MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
toris
Vet nummer hoor Elohim!

Dennisami
wat heb je eigelijk nodig om beats/instrumentals te maken of remixen het lijkt mij erg leuk om dit eens te proberen en kun je dit eigelijk wel als een hobby doen of is het daar te lastig voor ?

Danku

@toris, bedankt! Was er zelf ook erg tevreden mee!

@Dennisami, Ik doe het als hobby hoor. Ik studeer hiernaast voltijd filosofie.
Het enige wat je écht nodig hebt is een programma als FL Studio op je computer. Dan kun je op het internet nog synthesizers downloaden/kopen en via youtube of via weetikveelwat andere nummers opzoeken om te samplen.

Echter, het "eventjes proberen en een dikke beat maken" wat veel mensen voor ogen hebben, zit er niet in. Ikzelf doe het al sinds mijn tiende/elfde. Ik ben nu 17 en eigenlijk rond de tijd dat ik 17 werd, begonnen er pas echt nette beats uit te rollen. Eerder heb ik zo nu en dan en wel een mooie beat gemaakt, maar die voelen nu meer aan als toevalstreffers. Recentelijk ben ik pas écht er achtergekomen hoe het allemaal in elkaar zit.

Nu ben ik misschien langzaam hoor. Ik weet verder niks van muziek, en ben ook heel lang minder actief geweest. Toch moet je je wel bedenken dat je het best als hobby kan doen, maar dat er wel tijd in gaat zitten voordat je wat moois bakt. Hoewel, als je muzikale aanleg hebt en snel een ingewikkeld programma door kan krijgen, hoeft het niet ERG lang te duren.

Als je besluit door te zetten, twijfel dan niet om hier te komen als je vragen hebt! =D

Dennisami
Bedankt voor je reacti ,

6 jaar is voor mij echt wel te lang maar ik ga het wel ffe een keer proberen . Wel vette beat idd ook wel aardige rappers .

ik zal zo even kijken of ik die progamma's kan downloaden . Ja als ik er mee doorga zal ik wss een hoop te vragen hebben:d

FL Studio is wel ergens illegaal te downloaden, geen idee waar, maar zal niet al te moeilijk zijn. Wel eraan denken om de comments bij een download te checken om te kijken of er virussen in zitten. Gebeurt wel eens bij populaire programma's als FL Studio.

Voordat je ons bestormd met vragen (als t je eerste keer is met zo'n programma, zal je er vast vol mee zitten), raad ik aan enkele basis tutorials op te zoeken via Google of YouTube. De basis is moeilijk uit te leggen zonder beeld erbij. =D

Dennisami
Ik ben hem nu aan het instaleren wat best lang duurt:P ik had hem gedownload via kat.ph is ook een goede site voor muziek downloaden moet je wel utorrent hebben

ja dat begrijp ik jullie hebben ook wel iets beters te doen

Zoek gewoon tutorials op over hoe het moet en ook over mixen, samplen, beats maken, bassen maken, melodie etc.

Als je het vaak doet en ook goed weet wat je doet komt er echt wel wat tofs uit .

Yo Elohim, echt een dikke nummer en beat ! Goed gedaan en ga zo door. Weetje misschien hoe ik in FL met 1 knop, dus bijvoorbeeld met alleen Q (c5) meerdere snares kan inspelen ? Als ik 3 snares heb, wil ik ze alle 3 inspelen met 1 knop.

Bedankt!
Ehmm... Alledrie met één knop... Ik werk zelf niet met knoppen, maar gewoon met klikken met de muis (volgens mij zit de c5 ook bij mij op de n, maar kan aan mij liggen...). T zou moeten werken door een layer channel toe te voegen. Is ook perfect als je een drumkit hebt samengesteld (doe k zelf nooit, maar het leent zich er wel voor). Standaard zit bij FL Studio wel een tutorial daarvoor, moet je ff je mapjes doorspitten.

