MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
Raffael1977
nega schreef:
(quote)

Weet niet of ik dit moet geloven, want ik heb erg veel videos over Dilla gekeken. Er word juist gezegd dat Dilla misschien wel 5-6 snares layered uit breaks.

Dat doen veel beat bakkers. stapelen van snares en kicks om alles maar vetter te maken.

nega schreef:
(quote)

Weet niet of ik dit moet geloven, want ik heb erg veel videos over Dilla gekeken. Er word juist gezegd dat Dilla misschien wel 5-6 snares layered uit breaks.

Dat is ook wel waar hoor, dat hoor je zo aan het geluid van zijn drums die ik echt veel geweldiger vind dan welke producer dan ook. Ik had het over het feit dat hij ze nooit van een LP haalde waar alleen drumbreaks op staan, maar er zelf naar opzoek ging.

Hier wat voorbeelden van wat jij al zegt:

Hier doet hij hetzelfde, maar dan met de kicks:

Volgens mij gebruikte hij trouwens niet zoveel snares, dat gaat volgens mij niet zo chill klinken meer.

Wat is er trouwens met die beat gebeurd die je had gepost hier?

Raffael1977 schreef:
(quote)

Dat doen veel beat bakkers. stapelen van snares en kicks om alles maar vetter te maken.

Ja, eigenlijk is dat heel vaak zelfs een must, maar dat hoeft niet per se. Je krijgt dan een andere sound en dan klinkt het ook niet alsof je hem alleen gekopieerd en geplakt hebt of een drumbreak hebt geloopt. Soms zijn er uitzonderingen wanneer het nog wel vet kan klinken door er niks aan te veranderen.

Glaciers of Ice schreef:

Volgens mij gebruikte hij trouwens niet zoveel snares, dat gaat volgens mij niet zo chill klinken meer.

Wat is er trouwens met die beat gebeurd die je had gepost hier?

Hij geloofde in "dynamics". Iedere geluid heeft zijn eigen karakter. Zo filterde hij iedere karakter eruit en voegde alles bij elkaar. Hij zal niet altijd 5-6 snares layeren, maar in dat video toen zeiden ze het wel.

Heb hem eraf gehaald, omdat iemand die wilde gebruiken.

Improvision
Die break van Microphone Master is dezelfde als die van Raise It Up (maar nu meer gelayerd denk ik), heb die onlangs gevonden.

Improvision schreef:
Die break van Microphone Master is dezelfde als die van Raise It Up (maar nu meer gelayerd denk ik), heb die onlangs gevonden.

Haha goede oor heb je. Er is echter nog wel een snare over de breaksnare heen gegaan bij Microphone Master. Veel mensen denken ook dat hij altijd verschillende breaks gebruikte, maar hij gebruikte heel soms weleens dezelfde alleen is het aardig lastig om te horen, omdat hij ze heel anders laat klinken.

Mocht iemand deze break herkennen, zou die het dan graag willen laten weten ?

Geweldige bassline, die drums (vooral snare) en sample passen echt perfect.

Geniaal idd, ik zou het niet weten. Check ook even mijn loopje.
SoundCloud - Hear the world?s sounds
Heb geprobeerd met embed, maar kreeg iets anders te horen.

Nog iemand feedback op mijn probeerseltje?

Scooby Doo, Where Are You

@nega, misschien dat een dope rapper er een vette track van kan maken, maar ik voel hem nog niet echt. Het is natuurlijk slechts een loopje, maar hij is wel een beetje saai. Op zich zijn de drums wel dope en is de bassline ook net bij de de melodie.

@Kobe, ik heb hem niet uitgeluisterd, mede omdat het erg offbeat klinkt... Misschien was dat de bedoeling, maar het doet het niet goed in mijn oren. Probeer de volgende keer het tempo van je sample te vinden en daar de beat op aan te passen.

You Could Never Guess What Planet I'm From
Geen idee hoe ik zo'n mooie embed hier kan krijgen, maar ach... Iemand feedback?

Thanks Elo, het was ook niet de bedoeling om een beat te maken. Maar ik hou gewoon van om zo nu en dan wat te kloten. Heb een nummer geupload met een rapper dit keer. Misschien vind je het wel wat hebben. Thanks voor de drums en bassline !!
SoundCloud - Hear the world?s sounds

Je beat vind ik erg dope man, lekkere sample, lekkere drums, niks op aan te merken !

