MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
Apollo Brown & Ras Kass - 48 Laws Pt. 1 vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 5-8
Binary Star - Reality Check vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 5-8
Fat Windjacks - Rae & Ghost vs. The Pharcyde - Runnin' 2-11
Roosevelt Franklin - Insomnia 411 vs. Souls Of Mischief - That's When Ya Lost 5-8

Die Apollo Brown met Ras Kass (toegevoegd in de titel) blijft keihard. Dat album een dezer dagen weer eens uit de kast halen. Q-Tip (ook toegevoegd in de titel) voegt de voor mij vaak nodige souplesse toe aan de Beastie Boys. Dikke track van ook een goed album, maar Apollo Brown & Ras Kass winnen hier: meer m'n ding en die beat geeft me de nodige positieve energie.

De overige drie battles zijn voor mij geen eerlijke wedstrijden. Alle zes tracks dope, maar bij alle drie vind ik de tweede track een klassieker, waar de eerste tracks gewoon dope zijn. Makkelijke keuzes.

Right back at you is qua productie zo tof (ga ik echt vuil van kijken), die wint het sowieso van een gewoon goede underground track van Binary Star.

Fat Windjacks en Pharcyde voor de vorm allebei nog eens gedraaid en omdat ik er beide graag naar mag luisteren. Maar tja, ongelijke strijd van een vette NL track tegen een alltime hiphop klassieker.

De laatste jaren steeds groter liefhebber van Souls Of Mischief geworden, met name door vette live optredens als groep en als Hieroglyphics. Deze track is dan ook nog eens van de tofste van de crew. Echt een anthem. Insomnia 411, met een uitblinkende Jean Grae voor mij, vind ik gewoon dope, maar niet meer dan dat.

Shelter schreef:
ForWhomThePeteTolls
Ik vind Jean Grae solo albums altijd erg matig, als gastartieste komt ze soms wel dope maar solo werk is niet veel. Dus de GOAT of female mc? Naar mijn mening niet.

Ik vind haar soloalbums wel heel sterk, en met mij velen... Tenminste, in de kringen waarin ik me begeef... Haar guestverses zijn nog een steekje doper, zoals Taco Day met Mr.Len en Keep Livin met Skeme Team in de OG uitgave 2 van de hardste storytelling tracks ooit zijn!

Nr.4 schreef:

Right back at you is qua productie zo tof (ga ik echt vuil van kijken)

Stankface
https://i1.sndcdn.com/artworks-yzSLjbRhXaFcw98L-0XAsMg-t500x500.jpg

Nr.4 schreef:
Right back at you is qua productie zo tof (ga ik echt vuil van kijken)

Is wel zo

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Ik vind haar soloalbums wel heel sterk, en met mij velen... Tenminste, in de kringen waarin ik me begeef... Haar guestverses zijn nog een steekje doper, zoals Taco Day met Mr.Len en Keep Livin met Skeme Team in de OG uitgave 2 van de hardste storytelling tracks ooit zijn!

Nou in mijn kringen vonden we de solo albums teleurstellend en als je de ratings ook hier op de site ziet is het toch ook niet heel hoog. Nogmaals ik vind haar geen slechte mc maar een goat maakt toch op zijn minst minimum 2 classic solo albums en haalt gemiddeld een hoog niveau wat ik bij haar meer sporadisch vind. Vandaar die mening

2 classic solo albums, damn...de standaard voor een classic is zo laag tegenwoordig. Buiten het feit dat iedereen zijn eigen graadmeter heeft voor Classics. Consensus classics moeten het dan zijn, niet persoonlijke. Verder ga ik niet een heen en weer discussie voeren... En de site hier qua Hip Hop... Tja, ik heb gezien hoe de 2k albums hier gewaardeerd worden, dat is niet overeenkomstig met hoe ik erover denk. En ik bedoelde met name lyrically... Kijk over die albums kun je discussiëren. Maar lyrically, zijn de meeste mannelijke MC's ook de mindere van Jean. Nu doe ik t toch.

ForWhomThePeteTolls schreef:
2 classic solo albums, damn...de standaard voor een classic is zo laag tegenwoordig. Buiten het feit dat iedereen zijn eigen graadmeter heeft voor Classics. Consensus classics moeten het dan zijn, niet persoonlijke. Verder ga ik niet een heen en weer discussie voeren... En de site hier qua Hip Hop... Tja, ik heb gezien hoe de 2k albums hier gewaardeerd worden, dat is niet overeenkomstig met hoe ik erover denk. En ik bedoelde met name lyrically... Kijk over die albums kun je discussiëren. Maar lyrically, zijn de meeste mannelijke MC's ook de mindere van Jean. Nu doe ik t toch.

