zijn, behoort deze wel tot mijn favorieten van de groep. Wat feller, dat mag ik wel en dan wordt Black Thought nog interessanter.

7. Jeru The Damaja - Wrath of the Math
Gouden combinatie van Jeru en Primo. Nog net wat sterker dan de voorganger. Ya playin' yaself is favoriet hier.

zaaf
Oja nog wat HM's

DJ Shadow - Endtroducing
The Fugees - The Score

Waarbij gezegd dat ik die van Shadow wel errug lekker vind. Jaja die van de Fugees ook...

Jeetje, wat een goed jaar. Had verwacht dat het maar vanaf 1995 echt ging knallen, maar als ik het zo oplijst weet 1996 dus ook wel stevig hoe het moet.

1. Jay-Z - Reasonable Doubt
2. OutKast - ATLiens
3. DJ Shadow - Endtroducing.....
4. The Roots - Illadelph Halflife
5. The Turntablist - Super Duck Breaks... the Saga Begins
6. Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America
7. Redman - Muddy Waters
8. UGK - Ridin' Dirty
9. Mobb Deep - Hell on Earth
10. 2Pac - All Eyez on Me

Jay-Z wint het overtuigend. Als de termen "Jay-Z" en "G.O.A.T." in een zin genoemd worden dan knik ik volmondig ja en grijp ik meteen naar Reasonable Doubt. Om dan vast te stellen dat hij niet de GOAT is, maar het wilt wel wat zeggen over hoe goed deze me weet te tintelen. Reasonable Doubt is eigenlijk de enige Jay-Z-plaat voor mij die telt. De enige waarop hij ook dat geluid liet horen, alvorens het allemaal wat "gemakkelijker" werd. Slechte term, maar zo ervaar ik het wel.

De moeilijkste stoelendans was op de volgende drie plekken. Uiteindelijk grijpt ATLiens naar de tweede plek. Stukken beter dan Aquemini en wel omdat ATLiens een sfeer doet voelen die ik nog op geen enkele andere hiphopplaat ben tegengekomen. Dikke classic. Daarna schuiven we naar een instrumentalehiphopmijlpaal die ik echter wel maar heel laat heb leren waarderen. Nu doe ik dat in elk geval wel, gelukkig. Vervolgens de enige The Roots-plaat die ik ken en die me er keer op keer fijntjes aan herinnert dat ik echt snel in hun discografie moet duiken. Flipm0de noemde Black Thought een top-10-mc. Ik ga zijn mind niet changen. Changen jullie onze mind maar.

Vervolgens allemaal sub-classics. DJ Babu met een DJ-classic, Smoothe da Hustler met een plaat waarvan ik dacht dat enkel Harco hem repte en nog een top-10-mc-kandidaat met Redman (en tevens zijn dikste plaat). Jammer genoeg is UGK nog niet genoemd (of ik heb er stierlijk overheen gelezen) maar Ridin' Dirty is een aanrader voor iedereen die eens wat southern hiphop wilt horen. ATLiens is dat ook, maar dat eigen sfeertje, dus ja, je weet wel. Alleen scoort het bij mij "maar" een 4* omdat voorganger Super Tight voor mij DE UGK-plaat is.

Er wordt in stijl afgesloten met Mobb Deeps opvolger van een onopvolgbare plaat en een album die mijn favoriete 2Pac-plaat zou zijn als hij niet overvol stond met tracks.

Leuk om hierboven het enthousiasme over Ironman te lezen, toch eentje die ik altijd maar mager vond in vergelijking met Supreme Clientele. Hop, de herbeluisterlijst in.

bennerd schreef:
Jammer genoeg is UGK nog niet genoemd (of ik heb er stierlijk overheen gelezen)
dat laatste

JayM schreef:
(quote)
dat laatste
Oof, drie keer zelfs... Awkward.

Phoeh, net One Day van UGK eens opgezet en die heeft me nog een partij gevloerd, damn... één vd beste hiphoptracks ooit gewoon. Tipje hoor.

zaaf
En mijn laatste haemmetjes zijn

The Brotherhood - Elementalz
UGK - Ridin' Dirty
Nas - It Was Written
Mr. 3-2 - Wicked Buddah Baby

6. Westside Connection - Bow Down
Knaller van een album. Beats en rhymes superlomp, over de top gangster. Keifout, maar een gruwelijk harde plaat is het wel. Geen idee of het de bedoeling was, maar vanaf die belachelijke intro tot en met de laatste track luister ik dit met een grote glimlach. Stukje jeugdsentiment speelt ook mee overigens.