Beste wensen nog allemaal.

Improvision
Jouw drums en baslijnen ook altijd.

@Elohim: Hoe doe je dat precies? Ben namelijk een beginenrtje.

Thanks nega!
Je beat met die rapper erover is erg lekker ook! Ook weer lekkere drums! Hoe zet je je drums in elkaar en met welk programma? Misschien kan ik nog wel wat leren, als je het prijs wil geven dan. De vocal samples zijn echter niet zo heel vet. Niet heel netjes gefilterd heb ik het gevoel.

@kobe, ehm... Ik kan je wel proberen advies te geven, maar dan moet ik eerst weten welk programma je gebruikt. Als je iets anders gebruikt dan FL Studio (hoewel FL voor beginners (ook voor geavanceerderen) erg aan te raden is, lekker simpele interface etc), dan verwijs ik je door naar youtube voor tutorials. =]

In principe moet je gewoon de toonhoogte aanpassen. Geluid bestaat namelijk uit trillingen. Veel trillingen in 1 seconde is een hoog geluid, weinig is een laag geluid. Als je dus een geluid van 1 seconden verlengt tot 1,5 seconde (het uitrekt), heb je evenveel trillingen, maar verspreidt over een langere tijd, dus heb je een lager geluid. Zo kan je door de pitch aan te passen, de snelheid aanpassen. Zo kan je proberen ervoor te zorgen dat je sample dezelfde snelheid heeft als je drums. Wat ik zelf de beste taktiek vind, is om het sample zo neer te zetten als ik wil (dus de pitch zo zetten dat het vet klinkt, maakt niet uit welk tempo), en daar drums overheen te zetten. Ik weet bij FL Studio dat je boven in het scherm, bij dat vakje wat het bpm aangeeft, met een rechtermuisknop kan 'tappen'. Of in andere woorden, in het ritme klikken, en dan geeft ie aan hoeveel bpm dat is. Zo kan je dus gewoon je sample afspelen en hij geeft het bpm aan. Je kan ook het programma zelf de bpm laten uitvogelen, maar daar heb ik minder goede ervaringen mee.

Als je dan de pitch wil veranderen kan dat in FL op verschillende manieren. De simpelste is door gewoon de piano roll te gebruiken.

Maar laat ik hier maar stoppen, zodat ik neit een idioot lang verhaal voor beginners met FL studio ga houden voor iemand die misschien geen FL Studio gebruikt. =]

Ik gebruik wel FL Studio.
Dat pitchen wist ik al maar dat tappen is een goede tip.
Bedankt.

Ook raad ik je aan om kortere samples te gebruiken. Ik weet niet hoe je je samples chopt, maar met FL Studio heb je daar Edison voor, is echt perfect.
Als je bijvoorbeeld een sample hebt van 4 steps/1 bar (in het tempo van het sample zelf, onafhankelijk van het tempo waarin je het wilt zetten), dan zet je sample in de sequencer, zet je de pitch zodat het klinkt als een nice hiphop tempo, en ga je de bpm veranderen totdat het als een mooie sequence klinkt. Mooi in de zin dat het niet te vroeg eindig (krijg je een storend choppy geluid mee. Hier moet je erg precies in zijn, veel mensen zijn dat niet en dat is erg jammer. Je hebt truukjes zoals een reeverb erop zetten of nog wat andere dingen (ik heb er nog een paar. Gebruik ik vooral als in verschillende stukjes van één sample er een klein tempo verschil zit), maar dat werkt de helft van de tijd niet goed genoeg). Je wilt het echter ook niet zo hebben dat het sample te lang is, en nog doorspeelt als je sequence alweer opnieuw speelt.

Wat je ook kunt doen om te testen of het exact goed staat (omdat het, als je erg gedetailleerd aan het werk gaat, het soms lastig is om te horen), is het toevoegen van drums in de sequence. De drums hoeven niet goed gekozen te zijn, ze dienen alleen als een metrum. Zet een snare op elke step en je hoort al snel of het ritme overeenkomt of niet. =]

Als je meer vragen hebt over FL Studio, stuur je maar ene PM of vraag je t hier, ik heb het programma aardig onder de knie. =]

Bedankt.
Voorlopig geen vragen meer.
Buiten even mijn 2 nieuwe Demo's te checken.
Kan je daar misschien nog wat feedback op geven.
Klik!

