MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop dood?

zoeken in:
CaliLove
Ik had een tijdje ook deze mening over hedendaagse Hip-Hop, maar toen ik wat meer de hedendaagse underground scene ging checken ben ik wel degelijk tot de vaststelling gekomen dat het helemaal niet dood is.
It just lives in the underground.

Trouwens, binnen 2 jaar begint er weer een nieuw decennium, is benieuwd hoe Hip-Hop dan zal klinken.

Gekkenhuis
Rhythm & Poetry schreef:
(quote)

Niet? Er zijn toch erg veel juweeltjes uitgekomen (op zijn minst ruwe diamanten) dit jaar.

01. Nicolay & Kay - Time:Line 5*
02. Vordul Mega - Megagraphitti 4,5*
03. Snowgoons - Black Snow
04. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
05. Cyne - Pretty Dark Things
06. Everliven Sound - Freedom
07. J-Live - Then What Happened?
08. Pacewon & Mr. Green - The Only Color That Matters Is Green
09. Pseudo Intellectuals - Resourceful Illery
10. Jazz Liberatorz - Clin d'Oeil

Van dat rijtje ken ik er 6 wel, waarvan ik J-Live en Nicolay & Kay nog de beste vind. Maar een album verdient pas het etiket uitstekend of meer dan alleen goed als het bij mij 4.5 ster scoort. Dat ben ik dit jaar nog niet tegengekomen.

Ik vind de Snowgoons en Everliven Sound albums het al helemaal niet waard om een juweeltje genoemd te worden. Atmosphere trekt mij ook niet, al hoor ik daar wel meer kwaliteit in. Maar de eeuwige pessimist Slug kan ik helaas vaak niet uitstaan.

Ach meningen, wat doe je eraan

Gekkenhuis schreef:
(quote)
Maar een album verdient pas het etiket uitstekend of meer dan alleen goed als het bij mij 4.5 ster scoort. Dat ben ik dit jaar nog niet tegengekomen.
?

Gekkenhuis
Ah, even over het hoofd gezien, bedankt . Maar alsnog is het een schrale oogst helaas.

Ach ja, ik vind het iig een uitstekend jaar. Heb al meer dan 80 albums met minimaal 4* beoordeeld. En dan komen er nog heel wat pareltjes uit zoals bijvoorbeeld de nieuwe van The Foreign Exchange en de nieuwe van Jedi Mind Tricks.

Gekkenhuis
Zozo, hoge verwachtingen als je ze op voorhand al pareltjes gaat noemen.

O helemaal verkeerd getypt, dit zijn twee albums waarvan ik denk dat het pareltjes kunnen worden. Mijn excuses.

Ik mag eigenlijk niet reageren, omdat ik weet dat het niet slim is en omdat een user mij hier op heeft gewezen. Maar berichten die hier staan kunnen mijn inziens echt niet door de spreekwoordelijke beugel. Een paar uur geleden werd hier een bericht geplaats door iemand die hiphop sowieso dood vond omdat het allemaal op elkaar leek. Er waren geen verschillen etc. etc. Om een lang verhaal kort te maken hiphop was volgens deze user zo dood als een dode pier. Vervolgens heeft hij wat steun gekregen van enkele mede users, die het roerend met hem eens waren.

Het was dan ook te voorspellen dat enkele hiphop liefhebbers hier niet zo goed tegen kunnen en zich op de tenen getrapt voelt. Sommige berichten die vervolgens geplaats zijn waren volwassen en andere niet. Onder andere wat onzinnige scheldwoorden zijn er gebruikt en dat is in geen enkele discussie van noodzaak.

Toch wil ik even op het feit ingaan wat de heren Misterfool, rudiger en Florsi Florsa beweerd hebben. Ik lees veel over de zogenaamde vrouwen (sletten heten ze geloof ik) de bling bling en de scheldwoorden. Dit beeld klopt in zake de tmf/mtv clips, sterker nog ik zou het ook hebben als ik alleen het werk van Nelly, Snoop Dogg, Eminem, 50 Cent, Flo Rida, T-Pain en Souljah Boy zou kennen.

