MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
Raffael1977
Glaciers of Ice schreef:
Je laat het nu klinken alsof een PC met DAW een minimale vereiste is, maar dat is niet waar. Je kan ook dope beats maken met de SP1200. Minimale vereiste is je inzet.

Jij altijd met je eeuwige renaissance apparaten. Die zijn gedateerd en kosten vet veel geld. De SP1200 kost gemiddeld 2e hands zo'n 1000 euro en dan heb je alleen het apparaat en verder niets. SP1200 heeft in het bijzonder een een matige sample tijd van maximaal vier seconden terwijl je met een daw oneindige tijd hebt kwa opname van samples. Een ander nadeel is dat oude apparaten vaak niet meer lekker functioneren en dat is ook meestal de eerste reden waarom ze te koop staan. Ook gebeurd dit met mengtafels waarbij faders en andere functies zoals solo knoppen, mute knoppen en gain draai knoppen hebben te veel geleden waardoor ze niet meer goed werken.

MPC is hetzelfde verhaal en is vet duur en zeker als je een goede wil hebben. Wel een langere sample tijd maar uiteindelijk moet je dat ook mixen en vaak gaat het bij iedereen de pc in om het af te mixen.

Het is overigens allemaal taboe dat je met DAW's geen oldschool beats kan maken. Dat ligt gewoon aan de samples die je gebruikt en manier van mixen en misschien wel het belangrijkste je eigen brein die al het denk werk moet doen.

Volledig met Raffael eens. Alleen zo'n Launchpad of Push bord voor Ableton Live ea. lijkt me handig, als je iets Live wilt brengen.
Maar over Hollas vraag: met FL Studio beginnen is inderdaad een goede beslissing, heb ik ook gedaan en in no-time weet je welk effect wat doet, en kan je al snel iets simpels in elkaar zetten.
Ik zou gewoon beginnen met alleen het programma, wat als je het dan niks vindt zit je daar met je controllers en keyboards.
Ze kunnen na een tijd denk ik wel erg handig worden, ik gebruik voor al m'n beats gewoon m'n veel te trage Notebook en Ableton Live (:P) maar binnekort ga ik me een Akai MPK aanschaffen. Da's een mini-keyboard, draaiknoppen, Arp, en drumpad in één. Zeer goedkoop en handig als je het als hobby doet. Have fun!

Raffael1977 schreef:
(quote)

Jij altijd met je eeuwige renaissance apparaten. Die zijn gedateerd en kosten vet veel geld. De SP1200 kost gemiddeld 2e hands zo'n 1000 euro en dan heb je alleen het apparaat en verder niets. SP1200 heeft in het bijzonder een een matige sample tijd van maximaal vier seconden terwijl je met een daw oneindige tijd hebt kwa opname van samples. Een ander nadeel is dat oude apparaten vaak niet meer lekker functioneren en dat is ook meestal de eerste reden waarom ze te koop staan. Ook gebeurd dit met mengtafels waarbij faders en andere functies zoals solo knoppen, mute knoppen en gain draai knoppen hebben te veel geleden waardoor ze niet meer goed werken.

MPC is hetzelfde verhaal en is vet duur en zeker als je een goede wil hebben. Wel een langere sample tijd maar uiteindelijk moet je dat ook mixen en vaak gaat het bij iedereen de pc in om het af te mixen.

Het is overigens allemaal taboe dat je met DAW's geen oldschool beats kan maken. Dat ligt gewoon aan de samples die je gebruikt en manier van mixen en misschien wel het belangrijkste je eigen brein die al het denk werk moet doen.

Ik heb de Maschine en de MPC 1000, aan het einde van het proces eindig ik toch altijd met het afmixen van de beats in FL Studio.
Je kan wel leuke dingen doen in de MPC 1000, maar als je het kwalitatief wilt laten verlopen moet je het toch uiteindelijk in een DAW gebruiken inderdaad.

Voor live gebruik is zo'n analoog apparaat wel leuk.

Raffael1977 schreef:
(quote)

Je begrijpt mij verkeerd. Mijn antwoord op de vraag was dat inzet een minimale vereiste is. Jij geeft aan dat je een PC nodig hebt met DAW als minimale vereisten. Dit kan zeker handig zijn in je proces als beatmaker, maar je kan ook goede beats maken zonder een PC. Bewijs: jaren 80 en 90. Jij liet het klinken alsof je die echt nodig had om een goede beat te maken. Ik noemde SP1200 gewoon als voorbeeld, had het net zo goed over een andere machine kunnen hebben. Uiteindelijk draait het erom dat je het met passie doet en dat je blijft leren en je oren getraind raken. Apparaten als de MPC 2000XL werken trouwens nog prima en worden nog altijd nog gebruikt. Nummers als TROY en Protect Ya Neck zijn ook niet met een programma als Reason of Ableton gebruikt.