Er staat toch minimum? Dus de rest is overbodige taal, ik geef alleen aan dat alleen al op die minimum ze er voor mij niet tussen staat.
Je begint met een statement over jouw mening, dan geef ik mijn mening en kom je met nog een mening alsof het een feit zou zijn op basis van "met mij velen". Als je er neit over wilt discussiëren waarom reageer je dan argument per argument er wel op, of moet ik het zien als Pete's fact, aannemen of zwijgen.

Misinterpretatie van jouw kant op sommige stukjes. En ik nogwel denken dat ik hier de autist ben die te vaak dingen letterlijk neemt. Er zijn zo verrekte weinig artiesten in Hip Hop met 2 classics, als dan jouw mening is dat die er genoeg zijn... Is dat sowieso al einde discussie... En het is weer een bijzonder aardig toontje. Ik denk, zonder wie dan ook de schuld te geven... Dat ik me maar beter niet meer in wat voor discussie of topic dan ook moet mengen. Nee, niets dramaqueen. Sommige mensen worden of heel gauw getriggered, of moeten maar zoutjes doen (Ja, ik zeker...maar er zijn er hier wel een paar meer). Kan het missen als kiespijn. En schrijf me uit. Ik pas... Ik kan me blijkbaar niet aanpassen hier. Kusjes!

Ok doei

Hmm, that escalated quickly. Jammer, vond Pete's inbreng altijd wel interessant. Maargoed; back to business;

Apollo Brown & Ras Kass - 48 Laws Pt. 1 vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 5-9
Binary Star - Reality Check vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 5-9
Fat Windjacks - Rae & Ghost vs. The Pharcyde - Runnin' 2-12
Roosevelt Franklin - Insomnia 411 vs. Souls Of Mischief - That's When Ya Lost 5-9

Geen verrassende stemmen van mij. 48 Laws Pt.1 doet me niet zoveel. Lekkere hiphop hoor maar totaal geen concurrentie voor de ongelofelijke groove van Get It Together.
Binary Star is nog zo'n artiest die prettig in het gehoor ligt maar mij verder weinig doet. Vooral rappend vind ik het allemaal erg voor de hand liggen. Dan is het 'vuile' Right Back at You een stukkie beter mijns inziens, vooral qua raps dus, al zou ik die zeker niet geselecteerd hebben van The Infamous.
Fat Windjacks doet me weinig. Gewoon leuk. Runnin' krijgt dan mijn stem, al begrijp ik niet dat dat nummer zo populair is in vergelijkbaar met veel ander materiaal van The Pharcyde. Vind het gros van Bizarre Ride beter dan Runnin' en van Labincabcalifornia geldt dit ook voor Groupie Therapy, Pharcyde en Drop bv. Vind vooral de rapkwaliteiten van de mannen minder naar voren komen op die Dilla-beats in vergelijking met die van J-Swift op de eerste plaat. Die energie van Oh Shit krijg ik nergens op Labcabincalifornia.
Laatste battle was het meest lastig. Groot fan van Souls of Mischief, dus dacht dat het een makkie zou worden (kende Roosevelt Franklin niet), maar dat was het niet. Erg fijne track dat Insomnia met een eenvoudige maar verslavende productie. Uitstekende raps bovendien. Wel wordt het refrein wat te veel herhaald. Toen echter die blazer van That's When Ya Lost begon, was ik toch direct om. SoM blijft ook dertig jaar na dato geweldig pakkend.

Niek schreef:
Runnin' krijgt dan mijn stem, al begrijp ik niet dat dat nummer zo populair is in vergelijkbaar met veel ander materiaal van The Pharcyde. Vind het gros van Bizarre Ride beter dan Runnin' en van Labincabcalifornia geldt dit ook voor Groupie Therapy, Pharcyde en Drop bv. Vind vooral de rapkwaliteiten van de mannen minder naar voren komen op die Dilla-beats in vergelijking met die van J-Swift op de eerste plaat. Die energie van Oh Shit krijg ik nergens op Labcabincalifornia.

