MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
Chille beat Jelle! Zou je een vette dnb-plaat van kunnen maken.

SoundCloud - Hear the world?s sounds

Laat ik ook weer eens wat posten.

Follow Jellemans, 50 Cent, sigur rós and others on SoundCloud.

Ik weet dat het een slechte beat is (ben ook nog niet zo lang bezig), maar ik post het gewoon zodat jullie me feedback kunnen geven. Tips zijn altijd welkom. Want leuk is het zeker.

Jungle

Voor iemand van bijna 14 ben je wel erg goed, dus dat kan alleen maar beter gaan. Focus je meer op de sfeer zou ik zeggen, want de beat gaat echt alle kanten op lijkt het wel en ik kan het niet echt volgen. Je drums zijn wel sterk als dit een van je eerste beats is.

Let me guess, FL Studio? Ik zou als ik jou was niet echt gebruik gaan maken van kits en meer zelf spelen met drumbreaks om je sound te vinden, dat klinkt altijd een stuk vetter vind ik.

Yep. FL Studio. De synthesizers komen van Native Instruments.
Ik zal zeker gebruik maken van drumbreaks. Thanks!

Wat misschien ook kan helpen is je favoriete beatmakers hun samples beluisteren en er proberen achter te komen hoe ze dat hebben gedaan. Ik wil niet zeggen dat je het na moet doen, maar je kan wel van de technieken leren door naar de originals te kijken en dan naar de beat te luisteren.

Perfecte voorbeeld is voor mij altijd het nummer Stakes Is High van De La Soul. Het origineel komt van Ahmad Jamal "Swahililand" en ik vind het echt briljant hoe hij dat ene stukje heeft gebruikt en er een beat van heeft gemaakt.

Zal ik zeker doen. Overigens is dat "nog niet zo lang bezig" ongeveer 2 maanden.
Al m'n andere beats zijn met samples. Maar die zijn nog slechter. Buiten eentje die post ik straks nog wel. Maar bij deze vond ik niet echt een passende sample.
Maar als ik drumbreaks ga gebruiken en samples, ga ik denk ik snel het gevoel krijgen, dat ik er niks aan heb gedaan buiten wat: effecten, pitchen en knippen/plakken. Heb je daar nog tips voor?
Anderen mogen ook zeker nog tips en feedback geven.

Edit: dit is dus de track: Watching Old Movies On a La... De beginsample stelt dus de film voor.

Samplegebruik vind ik sowieso erg belangrijk, maar zelf spelen kan ook vet zijn. Als je drumbreaks gebruikt en je doet het creatief dan zal het denk ik niet snel gaan vervelen. Je kan ook verschillende drumbreaks gebruiken voor de drums in je track. Wat je ook kan doen is 2 kicks of 2 snares opelkaar en dan een beetje swingen met de hihats er tussendoor. Zolang je inspiratie hebt komt er wel wat vets uit denk ik.

Die beat die je laatst post is inderdaad niet goed, maar dat komt echt wel als je oefent en veel luistert en leert. Ik ken ook mensen die waren vroeger slecht, maar die maken nu echt hele vette beats.

Improvision
kobe bryant fan schreef:
Ik weet dat het een slechte beat is (ben ook nog niet zo lang bezig), maar ik post het gewoon zodat jullie me feedback kunnen geven. Tips zijn altijd welkom. Want leuk is het zeker.

