MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
1. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK vs. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' 6-10

Ik vind DWYCK een stuk beter dan Thuggin, mijn probleem met concept tracks is de replay waarde.

2. De La Soul - Eye Know vs. Opgezwolle ft. Jawat - Gekkenhuis 9-7

Echt by a mile, ik ben onder de indruk van de tussenstand.

3. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You vs. Jay-Z - Dead Presidents II 11-5

Ook by a mile, en die eerste is niet eens mijn favoriet van dat album.

4. Black Star - Thieves In The Night vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 9-7

Op jeugdsentiment en niet pure kwaliteit naar BB

JayM schreef:
(quote)
Dat lijkt ook hier het geval te zijn. Je voert lyrics uit een ander nummer aan.
Weet ik. Flipm0de had het over het hele album. Op dit nummer valt het mee maar het blijft wat te belerend. Zo van, laat me jullie even uitleggen hoe de wereld in elkaar steekt.

JayM schreef:
Om dan even terug te gaan naar je oorspronkelijke argument van de battle tussen Thieves en Get It Together:
(quote)
dan wordt mijn verontwaardiging groter. Als dit Beasty Boys op hun best zijn dan is het niveau van hun teksten belabberd laag. Qua beat en luisterplezier vind ik het wel echt een lekker nummer, maar inhoudelijk en tekstueel die 2 tegen elkaar is toch echt Champions League - vriendenelftal.
Ik heb het helemaal niet over Beastie Boys tekstueel op hun best maar gewoon Beastie Boys op hun best met heerlijke productie, bakken energie en groove en nog veel meer plezier. En ik ga absoluut niet claimen dat BB tekstueel beter is - op welk nummer dan ook - dan Black Star maar wel dat ik liever naar hun teksten luister omdat die dus niet zo belerend, betweterig en quasi diepzinnig overkomen.

Edit: nu lijkt het weer alsof ik een hekel heb aan Black Star; dat is niet zo, maar heb het hierboven nu eenmaal over precies het ene wat me tegenstaat aan die gasten.

1. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK vs. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' 6-11
2. De La Soul - Eye Know vs. Opgezwolle ft. Jawat - Gekkenhuis 10-7
3. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You vs. Jay-Z - Dead Presidents II 12-5
4. Black Star - Thieves In The Night vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 10-7

JayM schreef:
(quote)
Dat lijkt ook hier het geval te zijn. Je voert lyrics uit een ander nummer aan.

Om dan even terug te gaan naar je oorspronkelijke argument van de battle tussen Thieves en Get It Together:
(quote)
dan wordt mijn verontwaardiging groter. Als dit Beasty Boys op hun best zijn dan is het niveau van hun teksten belabberd laag. Qua beat en luisterplezier vind ik het wel echt een lekker nummer, maar inhoudelijk en tekstueel die 2 tegen elkaar is toch echt Champions League - vriendenelftal.

Tekstueel kwa inhoud hebben beastie boys zelden goede tracks, maar kwa rijmen, delivery (het switchen van mc's , elkaars zinnen afmaken en stijlen van rijmen) zijn ze een van de beste.
Ook zijn het teksten met creativiteit, er zitten vaak leuke metaforen in of grappig gevonden dingetjes. Bijvoorbeeld de line met Caci en Joanie, cause she's the cheese and I'm the macaroni.
Moet je wel Happy Days characters een beetje kennen. Waar Caci Italiaans is en Joanie Amerikaans en ze een relatie hebben.
De tracks afwegen op teksten in de zin van een message, gaat BB niet vaak winnen maar kwa rhyme style, techniek en metaforen zijn er niet veel beter.

Dank voor de toelichting beiden. Was oprecht benieuwd wat het is dat mensen zo tof vinden aan de Beastie Boys. Op mij kwamen ze altijd over als party act, een kwalitatieve welteverstaan, maar doordat ik weinig diepgang kon bespeuren (en Ad Rock op mijn zenuwen werkt) belandden ze al snel in dat hokje.

De afwisseling tussen de raps In Get It Together (ook mede door Tip) en in tracks als Intergalactic, gecombineerd met vette producties, waren juist elementen die ik wel heel tof vind. De Happy Days referentie was mij weer ontgaan - enige wat me nog van die serie bijstaat was De Fonz, Richie en Al.

Ik snap dat party act wel (you gotta fight!!). Heb je Check Your Head wel eens helemaal geluisterd? Of Pauls Boutique? Dat is muzikaal zo strak met ook heel mellow en groovy instrumentaties afgewisseld met ontzettend energieke hiphop (wat je als party tracks kunt zien). Ik waardeer juist die afwisseling op hun platen. Het leuke aan Get it together is dat die twee elementen voor m’n gevoel daar samenkomen in 1 track.