Als ik even naar mijzelf kijk snap ik dat juist heel goed. Ik heb tot voor kort altijd moeite gehad met het hun kenmerkende werk. De energieke en frivole manier van rappen vond ik tegen het melige aanzitten. Iets te losjes allemaal, zoals ook bij Freestyle Fellowship en Jurassic 5. Een iets meer ingetogen en "serieuze" track als Runnin' was juist een verademing. Inmiddels kan ik gelukkig ook Bizarre Ride enorm waarderen.

Silky & Smooth schreef:
(quote)

Als ik even naar mijzelf kijk snap ik dat juist heel goed. Ik heb tot voor kort altijd moeite gehad met het hun kenmerkende werk. De energieke en frivole manier van rappen vond ik tegen het melige aanzitten. Iets te losjes allemaal, zoals ook bij Freestyle Fellowship en Jurassic 5. Een iets meer ingetogen en "serieuze" track als Runnin' was juist een verademing. Inmiddels kan ik gelukkig ook Bizarre Ride enorm waarderen.

Voor mij is het juist dat haast melige dat voor mij Bizarre Ride zo goed maakt. Ik herken precies wat je zegt, ik heb het echter zelf altijd omschreven als speels. En je hoort gewoon het plezier dat die mannen in de studio hebben gehad. Je hebt op dat album ook die skit met hun dealer die hun wiet komt brengen, en die dan een stukje mee gaat rappen. Voor mij is dat echt tekenend voor dat album, en het plezier dat het uitstraalt. Je kan dat melig noemen, maar voor mij zit het aan de goede kant van de lijn.

Labcab vind ik ook erg goed, begrijp me niet verkeerd, maar daar mis ik dat aspect wel. Dus ik herken wel wat Niek zegt.

Arrie schreef:
(quote)

Voor mij is het juist dat haast melige dat voor mij Bizarre Ride zo goed maakt. Ik herken precies wat je zegt, ik heb het echter zelf altijd omschreven als speels. En je hoort gewoon het plezier dat die mannen in de studio hebben gehad. Je hebt op dat album ook die skit met hun dealer die hun wiet komt brengen, en die dan een stukje mee gaat rappen. Voor mij is dat echt tekenend voor dat album, en het plezier dat het uitstraalt. Je kan dat melig noemen, maar voor mij zit het aan de goede kant van de lijn.

Labcab vind ik ook erg goed, begrijp me niet verkeerd, maar daar mis ik dat aspect wel. Dus ik herken wel wat Niek zegt.

Helemaal mee eens hoor. Ik vond het ook altijd wel speels, maar, zoals gezegd ook wat flauw/melig. Dat is dus inmiddels alleen nog maar speels. Er moest even een knop om, denk ik. Ik merk dat ik tegenwoordig sowieso meer geniet van, en ook zoek naar, oprechtheid/authenticiteit in hip hop.

Apollo Brown & Ras Kass - 48 Laws Pt. 1 vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 5-10
Binary Star - Reality Check vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 5-10
Fat Windjacks - Rae & Ghost vs. The Pharcyde - Runnin' 2-13
Roosevelt Franklin - Insomnia 411 vs. Souls Of Mischief - That's When Ya Lost 5-10

Kwaliteitsverschil tussen de battles is groot deze ronde. Niet dat er slechte tracks tussen staan, maar de tegenstander is vele malen beter.

48 Laws vind ik juist een mindere track van Blasphemy, beat doet mij niet veel. Dank aan degene die Get It Together heeft genomineerd, voor mij de ontdekking tot dusver. Die afwisseling tussen Beasty en Tip gecombineerd met die hele dikke productie is smullen. Heb die gelijk 4x achter elkaar geluisterd.

Reality Check blijft een dope track en zou een groot deel uit de competitie achter zich laten, maar Right Back At You is een monster, die verse van P. en daarna die tagteam-bars van Ghost en Rae, heerlijk.

Grappig dat Fat Windjacks’ Rae & Ghost gelijk opvolgend daarvan is. Toffe track, maar natuurlijk verdient kansloos tegen deze uberklassieker van The Pharcyde, die eigenlijk te classic is voor deze opzet.

Insomnia 411 kende ik niet. Is leuk, doet mij alleen niet zoveel. That’s When Ya Lost vind ik heerlijk, makkelijke keus wederom.

