Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken
zoeken in:
0
Improvision
geplaatst: 17 oktober 2010, 23:53 uur
Jondis over een iets oudere beat door yours truly.
Look Up (feat. Jondis)
Look Up (feat. Jondis)
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 18 oktober 2010, 20:21 uur
Hoe kan je weten hoeveel BPM een sample is? Ik heb echt een goed gehoor met muziek maar 0 kennis van hoe je samples moet bereiden en integreren in een beat. En ook 0 kennis van software.
En inderdaad dope beat & rap.
En inderdaad dope beat & rap.
0
Improvision
geplaatst: 18 oktober 2010, 23:55 uur
Ikzelf weet nooit wat de originele BPM van een sample is. Gewoon op en neer pitchen tot hij goed zit. Na een tijd gaat het vanzelf.
0
geplaatst: 19 oktober 2010, 01:10 uur
Als je met FL Studio werkt kan je het tempo "tappen". Even rechtermuisknop op het bpm en de acapella afspelen en dan mee boppen op het ritme en dat tappen, als je ritme hebt werkt dat aardig nauwkeurig. Je hebt trouwens ook wel programmaatjes die het precies voor je uitrekenen, even googlen. 

0
FightForMore
geplaatst: 19 oktober 2010, 21:35 uur
Stapler schreef:
Als je met FL Studio werkt kan je het tempo "tappen". Even rechtermuisknop op het bpm en de acapella afspelen en dan mee boppen op het ritme en dat tappen, als je ritme hebt werkt dat aardig nauwkeurig. Je hebt trouwens ook wel programmaatjes die het precies voor je uitrekenen, even googlen.
En wat moet je dan precies zoeken ? Google heeft soms de neiging om de verkeerde resultaten aan te geven.
0
geplaatst: 19 oktober 2010, 21:48 uur
Moet zeggen dat ik dat met het BPM ook niet helemaal begrijp.
Welk tempo kan je kiezen, kies je dat aan de hand van je sample?
Neem je een tempo en zorg je dat de sample in het pattern past ? (door m te pitchen ofzo).
Of neem je een tempo, zet je je sample in het pattern, en past daarna het tempo aan totdat de sample mooi in het pattern past?
Ik doe namelijk altijd maar wat. Soms kies ik gewoon een tempo, zeg 96 bpm, en dan knip en plak ik daar een sample omheen.
Nu vandaag heb ik een beat gemaakt met tempo 101
Snap ook niet hoe ik daar dan op terecht kom...
Beat:
beat rakim
Neem je een tempo en zorg je dat de sample in het pattern past ? (door m te pitchen ofzo).
Of neem je een tempo, zet je je sample in het pattern, en past daarna het tempo aan totdat de sample mooi in het pattern past?
Ik doe namelijk altijd maar wat. Soms kies ik gewoon een tempo, zeg 96 bpm, en dan knip en plak ik daar een sample omheen.
Nu vandaag heb ik een beat gemaakt met tempo 101
Snap ook niet hoe ik daar dan op terecht kom...Beat:
beat rakim
0
toris
geplaatst: 19 oktober 2010, 23:01 uur
ik vind de beat best leuk, maar de acapella past er imo niet helemaal bij...
0
geplaatst: 19 oktober 2010, 23:47 uur
hank2 schreef:
Nee, ik pak meestal 90 BPM voor mijn beat. Daarna kijk ik hoeveel BPM mijn sample is. Bij Timestretch kan ik instellen hoeveel BPM mijn sample is, en dan word mijn sample met mijn FL-bpm automatisch gesynct.
0
toris
geplaatst: 20 oktober 2010, 00:00 uur
ik zet mijn sample meestal in de playlist in het bovenste gedeelte, en dan stretch in het totdat het klopt. Misschien niet de netste manier, maar wel effectief
0
geplaatst: 20 oktober 2010, 15:14 uur
Uiteindelijk ga je daar problemen mee krijgen, omdat dat uiteindelijk niet lekker werkt. Het ligt er ook aan wat je met de sample wilt doen.
Ik chop de sample meestal eerst in de Edison in FL (door markers te zetten). Vervolgens laad ik de gechopte sample in Battery en probeer ik een loopje te maken met m'n keyboard of MPD. Je kan in Battery de sample pitchen..dus ik maak dus een melodietje en terwijl ik dat doe luister verander ik de pitch ook gelijk, want meestal hoor je wel: oh jij moet hoger of lager.
Op dit moment heb ik nog niets met het BPM in FL gedaan. Zodra ik een tof melodietje heb dan speel ik die dus en als het goed is zit er dan ook een bepaald ritme in wat je dus kan tappen. Op die manier is het BPM in FL gelijk met je sample en loopt alles lekker gelijk met elkaar.
Ik chop de sample meestal eerst in de Edison in FL (door markers te zetten). Vervolgens laad ik de gechopte sample in Battery en probeer ik een loopje te maken met m'n keyboard of MPD. Je kan in Battery de sample pitchen..dus ik maak dus een melodietje en terwijl ik dat doe luister verander ik de pitch ook gelijk, want meestal hoor je wel: oh jij moet hoger of lager.
Op dit moment heb ik nog niets met het BPM in FL gedaan. Zodra ik een tof melodietje heb dan speel ik die dus en als het goed is zit er dan ook een bepaald ritme in wat je dus kan tappen. Op die manier is het BPM in FL gelijk met je sample en loopt alles lekker gelijk met elkaar.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 20 oktober 2010, 16:01 uur
Kijk hier heb ik allemaal zeker wat aan
. Dank, heren. Na volgende week heb ik m'n tentamens achter de rug en dan ga ik even kieken of ik wat kan met wat nummers die ik wil samplen. Ik ben totaal niet bekend met alle software dus ik heb nog geen idee hoe je een sample moet knippen en pitchen maar dat komt vast met de tijd
.
. Dank, heren. Na volgende week heb ik m'n tentamens achter de rug en dan ga ik even kieken of ik wat kan met wat nummers die ik wil samplen. Ik ben totaal niet bekend met alle software dus ik heb nog geen idee hoe je een sample moet knippen en pitchen maar dat komt vast met de tijd
.
0
P-DawG
geplaatst: 22 oktober 2010, 20:24 uur
Ik had het ook al bij NL talige Hip-Hop geplaatst maar hier lijkt het me nog beter op z'n plaats: Een goede vriend van me is al een tijdje bezig met instrumentale Hip-Hop en plain 'ol beats voor rappers.
Hieronder een voorbeeld, is inmiddels wel weer bijna een jaar oud maar nog steeds dope imo:
Hieronder een voorbeeld, is inmiddels wel weer bijna een jaar oud maar nog steeds dope imo:
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 24 oktober 2010, 21:58 uur
Ja knap
. Lekker duister, onheilspellend en lichtelijk agressief, zoals Guilty het volgens mij ook graag heeft. Het lijkt ook alsof de rap over de beat heen is gepast in plaats van andersom, en dat lijkt me de bedoeling.
. Lekker duister, onheilspellend en lichtelijk agressief, zoals Guilty het volgens mij ook graag heeft. Het lijkt ook alsof de rap over de beat heen is gepast in plaats van andersom, en dat lijkt me de bedoeling.
0
FightForMore
geplaatst: 26 oktober 2010, 22:12 uur
Iemand die ook dubstep maakt ? Ik wil er wel eens aan beginnen. 