5. Mobb Deep - Hell On Earth
Vergeleken met The Infamous valt alles tegen, maar ook dit is een keiharde plaat. Lekker grimmig sfeertje, geniet vooral van de titeltrack en GOD pt.3.

1996, een mooi jaar. De jury heeft een drietal dagen alles herbeluisterd en komt tot dit verdict. Dit keer helaas geen toelichtende tekst, omdat ik met die dekselse top 100 bezig ben.

30. Ras Kass - Soul on Ice
29. Sources Of Specialment - Free from Expectations
28. Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America
27. Cella Dwellas - Realms 'n Reality
26. Kwest tha Madd Lad - This Is My First Album
25. Real Live - The Turnaround: A Long Awaited Drama
24. Lord Finesse - The Awakening
23. DJ Honda - H
22. Nas - It Was Written
21. America Is Dying Slowly - Various Artists

20. Redman - Muddy Waters
19. M.O.P. - Firing Squad
18. Mad Skillz - From Where???
17. Xzibit - At the Speed of Life
16. Sadat X - Wild Cowboys
15. Busta Rhymes - The Coming
14. Ghostface Killah – Ironman
13. Mobb Deep - Hell on Earth
12. Heltah Skeltah - Nocturnal
11. A Tribe Called Quest - Beats, Rhymes and Life

10. Juggaknots - The Juggaknots

9. Siah & Yeshua daPoED - The Visualz

8. Bahamadia – Kollage

7. Jeru the Damaja - Wrath of the Math

6. Ultra - Big Time

5. De La Soul - Stakes Is High

4. The Roots - Illadelph Halflife

3. DJ Shadow - Endtroducing.....

2. OutKast – ATLiens

1. Dr. Octagon - Dr. Octagon

Damn, gebeurt het me weer...had niet door dat die Siah & Yeshua daPoED 1996 was...Tja, hij haalt de eindlijst toch niet, wil toch even vermelden dat hij wel top 10 was geweest bij mij!

zaaf
10. Redman - Muddy Waters
Redman. Klasbak. En dit is zijn beste. Lekker veel humor ook.

9. Ghostface Killah - Ironman
Minder dan zijn opvolger maar dikke classic natuurlijk.

Heerlijk jaar. Ik kon het ook niet bij een top 10 houden. Heb er een top 26 van gemaakt. Er zijn nog een aantal albums uit dit jaar die ik niet bezit / ken. ATLiens is wellicht het meest beschamende van deze albums. Staat dus ook niet in mijn lijst. Ras Kass, Cella Dwellas en Bush Babies heb ik toen ook overwogen om te kopen. Nooit gebeurd.

01. The Roots - Illadelph Halflife
Het 1e album van The Roots dat ik aanschafte en nog steeds vind ik dit hun beste. Er staan zeer sterke uptempo-, maar ook downtempo nummers op. Heel de band was hongerig en leuke featuring artists..
02. De La Soul - Stakes Is High
Misschien wel mijn favoriete hip-hop act ooit. En ze zijn tenminste nog bij elkaar (Prince Paul uitgezonderd, dan). Scherpe lyrics over zeer sterke eigen productie.
03. Dr. Octagon - Dr. Octagon
Tsja, gewoon een super classic. Na al die jaren nog steeds. Keith's stemgeluid blijft echt super tof.
04.Originoo Gunn Clappaz - Da Storm
Voor mij was dit een zeer verassend sterk Boot Clamp Clique release. Starang is echt een baas. Heerlijke met zware baslijnen overgoten beats. Typisch Beatminerz.
05. Redman - Muddy Waters
Hip-hop's clown met een lang album dat niet gaat vervelen. Redman is altijd goed voor een lach en qua beats is dit album ook zeer sterk.
06. Ghostface Killah - Ironman
Wu is ook aanwezig in mijn lijst. In die tijden vond ik alles wat uitkwam van Shaolin nog goed.
07. Jeru the Damaja - Wrath of the Math
Jeru's 2e kan ik ook niet uit mijn top 10 laten. Intelligente raps en goede Premo beats.Ik heb niet veel meer nodig.
08. Mobb Deep - Hell on Earth
Ik vind dit altijd een depressief / heel donker album. De beats geven me dat gevoel, denk ik. Toch is het niveau constant. Ik zet hem enkel niet zo vaak op. Ik vind er wel minder uitspringende nummers dan op hun voorganger op staan. Maar dat is dan ook de classic, he.
09. Mad Skillz - From Where???
Leuk album van een goede MC en lekkere beats. NIet veel meer over te zeggen.
10. Fugees - The Score
Toch wel een classic voordat het album verpest werd door de vele airplay van de singles en het feit dat iedereen het album bezat. Ik ben volgens mij nog steeds de enige die de Fu-Gee-La remix beter vind dan de bekende versie.