Jungle

De synths klinken soms wat vals samen, ook in je tweede beat is dit zo.
Ik heb ooit de raad gekregen om gewoon stijlen na proberen te doen, achteraf wellicht een goede raad, na een tijd komt je eigen 'watermerk' wel vanzelf naar boven.
Misschien wel het belangrijkste: ga wat experimenteren met effecten, niet bang zijn om iets verkeerd te doen, sla gewoon vaak op, dingen die ik bijna altijd gebruik zijn reverb en equalizer (ook mede om de mix beter te doen klinken), side-chaining op de kicks is ook een aanrader, vooral als je met veel bass werkt. Als je je effecten en andere knopjes onder controle hebt kan je eender wat flippen, ook voor mixen en masteren cruciaal.
Drumbreaks zijn misschien een goede oplossing omdat je drums dan sowieso professioneler gaan klinken, maar na een tijd zit je zonder breaks en dan ga je toch aan je drums moeten sleutelen, en als je bepaalde andere stijlen wilt verkennen, klinkt het vaak niet met breaks.
Misschien ook een goede raad is om je track even te laten rusten en wat anders te doen; andere track maken, gamen, weet ik veel... want als je aan iets bezig bent, verlies je vaak aandacht voor bepaalde zaken die toch opvallen.

En misschien ziet dit filmpje er wat gedateerd uit, het is sowieso handig:

Thanks! Als ik eens veel tijd (oke die heb ik nu) maar vooral veel zin heb ga ik die eens bekijken.
Het probleem is dat ik met FL Studio Demo werk. Het kan alles buiten opslaan en dan verder doen. Kopen zit er voorlopig niet in om dat gitaar spelen ook een niet zo'n goedkope hobby is.
Kan eventueel gewoon mijn pc op slaapmodus zetten. Maar de meeste beats maakte ik op zo'n uurtje.
Nu ben ik bezig met de tip van Glaciers of Ice, om gewoon eens te kijken hoe mijn favoriete producers samplen. Gewelig om te horen, ik kijk op Who Sampled. Doom sampelt soms tracks die ik al zoveel gehoord heb, maar ik in z'n beats gewoon niet herkende.

Ha Glenn. Gewoon lekker luisteren naar de muziek en niet gaan zitten goochelen met FL. Dadelijk word je net zo'n nerd als Improvision en dat wil je toch zeker niet?

Improvision
Nieuwe beat:

Rhythm & Poetry schreef:
Ha Glenn. Gewoon lekker luisteren naar de muziek en niet gaan zitten goochelen met FL. Dadelijk word je net zo'n nerd als Improvision en dat wil je toch zeker niet?

(afbeelding)

Meer een flip. Maar het klinkt weer bijzonder sterk. Je maakt comfortabele beats.

Improvision schreef:
(quote)

De synths klinken soms wat vals samen, ook in je tweede beat is dit zo.
Ik heb ooit de raad gekregen om gewoon stijlen na proberen te doen, achteraf wellicht een goede raad, na een tijd komt je eigen 'watermerk' wel vanzelf naar boven.
Misschien wel het belangrijkste: ga wat experimenteren met effecten, niet bang zijn om iets verkeerd te doen, sla gewoon vaak op, dingen die ik bijna altijd gebruik zijn reverb en equalizer (ook mede om de mix beter te doen klinken), side-chaining op de kicks is ook een aanrader, vooral als je met veel bass werkt. Als je je effecten en andere knopjes onder controle hebt kan je eender wat flippen, ook voor mixen en masteren cruciaal.
Drumbreaks zijn misschien een goede oplossing omdat je drums dan sowieso professioneler gaan klinken, maar na een tijd zit je zonder breaks en dan ga je toch aan je drums moeten sleutelen, en als je bepaalde andere stijlen wilt verkennen, klinkt het vaak niet met breaks.
Misschien ook een goede raad is om je track even te laten rusten en wat anders te doen; andere track maken, gamen, weet ik veel... want als je aan iets bezig bent, verlies je vaak aandacht voor bepaalde zaken die toch opvallen.