Apollo Brown & Ras Kass - 48 Laws Pt. 1 vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 5-11
Binary Star - Reality Check vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 5-11
Fat Windjacks - Rae & Ghost vs. The Pharcyde - Runnin' 2-14
Roosevelt Franklin - Insomnia 411 vs. Souls Of Mischief - That's When Ya Lost 5-11

Vanwege vakantieperikelen niet aan de vorige stemronde mee kunnen doen, en ik constateer akelig dat eigen inzending Mr. Lif het niet heeft gered. Dit tweeluik had meer verdiend (vooral de tweede akte is zo ontzettend dope -die beat, die baslijn, een uitmuntende EL-P met een nog meer uitmuntende en flowende Lif-, maar ja, het blijft een wedstrijd ).

Apollo Brown & Ras Kass leveren een fijn nummer af, met een goede Rass Kass (die bij mij vaak hit or miss is), maar ik vind het nummer net niet onderscheidend genoeg. En zet je het dan tegen een van de betere tracks van Ill Communication, met de zoveelste dope feature van The Abstract, dan is de keuze snel en eenvoudig gemaakt.

Binary Star, kwaliteitshiphop van klassiek underground album Masters Of Universe. Met One.Be.Lo als een van mijn favoriete mc's hadden ze met Reality Check zo goed als elke battle gewonnen. Ware het niet dat ze het op moeten nemen tegen mijn favoriete Mobb Deep nummer aller tijden. Dit nummer is zo verschrikkelijk hard geproduceerd met die volle en snerpende hi hats, snares, bass en sample! Daar kan (bijna) niets tegenop en staat dan ook hoog in mijn top 100 aller tijden.

Fat Windjacks leerde ik in een van de vorige spellen mee kennismaken en dat was een aangename. Goede beat, goede sample, en vooral goede mc's met spitsvondige lyrics. Heeft iets verslavends als chips. 'Dikke lip als Pharcyde' maakt de brug met Runnin' van album Labcabincalifornia, een album dat in de jaren '90 heel veel in mijn CD-speler heeft gelegen. Dikke pech voor Fat Windjacks, want tegen het sentiment van de groep uit LA kunnen zij niet op.

Roosevelt Franklin - Insomnia 411 kende ik niet, alhoewel ik de mc's afzonderlijk wel ken. Die verse van Jean Grae op Post Mortem van hierboven genoemde Mr. Lif vind ik heel sfeervol en treffend. Wat ook sfeervol is, is de track van Insomnia 411. Invoelende teksten op een mooie, emotionele productie. Maar ook hier weer een onfortuinlijke matchup. Tegen ook weer een mid 90's West Coast-klassieker. 93 'til Infinity is niet voor niets het neusje van de zalm onder hiphop-liefhebbers en connaisseurs. Een wedstrijd tussen zeer goede mc’s tegen zeer goede mc’s, waarbij de nostalgie voor mij wint.

Apollo Brown & Ras Kass - 48 Laws Pt. 1 vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 5-12
Binary Star - Reality Check vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 5-12
Fat Windjacks - Rae & Ghost vs. The Pharcyde - Runnin' 2-15
Roosevelt Franklin - Insomnia 411 vs. Souls Of Mischief - That's When Ya Lost 5-12

Dank allen!

We gaan de combi van de Beasties met Q-Tip, de vuile NY collabo van Mobb Deep en vrienden en twee alternatieve westkust classics in ronde 2 weer tegenkomen. Geen straf zou ik zeggen. De volgende battles volgen spoedig.

JRLA (crew)
1. Mickey Diamond x Oh Jay - Super Bowl Rings vs. Rasco - Suckas Don’t Respect it 0-1

No brainer, Rasco zijn beginjaren in combinatie met PB Wolf waren onnavolgbaar en vernieuwend! De meest dikke track is dus die van Rasco, hands down!

2. Specifics - Lonely City vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 0-1

Hoewel ik Specifics genomineerd heb, ga ik toch voor Outkast. Een groep die ik tot op de dag van vandaag een warm hart toedraag.

3. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop vs. Outkast - Aquemini 0-1

Qua producties is Diamond D een absolute grondlegger. Maar ik moet ook hier weer naar Outkast gaan.

4. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha vs. Channel Live - Sex for the Sport 1-0

Weer ga ik tegen mijn eigen nominatie in...Channel Live is mad dope, maar Cannibal Ox is nog doper!
Ik hoop bij die ooit op een repress... Wat een modderdik album!

