Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken
zoeken in:
0
geplaatst: 27 januari 2013, 22:18 uur
@Glaciers, Ik weet heel goed wat reverb is (ik spel het altijd als reeverb omdat het zo heet in FL), ik vroeg alleen naar wat Raffael bedoelde met galm. Of dat nou het effect was, of iets buiten het programma.
Ik weet verder niet welke zwaarder is hoor, maar ik heb het ook alleen als ik bepaalde effecten gebruik, en sommige als ik ze overmatig gebruik.
Het ligt trouwens zeker niet aan mijn boxen. Zoals ik eerder zei ligt het probleem compleet bij FL Studio. Als ik normaal muziek luister of zelfs de beat opsla als .wav of wat voor soort file dan ook, heb ik het probleem niet. Alleen als ik in FL Studio een project afspeel met bepaalde effecten erin, lijkt de pc het niet te trekken (welk deel van de pc het dan ook mag zijn).
@Raffael, dat is misschien wel vrij hoog... (Ik heb maar 2GB, zoals ik misschien eerder genoemd heb) maar dat zou moeilijk problemen kunnen opleveren toch? Ook heb ik nooit een foutmelding gehad dat het niet goed genoeg was.
Ik probeer nu Asio4All. Kan het niet vinden op mn pc en ik denk ook niet dat ik dat geïnstalleerd heb... Ik kan me herinneren dat het bij FL kwam. Ik dacht echt van: jah, en dan is dat natuurlijk een virus ofzo! (geen idee wat ik ervan moest denken xD)
Ik downloadde FL, dus ik wilde FL en niet een of ander Asio4All! Maarjah, nu download ik het maar even, kijken of het werkt!
Asio4All is magie! Wauw o.O
Dat ik dat nooit eerder heb geïnstalleerd... Zelfs mijn rampzalige beat (best lekkere beat, maar hij kraakte als een gek), klinkt nu zonder problemen door mijn speakers!
Een nieuwe geluidskaart gaat nu maar weer lekker bij mijn lijst van alle dingen die ik erg graag nog eens aanschaf om betere kwaliteitsbeats te maken... (naast monitoren)
@Jellemans, eeuwige dank! Ik heb dat probleem totaal niet meer! Ben helemaal blij nu xD
Ik weet verder niet welke zwaarder is hoor, maar ik heb het ook alleen als ik bepaalde effecten gebruik, en sommige als ik ze overmatig gebruik.
Het ligt trouwens zeker niet aan mijn boxen. Zoals ik eerder zei ligt het probleem compleet bij FL Studio. Als ik normaal muziek luister of zelfs de beat opsla als .wav of wat voor soort file dan ook, heb ik het probleem niet. Alleen als ik in FL Studio een project afspeel met bepaalde effecten erin, lijkt de pc het niet te trekken (welk deel van de pc het dan ook mag zijn).
@Raffael, dat is misschien wel vrij hoog... (Ik heb maar 2GB, zoals ik misschien eerder genoemd heb) maar dat zou moeilijk problemen kunnen opleveren toch? Ook heb ik nooit een foutmelding gehad dat het niet goed genoeg was.
Ik probeer nu Asio4All. Kan het niet vinden op mn pc en ik denk ook niet dat ik dat geïnstalleerd heb... Ik kan me herinneren dat het bij FL kwam. Ik dacht echt van: jah, en dan is dat natuurlijk een virus ofzo! (geen idee wat ik ervan moest denken xD)
Ik downloadde FL, dus ik wilde FL en niet een of ander Asio4All! Maarjah, nu download ik het maar even, kijken of het werkt!
Asio4All is magie! Wauw o.O
Dat ik dat nooit eerder heb geïnstalleerd... Zelfs mijn rampzalige beat (best lekkere beat, maar hij kraakte als een gek), klinkt nu zonder problemen door mijn speakers!
Een nieuwe geluidskaart gaat nu maar weer lekker bij mijn lijst van alle dingen die ik erg graag nog eens aanschaf om betere kwaliteitsbeats te maken... (naast monitoren)
@Jellemans, eeuwige dank! Ik heb dat probleem totaal niet meer! Ben helemaal blij nu xD
0
geplaatst: 27 januari 2013, 23:22 uur
Jep dat was de oplossing Elohim, zonder ASIO4all had je het ook kunnen oplossen door je Sample bufferlength hoger te zetten.
