Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken
zoeken in:
0
Raffael1977
geplaatst: 27 augustus 2012, 10:24 uur
The kick van die Moonlib track is niet al te best voor de rest wel dope.
0
geplaatst: 27 augustus 2012, 10:32 uur
Moet wel erbij zeggen dat ik E-Lime niet ben, voordat het verwarrend werd, is een goede vriend van me. Ik vind de kick wel dope maar to each his own. Bedankt voor je mening.
0
geplaatst: 1 september 2012, 20:40 uur
nega schreef:
Heey Elo, misschien kan ik je helpen om het wat makkelijker te maken voor je. Zoeken naar de juiste break(s) is vaak een struikelblok voor beatmakers. Breaks haal ik meestal van youtube. Ik heb 2 killer-accounts voor je.
The name speaks for itself. - YouTube
Drum break digger - YouTube
Daarna kun je www.youtube-mp3.org gebruiken om het te downloaden. Dit duurt serieus 2 seconden, erg snel !
Check ook mijn remix van paar posts geleden!
Sorry voor de late reactie, maar, waaaaay ahead of you!Heey Elo, misschien kan ik je helpen om het wat makkelijker te maken voor je. Zoeken naar de juiste break(s) is vaak een struikelblok voor beatmakers. Breaks haal ik meestal van youtube. Ik heb 2 killer-accounts voor je.
The name speaks for itself. - YouTube
Drum break digger - YouTube
Daarna kun je www.youtube-mp3.org gebruiken om het te downloaden. Dit duurt serieus 2 seconden, erg snel !
Check ook mijn remix van paar posts geleden!
Ik heb zelf de FreeYoutubeToMp3Converter van dvdvideosoft.com en heb wel meerdere youtube kanalen voor mn samples!
Wel bedankt hoor!
Ik kom trouwens binnenkort (sooner or later, al bijna alle tracks zijn klaar) met een EP!
Samen met AL Laureate uit Florida heb ik meerdere tracks gemaakt, waarop ik zowel rap als produceer (alles geproduceerd, rap op bijna alle tracks). Met een leuk lijstje featurings denk ik dat we jullie lang genoeg geïnteresseerd kunnen houden. Er staat mijn insziens één uitschieter op, die met vocale ondersteuningen van drie anderen naast AL en ik erg sterk is.
Wat je kan verwachten verder: Dikke samples, vaak harde drumbreaks en teksten die gaan van introspectief tot maatschappelijk kritisch. Als je echter zoekt naar de zomerse geluiden, de swingende tracks, moet je niet bij ons zijn. Wij werken onder de naam Flesh of the Mind, en daar zit niet veel zomers in (laat ik toch maar voor mezelf spreken hier).
Ik ben nog zo nu en dan aan het zoeken voor een Nederlands/buitenlands label dat misschien geïnteresseerd zou zijn om het uit te brengen op CD/Vinyl.

0
geplaatst: 2 september 2012, 15:53 uur
@Opin, probeer die beat eens te sturen naar Teknical Development, die kerel die ook een verse deed op Long Arm - The Branches. In mijn hoofd, past hij daar perfect op!
Erg dope beat!
Erg dope beat!
0
geplaatst: 5 september 2012, 16:02 uur
Dankjewel Elohim, ik heb nog gezocht naar een personal site of contact e-mail van die persoon, maar kon alleen een bookings mail vinden van zijn groepje helaas..
Hier weer een nieuwe beat: Opin - Counting Days (@STBB 287) by Opin Draconis on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free
Hier weer een nieuwe beat: Opin - Counting Days (@STBB 287) by Opin Draconis on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free
0
geplaatst: 21 september 2012, 20:44 uur
Ik weet niet precies waar ik dit moet posten, maar hier een track samen met de rapper SchoppenHeer, waarvan ik de beat gemaakt heb.
Alhoewel SchoppenHeer zelf hier en daar wat aanpassingen heeft gemaakt bij de beat.
http://schoppenheer.bandcam...
Alhoewel SchoppenHeer zelf hier en daar wat aanpassingen heeft gemaakt bij de beat.
http://schoppenheer.bandcam...
0
geplaatst: 24 september 2012, 11:24 uur
@Opin, die track met SchoppenHeer, ik weet niet man, die kick klopt ergens gewoon niet voor mij. En Schoppenheer is gewoon te monotoon voor de spanning die jij erg netjes opbouwt!