Maar betekent dit dat Hiphop een genre is wat voor 99,9999 % uit troep bestaat? Betekent dit, dat het een overbodig en dood genre is? Betekent dit dat hiphop een genre is dat bijzonder eenzijdig is?

Ik dacht het toch zeker niet. Wie verder kijkt dan TMF en MTV komt al snel te weten dat hiphop een genre is dat bijzonder veelzijdig is, goede teksten kent en bovendien vernieuwend is. Er zijn acts voor ieder wat wils. Invloeden die veel voorkomen in de hiphop zijn Jazz, Soul, Electronic, Reggae en zelfs Rock. Tekstueel ben ik nog geen genre tegen gekomen dat zo goed in elkaar zit (maar ik verdiep me ook iets te weinig in andere genre's). Een goede rapper kan in een zin de luisteraar boeien en tot nadenken zetten.

Ik raad de heren Misterfool, rudiger en Florsi Florsa dan ook het werk aan van onder andere: Braille, J-Live, CYNE, Nujabes, Atmosphere, Nicolay, Phonte, CunninLynguists, Charizma, Jay Dee, Jedi Mind Tricks, Masta Ace, DNA 6, Dahlak, MF Doom, Percee P, Vakill, Blue Scholars, Lone Catalysts, Wildchild, Kero One, Mr. Lif, Aesop Rock, Cannibal Ox, Common, Mos Def, People Under the Stairs, Theory Hazit en Ill Poetic.

Dit is nou ongeveer 1% van de muziek die ik leuk vind en ik zou er zo 1000 acts van kunnen maken. Ik wil als de heren daar interesse in hebben best wat tips geven via de PM, zodat ze op zoek kunnen gaan naar een aantal hiphop albums die zelfs jullie goed zullen vinden. Ik ben er 100% van overtuigd dat het me met gemak gaat lukken.

Kijk maar wat jullie doen, ik hoop op een volwassen reactie.

Jablonski
Hiphop is niet dood, alleen kwalitatief niet meer zo goed, alhoewel er nog steeds heel goede albums worden uitgebracht zoals dit jaar bijvoorbeeld nog L.E.O. en eMC wat voor mij de 2 releases van het jaar dusver zijn. Maar misschien ben ik gewoon een oude hiphoppurist die gelooft dat vroeger alles beter was...

raffael77
Jablonski schreef:
Hiphop is niet dood, alleen kwalitatief niet meer zo goed, alhoewel er nog steeds heel goede albums worden uitgebracht zoals dit jaar bijvoorbeeld nog L.E.O. en eMC wat voor mij de 2 releases van het jaar dusver zijn. Maar misschien ben ik gewoon een oude hiphoppurist die gelooft dat vroeger alles beter was...

ik ken dat maar rappers als Masta Ace, Percee P, MF Doom blijven het spannend maken ook PUTS kan daar wat van maar eigenlijk zijn de eerste drie ook uit de oude tijd.

Rhythm & Poetry schreef:
Ach ja, ik vind het iig een uitstekend jaar. Heb al meer dan 80 albums met minimaal 4* beoordeeld. En dan komen er nog heel wat pareltjes uit zoals bijvoorbeeld de nieuwe van The Foreign Exchange en de nieuwe van Jedi Mind Tricks.

U R tha Masta, Rhythm & Poetry jij kunt je goed verwoorden zonder grof te woorden en er straalt kennis en respect vanuit.

Jablonski
raffael77 schreef:
(quote)

ik ken dat maar rappers als Masta Ace, Percee P, MF Doom blijven het spannend maken ook PUTS kan daar wat van maar eigenlijk zijn de eerste drie ook uit de oude tijd.

Masta Ace en Percee P en in mindere mate MF Doom lopen dan ook al een behoorlijke poos mee. Trouwens, eMC is Masta Ace en wat vriendjes waaronder Wordsworth, erg dope.

vin13 schreef:
(quote)

U R tha Masta, Rhythm & Poetry jij kunt je goed verwoorden zonder grof te woorden en er straalt kennis en respect vanuit.