0
geplaatst: 28 januari 2013, 12:50 uur
0
geplaatst: 28 januari 2013, 18:39 uur
Ik hoor wel dat je steeds beter wordt kobe bryant fan. Zo begin je bij die beat met een aardig vette sample, alleen wordt het wat drukker en gaan de drums en de sounds alle kanten op. Tip wat ik jou wil meegeven is probeer je een beat een bepaalde richting te geven. Wil je dat de sample echt opvalt, zet deze dan op de voorgrond en voeg passende drums bij. Mocht je echt de nadruk leggen op een beat waarbij het echt om de drums draait en de achtergrondsfeer dan kan je de sample wat zachter op de achtergrond zetten. De drumpatroon die je gebruikt is vet, alleen kan je misschien proberen om die drums wat dikker te maken door er nog een kick en snare onder te doen zodat je voller geluid krijgt. Je intro mag ook wat vaker terugkomen in de beat in plaats van de alarmgeluid.
Je bent nog jong en kan alleen maar beter worden. Beste tip is eigenlijk gewoon blijf oefenen; beetje met samples en drums spelen. Ik hoor wel dat je voor samples kiest die een sound hebben die je niet vaak terughoort in hiphop, dus misschien kan je op een gegeven moment hierin verder experimenteren. Je gebruikt ook wel best moeilijke sounds, misschien moet je makkelijkere sounds choppen? Ik denk dat soul samplen wel helpt, tenminste dat hielp wel bij vrienden van mij. Ik vind het vrij vervelend dat nu heel veel undergroundproducers soul samplen en dan altijd die eindklank loslaten en het loopen, maar het kan volgens mij wel helpen in het begin. Ik heb soms het gevoel dat jij iets te snel veel dingen wilt doen, waardoor je de focus kwijtraakt maar misschien ligt dat aan mij.
Je bent nog jong en kan alleen maar beter worden. Beste tip is eigenlijk gewoon blijf oefenen; beetje met samples en drums spelen. Ik hoor wel dat je voor samples kiest die een sound hebben die je niet vaak terughoort in hiphop, dus misschien kan je op een gegeven moment hierin verder experimenteren. Je gebruikt ook wel best moeilijke sounds, misschien moet je makkelijkere sounds choppen? Ik denk dat soul samplen wel helpt, tenminste dat hielp wel bij vrienden van mij. Ik vind het vrij vervelend dat nu heel veel undergroundproducers soul samplen en dan altijd die eindklank loslaten en het loopen, maar het kan volgens mij wel helpen in het begin. Ik heb soms het gevoel dat jij iets te snel veel dingen wilt doen, waardoor je de focus kwijtraakt maar misschien ligt dat aan mij.
0
geplaatst: 28 januari 2013, 18:44 uur
Bedankt.
Maar in die track wordt er niet gesampled.
De intro is gewoon een lange Pad, die ik Live heb ingespeeld, daarom komt dat stuk ook niet terug.
Qua beats probeer ik idd om het een soort sfeer of soms zelfs verhaal mee te geven. Geen idee of het hier overkomt, maar de track hier gaat over een ongeluk waarbij een klimmer in de winter (vandaar die koude synth) verongelukt. Die "alarmsynth" benadrukt de val van de man. En het uitfaden betekent dan weer dat hij dood is.
Misschien wat vreemd. Maar ik heb graag een verhaal/gedachte bij muziek.
EDIT: Nog eens geluisterd naar de track en die "alarmsynth" klinkt inderdaad niet erg goed.
Maar in die track wordt er niet gesampled. De intro is gewoon een lange Pad, die ik Live heb ingespeeld, daarom komt dat stuk ook niet terug.
Qua beats probeer ik idd om het een soort sfeer of soms zelfs verhaal mee te geven. Geen idee of het hier overkomt, maar de track hier gaat over een ongeluk waarbij een klimmer in de winter (vandaar die koude synth) verongelukt. Die "alarmsynth" benadrukt de val van de man. En het uitfaden betekent dan weer dat hij dood is.