Ik vraag me ook af wat hij nou veranderd heeft dan!
YouTube - Tom Van Aken & Antony of Egypt - When I Die (Produced by Tom Van Aken) Een track van mij samen met Kalki. Geproduceerd door mij natuurlijk.
Ik vraag me ook af wat hij nou veranderd heeft dan!
YouTube - Tom Van Aken & Antony of Egypt - When I Die (Produced by Tom Van Aken) Een track van mij samen met Kalki. Geproduceerd door mij natuurlijk.
0
geplaatst: 25 september 2012, 10:59 uur
Elohim schreef:
Jup, FL Studio, hoezo?
Jup, FL Studio, hoezo?
Vroeg het me gewoon af, dacht ik al want de drums klinken een beetje geprogrammeerd (niet erg bedoelt, maar hou meer van de mpc swing of sp efx.)
Wel vette samples in When I Die.
0
geplaatst: 25 september 2012, 11:57 uur
Raffael1977 schreef:
Gebruiken jullie mp3 samples?
Gebruiken jullie mp3 samples?
Gewoon van platen rechtstreeks naar de mpc en anders zoveel mogelijk WAV of FLAC (Losless). Als het echt niet anders kan, dan mp3. Maak je beats?
0
geplaatst: 26 september 2012, 12:40 uur
Ik haal ze meestal van YouTube, mijn samples, dan soms mp3, soms wav. Deze drums zijn met een drumbreak, en daarover andere drums geprogrammeerd met FL Studio.
De mpc is sowieso veel te duur voor mij, maar ik heb zelf ook niet het gevoel dat het veel toevoegt. Ik blijf toch drumbreaks pakken, en dan mijn eigen drumsamples daarover layeren, wat niet anders zal klinken op een mpc dan bij FL Studio, denk ik zelf.
En heb je dan een voorbeeld van hoe de drums bij de MPC klinken (op een goede manier)? Ik kan namelijk heel vaak horen wanneer een beat met een mpc is gemaakt, maar niet vaak in positieve zin... Kan aan mij liggen natuurlijk
De mpc is sowieso veel te duur voor mij, maar ik heb zelf ook niet het gevoel dat het veel toevoegt. Ik blijf toch drumbreaks pakken, en dan mijn eigen drumsamples daarover layeren, wat niet anders zal klinken op een mpc dan bij FL Studio, denk ik zelf.
En heb je dan een voorbeeld van hoe de drums bij de MPC klinken (op een goede manier)? Ik kan namelijk heel vaak horen wanneer een beat met een mpc is gemaakt, maar niet vaak in positieve zin... Kan aan mij liggen natuurlijk

0
Raffael1977
geplaatst: 26 september 2012, 13:08 uur
Ik maak ook beats maar heb nog niet echt een hiphop beat gemaakt, ik gebruik alleen wav of flac omdat mp3 het dynamische gedeelte mist omdat het weg gehaald is, die onfo krijg je nooit meer terug. dit heb ik gedaan en check de rest maar als je leuk vind ben nu bezig uit te vinden hoe ik de sound zo kan krijgen hoe ik het wil hebben. Gebruik Ableton Live 8 Suite orgineel. Daarnaast heb ik een geuidstechnicus opleiding gedaan om zo erachter ben gekomen hoe ik filters, galm, compressie en EQ het beste kan gebruiken. Je hebt er nooit een template voor. Ik moet zaterdag Luistervaardigheids examen doen en ik heb al gehoord dat ik geslaagd ben omdat de rest van mijn mixen heel goed waren.
Waarom ik vroeg wat voor samples je gebruikte is omdat de kwaliteit minder is. ik post alleen wav files op soundcloud.
http://soundcloud.com/raffa...
Waarom ik vroeg wat voor samples je gebruikte is omdat de kwaliteit minder is. ik post alleen wav files op soundcloud.
0
geplaatst: 26 september 2012, 13:16 uur
Elohim schreef:
Ik haal ze meestal van YouTube, mijn samples, dan soms mp3, soms wav. Deze drums zijn met een drumbreak, en daarover andere drums geprogrammeerd met FL Studio.