Ik vind dat het te weinig 'ambitie' uitstraalt als je 80 albums 4 sterren of meer geeft, respect en kennis heeft hij zeker, maar de lat mag best hoog gelegd worden. Geen een release zal bij mij dit jaar meer dan 4 sterren scoren (hiphop heh, Third van Portishead kreeg 4,5). Btw hoe kan ik op overzichtelijke wijze alle hiphopreleases van de laatste tijd vinden die ik kan beoordelen??

Ik vind juist helemaal niet dat ik kennis heb van hiphop. Oké ik ken veel acts en hiphop namen, maar dat maakt mij geen kenner. Ik ben een liefhebber, dat verklaart waarom ik zoveel projecten graag hoog mag beoordelen. Bij de releasedata kun je al een hoop releases zijn (onder het kopje albums). Verder zijn er een hoop sites die je kunnen helpen zoals www.undergroundhiphop.com.

Jablonski schreef:
Btw hoe kan ik op overzichtelijke wijze alle hiphopreleases van de laatste tijd vinden die ik kan beoordelen??
Wat je ook kan doen is bij 'zoeken', en dan Genre, Jaar, minimaal aantal stemmen en minimaal gemiddelde in vullen. De laatste twee zijn natuurlijk niet essentieel maar wel handig, zo kan je zien wat goed gewaardeerd wordt. Vul hooguit het minimaal aantal stemmen niet té hoog in, omdat veel goede hip-hop relatief onbekend is

raffael77
Idd. De betere hiphop is de underground hiphop. Er wordt vaak een nadruk gelegd op underground, maar in hiphop land zijn dat juist de grote jongens. Een beetje hiphop kenner let op de tekst, flows en punchlines en ook de beats niet te vergeten die uitmaken of iets prima is. Ook is iedereen niet fan van elke rapper maar respect vind je meer in de underground scene dan commercieel waar alles alleen draait om geld, bitches en image.

Jablonski
Rhythm & Poetry schreef:
Ik vind juist helemaal niet dat ik kennis heb van hiphop. Oké ik ken veel acts en hiphop namen, maar dat maakt mij geen kenner. Ik ben een liefhebber, dat verklaart waarom ik zoveel projecten graag hoog mag beoordelen. Bij de releasedata kun je al een hoop releases zijn (onder het kopje albums). Verder zijn er een hoop sites die je kunnen helpen zoals www.undergroundhiphop.com.

UGHH kom ik nooit meer omdat je daar moet luisteren via Realplayer en die krijg ik niet meer goed geinstalleerd op mijn nieuwe pc, registratiequatsch enzo. Ik ben ook een liefhebber, en ik vind lang niet alles goed. Iedereen loopt weg met Dälek, ik vind het vreselijk.

raffael77
Bedoel je Dälek van Opgezwolle. Daar kan ik mij wel wat bij vinden. Veel te veel overschat, want de beste wil ik hem niet noemen.

Zijn producties zijn achterhaald en al voor hem gedaan, maar omdat veel hiphop heads niet de futuristische hiphop beats kennen denken dat ie verniewend is. Als je veel amerikaanse hiphop luisterd van oud naar nieuw zul je merken dat veel beats uit NL een lookalike zijn maar wel goed.

Nee hij bedoelt Dälek, de voormalig producer van Opgezwolle is Delic.

Bedoel je Dälek van Opgezwolle. Daar kan ik mij wel wat bij vinden. Veel te veel overschat, want de beste wil ik hem niet noemen.
Nee hij bedoelt Dälek, de voormalig producer van Opgezwolle is Delic.

Heheh

Waarom dit nog "hiphop dood?" heet is mij een raadsel

Bij The Notorious B.I.G. - Life After Death (1997):

E.Norton schreef:

Maar misschien komt het door het jaar 96 en 97, want haast niemand die de aangewezen MC's van die tijd kwamen met geen enkel goed album..behalve Wu-Tang..

