MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
Daz Dillinger - Kno 2-1
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 3-1
Kanye West - Buckwild 1-3
Marley Marl - DJ Babu 3-1

Daz Dillinger - Kno 2-2
Daz is ok maar Kno meer mijn ding op lange termijn.

Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 4-1
Hi Tek teveel hetzelfde trucje en wat saai na verloop van tijd, zeker dope werk heir en daar maar niet consistent. pBW is creatief en door.

Kanye West - Buckwild 1-4
Buckwild by a mile.

Marley Marl - DJ Babu 4-1
Marley Marl edged hem, lastig dit

Daz Dillinger - Kno 3-2
Got My Mind Made Up. Kno klinkt de eerste keer altijd het beste, maar gaat mij bij herluistering snel vervelen. Precies het tegenoverstelde van wat Shelter zegt dus

Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 5-1
Hi Tek heeft aantal toppers gemaakt, maar een duidelijk lagere ondergrens dan PBW

Kanye West - Buckwild 2-4
Kanye West heeft z'n imago inmiddels tegen, en zijn alomtegenwoordigheid, maar toen ik een tijdje terug nog eens alle plaatjes afging (t/m MBDTF) was ik verrast over hoe goed zijn werk de tand des tijds doorstaat. Daarnaast ook echt veelzijdig met natuurlijk een gigantisch stempel op hiphop afgelopen twee decennia, al ben ik hem sinds 2010 wat uit het oog/oor verloren. Maar van Heart of the City tot Monster een absolute grootheid.

Marley Marl - DJ Babu 5-1
Mijns inziens de zwakste twee in deze ronde. Stem gaat naar Marley Marl. Ben geen fan van DJ Babu.

Daz Dillinger - Kno 3-3
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 5-2
Kanye West - Buckwild 3-4
Marley Marl - DJ Babu 6-1

Hi-Tek alleen al voor Train of Thought.

Buckwild is fantastisch en je weet precies wat je gaat krijgen, maar kan niet om de veelzeidigheid van Kanye heen.

Daz Dillinger - Kno 3-4
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 5-3
Kanye West - Buckwild 4-4
Marley Marl - DJ Babu 6-2

JRLA (crew)
Daz Dillinger - Kno 4-4
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 5-4
Kanye West - Buckwild 4-5
Marley Marl - DJ Babu 7-2

Daz Dillinger - Kno 4-5
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 5-5
Kanye West - Buckwild 4-5 pas
Marley Marl - DJ Babu 8-2

Ik zie Kanye wel als een serieuze kanshebber. Behoorlijk carrière achter de rug, waarvan zeker 10 topjaren. Een aantal classics op zijn naam. Daarnaast heeft hij meerdere malen de koers van hip hop bepaald dan wel gestuurd. Of dit ten goede is valt natuurlijk te betwisten, maar ik denk dat er weinig andere (top)producers zijn die zich hieraan kunnen meten.

Ik ben echt verrast over de lofzang mbt Kanye.
Ik vond hem de eerste 2 albums goed tot zeer goed maar zeker niet the best of his time. Daarna ging het zwaar bergafwaarts, en kwamen de alternatieve dingetjes langs. Over het laatste valt veel te twisten of het goed is of niet maar mij ligt het helemaal niet. En ik ben op zich best wel van wat alternatief werk zoals El-P, dj Krush, anti pop consortium etc., maar Kanye vind ik dat niveau niet eens in de buurt aanraken.
Hij heeft mijn inziens nooit van zijn leven de koers van hiphop bepaald ofwel gestuurd, sorry hoor maar dat is echt veel te veel eer.
Ipv te zeggen dat hij zijn imago tegen heeft, zou ik eerder zeggen dat die karikatuur van hemzelf hem juist veel heeft gebracht, namelijk op een voetstuk geplaatst met teveel aandacht die de man nooit verdient. Het is echt geen slechte producer, maar one of the goats...ik zou zwaar verbaasd zijn