1. Mickey Diamond x Oh Jay - Super Bowl Rings vs. Rasco - Suckas Don’t Respect it 1-1
2. Specifics - Lonely City vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 0-2
3. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop vs. Outkast - Aquemini 0-2
4. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha vs. Channel Live - Sex for the Sport 2-0

JRLA schreef:
Channel Live is mad dope, maar Cannibal Ox is nog doper!
Ik hoop bij die ooit op een repress... Wat een modderdik album!
Zijn er al 2 via Ihiphop geweest en is nog beschikbaar, maar ze hebben bij elke repress inflatie toegepast. Voor dat geld zou ik eerder op zoek gaan naar de OG.

1. Mickey Diamond x Oh Jay - Super Bowl Rings vs. Rasco - Suckas Don’t Respect it 2-1

Kende de eerste track nog niet en de tweede wel.
Ik ben een grote fan van Rasco maar deze track is niet bepaald een van de favorieten. Productie is wel ok, raps wel ok. Super Bowl Rings bevalt beter, toffe rapper, vette productie en goed scratch werk.

2. Specifics - Lonely City vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 1-2

Ik ben een groot bewonderaar van het eerdere werk van OutKast maar het album waar deze track op staat en vooral deze specifieke track vind ik helemaal niks. Die beat irriteert, de raps zijn niet fijn en de productie is te wild.
Specifics klinkt beter, niet heel vet maar veel meer in balans.

3. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop vs. Outkast - Aquemini 0-3

Deze vind ik echt zwaar, ook totaal andere stijlen. Die Diamond D track heeft een hele dope beat en veel energie. Ook vette raps, vooral een hele nice flow. OutKast in deze tijd is zeker mijn ding en dit is een vette track, wat meer creatief en veel omvattend. Ook de lyrics zijn tof. Nipt naar OutKast.

4. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha vs. Channel Live - Sex for the Sport 3-0

Cannibal Ox is hit and miss voor mij en vaker miss. Echter deze track is een hit en ook een track die ik gewoon door vind. Channel Live op dit album laat weinig steekjes vallen en ook deze track is dope. Madizm is mijn favoriet, en deze zit op top 5 niveau maar wint het niet van cannibal Ox.

JRLA (crew)
JayM schreef:
(quote)
Zijn er al 2 via Ihiphop geweest en is nog beschikbaar, maar ze hebben bij elke repress inflatie toegepast. Voor dat geld zou ik eerder op zoek gaan naar de OG.

Ja behoorlijke inflatie... Maar dit is een 4 lp met een lelijk dikke hoes...

1. Mickey Diamond x Oh Jay - Super Bowl Rings vs. Rasco - Suckas Don’t Respect it 2-2
Super Bowl Rings is ook erg lekker, vooral dankzij de fijne melancholische productie met de stem van Mickey die er goed bij past. Maar Rasco en PBW zijn echt knetterhard. Voor mij echt een jongetjes tegen de mannen-gevoel deze battle. Mijn punt gaat naar Stones Throw.

2. Specifics - Lonely City vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 1-3
Leuke track van Specifics die ik nog niet kende. B.O.B. is compleet uniek. Een ongelofelijke bak herrie maar vooral energie, waarna je echt moet bijkomen. Andre is van een compleet andere orde, die claps die erbij komen in het refrein, de heerlijke outro met eerst de scheurende gitaren en daarna dat koortje; die track is een belevenis. Je moet hem niet te vaak luisteren, maar als ie dan met mate langs komt, dan is het genieten geblazen .

3. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop vs. Outkast - Aquemini 0-4
Pijnlijk om tegen Stunts, Blunts & Hip Hop te moeten stemmen. Hiphop op zijn best, vooral productioneel. Aquemini echter is een mijlpaal in de hiphop wat mij betreft. Een beetje esoterische beat waar eerst Big Boi lekker over heen flowt en Andre het refreintje opzegt en zijn eerste vers doet. Dan valt het even stil om daarna het nummer een heel level verder omhoog te tillen, vooral Andre die met compleet ander kadans dan in zijn eerste rap laat horen waarom hij een van de GOATs is. Een classic die nooit gaat vervelen. En bizar ook hoe anders deze track is dan B.O.B. Veelzijdige mannetjes daar in Atlanta.

4. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha vs. Channel Live - Sex for the Sport 4-0
Vast Aire op zijn best op verslavende El-P beat. Ook Vordul Mega is fijn. Ik zou zelf Iron Galaxy hebben genomineerd maar zo zal iedereen zijn eigen favorieten hebben. Voor Channel Live is hier in ieder geval niet tegen op te boksen, hoe sympathiek die track ook is.