Binnenkort dropt een vriend van mij een instrumental plaat, meeste beats zijn gemaakt met de MPC en ik vind zelf wel dat er een sound zit bij de drums van drumcomputers als MPC en SP. Je hebt nu ook Maschine maar dat klinkt meestal netals software.
Deze beat bijvoorbeeld is onmogelijk te maken met FL Studio. Als je luistert naar de swing in de drums, dat is niet met FL Studio mogelijk. Probeer het met monitoren te luisteren als je die hebt. Je hebt misschien wel gelijk hoor dat je kan horen dat het MPC is in negatieve zin, dat hangt allemaal af van de gebruiker. Ik luister liever naar iemand die goed kan samplen met software dan slechte technieken gebruikt op de samplers. Toch gebruiken al mijn favoriete producers een sampler en dat is denk ik geen toeval.
0
geplaatst: 26 september 2012, 13:19 uur
Raffael1977 schreef:
Ik maak ook beats maar heb nog niet echt een hiphop beat gemaakt, ik gebruik alleen wav of flac omdat mp3 het dynamische gedeelte mist omdat het weg gehaald is, die onfo krijg je nooit meer terug. dit heb ik gedaan en check de rest maar als je leuk vind ben nu bezig uit te vinden hoe ik de sound zo kan krijgen hoe ik het wil hebben. Gebruik Ableton Live 8 Suite orgineel. Daarnaast heb ik een geuidstechnicus opleiding gedaan om zo erachter ben gekomen hoe ik filters, galm, compressie en EQ het beste kan gebruiken. Je hebt er nooit een template voor. Ik moet zaterdag Luistervaardigheids examen doen en ik heb al gehoord dat ik geslaagd ben omdat de rest van mijn mixen heel goed waren.
De kwaliteit is minder, dat komt vanwege het feit dat de sample in die kwaliteit is opgenomen. Of het nou wav is of mp3 maakt de kwaliteit van een slechter opgenomen niet beter. De kwaliteit wordt niet beter tenzij je het edit, mixt en gaat masteren. Ik luister zelf wel het liefst FLAC of WAV voor de redenen die jij noemde. Dat is trouwens niet mijn beat hoor.
0
Raffael1977
geplaatst: 26 september 2012, 13:21 uur
@Elohim
Ik gebruik een midikey 49 keys, ableton heeft een betere verwerking dan FL met het bouncen van muziek ook reason scoort hier slecht op, daarnaast heb ik ook Pro-tools omdat het de studio standaard is (begon ik mee voor college) maar Ableton is kwa producties veel creatiever dan velen anderen, Logic komt wel in de buurt en FL is ook voor creatieve gedeelte.
MPC is gewoon een standalone drum computer en nu heb je FL dat tevens ook uitgebreider is. Wat ik weet is dat als goede sample kits hebt je niet eens altijd een layer hoeft te gebruiken. He nadeel van layer is ook fase problemen dus de ene kick dooft de andere kick in het laag.
Ik gebruik een midikey 49 keys, ableton heeft een betere verwerking dan FL met het bouncen van muziek ook reason scoort hier slecht op, daarnaast heb ik ook Pro-tools omdat het de studio standaard is (begon ik mee voor college) maar Ableton is kwa producties veel creatiever dan velen anderen, Logic komt wel in de buurt en FL is ook voor creatieve gedeelte.
MPC is gewoon een standalone drum computer en nu heb je FL dat tevens ook uitgebreider is. Wat ik weet is dat als goede sample kits hebt je niet eens altijd een layer hoeft te gebruiken. He nadeel van layer is ook fase problemen dus de ene kick dooft de andere kick in het laag.
0
geplaatst: 26 september 2012, 13:25 uur
Goed om te zien dat je niet zo'n standaard dubstep/electro-hiphop producer bent van tegenwoordig. Je hebt wel echt je eigen ding, Relax Your Mind is dope. Rest van je beats luister ik later wel maar ik ben niet echt een fan van dubstep muziek, doe mij maar liever soulful/jazzy hiphop. Da 1st Installment vind ik dan wel weer dope, maar de manier waarop die electronic drums zijn geflipt is geweldig.
edit: Ik heb net de rest van je muziek geluisterd en vind Relax Your Mind toch wel het vetst. Rest is niet mijn ding, dubstep is niet mijn beste vriend.
edit: Ik heb net de rest van je muziek geluisterd en vind Relax Your Mind toch wel het vetst. Rest is niet mijn ding, dubstep is niet mijn beste vriend.