Alleen 808's and Heartbreak was echt alternatief toch? Graduation en MBDTF niet toch? Vergeet verder zijn werk voor Jay, Common, Nas, Game en Pusha T niet.
Over hoe hoog zijn niveau is, is smaakgevoelig maar de invloed op hiphop is moeilijk ontkennen naar mijn idee. Misschien ook een leeftijddingetje Shelter? ;P (ik ben kleine tien jaar jonger)

Shelter schreef:
Hij heeft mijn inziens nooit van zijn leven de koers van hiphop bepaald ofwel gestuurd, sorry hoor maar dat is echt veel te veel eer.

Hoezo? Als je uitzoomt en kijkt naar de 'golven' binnen (mainstream) hip hop kun je echt wel Kanye's hand hierin zien. Begin jaren 2000 werd populaire hip hop gedomineerd door Eminem, 50 Cent etc. In 2007 was er een soort clash tussen Graduation en Curtis, conscious vs. gangster. Natuurlijk is dit groter gemaakt door de media, maar het valt niet te ontkennen dat dit min of meer het einde was van een tijdperk en de deur open ging voor een heel nieuwe groep rappers. De invloed van 808s, MBDTF en ook Yeezus is tot op de dag van vandaag terug te horen binnen hip hop (en andere genres). Natuurlijk kan je dit volledig niet toeschrijven aan één persoon en is er genoeg hip hop dat hier niet aan onderhevig is, maar in de grote lijnen vind ik Kanye minimaal medeverantwoordelijk voor grote kantelpunten, zeker na 2000.

Geen idee of leeftijdsding is maar lijkt me neit als het gaat om een tijdperk bewust mee gemaakt te hebben wat hier neit van toepassing is want we hebben het beide meegemaakt waar eerdere vergelijking...

Eens werk met Common en Nas hier en daar nice daarom zeg ik ook hij is neit slecht of zo maar invloed of zelfs hiphop aansturen dat zijn mij toch termen. Ik hoor nooit een productie waarvan ik denk ah lekker Kanye. Wat hij doet doen anderen minstens even goed. Overigens vond ik Yeezus ook nog wat out of the ordinary sound, en mijn inziens een shit plaat.

Silky & Smooth schreef:
(quote)

Hoezo? Als je uitzoomt en kijkt naar de 'golven' binnen (mainstream) hip hop kun je echt wel Kanye's hand hierin zien. Begin jaren 2000 werd populaire hip hop gedomineerd door Eminem, 50 Cent etc. In 2007 was er een soort clash tussen Graduation en Curtis, conscious vs. gangster. Natuurlijk is dit groter gemaakt door de media, maar het valt niet te ontkennen dat dit min of meer het einde was van een tijdperk en de deur open ging voor een heel nieuwe groep rappers. De invloed van 808s, MBDTF en ook Yeezus is tot op de dag van vandaag terug te horen binnen hip hop (en andere genres). Natuurlijk kan je dit volledig niet toeschrijven aan één persoon en is er genoeg hip hop dat hier niet aan onderhevig is, maar in de grote lijnen vind ik Kanye minimaal medeverantwoordelijk voor grote kantelpunten, zeker na 2000.

Nee sorry ik zie het echt niet los of het positief of negatief is. Ik zie zijn hand erin niet. Dat hij tracks dropt en mensen het leuk vinden betekent neit dat hij hiphop aanstuurt, dat zou moeten betekenen dat hij een soort van subgenre heeft opgezet waarin menig acts hem in volgden. Nou dat heb ik neit gezien. Hij zou ongetwijfeld wat mensen hebben beïnvloed die idolaat van hem waren maar verantwoordelijk voor een nieuwe golf nee ik hoor/zie het niet. En al helemaal niet productie wise, heel misschien rapswijs maar zelfs dat betwijfel ik.
Conscious vs gangsta clash was veeeeel eerder en daar had Kanye niks mee te maken of zeer marginaal mee te maken.