En misschien ziet dit filmpje er wat gedateerd uit, het is sowieso handig:

(embed)

Ik ben het met je eens dat stijlen nadoen kan helpen in het begin en dat je vanzelf wel je eigen ding gaat vinden. Het hoeft niet per se, maar het kan een handige hulpmiddel zijn. Ik heb trouwens liever een sterke beat die raw is dan een slechte beat die goed is afgemixt. Ik snap trouwens niet hoe mensen erbij komen dat drumbreaks op raken? Ze raken echt niet op je als een cratedigger bent of als je gewoon goed zoekt op het internet. De bekende breaks ja, maar er zijn veel meer breaks die heel veel mensen niet kennen op LP's en vaak kijken mensen naar de drumbreak lp's in plaats van dat ze zelf zoeken. Die drumbreaks op de lp's raken inderdaad op ja, maar een te kort aan drumbreaks? Nee, echt niet. Even ertussenuit is trouwens wel een goed advies, want geforceerd werken zorgt voor frustratie en hierdoor ga je waarschijnlijk geen goede beat maken en kom je vast te zitten.

Improvision
Je kan natuurlijk de hele tijd uit breaks gaan samplen, maar dan zit je wel meteen vast aan een heel erg beperkt kader, bovendien is goede nieuwe breaks vinden knap lastig.

Raffael1977
Improvision schreef:
Je kan natuurlijk de hele tijd uit breaks gaan samplen, maar dan zit je wel meteen vast aan een heel erg beperkt kader, bovendien is goede nieuwe breaks vinden knap lastig.

Mee eens.

Vrijwel alles is gedaan en ben te weten gekomen via een andere forum dat Dilla ook gewoon kits gebruikte en samples door elkaar.

Er zijn ook drum kits van top niveau en heb het dan niet over cheap hiphop breaks die je overal download maar goede kits die ook vrij prijzig zijn. De kits hebben ook een voordeel en dat is dat je geen last hebt van ruis die vaak in het laag zit en ook vaak op de achtergrond aanwezig is omdat oude samples met tape zijn opgenomen.

Ik heb er een paar zoals

Vintage Drums
Doru Malaia`s Ethnic Super Drums Collection (hele vette percussies)

Improvision

Nu ook met rappers, hoera!

Nog vetter dan hij al was!
Waar vind je al die accapella's overigens?

Kijk de Dilla docu's. Dit is de enige beat waar hij ooit een break van LP heeft gesampled. Hij had er een hekel aan volgens Houseshoes en Karriem Riggins. Je kan ook wel duidelijk aan zijn beats horen dat die beats niet van drumbreak lp's komen, zo heeft hij bij Aqua De Beber een hele onbekende drumbreak gesampled die niet op LP's staat. Je hoeft niet vast te zitten aan een beperkt kader als je creatief bezig bent. Er zijn zo ontzettend veel verschillende drumbreaks. Hoe sample jij je drums dan? Ik vind het juist niet creatief wanneer je van kits sampled, omdat de drums als het ware al voor je zijn gedaan. Je bent het niet zelf gaan diggen, want je weet al dat je er sowieso een gaat pakken van die kit-lp's. Je kan de geluid van die drumbreaks wel helemaal gaan veranderen door ze bijvoorbeeld dikker te laten klinken of juist iets erover heen te doen. Zolang de mind maar creatief is komt er wel wat vets uit.

Improvision
@kobe bryant fan: internet en 12" singles.

@Glaciers of Ice: Ik doe vanalles, meeste komt van drumkits, dan nog eigen opnames, breaks, youtubefilmpjes...

En voor mij maakt het dus echt niet uit waar de drums vandaan komen, zo lang ze maar passen en ik het zelf goed vind klinken. Probeer jij maar eens TNGHT achtige drums uit een break te destilleren. Nu kan je zeggen dat dat niet het soort muziek is dat jij wil maken, maar dat is net mijn punt, dat het kader waarbinnen breaks goed klinken beperkt is, er is nog veel elektronische en sample-based muziek buiten hiphop. Natuurlijk heb je meer mogelijkheden als je ook samples uit andere bronnen haalt.

Scooby Doo, Where Are you

Even iets anders geprobeerd. Wel weer op een korte tijd, want het was gewoon mijn nieuwe versie van FL Studio testen. De kwaliteit is niet zo goed, maar de sample komt van Youtube dus dat verklaart veel.