0
geplaatst: 26 september 2012, 13:52 uur
Goede sample kits... Tsjah, ik doe het met mn DrumsForDays - BoomBap Drumkits.
Ik gebruik het layeren van drums voornamelijk om er wat meer kracht achter te zetten. Het ligt er ook heel erg aan wat voor drumbreak je gebruikt natuurlijk!
Deze heb ik even speciaal voor jullie geupload om dit te verduidelijken!
AtSS - TheParade by SoulSeeker on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free niet letten op die harde kick aan t begin, is een fade-in gone bad. Had hem net geupload, en toen erachter gekomen dat dat zo zat... Achja!
Kijk verder niet al te veel op mn soundcloud. Zijn vooral gedateerde beats met hier en daar een belachelijk slechte rap van mij...
@Glaciers, ik heb zelf juist heel weinig met soulful of jazzy hiphop. Mijn favoriete producer is Stoupe. Harde beats met nette drums en sicke samples.
Ik wil inderdaad ook graag een soort van producer opleiding doen... Maar dat gaat lastig worden naast mn studie filosofie denk ik...
edit: monitoren heb ik niet... Geen geld, geen geld...
Ik gebruik het layeren van drums voornamelijk om er wat meer kracht achter te zetten. Het ligt er ook heel erg aan wat voor drumbreak je gebruikt natuurlijk!

AtSS - TheParade by SoulSeeker on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free niet letten op die harde kick aan t begin, is een fade-in gone bad. Had hem net geupload, en toen erachter gekomen dat dat zo zat... Achja!
Kijk verder niet al te veel op mn soundcloud. Zijn vooral gedateerde beats met hier en daar een belachelijk slechte rap van mij...
@Glaciers, ik heb zelf juist heel weinig met soulful of jazzy hiphop. Mijn favoriete producer is Stoupe. Harde beats met nette drums en sicke samples.
Ik wil inderdaad ook graag een soort van producer opleiding doen... Maar dat gaat lastig worden naast mn studie filosofie denk ik...
0
geplaatst: 26 september 2012, 14:07 uur
Elohim schreef:

Ik vind de beat goed. Beter dan de meeste andere beats die ik van je heb gehoord. Opnieuw ben ik meer gecharmeerd van de sample dan de drums maar dat kan aan mij liggen. Stoupe is geweldig en de early JMT albums en Canibus' Rip The Jacker hebben classic productie. Kijk wat er met Jedi Mind Tricks is gebeurd nu Stoupe weg is

0
Raffael1977
geplaatst: 26 september 2012, 15:22 uur
Ik hou van meerdere vormen en idd Stoupe heel dope maar ook Kno vind ik tof Mijn favo blijft Madlib maar Zavala van DTS vind ik ook heel vet.
Ik vond 9th Wonder in de tijd van Little Brother goed maar te veel mensen doen hem naar waardoor de sound te gelikt wordt (iets waar ik totaal niet van hou)
@Glaciers
thx for comment.
Ik vond 9th Wonder in de tijd van Little Brother goed maar te veel mensen doen hem naar waardoor de sound te gelikt wordt (iets waar ik totaal niet van hou)
@Glaciers
thx for comment.
0
geplaatst: 26 september 2012, 15:46 uur
Het maakt echt geen reet uit wat je gebruikt, als je maar weet wat je doet. Die beat van Dilla is te maken met FL, maar je moet wel de zelfde oortjes als Dilla hebben.
0
geplaatst: 26 september 2012, 19:08 uur
nega schreef:
Het maakt echt geen reet uit wat je gebruikt, als je maar weet wat je doet. Die beat van Dilla is te maken met FL, maar je moet wel de zelfde oortjes als Dilla hebben.