Raffael1977
Ik heb met ableton ook zoiets. Tap functie maar heb ook vier gradaties van soort pitch. Beats/Tones/Texture/Complex/ComPro

Elohim schreef:
Hoe zet je je drums in elkaar en met welk programma? Misschien kan ik nog wel wat leren, als je het prijs wil geven dan. De vocal samples zijn echter niet zo heel vet. Niet heel netjes gefilterd heb ik het gevoel.

Thanks voor je feed, die vocalscamples heeft die rapper zelf gedaan haha. Maar goed..

Ik heb 2 manieren voor mijn drums en ik gebruik FL9 + Fruity Slicer (heb er altijd meegewerkt ook voor mijn samples) Wat meeste beatmakers doen zijn kicks,snares, en hihats knippen en vervolgens spelen ze het zelf in, en dan krijg je een statische drumpatroon. Wat ik doe: ik chop breaks in Fruity Slicer, en zet ze op 1/2 beat, want dan kan ik de hihats apart "triggeren", de reden waarom ik dit doe is omdat ik dan niet zelf speel, want dat ene stukje wat ik "trigger" is dus gespeeld door een echte drummer en zit er een bepaalde swing in wat ik zelf niet kan, omdat ik geen drummer ben. En dan kun je nog altijd filteren, pitchen en doen wat je wilt. Tweede manier is bijvoorbeeld als ik geen break heb, maar gewoon losse snare, kick, hihat ofzo van LP of kit. Met dat ene layer-truucje wat ik van je heb kan ik ze onder een piano roll allemaal spelen. Ik zet metronome aan en ga zelf drummen (record aan in edison). Kicks snares eerst, en dan met hihat ertussen. Volgens ga ik dat stukje wat ik heb gespeeld opnieuw samplen in Fruity Slicer en dan kom ik weer terug bij manier 1. Weet niet of je bekend bent met Fruity Slicer, ik raad je aan om daarmee aan de slag te gaan.

De You... demo is al een aardig stukje beter. Je probeert duidelijk een paar effecten en dergelijken die je hoort in andere tracks van instrumentale hiphop artiesten (van PMC of iets dergelijks), wat wel leuk is om te horen.
Het is echter niet heel goed gemixt. In dat opzicht kan ik ook niet heel veel tips geven. Ik gebruik meestal de FL Compressor om zonder dat de pieken te hoog worden, het sample wat luider te zetten, en de Parametric EQ 2 om de geluiden op bepaalde frequenties wat beter naar voren te laten komen. Als er bijvoorbeeld op de achtergrond een zangeres wat zingt wat heel mooi een bepaalde sfeer overbrengt, maar het valt een beetje weg, zoek ik via die EQ op welke frequentie dat geluid zit, en boost ik dat. Zo kan je ook sommige wat hatelijke frequenties een beetje wegfilteren. Verder moet je hier echt voor naar youtube of andere sites voor tutorials. Ik gebruik zelf bij de compressor nog presets, wat natuurlijk nooit het beste is. Je hebt voor drums een aardige preset die Drums heet. Die werkt altijd wel netjes vind ik zelf, en gebruik ik op bijna alle drums die ik gebruik. Daarnaast gebruik ik voor de melodie meestal de Vintage preset. Geen idee of dat de beste is, maar het klinkt praktisch altijd goed. Ik snap echter zelf nog steeds niet helemaal hoe een compressor werkt en wat de verschillende variabelen doen. Ik heb het meerdere keren gelezen, maar kan het om de een of andere manier niet helemaal vatten. Misschien dat iemand anders daarmee kan helpen. Voor de Parametric EQ zijn presets echt verschrikkelijk. Je kan namelijk heel duidelijk zien welke geluiden waar zitten, qua frequentie.