Ben ik totaal niet mee eens!
Bijna allemaal klassiekers in '96/97

Makaveli the don killuminati: the 7th day theory (1996)
Jay-Z - reasonable doubt(1996)
Nas - it was written (1996)
The Roots - illadelph halflife (1996)
Mobb Deep - Hell on Earth
Jeru the damaja - wrath of the math (1996)
Ghost face killa - Ironman (1996)
Rakim - 18th letter (1997)
DJ Shadow - entroducin (1996)

E.Norton
Ik tel maar 1 uit 97 en 18th letter was het einde van alles..
Ik zei toch 97 wat doet 96 er nou toe
1997 begon hiphop al te sterven, en dan komt meneer nas e rnu pas mee maja ..Nas krijgt ook de volle laag van mij
Voornamelijk omdat de meeste namelijk in rooie pakken gingen dansen met golf enzo(zie mo money mo problems)

CaliLove
E.Norton schreef:
1997 begon hiphop al te sterven, )

Ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

Killarmy
Eminem
Big Punisher
JMT
Army Of The Pharaohs
D-12
Sticky Fingaz
Wu-Tang Clan
Nas
M.O.P.
Immortal Technique
MF Doom
Ghostface Killah
GZA
Golden Arms
RZA as Bobby Digital
WC
Royce Da 59
Outsidaz
Onyx
DMX

etc. etc. etc.

Allemaal rappers en crews die in '97 of erna dope stuff hebben afgeleverd....

Naar E.Norton moet je niet luisteren, die heeft de meest warrige visie van hiphop die er is. Zo klaagt hij o.a. over de commercieele scene en het (zogenaamd) doodgaan van hiphop maar prijst ie MTV-koning Jay-Z overal de hemel in met de meest tegenstrijdige argumenten. Ik kan hier overigens wel een rijtje neer gaan zetten met 100 albums en/of artiesten die na deze periode goed zijn, maar daar ga ik geen moeite voor nemen.

raffael77
Als je het dan over 97 albums wil hebben denk k toch wel aan:

Company Flow - Funcrusher Plus
Common - One Day It'll All Make Sense
Organized Konfusion - The Equinox
O.C - Jewelz
Tha Alkaholiks - Likwidation
KRS-One - I Got Next
JMT - The Psycho-Social, Chemical, Biological enz.
Camplo - Uptown Saturday Night
Capone-N-Noreaga - The War Report

Harco
Mag in daar aan toevoegen:

Boot Camp Clik - For the People.
Diamond D - Hatred, Passion and Infidelity.
Artifcats - That's Them.
Frankie Cutlass - Politics and Bullshit.
Busta Rhymes - When Disaster Strikes...
Cru - Da Dirty 30.
GP Wu - Don't Go Against the Grain.
Brotha Lynch Hung - Loaded.
EPMD - Back in Business.
Mic Geronimo - Vendetta.
South Central Cartel - All Day Everyday.

Mooi lijstje. Ik heb nog maar weinig niet-debuut albums van classic acts waarvan ik het debuut wel heb.

raffael77
Ik Norton wel enigzins begrijpen wat hij bedoeld.
Een aantal albums die ik noemde en ook van Harco waren destijds minder bekend. P Diddy & Mase kwamen op samen met de rest van dat commerciele zooitje. Rappers die het eerder voor de game deden gingen toen voor het geld en zo is hiphop minder populair geworden.

Big_Z_Jay_L
Hiphop begon met juwelen en al die dingen in 97 en alle rappers die zogenaamd Hiphop moest voortbrengen gingen ook voor de zogenaamde game.

Ik herinner nog dat Jay-Z ook nog met een album kwam(waar niemand wat aan had), en Puff Daddy en the Bad Boy family hadden de hele game locked!
En aangezien deze discussie begon met Biggie (die ook voor de game ging) is het toch wel duidelijk dat dit een mainstream ding is.
Dus al die underground albums zijn dan niet van belang..

Nas een god uit de Hiphop alleen al gebasseerd op illmatic beweerde dat ook al eerder, waarschijnlijk bedoeld hij natuurlijk de mainstream.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:29 uur

geplaatst: vandaag om 05:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.