Rechtermuisklik op een channel --> Insert --> Staat er als t goed is helemaal bovenaan "Layer", voeg je toe. Het is het handigst en overzichtelijkst om dat recht boven de samples die je samen wil voegen te doen. Als je op de layer klikt, dan krijg je het standaard rechthoekige figuurtje waarin je allerlei instellingen kan veranderen voor het betreffende channel (pitch, volume etc.). Bij de channels zelf kan je ze selecteren, als je ergens met de linkermuisknop op klikt, dan zie je dat aan de rechterkant va het balkje met het sample, links van het stuk waar je het pattern in elkaar kan zetten, een groen lampje. Als dat brandt, is het geselecteerd (dus niet het groene lampje aan de linkerkant, waarmee je hem aan of uit zet). Door met de rechtermuisknop te klikken kan je meerdere channels selecteren. Dan klik je eerst op het layer channel, zodat je het figuurtje met de instellingen krijgt, dan selecteer je met de rechtermuisknop de 3 snares, en klik je bij de layer op "Set Children". Als je dan bij de layer kijkt, en de c5 afspeelt, zul je merken dat je alledrie de snares afspeelt.

Daarna kan je, niet wat jij nu nodig hebt, maar toch handig, de layer ook gebruiken om samples bij elkaar te voegen, maar ze wel afzonderlijk af te laten spelen. Dan doe je het voorgaande proces, maar klik je bij het driehoekje in het "layer-menu" en klik je op "Split Children", het eerste channel zit dan in de c5, het tweede in de volgende noot etc.

Het is lastig om het zonder screenshots uit te leggen, maar ik hoop dat t heeft geholpen!

Ik gebruik het layer-channel altijd om mijn samples samen te voegen. Dan kan ik de pitch in de layer veranderen, en zo de pitch van alle samples in één keer veranderen. Scheelt me een hoop werk als ik heel precies aan de slag moet. Ook zorgt het voor overzichtelijkheid, wanneer het aantal samples hoger wordt dan op je scherm past.

Het lukt nu, thanks man ! Dit truucje kun je ook bij je sample gebruiken, dus een chop icm een bassnoot ofzo. Bedankt nogmaals !

Geen probleem!

Jupjup! Die layer is echt heel handig om dingen simpeler te maken en overzichtelijk te houden!

Improvision
Nieuwe. Wist niet goed wat doen met die sample, dus heb wat anders geprobeerd.

Ik heb het veel meer op je normale werk! Het klinkt niet echt verkeerd, de synthesizer bass is alleen wat out of place imo, maar je bent toch beter in het meer ambient achtige (of hoe je dat ook maar wilt noemen).

Niet slecht gedaan Impro, maar je weet zelf ook dat dit niet jou ding is. Drums vind ik niet mooi. De kick en de snare vind ik niet echt "homogeen" klinken. Maar wel lekker gesampled en de bass mag wat zwaarder, probeer de laagste frequenties op te zoeken.

Nadat ik de nummer 2 van Panjoe's Top 100 had gehoord ( Company Flow 8 steps to perfection) besloot ik hun debuutalbum te luisteren. Compleet weggeblazen wat een geniaal album. Dus ik dacht probeer even een Co-Flow styled beat maken, oftwel EL-P's wat oudere stijl.

Improvision
Rauw als f*ck.

Ik voel hem .

Lost at Sea by PartizanHiphop on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

Dit is een beatje die ik vandaag heb gemaakt. Het lukt me niet de soundcloud widget op mume te zetten maarja klik maar en je zal zien wat er uit komt

Lekkere hitje wel Lars! Vooral die vocal sample vind ik erg sterk. Heb wel wat puntjes waar je wellicht wat mee wil en kan (zo niet, negeer dan vanaf hier). Ten eerste, dit nummer schreeuwt imo om een lekker baslijntje. Denk dat dat het nummer helemaal af zou maken. Ten tweede klinken de kick en snare net wat te plastic ofzo, een iets rauwere of gemoffelde snare en een wat diepere kick zouden dit nummer niet mistaan voor mijn gevoel.