Het probleem bij de You... Demo is dat het sample te luid klinkt en een beetje pijn doet aan mn oren.
De Each Time I Start To Cry klinkt weer best offbeat heb ik het gevoel. Het gitaarsample deed me heel erg denken aan Bang Bang van Nancy Sinatra, ook gesampled in het gelijknamige nummer van Young Buck. Corriseer me maar als ik fout zit, maar het lijkt er erg op. =]

Ik heb eraan gedacht om te beginnen met Ableton, maar ik heb een paar tutorials gezien waar ze op een kapot moeilijke manier met allemaal vage instellingen een heel simpel patroontje in elkaar zetten...

Wat zijn volgens jou echt de voordelen van Ableton t.o.v. FL Studio?

@nega, dat 'drummen' wat je doet met record in edison, doe je dat met het gewone computer keyboard? Heb dat ook een keer geprobeerd, maar dat lukte voor geen meter met mij xD
Zeker bedankt trouwens! Ik gebruik zelf de Fruity Slicer nooit, heb ik hem een keer geopend, maar snapte het niet en heb er nooit meer naar gekeken (was toen ik net begon met samples te gebruiken)...
Ik zal het zeker gaan proberen!

Wat ik trouwens doe, is meestal stukken van een halve bar samplen, (dus simpel gezegd: kick, snare) en dan met de IL Gross Beat dingen zo veranderen en zo neerzetten zoals ik het wil. Soms een hele bar en heel soms meer, als er een soort van drumroll is.

Thanks voor de feedback.
EQUO en Parametic gebruik ik ook vaak. Maar nog niet gebruikt bij You. Zal het straks even doen.
En de sample (gebruik maar één) van Each Time is Undisputed Truth - Walk On By geloof ik. Gebruikt in Workonit van Dilla.
De sample van You is gewoon Datura Stramonium van MF Grimm.
Misschien beter bekend als Gas Drawls (Instrumental) van MF DOOM.

@ Elo, speel ze in met computer-keyboard en normale keyboard, ligt eraan of ik op bed lig of achter het bureau zit. Als je vragen hebt over FL Slicer, dan laat me maar weten.

Raffael1977
@iedereen die zijn muziek mixt. Nooit presets gebruiken omdat een compressor nooit weet wat voor soort geluid het krijgt laat hij er snel iets op los. Soms werkt maar eerlijk gezegd werkt het meestal niet.

Wat betreft vocals is het idd zo dat je rond de 4khz gaat versterken maar achtergrond zangers of zangeressen zullen altijd op de achtergrond blijven klinken ook al boost je de freq. Nare bijgeluiden kan je overigens alleen weg krijgen door ze te verzwakken.

Ik moet eerlijk zeggen dat de comressor een van de meest moeilijke tools zijn die er bestaan. Ik zelf heb er ook nog steeds problemen mee.

Wat belangrijk is dat je elke tool snapt om het te gebruiken net als eq. Te veel doen zomaar wat omdat ze filmpjes kijken van amateurs die er niets van weten of het fout geleerd hebben.

De parametrische EQ word veel minder vaak gebruikt dan bijvoorbeeld sweep EQ. Filters gebruiken is op solo goed maar EQ moet je doen als alles afspeelt en dat is waar het bij de meesten aan kennis ontbreekt. Dit is ook de reden waarom ik een opleiding geluidstechnicus gedaan heb om zo wijzer te worden op verschillende aspecten van opname naar mixen en dan weer naar masteren (wat overigens een heel ander vak is en als je zelf de muziek mixt het beste kan laten doen door iemand anders)

Hij had de bass beter in mono kunnen samplen, nu loopt de bass over de drums ipv andersom. Kan een smaakverschil zijn, maar ik vind het zo niet goed klinken.

@nega, wat bedoel je daar precies mee? Ik weet dat het niet mijn beat is, maar ik suck echt met basslines, dus ook daar kan ik alle tips en trucs die mensen kennen gebruiken!

Ik voel echter die hihat op de helft van alle steps echt niet. Had ie een ander sample gebruikt daar, was het dope geweest, want het type hihat past er wel goed.