1. Mickey Diamond x Oh Jay - Super Bowl Rings vs. Rasco - Suckas Don’t Respect it 3-2
2. Specifics - Lonely City vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 2-3
3. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop vs. Outkast - Aquemini 0-5
4. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha vs. Channel Live - Sex for the Sport 4-1

Als getogen Udenaar kan ik uiteraard niet tegen Oh Jay stemmen !

1. Mickey Diamond x Oh Jay - Super Bowl Rings vs. Rasco - Suckas Don’t Respect it 3-3
2. Specifics - Lonely City vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 2-4
3. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop vs. Outkast - Aquemini 0-6
4. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha vs. Channel Live - Sex for the Sport 5-1

1. Mickey Diamond x Oh Jay - Super Bowl Rings vs. Rasco - Suckas Don’t Respect it 4-3
2. Specifics - Lonely City vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 2-5
3. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop vs. Outkast - Aquemini 0-7
4. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha vs. Channel Live - Sex for the Sport 6-1

De eerste is direct een lastige... Rasco en PBW is natuurlijk goud. Dikke track op een sterk album. Mickey Diamond is een rapper waar ik fan van zou kunnen zijn waar het niet dat hij veel te veel released en daarmee mijn interesse heeft verloren. Alleen is Super Bowl Rings dan wel weer een geweldige track van hem; lompe raps over een uiterst genietbare productie van de (Nederlandse) Oh Jay.

Specifics heb ik ook hoog zitten, al staan mijn sterretjes bij vier andere nummers van dat album. Ondanks dat het heerlijke muziek is, is het geen GOAT-materiaal. B.O.B misschien ook niet, maar Jezus, wat blijft dat een heerlijk, energiek nummer. Gaat echt alle kanten op zonder dat het teveel uit de bocht vliegt.

De derde is ook weer voor Outkast. Stunts, Blunts & Hip Hop is natuurijk een anthem, alleen is Aquemini uniek in zijn soort. Waar B.O.B. meer uit de koker van Big Boi komt (denk ik), lijkt dit nummer meer bedacht door Andre 3000. Sowieso een typisch Outkast-nummer waarmee ze voor de zoveelste keer bewijzen dat ze tot de top van hip hop te behoren.

Sex For The Sport is een heel fijn, relaxed nummer, maar A B-Boys Alpha heeft mij weer naar Cannibal Ox doen luisteren, met meer succes dan voorheen. Dit is in mijn geval al een hele punt waard!

Weinig tijd, daarom snel:

1. Mickey Diamond x Oh Jay - Super Bowl Rings vs. Rasco - Suckas Don’t Respect it 4-4
2. Specifics - Lonely City vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 2-6
3. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop vs. Outkast - Aquemini 0-8

Ouch, deze doet pijn. Een van mijn favoriete hiphop albums all-time, maar voor mij het minste nummer ervan. OutKast gaat hier heerlijk door op de sound van Atliens.

4. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha vs. Channel Live - Sex for the Sport 6-2

JRLA schreef:
Ja behoorlijke inflatie... Maar dit is een 4 lp met een lelijk dikke hoes...
Daarom is OG de betere keus. 4LP is teveel kostbare kastruimte.

1. Mickey Diamond x Oh Jay - Super Bowl Rings vs. Rasco - Suckas Don’t Respect it 4-5
2. Specifics - Lonely City vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 3-6
3. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop vs. Outkast - Aquemini 1-8
4. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha vs. Channel Live - Sex for the Sport 7-2

Wu-Tang vibes vs Kool G Rap vibes is misschien te gechargeerd, maar dat zijn wel altijd mijn eerste gedachtes bij deze tracks. Beide tof maar de voorkeur gaat net wat meer naar Rasco.

B.O.B. vond ik vroeger wel vet, maar staat me tegenwoordig tegen met zijn dichtgeplamuurde productie. Dan ligt het mij onbekende Lonely City beter in het gehoor.

Aquemini is een prachtig voorbeeld van OutKast op zijn best en zou eigenlijk mijn stem moeten krijgen, alleen kan ik het niet verkroppen dat een andere favoriet nog geen enkele stem heeft; puntje voor mijn gemoedsrust.

Laatste battle is eenvoudig, A B-Boys overklast op alle vlakken.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:07 uur

geplaatst: vandaag om 20:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.