Verder echt nice, doet een beetje weird fisherig (amp live) aan. Hoor in mijn hoofd Del er al wel over heen spitten iig.

Lekkere hitje wel Lars! Vooral die vocal sample vind ik erg sterk. Heb wel wat puntjes waar je wellicht wat mee wil en kan (zo niet, negeer dan vanaf hier). Ten eerste, dit nummer schreeuwt imo om een lekker baslijntje. Denk dat dat het nummer helemaal af zou maken. Ten tweede klinken de kick en snare net wat te plastic ofzo, een iets rauwere of gemoffelde snare en een wat diepere kick zouden dit nummer niet mistaan voor mijn gevoel.

Verder echt nice, doet een beetje weird fisherig (amp live) aan. Hoor in mijn hoofd Del er al wel over heen spitten iig.

Okee, bedankt voor je feedback! Zeer duidelijk en ik zou er ook echt wat mee kunnen doen. Wat de bass betreft heb je al helemaal gelijk. Hier kan ik, nadat ik terugkom van vakantie, direct mee aan de gang.

Jij werkt niet met een MPC of wel? Kan je horen, ik gok het op FL Studio =]

Een baslijntje weet ik niet, vind het wel leuk zo, wat leger, wat rustiger, die baslijn zou het voller maken, wat ik juist liever niet zou hebben... Zonder baslijn komt de stem wat beter naar voren, denk ik. Maar ik snap heel goed hoe je hier een baslijntje zou willen horen.

Over de drums ben ik het wel eens. Ik zeg het en blijf het zeggen, probeer eens een drumbreak. Het vergt wat zoeken voordat je precies de juiste hebt voor je track (Al helemaal als je probeert af te wijken van de standaard breaks), maar dan heb je wel een veel lekkerder geluid, imo.

Bij zo'n 30-40% van de beats die ik hoor, wil ik schreeuwen om drumbreaks. xD

Heey Elo, misschien kan ik je helpen om het wat makkelijker te maken voor je. Zoeken naar de juiste break(s) is vaak een struikelblok voor beatmakers. Breaks haal ik meestal van youtube. Ik heb 2 killer-accounts voor je.

The name speaks for itself. - YouTube
Drum break digger - YouTube

Daarna kun je www.youtube-mp3.org gebruiken om het te downloaden. Dit duurt serieus 2 seconden, erg snel !

Check ook mijn remix van paar posts geleden!

Elohim schreef:
Jij werkt niet met een MPC of wel? Kan je horen, ik gok het op FL Studio =]

Daar heb je helemaal gelijk in
Momenteel leent mijn financiele situatie zich niet voor een MPC of ander materiaal. Maar ik ben wellicht binnen een paar maanden capabel er een te kopen.

Mijn album Before Order Crushed Knowledge (simpelweg B.O.C.K.), zal er nu toch echt komen.
Ik heb 'm vaak uitgesteld omdat ik simpelweg geen tijd had om er aan te werkent. Nu komt hij er dan eindelijk toch.
Het gaat een instrumentaal album worden in de stijl van Mystic Moods (2010). Voor meer updates kunnen jullie mijn blog checken., die ik vaak zal updaten.
Er is ook al een eerste track te horen, Frozen Runes, als een soort voorproefje van hoe het album zal klinken.

@Lars, zou je dat wel doen? Een MPC is leuk enzo, maar ik heb vaak het gevoel dat het weinig toevoegt. Het is wat simpeler om sampletjes op een leuke manier achterelkaar te zetten, maar dat lijkt mij het geld niet waard. =]

Sinds een lange tijd weer wat gemaakt:

Summer Nights

Ben benieuwd naar jullie mening

2 Nieuwe beats:

Is weer een tijd geleden!

Opin - Exploding Thoughts

Gast
geplaatst: vandaag om 05:27 uur

geplaatst: vandaag om 05:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.