@Improvsion: hoe maak je zo'n Embed vak van Soundcloud, zodat ik niet altijd de link moet plaatsen?

Marijn zijn stijl doet een beetje denken aan die van Flying Lotus en daar passen dit soort charismatische rappers prima bij. Meer van dit soort remixen graag.

@ Impro

Ik zeg niet dat het fout is om bezig te gaan met kits, maar in mijn ogen is het gewoon een stuk minder creatief. Je bent dan niet bezig met diggen, maar met veranderen van iets waar je niet eens naar opzoek bent gegaan. Je kan ook elektronische drums maken met breaks. Ik ben het wel met je eens dat als het goed klinkt, het ook gewoon goed klinkt, of het nou om kits gaat of om breaks. Ik heb wel een paar beats met elektronische drums ook uit breaks. Je kan ook van een drumbreak die niet elektronisch is toch nog een elektronische sfeer geven met effecten enzo.

@ Kobe bryant
Je moet dan gewoon 'video' gebruiken zoals je dat ook voor youtube doet, maar dan gebruik je de soundcloud link van de track.

Dan krijg ik dit:

haal de s weg achter http en dan werkt het, inderdaad vervelend.

En dan krijg je een beat die niet van mij is.

Volgens mij heb je trouwens wel gelijk hoor Improvision als het om jouw stijl van muziek gaat, want dan maakt het volgens mij niet eens meer uit of het professioneel klinkt of niet, maar dan ligt het elektronische gehalte inderdaad enorm hoog en dan klinken de drums niet meer live wat je wel kan krijgen bij de traditionele vorm van hiphop. Wanneer je bij de traditionele vorm van hiphop een kit sampled gaat het onmogelijk klinken alsof het live is doordat het bewerkt is en waarschijnlijk nog verder wordt bewerkt door de kitgebruiker.

Voorbeeld:

Raffael1977
@Glaciers

Daar sla je de plank goed mis want drum kits bestaan hoofdzakelijk uit live in gespeelde drums. Bij elektronische drum kits komen ze denk ik uit een analoge synth maar ook oude goude TR808 komen uit een drum machine.

Alle snare/kick,hats enz. zijn opgenomen in studio's en soms wet (met reverb of ruimtelijke studio's zoals stenen kamer of iets dergelijks.) en soms droog dus zonder reverb.

Vaak zijn die kits ook nog eens in 24bit / 96khz formaat dus nog beter dan samples omdat het onbewerkt is zonder mastering of allerlei andere effecten zoals delay of swing.

Het maakt niet uit hoe je het doet als het maar goed klinkt. Je moet juist niet willen dat drums alleen vet klinken en je samples er niet bij passen of andersom. Tijd is geld en als je dus altijd pietluttig bezig bent zal je ook nergens komen uiteindelijk. Ook niet als het kleinschalig is.

Soms zijn dingen zo dat je de waarheid liever niet ziet maar toch wel zo is.

Er is nog zo'n vette producer of alterego genaamd Clutchy Hopkins aka Shawn Lee die alles doet met live drums. Zijn producties klinken echt gruwelijk. Dusty breaks waren ook live gespeelde breaks en worden ook wel opnieuw gedaan zoals Clutchy doet en die speelt echt geen jaren 80 drum met foute digitale mixen om een zo steriel mogelijke sound te krijgen.

Ik heb een Kit van Roland staan, en die Kit hoor ik vaak in andere tracks laatst nog in een van John Talabot. Dus het klopt denk ik wel dat kits vaak gebruikt worden.

Glaciers of Ice schreef:

Dit is de enige beat waar hij ooit een break van LP heeft gesampled. Hij had er een hekel aan volgens Houseshoes en Karriem Riggins. Je kan ook wel duidelijk aan zijn beats horen dat die beats niet van drumbreak lp's komen.

Weet niet of ik dit moet geloven, want ik heb erg veel videos over Dilla gekeken. Er word juist gezegd dat Dilla misschien wel 5-6 snares layered uit breaks.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.