Misschien wat vreemd. Maar ik heb graag een verhaal/gedachte bij muziek.
EDIT: Nog eens geluisterd naar de track en die "alarmsynth" klinkt inderdaad niet erg goed.
0
geplaatst: 28 januari 2013, 19:00 uur
Dat is wel erg creatief bedacht, maar daar was ik helaas niet achtergekomen. Als je zoiets duidelijk (misschien vocalsamples doorheen of is het juist de bedoeling dat er geen vocals mogen zijn?) kan maken en tegelijkertijd vette muziek weet te maken dan komt het helemaal goed. Maak je helemaal geen gebruik van samples? Ik raad het trouwens wel aan, maar het is geen must.
0
geplaatst: 28 januari 2013, 19:06 uur
Tuurlijk. Ik denk dat in al m'n beats samples zitten.
Maar bij deze had ik er geen behoefte aan.
Bedankt overigens.
Maar veel meer dan een leuke sound kiezen + effecten en dan wat jammen op m'n toetsenbord was het niet hoor. 
Vocal samples mogen ook zeker. Maar ik zoek accapella's liefst vrouwelijke en ik vind alleen maar Hip-Hop klassiekers zoals: C.R.E.A.M ea.
En zelf acapella's maken kan ik niet.
Bedankt overigens.
Maar veel meer dan een leuke sound kiezen + effecten en dan wat jammen op m'n toetsenbord was het niet hoor. 
Vocal samples mogen ook zeker. Maar ik zoek accapella's liefst vrouwelijke en ik vind alleen maar Hip-Hop klassiekers zoals: C.R.E.A.M ea.

0
geplaatst: 28 januari 2013, 19:50 uur
kobe bryant fan schreef:
Bedankt overigens.
Bedankt overigens.
Ik bedoelde met vocal samples eigenlijk niet hiphop, maar gewoon jazz muzikanten, soul, latin noem maar op.
0
geplaatst: 28 januari 2013, 20:21 uur
Ja, dat telde ik ook mee.
Het was gewoon een voorbeeld.
Ik zoek vooral acapella's à la Burial.
Vreemd overigens dat Burial in heel wat interview benadrukt dat hij voor al z'n platen (Untrue heeft hij in zo'n 2 weken gemaakt en Archangel op een middagje) alleen Sound Forge gebruikt.
Dat geen sequencer is maar alleen een Audio Editor.
Volledige interview is hier te lezen: Burial Interview.
Erg interessant.
Het was gewoon een voorbeeld.
Ik zoek vooral acapella's à la Burial.
Vreemd overigens dat Burial in heel wat interview benadrukt dat hij voor al z'n platen (Untrue heeft hij in zo'n 2 weken gemaakt en Archangel op een middagje) alleen Sound Forge gebruikt.
Dat geen sequencer is maar alleen een Audio Editor.
Volledige interview is hier te lezen: Burial Interview.
Erg interessant.
0
geplaatst: 28 januari 2013, 20:24 uur
Je zou mijn held zijn als je dingen van Can, Faust, Pere Ubu e.d. zou gaan samplen 

0
geplaatst: 28 januari 2013, 20:30 uur
Misschien doe ik dat ooit wel eens. 
Ik laat het je zeker eens weten wanneer het zover is.

Ik laat het je zeker eens weten wanneer het zover is.
0
Raffael1977
geplaatst: 28 januari 2013, 20:35 uur
Archangel van burial heeft gewoon een hele lelijke accapella van Ray Jay gebruikt en hem omgetoverd in iets moois.
Mijn ervaring is hoe mooier (kwaliteit) de zang des te gekker je bezig kan met het veranderen van de vocal sample. Bij muziek ook zo. Sommige samples zijn gewoon lastig zoals muziek met veel percussies bij Latin stijlen. Als je te gek doet klinken bekkens of hats en shakers naar soort glas dat kapot gestampt word lol.