0
geplaatst: 26 oktober 2010, 22:18 uur
Dan doe je dat toch.
@ Impro: Weer hard, ben geen producer dus hier kan ik geen kanttekeningen geven.
@ Impro: Weer hard, ben geen producer dus hier kan ik geen kanttekeningen geven.
0
toris
geplaatst: 26 oktober 2010, 23:17 uur
Laat eerst die rap horen die je al weken aankondigt
misschien kan je beter eerst heel wat tutorials kijken en lezen voor je begint met dubstep.
0
FightForMore
geplaatst: 27 oktober 2010, 21:43 uur
Het komt wel, heb je ooit al een rapper gezien die alles op tijd af levert ? Nee, dus ik hoor er ook bij. 

0
toris
geplaatst: 3 november 2010, 21:56 uur
Beat:
Chasing the stars
Sample:
Age of Empires
Ik heb weinig tijd besteed aan de mastering etc, het gaat me nu even om het concept,
laat me weten wat je ervan vindt!
Chasing the stars
Sample:
Age of Empires
Ik heb weinig tijd besteed aan de mastering etc, het gaat me nu even om het concept,
laat me weten wat je ervan vindt!
0
FightForMore
geplaatst: 4 november 2010, 14:00 uur
Weet er iemand eigenlijk hoe je drums uit een nummer haalt ? Ik heb al een aantal tutorails gevolgd, maar geen enkele gaat over drums uit halen. Iemand die me wil helpen ?
0
toris
geplaatst: 4 november 2010, 14:02 uur
wat dacht je van zelf drums maken ( met samplepacks bijvoorbeeld )? en anders kan kan je het beste gewoon drums knippen uit stukken in het nummer waar je alleen drums hoort
0
geplaatst: 5 november 2010, 00:54 uur
Een Age of Empires-beat!
Hahaha, geweldig, hoeveel ik dat spel vroeger wel niet heb gespeeld... Concept is dus leuk, maar ik vind het helemaal niet lekker klinken, kan niet goed uitleggen waarom eigenlijk. Sorry...
Hahaha, geweldig, hoeveel ik dat spel vroeger wel niet heb gespeeld... Concept is dus leuk, maar ik vind het helemaal niet lekker klinken, kan niet goed uitleggen waarom eigenlijk. Sorry...* denotes required fields.