@Raffael, ik weet zelf heel goed dat de presets bij een compressor niet het beste zijn. Zover snap ik het. Maar als ik moet kiezen tussen willekeurig de variabelen veranderen en de helft van de tijd niet horen wat ik verander en een preset (zeker als die preset drums heet...), dan kies ik voor de preset. Ik moet eigenlijk wat meer opzoeken over de compressor, maar over het algemeen hoor ik zelf ook niet waarom de preset echt verkeerd zou zijn. Ik bedoel, als je een preset gebruikt bij de EQ, dan kan het zijn dat je gewoon verkeerde frequenties boost. Maar wat gebeurt er als je de compressor verkeerd gebruikt? Het enige echte effect van de compressor dat ik goed kan horen is luider en zachter. Bij verschillende presets hoor ik wel dat het op een andere manier luider of zachter is, maar waar dat precies aan ligt... Geen idee.

Kan je me misschien verwijzen naar iets waar ze dat goed uitleggen, of heb je zelf een redelijk goede uitleg? Ik heb namelijk al een aardig aantal video's bekeken op Youtube, maar wordt er niet wijzer van...

Raffael1977
@Elohim

In principe is een compressor ook een regelaar voor volume. Het zorgt ervoor dat levels gelijk blijven of het onderdrukken van volume en dat het ducking. Ducking wordt veel gebruikt on de muziek producties. Je kan bijvoorbeeld bij een kick en bas geluid problemen krijgen omdat die elkaar overlappen met bepaalde frequenties. Stel dat het bas geluid de kick drum in de weg zit dan pas je een soort van techniek toe en dat heet sidechaning. Wat deze techniek doet is ervoor zorgen dat de kick gebruikt wordt als signaal en dat toepast op de bas en die wordt onderdrukt zodat je kickdrum meer naar voren komt en dus beter te horen is. De bas wordt als het ware iets omlaag geduwd zodat er ruimte ontstaat voor de kick drum.

Beter kan ik het niet uitleggen maar wat ik je wel als advies mee wil geven is kijk vooral profi videos die van audio scholen afkomstig zijn. Het maakt ook niet uit wat voor muziek als je maar uitgelegd wordt hoe de compressor werkt en je het dus altijd kan toepassen.

Bij drums altijd snelle attack en korte release tijden en je moet dan denken rond de 10ms.

Elohim schreef:
@nega, wat bedoel je daar precies mee?

Met mono/stereo bedoel ik hoe wijd het geluid is. Als je goed luistert naar die beat van Glaciers hoor je de bass in stereo (erg wijd dus), en de drums in mono(midden). En als je goed luistert naar die youtubelinks met hetzelfde sample hoor je de bass in mono (in het midden van het spectrum). Je kunt met ieder programma of tool dit aanpassen. Met Cool Edit Pro, Edison, zelfs in FL heb je Stereo Enchancer en Stereo Shaper. Hiermee positioneer je je samples in je spectrum. Erg belangrijk. Ga op zoek naar Stereo Imaging.

Raffael1977
@Nega

Stereo imaging is een tool dat eigenlijk gebruikt wordt door master engineer. Als je een goede panning doet en bas/kick/vocal centraal houd gaat het vaak wel goed met een mix. Effecten overigens allemaal stereo. Wat eigenlijk ook goed is een mono speaker te gebruiken hoe je mix dan klinkt. Zo kan je al snel eruit halen of je te veel bas gebruikt of the weinig mid.

Raffael1977 schreef:
@Nega

Stereo imaging is een tool dat eigenlijk gebruikt wordt door master engineer.
Dat weet ik, gebruik zelf Izotope Ozone 4 voor mijn mastering. Maar je hebt ook losse stereo "imaging" tools voor alleen een bepaalde mixkanaal.

Raffael1977
nega schreef:
(quote)
Dat weet ik, gebruik zelf Izotope Ozone 4 voor mijn mastering. Maar je hebt ook losse stereo "imaging" tools voor alleen een bepaalde mixkanaal.

Die zijn er wel maar is het zinvol net zo of het zinvol is om te masteren als je toch geen main speakers hebt. Kansloos en zeker als je zelf mixt want immers kan je een nummer niet meer fris oordelen omdat je het al tig keren gehoord hebt.

Dit zijn allemaal dingen waarom jij en velen anderen geen idee hebben waarom je iets doet waardoor het uiteindelijke resultaat lager ligt dan het had kunnen zijn.

Waarom zou je deze tool gebruiken op een kanaal als je al bezig bent met balans en panning van kanalen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:36 uur

geplaatst: vandaag om 06:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.