Ik heb Can al eens gebruikt Niels maar was in het begin maar wist niet hoe ik dingen kon veranderen maar zal nog eens wat gedachten erop los laten. Overigens hele goede muziek. Ik neem aan dat je Can bedoelt uit Duitsland wat ook wel bekend staat als Krautrock
Mijn ervaring is hoe mooier (kwaliteit) de zang des te gekker je bezig kan met het veranderen van de vocal sample. Bij muziek ook zo. Sommige samples zijn gewoon lastig zoals muziek met veel percussies bij Latin stijlen. Als je te gek doet klinken bekkens of hats en shakers naar soort glas dat kapot gestampt word lol.
Ik heb Can al eens gebruikt Niels maar was in het begin maar wist niet hoe ik dingen kon veranderen maar zal nog eens wat gedachten erop los laten. Overigens hele goede muziek. Ik neem aan dat je Can bedoelt uit Duitsland wat ook wel bekend staat als Krautrock
0
geplaatst: 28 januari 2013, 21:12 uur
Misschien is de drumbeat van Halleluwah een goede om te samplen. Die repeteert heel lang.
0
geplaatst: 28 januari 2013, 21:16 uur
Raffael1977 schreef:
Tof
Ja, natuurlijk bedoel ik die. Luister je meer krautrock? Zeer gaaf spul. Faust staat zelfs in mijn top 10
Ik moet trouwens nog wel wat meer albums van Can checken. Maar ik moet nog zoveel 
Als ik zou produceren zou ik waarschijnlijk zelfs proberen emo te gebruiken
Moet best kunnen werken, zo'n fantastisch riffje of puntig melodietje.
0
geplaatst: 28 januari 2013, 21:31 uur
@Don: Misschien ga ik er dit weekend mee aan de slag.
Kan misschien wel als een goede sample dienen.

0
Raffael1977
geplaatst: 28 januari 2013, 21:50 uur
niels94 schreef:
Tof
Ja, natuurlijk bedoel ik die. Luister je meer krautrock? Zeer gaaf spul. Faust staat zelfs in mijn top 10
Ik moet trouwens nog wel wat meer albums van Can checken. Maar ik moet nog zoveel 
Moet best kunnen werken, zo'n fantastisch riffje of puntig melodietje.
(quote)
Tof
Moet best kunnen werken, zo'n fantastisch riffje of puntig melodietje. Ze noemen het krautrock maar het is een mengeling van verschillende stijlen en niet in een hokje te plaatsen. Ze zijn zeer muzikaal en heel experimenteel op dat gebied. Ik hou van deze stijl en van psychadelic rock zoals Electric Prunes, Quicksilver Messengers Service of Them. Hou van experimentele muziek en zeker uit de oude tijd.
Ik luister zoveel muziek en vind bijna elke dag wel weer nieuwe dingen maar het lijkt wel of ik geen tijd genoeg heb om alles uit te zoeken.
Je merkt wel de overgang van jaartallen en sommige albums zijn wel minder van bepaalde artiesten maar die laat ik links liggen. Kijk na veel funk en soul en rock artiesten. Begonnen vaak met hele experimentele dingen maar eindigden allen bij goedkope pop plaatjes om geld te verdienen.
Goed voorbeeld ervan is Maceo Parker of Tom Scott. Goede muzikanten maar werden naarmate de tijd verstreek stuk minder leuk om naar te luisteren. Tom Scott kwam later wel terug in 2006 met een vette Jazz plaat nog.
0
Raffael1977
geplaatst: 28 januari 2013, 21:54 uur
kobe bryant fan schreef:
Je moest eens weten hoeveel breaks uit deze stijl van muziek komt.
0
geplaatst: 28 januari 2013, 22:00 uur
Geen idee.
Ik sampel vooral Electronic.
Maar Can ken ik uiteraard wel, en is erg sterk!
Ik sampel vooral Electronic.

Maar Can ken ik uiteraard wel, en is erg sterk!
0
geplaatst: 28 januari 2013, 22:02 uur
Raffael1977 schreef:
Ze noemen het krautrock maar het is een mengeling van verschillende stijlen en niet in een hokje te plaatsen.
Ze noemen het krautrock maar het is een mengeling van verschillende stijlen en niet in een hokje te plaatsen.
