MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
Diamond D - Dr. Dre 1-11
RZA - El-P 7-5
Madlib - Hi-Tek 11-2
DJ Premier - Buckwild 10-3

Diamond D - Dr. Dre 1-12
RZA - El-P 8-5
Madlib - Hi-Tek 12-2
DJ Premier - Buckwild 11-3

Heb net wat meer kennis van RZA dan El-P maar heel moeilijke keuze. Voor The Cold Vein alleen al zou ik El-P kunnen kiezen maar RZA's catalogus is legendarisch

Diamond D - Dr. Dre 1-13
RZA - El-P 9-5
Madlib - Hi-Tek 13-2
DJ Premier - Buckwild 12-3

RZA vs. El-P is een twijfelgeval - de rest toch vrij duidelijk voor mij.

Diamond D - Dr. Dre 1-14
RZA - El-P 10-5
Madlib - Hi-Tek 14-2
DJ Premier - Buckwild 13-3

Eens met alle scores dus. Al valt t me wel op hoe eenvoudig premier degene die Kanye eruit gekieperd heeft uitschakelt. Premier tegen Kanye had ik een lastige gevonden. Vooral vanwege het trucjegehalte van eerste.
El-P doet t meeste pijn maar RZA is gewoon titelkandidaat wat mij betreft.

Diamond D - Dr. Dre 2-14
RZA - El-P 11-5
Madlib - Hi-Tek 15-2
DJ Premier - Buckwild 14-3

Gevalletje kill your darlings.

Diamond D - Dr. Dre 2-15
RZA - El-P 12-5
Madlib - Hi-Tek 16-2
DJ Premier - Buckwild 15-3

RZA is verantwoordelijk voor het naar huis sturen van 2 uit mijn top 5, maar hij heeft wel mijn voorkeur tegenover El-P.

Kos
Diamond D - Dr. Dre 2-16
RZA - El-P 13-5
Madlib - Hi-Tek 17-2
DJ Premier - BUckwild 16-3

Diamond D - Dr. Dre 3-16
Ik begrijp de hoge stemmen voor dr Dre maar ik vind het dope werk van Diamond D doper dan die van Dre. Ook heeft Dre aardig wat gedrochten gemaakt iets waar ik Diamond D niet op kan betrappen.

RZA - El-P 14-5
Duidelijk RZA.

Madlib - Hi-Tek 18-2
Madlib, Hi-Tek doet te vaak een zelfs trucje maar het trucje is wel tof.

DJ Premier - BUckwild 17-3
Best wel kutloting had ze graag beide verder zien gaan maar premier edged hem.

JRLA (crew)
Diamond D - Dr. Dre 3-17

Dit is wel een duidelijke uitslag aan het worden. Hoe zeer ik D ook waardeer, Dre steelt de show. Al dik 30 jaar zeer relevant als producer en icoon.

RZA - El-P 15-5

RZA puur vanwege alles en iedereen die hij eigenhandig op de kaart heeft gezet. Maar EL-P is een blijft ook een baas.

Madlib - Hi-Tek 19-2

Madlb hoort bij de grote der aarde in mijn ogen. Hi-Tek zeer dope, maar zijn projecten springen niet zo in het oog als die van Lib.. Sowieso moet hij de prijs al krijgen omdat Madvillainy mijn favoriete album ooit is.

DJ Premier - Buckwild 17-4

Ja sorry, ik ga toch voor Buckwild.. Net iets consistenter en dopere beats.. Premier heeft een herkenbare beatkeuze wat hem ook voorspelbaar maakt.

Diamond D - Dr. Dre 3-18
RZA - El-P 16-5
Madlib - Hi-Tek 20-2
DJ Premier - Buckwild 18-4

Eigenlijk vond ik deze battles best makkelijk. Dre z'n classics zijn haast ontelbaar. Kan niet anders dan op hem stemmen, hoe vet ik Diamond ook vind. Zeker ook omdat hij in mijn puberjaren heel veel keihard materiaal dropte waar ik tot op de dag van vandaag van geniet.
RZA is voor mij top 10, El-P sowieso niet. Vind m goed maar is zelden helemaal mijn ding. Denk alleen in combi met Killer Mike dat ik het voltreffers vind, maar dat materiaal haalt het nooit bij classic Wu producties.
Madlib veel meer legendary shit dan Hi-Tek en dan ook nog eens nog steeds boeiend. Van Hi-Tek kan ik zn laatste toffe shit niet herinneren. Zwakste van de 8 in deze battles.
Premier! Dit spel is voor mij overigens geen zoektocht naar mn eigen favoriet, dat is gewoon Primo. Die man is voor mij hiphop in zn puurste vorm. En qua discografie een stuk indrukwekkender dan Buckwild. Open minded als ik ben gun ik iedereen zn mening en voorkeuren, maar als hiphophead niet Premier vereren kan gewoon niet haha.