Over eminem en 50 eens, wel helaas moet ik zeggen..maar wel degelijk grote invloed.

Kos
Daz Dillinger - Kno 5-5
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 5-6
Kanye West - Buckwild 4-6
Marley Marl - DJ Babu 8-3 dan maar voor het evenwicht

[quote]Kos schreef:
Daz Dillinger - Kno 5-6
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 5-6 (pas)
Kanye West - Buckwild 5-6 (no question)
Marley Marl - DJ Babu 9-3

Daz Dillinger - Kno 6-6
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 5-7
Kanye West - Buckwild 6-6
Marley Marl - DJ Babu 10-3

Daz Dillinger - Kno 6-7
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 5-8
Kanye West - Buckwild 6-7 (no question, indeed!)
Marley Marl - DJ Babu 11-3

Shelter schreef:
(quote)

Nee sorry ik zie het echt niet los of het positief of negatief is. Ik zie zijn hand erin niet. Dat hij tracks dropt en mensen het leuk vinden betekent neit dat hij hiphop aanstuurt, dat zou moeten betekenen dat hij een soort van subgenre heeft opgezet waarin menig acts hem in volgden. Nou dat heb ik neit gezien. Hij zou ongetwijfeld wat mensen hebben beïnvloed die idolaat van hem waren maar verantwoordelijk voor een nieuwe golf nee ik hoor/zie het niet. En al helemaal niet productie wise, heel misschien rapswijs maar zelfs dat betwijfel ik.
Conscious vs gangsta clash was veeeeel eerder en daar had Kanye niks mee te maken of zeer marginaal mee te maken.

Over eminem en 50 eens, wel helaas moet ik zeggen..maar wel degelijk grote invloed.

Denk dat je de stijl van 808 best wel een subgenre kan noemen, het was iig een nieuwe sound binnen de hip hop. Vandaar dat tijdens de release velen het niets vonden (incl. ikzelf), maar voornamelijk in de mainstream vandaag de dag nog steeds enorm veel te horen is. Daar ligt denk ik ook zijn grote invloed, in de mainstream hip hop. Conscious was misschien niet nieuw, maar Kanye heeft het naar de mainstream kunnen brengen met zijn catchy soul samples. Zelfde geldt voor de sound van Yeezus, wat een milde versie van Death Grips is, maar het nieuwe Travis Scott album klinkt bijna als een vervolg. Dan nog een album als Kids See Ghosts wat een vrij unieke sound heeft, zelfde als zijn halve gospel album Jesus is King. Denk dat niemand zo invloedrijk geweest is voor de mainstream hip hop in de laatste 20 jaar dan Kanye.

Flipm0de schreef:
(quote)

Denk dat je de stijl van 808 best wel een subgenre kan noemen, het was iig een nieuwe sound binnen de hip hop. Vandaar dat tijdens de release velen het niets vonden (incl. ikzelf), maar voornamelijk in de mainstream vandaag de dag nog steeds enorm veel te horen is. Daar ligt denk ik ook zijn grote invloed, in de mainstream hip hop. Conscious was misschien niet nieuw, maar Kanye heeft het naar de mainstream kunnen brengen met zijn catchy soul samples. Zelfde geldt voor de sound van Yeezus, wat een milde versie van Death Grips is, maar het nieuwe Travis Scott album klinkt bijna als een vervolg. Dan nog een album als Kids See Ghosts wat een vrij unieke sound heeft, zelfde als zijn halve gospel album Jesus is King. Denk dat niemand zo invloedrijk geweest is voor de mainstream hip hop in de laatste 20 jaar dan Kanye.

Dit. Ik zeg ook niet dat Kanye hip hop aanstuurt en subgenres opzet. Het lijkt mij vrij onmogelijk om dit bewust te doen. Wel zijn veel mensen, artiesten en fans, beïnvloed door hem/zijn muziek. Om die mensen af te doen als ‘een groepje dat idolaat van hem is’ vind ik we heel kort door de bocht.