Nee, dat is die niet geloof me. Oor is inderdaad het belangrijkst maar dit is de MPC 3000 swing. Je zal nooit die sound krijgen met de FL Studio, hoe vaak je het ook probeert. Je kan misschien dichtbij komen maar het zal (imo) niet zo goed klinken. Je kan al gauw het verschil merken wanneer iemand met FL Studio te werk is gegaan of met een drumcomputer. Ik heb het niet eens over kits, want je kan ook kits toepassen op de MPC. Ik herken heel erg vaak aan het geluid en de drums dat het met software is gemaakt, wat niet erg hoeft te zijn overigens. Hoor de interval tussen de kick en de snare met de hi-hat erop, dat kan je ook met FL Studio doen maar dan krijg je ander geluid. Een vriend van me heeft zoveel gekloot met FL Studio, weet er echt bijna alles van en ook maakt hij geweldige beats maar hij kon de beats die hij met MPC 2000XL had gemaakt niet na maken op FL Studio en hetzelfde laten klinken ookal gebruikte hij dezelfde drums, sample en tijd.
0
geplaatst: 26 september 2012, 19:41 uur
@Glacier, vind je die drums geprogrammeerd klinken dan? Of ligt t ergens anders aan? 
Het klopt wel hoor, dat een MPC inderdaad een ander geluid voortbrengt. Elke software en hardware heeft gewoon zijn eigen soort geluid. Het is wel mogelijk om een MPC-geluid na te bootsen hoor. Ik vind zelf het geluid van de MPC niet heel erg fijn, eigenlijk.

Het klopt wel hoor, dat een MPC inderdaad een ander geluid voortbrengt. Elke software en hardware heeft gewoon zijn eigen soort geluid. Het is wel mogelijk om een MPC-geluid na te bootsen hoor. Ik vind zelf het geluid van de MPC niet heel erg fijn, eigenlijk.
0
geplaatst: 26 september 2012, 23:12 uur
Elohim schreef:
@Glacier, vind je die drums geprogrammeerd klinken dan? Of ligt t ergens anders aan?

De drums hebben een geprogrammeerde sound, hoor wel gewoon dat het met software gemaakt is. Dit hoeft niet een minpunt te zijn, maar ik vind dat iets minder.
Ook dat is ook allemaal persoonlijk. Ik heb ook absoluut niks tegen mensen die het geluid niet fijn vinden hoor, maar dat je het precies na kan doen is niet waar. Mocht een persoon FL Studio geluid beter vinden klinken, dan is dat gewoon zijn mening en respecteer ik die. Het geluid kan je misschien nabootsen maar het zal nooit hetzelfde klinken, er zijn al genoeg experimenten gedaan door producers die met software hun beats proberen na te maken van SP1200 bijvoorbeeld ook. Grap Luva heeft het aantal jaren terug ook al gezegd en ook als wij beats proberen na te maken op FL klinkt het gewoon niet hetzelfde zoals ik al eerder zei.
Natuurlijk ligt het aan de producer zelf. Een beatmaker kan dope zijn met software zolang zoals eerder werd gezegd deze een goede oor heeft voor muziek en samples in een manier kan gebruiken waarop ze erg goed klinken. 9th Wonder gebruikte ook in zijn Little Brother jaren FL Studio en hij was er erg goed mee. Na alle kritiek is hij volledig overgestapt op de MPC geloof ik en hij is nu velen malen slechter, het gaat allemaal om workflow en je eigen techniek.
0
geplaatst: 27 september 2012, 03:32 uur
Glaciers of Ice schreef:
Nee, dat is die niet geloof me. Oor is inderdaad het belangrijkst maar dit is de MPC 3000 swing. Je zal nooit die sound krijgen met de FL Studio, hoe vaak je het ook probeert. Je kan misschien dichtbij komen maar het zal (imo) niet zo goed klinken. Je kan al gauw het verschil merken wanneer iemand met FL Studio te werk is gegaan of met een drumcomputer. Ik heb het niet eens over kits, want je kan ook kits toepassen op de MPC. Ik herken heel erg vaak aan het geluid en de drums dat het met software is gemaakt, wat niet erg hoeft te zijn overigens. Hoor de interval tussen de kick en de snare met de hi-hat erop, dat kan je ook met FL Studio doen maar dan krijg je ander geluid. Een vriend van me heeft zoveel gekloot met FL Studio, weet er echt bijna alles van en ook maakt hij geweldige beats maar hij kon de beats die hij met MPC 2000XL had gemaakt niet na maken op FL Studio en hetzelfde laten klinken ookal gebruikte hij dezelfde drums, sample en tijd.