Krautrock is dan ook meer een benaming voor een tijdsgeest, het idee van een bepaalde groep Duitse bands, niet zozeer voor een definieerbare muzikale stijl. Verschillende krautrockbands lijken soms totaal niet op elkaar.
0
Raffael1977
geplaatst: 28 januari 2013, 22:12 uur
Hier nog wat experimentele plaatjes en heb ze gelukkig orgineel en kan ze dus ook gebruiken als samples.
Laatste is een samenwerking van Electric Prunes en David Axelrod, van deze bands zijn meerdere samples gebruikt in hiphop. Ik vind vooral de begin gitaar solo geniaal en puur met de ziel gespeeld en mij weet te raken maar de muziek is voor velen te experimenteel maar voor mij geniaal want LSD was toch ergens goed voor die tijd lol.
Laatste is een samenwerking van Electric Prunes en David Axelrod, van deze bands zijn meerdere samples gebruikt in hiphop. Ik vind vooral de begin gitaar solo geniaal en puur met de ziel gespeeld en mij weet te raken maar de muziek is voor velen te experimenteel maar voor mij geniaal want LSD was toch ergens goed voor die tijd lol.
0
geplaatst: 29 januari 2013, 11:21 uur
Weet niet of dit de juiste topic voor is, maar aangezien er hier ook diggers zitten wil ik het toch even vragen. Kent iemand goede vinylzaken met echt veel keus, en tweedehands natuurlijk ? Mag door heel NL zijn(behalve Noord-Holland). Ik kom uit Eindhoven waar maar 2 zaken liggen naar mijn smaak (die 2 andere zijn o.a hardstyle etc.) Waar kan ik het beste heen om een middag te kunnen diggen ? Er moet dus erg veel keus zijn. Ben al een paar keer geweest buiten Eindhoven, maar dat viel vies tegen. Meestal bel ik ook gewoon van tevoren maar dan zeggen ze altijd dat er genoeg is haha. Iemand met een goede ervaring hier? Raf?
0
Raffael1977
geplaatst: 29 januari 2013, 11:44 uur
Voor je al te moeilijk gaat doen zou ik eens gaan denken aan re/issues op cd van oude albums. Waar je vooral op moet letten is dat je geen digital re/master koopt maar gewoon het orgineel en dan heb je meestal goede plaatjes met vinyl sound erop. Ik heb honderden oude verzamel funk en soul platen en kan diggen wat ik wil. Niet alle albums zijn op cd verkrijgbaar maar heb daar zo andere bronnen voor om aan vinyl versies te komen.
0
geplaatst: 29 januari 2013, 11:49 uur
Ik wil echt alleen vinyl
Bij vinyl heb ik het gevoel dat de frequenties beter te bereiken zijn dan bij die orginele CD`s. Kan aan mij liggen maar als jij even je mening over kan geven Raf, zou erg fijn zijn.
Bij vinyl heb ik het gevoel dat de frequenties beter te bereiken zijn dan bij die orginele CD`s. Kan aan mij liggen maar als jij even je mening over kan geven Raf, zou erg fijn zijn.
0
geplaatst: 29 januari 2013, 11:52 uur
nega schreef:
Weet niet of dit de juiste topic voor is, maar aangezien er hier ook diggers zitten wil ik het toch even vragen. Kent iemand goede vinylzaken met echt veel keus, en tweedehands natuurlijk ? Mag door heel NL zijn(behalve Noord-Holland). Ik kom uit Eindhoven waar maar 2 zaken liggen naar mijn smaak (die 2 andere zijn o.a hardstyle etc.) Waar kan ik het beste heen om een middag te kunnen diggen ? Er moet dus erg veel keus zijn. Ben al een paar keer geweest buiten Eindhoven, maar dat viel vies tegen. Meestal bel ik ook gewoon van tevoren maar dan zeggen ze altijd dat er genoeg is haha. Iemand met een goede ervaring hier? Raf?
Hier in Groningen
2 platenzaken die echt supergoed zijn waarvan een goedkoop is en de andere is best prijzig. Ik neem aan dat je wilt diggen voor samples?