(Net) buiten de top-10 gevallen, maar zeker geen zwakke albums.
11. Xzibit - At the Speed of Life
Toen Xzibit nog goed en underground was. De opvolger vond ik ook nog goed en daarna ben ik hem bewust uit het oog verloren.
12. Sadat X - Wild Cowboys
Zijn stem moet je een heel album liggen. Qua beats best veelzijdig en ik hou dus wel van Sadat's stem.
13. Smoothe da Hustler - Once Upon a Time in America
Een beetje ondergewaardeerd album. Het is gewoon kwalitatief goed. Begint wel snel te vervelen. Ik weet niet precies waar dat door komt.
14. Bahamadia - Kollage
Female MC's represent in '96. Bahamadia heeft goede raps en een prettige stem. Zeer goede productie (o.a. Premo).
15. Lord Finesse - The Awakening
Misschien wel de beste brag & boast MC in deze lijst. Helaas is dit album iets te onevenwichtig en vaart vooral op de raps van Finesse. De beats zijn niet altijd even sterk. Er staan wel een paar hele vette nummers / beats.
16. DJ Shadow - Endtroducing.....
Ondanks dat het instrumentaal is, toch een album wat ik -soms- prima kan hebben. Het zal hier ongetwijfeld heel hoge ogen gaan scoren. In mijn ogen dus niet geheel onterecht.
17. DJ Honda - H
Zeer sterke line up van gast artiesten. Over het algemeen goede beats. Zijn opvolger verschilt niet zoveel van hetgeen ik hiervoor opsom. Misschien nog iets toegankelijker.
18. Busta Rhymes - The Coming
Laten we niet vergeten dat Busta de man was toen hij uit Leaders Of The New School stapte (al had ik een zwak voor Charlie Brown...nooit meer iets van gehoord). Dit album was gewoon dikke underground met echt goede beats. Onbegrijpelijk dat deze man later met Mariah Carey (geloof ik) samen op een nummer te vinden was. De downfall of hip-hop.
19. Heltah Skeltah - Nocturnal
Aardig album uit de stallen van Boot Camp Clique. Niet alles is even sterk, maar ik hou van de sterke baslijnen van Beatminerz.
20. A Tribe Called Quest - Beats, Rhymes and Life
Qua stijl een zeer consistent album. Maar het is wel minder dan het werk daarvoor.
21. Ultra - Big Time
Heel moeilijk te krijgen album en ook het enige album dat ik niet zelf bezit. Bizarheid van Kool Keith (en Tim Dog).
22. Heather B. - Takin Mine
Nog een female rapper. Een aantal harde tracks. Volgens mij heeft zij nog in een MTV reality show gezet.
23. Nonchalant - Until the Day
En de laatste female rapper. Dit is meer soft en erg conscious. Maar ik vind het wel een plekje in mijn top 26 waard.
24.Dark Sun Riders - Seeds of Evolution
Lekkere baslijnen. Wel wat eentonig qua inhoud, maar al met al wel een aardig album.
25.Nas - It Was Written
Zeer wisselvallig album. Een enkele zeer sterk nummer, maar meer grijze muizen en soms zelfs vervelende nummers. Illmatic blijft op eenzame hoogte staan wat mij betreft.
26.Jay-Z - Reasonable Doubt
Qua beats zeker een prima album. Jaz-Z is echter een ongelooflijke kwal (vind ik dan). Zijn stemgeluid is ook een beetje irritant. Een beetje verwaard. Heb daarna nooit meer overwogen iets van hem aan te schaffen.