Niek schreef:
Heb je Check Your Head wel eens helemaal geluisterd? Of Pauls Boutique?
Tot op heden alleen losse tracks en Ill Communication nav Get It Together, maar ondanks dat ik het muzikaal erg sterk vind en ik losse tracks zeker kan waarderen, staat het schreeuwerige me heel snel tegen. Wie weet draai ik nog eens bij.

1. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK vs. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' 6-12
2. De La Soul - Eye Know vs. Opgezwolle ft. Jawat - Gekkenhuis 10-8
3. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You vs. Jay-Z - Dead Presidents II 13-5
4. Black Star - Thieves In The Night vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 11-7

. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK vs. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' 7-12
2. De La Soul - Eye Know vs. Opgezwolle ft. Jawat - Gekkenhuis 11-8
3. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You vs. Jay-Z - Dead Presidents II 14-5
4. Black Star - Thieves In The Night vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 11-8

1. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK vs. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' 8-12
2. De La Soul - Eye Know vs. Opgezwolle ft. Jawat - Gekkenhuis 11-9
3. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You vs. Jay-Z - Dead Presidents II 15-5
4. Black Star - Thieves In The Night vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 12-8

1. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK vs. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' 8-13
2. De La Soul - Eye Know vs. Opgezwolle ft. Jawat - Gekkenhuis 12-9
3. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You vs. Jay-Z - Dead Presidents II 16-5
4. Black Star - Thieves In The Night vs. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together 12-9

Over de hele linie ben ik meer Gang Starr fan dan Gibbs & Madlib fan, houd ik zeker zoveel van Jay-Z als van Mobb Deep en draai ik stiekem zelfs liever Opgezwolle dan De La Soul, maar In het geval van deze tracks gaat m'n stem naar Thuggin', Eye know en Right back at you.
De laatste battle boeit me wat minder. Ga voor de Beasties.

Planning vervolg:
Eerste twee kwartfinales morgen online, want ga zo richting de Cunninlynguists.
Andere twee kwartfinales donderdag online.
Dan volgende week zondag de halve finales online en de donderdag de finale!

Veel plezier vanavond Nr.4!

Hun Melkweg show was nice, alleen had ik het wel drukker verwacht. Ben benieuwd hoe Eindhoven was.

Veel plezier Nr. 4, show was fokking epic dopeness!!! Heel vriendelijke dudes ook, heb dit sympathieke plaatje nog gekocht aan de merchtafel.

Kno is fokking grappig man of niet dan ArthurDZ

Flipm0de schreef:
Hun Melkweg show was nice, alleen had ik het wel drukker verwacht. Ben benieuwd hoe Eindhoven was.

Eindhoven was ook dope, zoals altijd bij die gasten. Ik houd echt van de stijl van Natti, zeker ook live. Qua drukte viel het me niet tegen. Kleine zaal was aardig gevuld, maar zeker niet uitverkocht. Vond het wel heel vreemd dat ze met geen woord repten of rapten over hun nieuwe EP of aankomend album.

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 0-1
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 0-1

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 0-2
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 1-1

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 0-3
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 1-2

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 0-4
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 1-3

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 0-5
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 1-4

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 1-5
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 1-5

JRLA (crew)
1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 1-6
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 2-5

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 2-6
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 3-5

Scenario vind ik iets te voor de hand liggend, ATQC heeft veel leukere tracks, en geniet meer van Thuggin’.

Runnin’ is een makkelijke keus. De La Soul zoals eerder al gezegd nooit een favoriet in huis geweest en Pharcyde is crème de la crème.

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 3-6
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 4-5

Alle 4 op de fiets nog eens geluisterd, damn wat komt Gibbs hard op deze.

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 3-7
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 5-5

Eerste is close-call, maar toch redelijk eenvoudig voor ATCQ. Misschien dat de leeftijd van dit nummer ook een rol speelt, aangezien dat nummer na 30 jaar nog met gemak overeind staat. Ook tegen deze moderne klassieker.

Tweede is huilen. Eye Know is eigenlijk in alle opzichten een net iets completer/breder hip hop nummer; lekker sample werk, uitstekende raps, vrolijke sfeer (en tegenwoordig een piepklein traantje als ik Plug 2 weer hoor met zijn lieve verse). Toch zou ik Runnin’ in mijn top-3 zetten en Eye Know ergens tussen 4 en 10.

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 4-7
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 5-6

Kos
1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 4-8
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 5-7

1. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario 5-8
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. De La Soul - Eye Know 5-8

Gast
geplaatst: vandaag om 02:28 uur

geplaatst: vandaag om 02:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.