0
Raffael1977
geplaatst: 29 januari 2013, 16:17 uur
nega schreef:
Ik wil echt alleen vinyl
Ik wil echt alleen vinyl
Bij vinyl heb ik het gevoel dat de frequenties beter te bereiken zijn dan bij die orginele CD`s. Kan aan mij liggen maar als jij even je mening over kan geven Raf, zou erg fijn zijn. Het enige voordeel wat ik zie van vinyl is wanneer je ermee gaat mixen (scratchen). Doordat vinyl van een zachter materiaal is gemaakt geeft dat een ander effect bij mixen. Het geluid is warmer maar dat komt meer door analoge mix processen en mastering. Wat je niet moet vergeten is dat ze vroeger allerlei tape delay effecten gebruikten die deels voor een bepaalde sound zorgde maar ook veel ruis of zoom toevoegen. Tape recording is natuurlijk veel warmer en krijg je op vinyl ook te horen maar zo heeft de cd ook voordelen.
Veel re/issues klinken een stuk beter op cd dan de orginele vinyl platen. Ik denk dat het ook een nostalgie kwestie is van kijk ik heb vinyl. Het voordeel van vinyl is natuurlijk wel 7` en 12` met remixen erop die niet op cd verschijnen maar gelukkig zijn dit soort dingen vaak digitaal gewoon te koop in Flac versies.
Vinyl heeft helemaal geen betere frequentie bereik dan cd maar omgekeerd ook niet. al hoewel er wel veel meer informatie op cd geperst kan worden. Waar de grootste verschillen inzitten is dat de cd schoner klinkt maar als de bron donker is zal het ook donker klinken.
Ik heb van Burial zowel vinyl rips als cd versie en daar zit echt zeer weinig verschil in kwa sound. Het klinkt op beide bronnen donker en warm.
De rauwe dusty sound krijg je niet zozeer door vinyl maar meer omdat een band dusty/groove klonk en dat geeft een LP weer maar als de mastering digitaal gedaan word zal je vet verschil merken.
Bij de mastering/drukkerij kan je gewoon aangeven dat je een vinyl knetter wil hebben en dat is niet digitaal maar gewoon oldschool vinyl rip knetter in allerlei gradaties.
Waarom ik voor cd´s kies is dat ik vind dat de prijs van vinyl ten opzichte van cd´s het mij niet waard genoeg is omdat het verschil te klein is. Vinyl slijt veel sneller en zeker als je ermee gaat mixen. Hoezen zijn leuk maar ik geef meer om muziek dan de hoes zelf.
Ik kan helaas geen voorbeelden geven van vinyl vs cd´s omdat nummers via YT te slecht zijn om het verschil te kunnen horen.
Vinyl heeft een iets warmer sound maar klinkt ook doffer en cd´s klinken iets minder warm maar kwaliteit is wel beter.
0
geplaatst: 29 januari 2013, 18:47 uur
Raffael1977 schreef:
Vinyl heeft een iets warmer sound maar klinkt ook doffer en cd´s klinken iets minder warm maar kwaliteit is wel beter.
Bedankt voor de info ! Ik neem aan dat je met CD's die orginele CD's bedoeld en niet die re-issue/master of maakt dat niet ?
0
Raffael1977
geplaatst: 29 januari 2013, 20:45 uur
nega schreef:
Bedankt voor de info ! Ik neem aan dat je met CD's die orginele CD's bedoeld en niet die re-issue/master of maakt dat niet ?
(quote)
De digital re/master en staat vaak ook op uitgave van cd hoesjes of covers dat zijn meestal echt kut dingen. Koop je een 60´s album en klinkt het als een jaren 80 ding snappie.
0
geplaatst: 29 januari 2013, 20:52 uur
Heeft iemand een goede site voor acapella's?
Liefst geen Raps. Maar gewoon zang, zoals Burial en Four Tet gebruiken.
Liefst geen Raps. Maar gewoon zang, zoals Burial en Four Tet gebruiken.
0
geplaatst: 29 januari 2013, 20:54 uur
Je moet je stembanden maar eens opzoeken. Daar kun je mooie dingen vinden. 

* denotes required fields.