Diamond D - Dr. Dre 3-19
RZA - El-P 16-6
Madlib - Hi-Tek 21-2
DJ Premier - Buckwild 19-4

Wat een kut matchups allemaal. Maar dat krijg je in deze fase van de wedstrijd.

Diamond D - Dr. Dre 4-19 DITC!!
RZA - El-P 16-7 Ben fan van de vroege experimentele producties.
Madlib - Hi-Tek 22-2
DJ Premier - Buckwild 20-4 Niet leuk om hier te moeten kiezen. Maar alleen al de Gang Starr-producties zijn eigenlijk al genoeg.

Glitch
Diamond D - Dr. Dre 4-20
RZA - El-P 17-7
Madlib - Hi-Tek 23-2
DJ Premier - Buckwild 21-4

Diamond D - Dr. Dre 4-21
RZA - El-P 17-8
Madlib - Hi-Tek 24-2
DJ Premier - Buckwild 22-4

MAS
Diamond D - Dr. Dre 4-22
RZA - El-P 18-8
Madlib - Hi-Tek 25-2
DJ Premier - Buckwild 23-4

Vorige ronde was niet zo close als ik had verwacht dus ben benieuwd of de volgende battles voor wat meer spanning kunnen zorgen. De matchups zijn mooi geworden: oldschool vs. oldschool, jazz vs. jazz, boombap vs. boombap, en Rhymesayers vs. QN5

Deadline woensdag 13:00

Ant - Kno 0-0
Marco Polo - Large Professor 0-0
Marley Marl - Rick Rubin 0-0
J Dilla - Q-Tip

-SprayIt-, 3dwardVan3, 7744leon, aerobag, bart1989, berend94, Chrisseh, Dwejkk_, ecktepatrick, Elohim,Ernie, Flipm0de, FlyLo, Frank West, Fred B., GarnalenPeller, Geerten, Gehenna, Glaciers of Ice, Glitch, gweah, Gyzzz, Harderwiek, Illa, JayM, Johnny Marr, jordidj1, Kalikula, Kill_illuminati, KILLERBEE99, Koenr, Kos, lambfv4.0, LarsHiphop, lowieke, madmadder, MAS, McSavah, MJ_DA_MAN, mjk87, MVW, niels94, Nr.4, Osiris Apis, overmars89, panjoe, Ploppesteksel, principal2000, Psycholamp, Ralph., Reint, Revo, shaadiq haynes, Shelter, Slowgaze, thgryda, Ward, waxs, WeztSide, Yestsida, zaaf, ArthurDZ, Silky & Smooth, JRLA, ForWhomThePeteTolls, Niek, JLjuju

panjoe (moderator)
Ant - Kno 1-0
Marco Polo - Large Professor 0-1
Marley Marl - Rick Rubin 1-0
J Dilla - Q-Tip 1-0

Ant heeft geluk met de loting...

Ant - Kno 2-0
Marco Polo - Large Professor 0-2
Marley Marl - Rick Rubin 1-1
J Dilla - Q-Tip 2-0

Ongelukkig loting voor Tip… Ant vs. Kno ook lastig, maar Ant is toch wat diverser.

Ant - Kno 3-0
Marco Polo - Large Professor 0-3
Marley Marl - Rick Rubin 1-1 pas
J Dilla - Q-Tip 3-0 nipt

Kos
Ant - Kno 3-1
Marco Polo - Large Professor 0-4
Marley Marl - Rick Rubin 2-1
J Dilla - Q-Tip 3-1

Ant - Kno 3-2
Marco Polo - Large Professor 0-5
Marley Marl - Rick Rubin 3-1
J Dilla - Q-Tip 3-2

Ant - Kno 4-2
Marco Polo - Large Professor 0-6
Marley Marl - Rick Rubin 3-2
J Dilla - Q-Tip 3-3