4. De La Soul - Stakes Is High
De kwaliteit van de meeste De La Soul albums ligt voor mij behoorlijk dicht bij elkaar. Deze is wat minder vrolijk als eerder werk, maar evengoed een erg sterke plaat met toffe eigen producties en een dikke titeltrack. The bizness is ook altijd een van mijn favoriete tracks van dit album.

3. Xzibit - At The Speed Of Life
Was een van de eerste rappers waar ik erg van gecharmeerd was. Paparazzi een van de eerste tracks die ik erg tof vond, nog een paar jaar voordat ik überhaupt echt albums ging luisteren. Nog steeds een heerlijk rauwe Westcoast plaat. Xzibit t/m Restless vind ik sowieso supervet.

Johnny Marr schreef:
2. OutKast - ATLiens
6. Nas - It Was Written

Graag wil ik hier nog The Score van Fugees aan toevoegen, JayM. Net gecheckt, lekker album.

2. OutKast - ATLiens
6. Nas - It Was Written
7. Fugees - The Score

2. Fugees - The Score
De hits van deze plaat zorgden net als Xzibit's Paparazzi voor de eerste aanraking met het genre. Vind The Score nog altijd een fantastisch sfeervol geheel. Zo'n plaat die ik in elke mood kan draaien.

Een van mijn favoriete rappers en samen met The Blueprint is dit voor mij z'n tofste release. Een jonge hongerige Jay, nog wat dichter bij de straat. De arrogantie spat er al wel vanaf, maar ik kan dat wel hebben in hiphop en zeker bij Jay-Z vind ik het wel passen ofzo. Vette beats ook. Net als iemand eerder in dit topic zei: D'evils

Hele top 10:
2. Fugees - The Score
3. Xzibit - At the speed of life
4. De La Soul - Stakes Is High
6. Westside Connection - Bow Down
7. Jeru The Damaja - Wrath of the math
8. The Roots - Illadelp Halflife
9. Outkast - ATLiens
10. A tribe called quest - beats rhymes and life

zaaf
8. Ras Kass - Soul on Ice
Scherpe teksten op duistere productie, dat kan ook aan de Westcoast. Monumentaal album dat groeit en groeit en ons altijd…

7. Ultra - Big Time
Zonnebril op! Want Tim Dog shinet hier als een malle, in your face! En Keith is de specie van deze wall of hiphop. En dan nog die lekkere productie!

Heerlijk jaar natuurlijk. Wat een platen. Helaas moet ik ook nog genoeg beluisteren uit dit jaar. Op een of andere manier heb ik Keith's platen Dr. Octagon en Ultra nog nooit beluisterd. Ook Lord Finesse staat al lang op m'n te beluisteren lijstje. Maar goed, alles op z'n tijd. Het wordt deze jaren wel allemaal wat voorspelbaarder met meer grote en invloedrijke platen. Van alle albums grijp ik misschien wel het meest terug naar Originoo Gunn Clappaz. Man wat een geweldige plaat. En Gods, Earths and 85ers wordt hier al jaren bijna wekelijks opgezet. Kan ik oneindig van genieten.

1. Ghostface Killah - Ironman
2. Makaveli - The Don Killuminati: The 7 Day Theory
3. Mobb Deep - Hell on Earth
5. Originoo Gunn Clappaz - Da Storm
6. Xzibit - At the Speed of Life
7. OutKast - ATLiens
8. Blahzay Blahzay - Blah Blah Blah
9. Nas - It Was Written
10. Poor Righteous Teachers - New World Order

11. The Roots - Illadelph Halflife
12. Ras Kass - Soul on Ice
13. Big Noyd - Episodes of a Hustla
14. DJ Shadow - Endtroducing.....
15. Fugees - The Score
16. Jeru the Damaja - Wrath of the Math
17. Mad Skillz - From Where???
18. Redman - Muddy Waters
19. Dark Sun Riders - Seeds of Evolution
20. Delinquent Habits - Delinquent Habits

zaaf
En bij mij was PRT onder de radar gebleven. Thanks Harderwiek

Johnny Marr schreef:
Graag wil ik hier nog The Score van Fugees aan toevoegen, JayM. Net gecheckt, lekker album.

2. OutKast - ATLiens
6. Nas - It Was Written
7. Fugees - The Score
Check

Gast
geplaatst: vandaag om 01:59 uur

geplaatst: vandaag om 01:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.