Daz Dillinger - Kno 6-8
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 5-9
Kanye West - Buckwild 6-8
Marley Marl - DJ Babu 12-3

Kno heb ik al eerder bewierrookt. Van de producers van na 2000 een favoriet. Jammer dat ie niet heel veel meer doet.

Hi-Tek heeft voor mij persoonlijk meer (bijna) classic materiaal op zijn naam staan dan PBW.

Kanye z'n invloed zie ik zeker wel, maar dat spreekt verder niet in zijn voordeel. Tot en met MBDTF vond ik bijna alles (behalve 808s & heartbreaks) goed, daarna bijna niets meer, al is het werk met Pusha T een uitzondering. Buckwild in de 90s king, anno nu vaak wel aight maar niet meer bijzonder (plaat met Sonnyjim vond ik wel heel dik). Wel tig keer meer mijn ding dan Kanye anno nu. Als Kanye na 2010 was gestopt was ik voor hem gegaan, nu nipt voor Buckwild.

Babu is dope maar qua discografie kan ik niet anders dan Marley Marl kiezen. Daar kunnen er maar weinig tegenop.

Daz Dillinger - Kno 6-9
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 6-9
Kanye West - Buckwild 6-9
Marley Marl - DJ Babu 13-3

Daz Dillinger - Kno 7-9
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 6-10
Kanye West - Buckwild 6-10
Marley Marl - DJ Babu 14-3

Daz Dillinger - Kno 7-10
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 6-11
Kanye West - Buckwild 7-10
Marley Marl - DJ Babu 15-3

Eerste en derde super lastig. Daz is fenomenaal geweest in jaren ‘90 en heeft naar mijn mening bizar veel invloed gehad. Maar de rol die CL en Kno gespeeld hebben in mijn leven, geven toch de voorkeur aan kno.

Kanye wint het daarnaast ook persoonlijk voor mij. Denkbaar het een leeftijds dingetje is, want Buckwild is fenomenaal en zoveel meer wat hiphop is. Maar de hoeveelheid hoogtepunten van Kanye is doorslaggevend. Be, Daytona, college Dropout, MBDTF, en zoveel goede producties voor dead prez, Nas, Mos Def, Takib Kweli, Scarface, Jay-Z, The Game, Lil Wayne, Kid Cudi, etc.

Daz Dillinger - Kno 8-10
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 6-12
Kanye West - Buckwild 7-11
Marley Marl - DJ Babu 16-3

Daz Dillinger - Kno 8-11
Peanut Butter Wolf - Hi-Tek 6-13
Kanye West - Buckwild 7-12
Marley Marl - DJ Babu 17-3

Easy Mo Bee - Madlib 0-1
Danger Mouse - DJ Premier 1-0
Q-Tip - Exile 1-0
Havoc - RZA 0-1

Easy Mo Bee - Madlib 1-1
Danger Mouse - DJ Premier 2-0
Q-Tip - Exile 2-0
Havoc - RZA 1-1

Easy Mo Bee - Madlib 1-2
Danger Mouse - DJ Premier 2-1
Q-Tip - Exile 3-0
Havoc - RZA 1-2

Bijna allemaal heel nipt, moeilijke ronde! En Kanye had dit hele zooitjes gerust mogen winnen van mij, zo'n gezichtsbepalende producer, veel meer dan Buckwild imo. Met ook nog eens meer hoogtepunten. Maar goed, smaken enzo.

Easy Mo Bee - Madlib 2-2
Danger Mouse - DJ Premier 2-2
Q-Tip - Exile 4-0
Havoc - RZA 1-3

Q-Tip en Premier zijn no-brainers, die andere 2 doen pijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:18 uur

geplaatst: vandaag om 16:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.