Kno gaat mij altijd wat te snel vervelen. Ant - hoe eenvoudig zijn producties soms ook mogen klinken - blijft langer boeien voor mij.
LP is duidelijk ten opzichte van MP
Marley Marl en Rick Rubin vind ik een lastige. Voorkeur voor Rubin is echt heel persoonlijk, ligt me gewoon beter.
Dilla tegen Tip is heel lastig. Allereerst hebben ze natuurlijk een hoop samen geproduceerd. Daarvan weet je niet wiens verdienste dat dan het meest is geweest. Ik heb t idee dat iedereen er altijd maar van uit gaat dat het vooral Dilla was, en bij de eerdere ATCQ-platen vooral Ali Shaheed Muhammed. Dat geloof ik niet. De producties van Tip op eigen titel laten voldoende zien wat hij in zijn mars heeft. En als dat klopt, dat Q-Tip juist de grootste vinger in de pap had bij de eerste drie ATCQ-platen, dan is dat eigenlijk al voldoende om deze battle (nipt) te winnen. Dan is er ook zijn werk voor Nas, Mobb Deep en Busta en zijn eigen solomateriaal (Amplified dan grotendeels weer uitgezonderd), dat maakt dat ik met nog wat meer vertrouwen toch voor Tip kies.

Ant - Kno 5-2
Marco Polo - Large Professor 0-7
Marley Marl - Rick Rubin 4-2
J Dilla - Q-Tip 3-4

Geen enorme Ant-fan, maar ik vind zijn producties binnen en buiten Atmosphere wel altijd heel solide en 'dienend' aan de mc van dienst - ook als ze wat voller/drukker zijn. Kno vind ik een van de meer overschatte producers die nog in de strijd zijn. Een aantal Cunninlynguists tracks, zeker uit de eerdere periode, zijn top, maar algauw vond ik zijn sound meer en meer als een trucje klinken - en zijn tracks meer en meer overgeproduceerd.

Nooit een hele speciale band met Marco Polo gehad - Large Professor wint dit alleen al op basis van zijn rijtje classics uit de early/mid '90s. Rick Rubin is ook geen favoriet van mij - dan ga ik algauw voor de iconische old-school sound van Marley Marl.

J Dilla en Q-Tip: duidelijk de lastigste battle van de 4. Dilla's status heb ik nooit helemaal begrepen, hoewel ik het een sterke producer vind. Q-Tip is een beetje meer hit-or-miss, maar wint het puur op basis van zijn subtiliteit op de klassieke ATCQ-platen.

Ant - Kno 5-3
Marco Polo - Large Professor 0-8
Marley Marl - Rick Rubin 4-3
J Dilla - Q-Tip 4-4

Ant - Kno 6-3
Marco Polo - Large Professor 0-9
Marley Marl - Rick Rubin 5-3
J Dilla - Q-Tip 5-4

Ant en Kno zijn beide van hetzelfde niveau, beetje de AZ en Twente van hip hop producers, subtop.

Large Pro is een makkelijke keus.

Marley Marl zonder twijfel de beste oldschool producer. *Zet Long Live the Kane maar weer eens op*

Tip vs. Dilla. De meester en de student. Lastig kiezen, maar Dilla blijft speciaal voor mij. Toen ik mijn vrouw net leerde kennen en haar probeerde te overtuigen om Hip Hop een kans te geven, was Dilla's The Shining het eerste wat bleef plakken.

JRLA (crew)
Ant - Kno 7-3
Marco Polo - Large Professor 0-10
Marley Marl - Rick Rubin 6-3
J Dilla - Q-Tip 6-4

Ant - Kno 8-3
Marco Polo - Large Professor 0-11
Marley Marl - Rick Rubin 7-3
J Dilla - Q-Tip 6-5

Ant - Kno 9-3
Marco Polo - Large Professor 0-12
Marley Marl - Rick Rubin 8-3
J Dilla - Q-Tip 7-5

Ant - Kno 9-4
Marco Polo - Large Professor 0-13
Marley Marl - Rick Rubin 9-3
J Dilla - Q-Tip 7-6

Ant - Kno 9-5
Marco Polo - Large Professor 0-14
Marley Marl - Rick Rubin 10-3
J Dilla - Q-Tip 8-6

Allemaal makkelijk, behalve de laatste. Dat weet ik echt niet. Stel: ik mag nooit meer producties van beiden luisteren, wie zou ik dan het meeste missen? Dan toch Dilla, al heb ik er niet echt een argument bij verder, een gevoelskeuze.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:00 uur

geplaatst: vandaag om 09:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.