(quote)
Ik begrijp je standpunt en zou graag ook een MPC willen hebben. Maar je hoeft niet met FL gelijk een beat kant en klaar te maken. Er zijn genoeg programmas om je sporen verder mee te EQ´en. Dan krijg je een heel ander sound. En ja een MPC-swing geloof ik niet in, het is gewoon je eigen "touch" die het verschil moet maken. Op de vorige pagina staat een remix van mij op van Company Flow, kun je daar gelijk horen dat het FL is ?
0
geplaatst: 27 september 2012, 11:32 uur
Het is grappig dat je het zegt, dat het geprogrammeerd klinkt. YouTube - Todd Rundgren When I Pray Die drumbreak is gebruikt, verder weinig aan veranderd, op wat EQ'en en een zachte clap na. Ik zie niet hoe een MPC die drumbreak meer swing had kunnen geven, eigenlijk.
De MPC-swing heb ik inderdaad ook niet gevonden. Ik vind zelf akoestische drums altijd het best klinken. Maarjah, ik kan niet drummen, en ken er geen die ze kan opnemen! xD
De MPC-swing heb ik inderdaad ook niet gevonden. Ik vind zelf akoestische drums altijd het best klinken. Maarjah, ik kan niet drummen, en ken er geen die ze kan opnemen! xD
0
geplaatst: 27 september 2012, 12:51 uur
nega schreef:
Ik begrijp je standpunt en zou graag ook een MPC willen hebben. Maar je hoeft niet met FL gelijk een beat kant en klaar te maken. Er zijn genoeg programmas om je sporen verder mee te EQ´en. Dan krijg je een heel ander sound. En ja een MPC-swing geloof ik niet in, het is gewoon je eigen "touch" die het verschil moet maken. Op de vorige pagina staat een remix van mij op van Company Flow, kun je daar gelijk horen dat het FL is ?
(quote)
Zo bedoelde ik het ook niet. Ik heb het ook niet perse over FL Studio maar software in het algemeen. Tuurlijk kan je equalizen maar nog zul je niet dezelfde resultaten krijgen. Mijn punt is ook helemaal niet dat de MPC (of een andere sampler) per definitie beter is dan software. Ik ben van mening dat beats op samplers een betere geluid hebben en voor hetzelfde geldt vind een ander dat bij FL Studio. Elohim zei al eerder dat hij bijvoorbeeld het geluid van de MPC niet zo dope vind, dat respecteer ik gewoon. Het gaat natuurlijk om de persoon zelf, als hij zuigt wordt het niet opeens een dikke beat omdat hij met de MPC te werk gaat.
Ik zei ook niet dat ik echt altijd kan herkennen dat het met FL Studio is gemaakt, want je kan de snare dusdanig veranderen dat je de drumbreak niet meer kan herkennen of dat je een paar snares door elkaar heen doet. Ik kan niet aan je beat (hele dope trouwens) op de vorige pagina dat deze met FL Studio of software is gemaakt maar ik kan ook horen dat het zeer waarschijnlijk niet met de MPC is gemaakt. Zeer waarschijnlijk heb je de drums in een heel ander jasje gestopt, maar ik kan er naast zitten. Ik heb ook wel eens gehad dat ik dacht dat het met software was gemaakt en dat het niet zo was en andersom.
Heb je nog meer beats die ik kan luisteren? De beat paste wel goed bij Company Flow's stijl van rappen.
0
geplaatst: 27 september 2012, 13:02 uur
Elohim schreef:
Het is grappig dat je het zegt, dat het geprogrammeerd klinkt. YouTube - Todd Rundgren When I Pray Die drumbreak is gebruikt, verder weinig aan veranderd, op wat EQ'en en een zachte clap na. Ik zie niet hoe een MPC die drumbreak meer swing had kunnen geven, eigenlijk.
MPC gaat de swing niet voor je doen, dat moet je zelf doen. De manier waarop jij je drums flipt zorgt daarvoor. Met FL Studio (of andere software) kan de beat ook swing hebben alleen zal het niet hetzelfde geluid voortbrengen.
Hierin hoor je ook weer wat ik bedoel te zeggen, hi-hats die de snare aanvullen met precies die kick op de snare.
Laten we er ook maar over ophouden, dit zijn allemaal verschillende meningen die we hebben

* denotes required fields.