Jij geeft ook vaak aan dat je voor het grootste gedeelte hiphop nu helemaal niks meer aan vind, maar technologie is ook een middel geweest waardoor alles nu heel anders klinkt en velen (niet iedereen!) luier te werk gaan. Een SP1200 of een MPC 3000 is inderdaad duur, maar aangezien het niet mijn bedoeling was om deze apparaten aan te raden ga ik er niet verder op in. Zoals ik al zei gebruikte ik het als voorbeeld.

Ik heb nooit gezegd dat je geen oldschool beats kan maken met DAW. Ik heb op jou soundcloud nog een paar vette oldschool beats gehoord die je met Ableton Live hebt gemaakt. Ik heb het wel gehad over het feit dat er een verschil zit qua sound.

Analoog afmixen ben ik trouwens ook veel meer een fan van. Het is taboe dat je daarmee niet goed kan afmixen.

DAW heb je altijd nodig om de puntjes op de i te zetten. Met puntjes op de i bedoel ik het arrangeren van de beat en misschien het laatste beetje mix. Het ligt ook aan de mogelijkheden van je hardware. Hoe goedkoper/beperkter je hardware, hoe minder/rauwer je mix. Als je de juiste hardware hebt, heb je alleen nog maar een DAW nodig om je sporen op te nemen. Met alleen een MPC ben je er nog niet.

Die nieuwe Dropometer op Soundcloud is overigens vreselijk, heeft totaal geen waarde als het geen Dubstep is die je maakt, en daarbij is nog eens je hele opbouw naar de Drop voor niks, iedereen weet toch wanneer je beat erin knalt.

Raffael1977
Glaciers of Ice schreef:
(quote)

Je begrijpt mij verkeerd. Mijn antwoord op de vraag was dat inzet een minimale vereiste is. Jij geeft aan dat je een PC nodig hebt met DAW als minimale vereisten. Dit kan zeker handig zijn in je proces als beatmaker, maar je kan ook goede beats maken zonder een PC. Bewijs: jaren 80 en 90. Jij liet het klinken alsof je die echt nodig had om een goede beat te maken. Ik noemde SP1200 gewoon als voorbeeld, had het net zo goed over een andere machine kunnen hebben. Uiteindelijk draait het erom dat je het met passie doet en dat je blijft leren en je oren getraind raken. Apparaten als de MPC 2000XL werken trouwens nog prima en worden nog altijd nog gebruikt. Nummers als TROY en Protect Ya Neck zijn ook niet met een programma als Reason of Ableton gebruikt.

Jij geeft ook vaak aan dat je voor het grootste gedeelte hiphop nu helemaal niks meer aan vind, maar technologie is ook een middel geweest waardoor alles nu heel anders klinkt en velen (niet iedereen!) luier te werk gaan. Een SP1200 of een MPC 3000 is inderdaad duur, maar aangezien het niet mijn bedoeling was om deze apparaten aan te raden ga ik er niet verder op in. Zoals ik al zei gebruikte ik het als voorbeeld.

Ik heb nooit gezegd dat je geen oldschool beats kan maken met DAW. Ik heb op jou soundcloud nog een paar vette oldschool beats gehoord die je met Ableton Live hebt gemaakt. Ik heb het wel gehad over het feit dat er een verschil zit qua sound.

Analoog afmixen ben ik trouwens ook veel meer een fan van. Het is taboe dat je daarmee niet goed kan afmixen.

Je kan wel meer fan zijn van analoog maar dat kost jou ook 4 keer zoveel. Analoog mixen is heel goed maar onbetaalbaar want met een paar alesis of behringer compressors kom je er niet. Merken als Avalon of VLA zijn voor de meeste mensen onbetaalbaar. Bij een goede studio alles opnemen is ook beter dan thuis maar kan jij het veroorloven om circa 1000 euo per dag te betalen om in de studio alles analoog op te nemen. Nee dus en dan gaat jou verhaal niet op.

Vergeet ook echter niet dat veel hiphop producers niet zelf hun muziek mixte maar hebben laten doen door anderen inclusief Pete Rock en Premier.

Het gaat erom om je geld goed te besteden voordat je te dure dingen gaat kopen waar je vrijwel niets mee kan. Wel beats maken maar mixen niet.

Dat van de pc heb je kort door de bocht gelezen want de meeste hebben een pc. Heb je geen geld download dan een FL en je bent in wezen al klaar.

De reden waarom ik veel hiphop nu niet zo leuk vind heeft meer met de stijl te maken dan de apparatuur die ze gebruiken.

Analoog is inderdaad erg duur. Mij maakt het niks uit wat er wordt gebruikt zolang de muziek goed is. Daar ben jij het wel mee eens volgens mij. Het is ook inderdaad zo dat de meeste al een PC hebben waarmee ze al heel erg bekend zijn en dan is met DAW werken erg prettig.

kobe bryant fan schreef:
@Elohim: Na een tijdje merk je wel welk knopje wat doet.
Ik denk wel dat als ik bij m'n volgende beat weer ga glitchen, ik het nu eens handmatig ga doen. Zal wel milimiterwerk worden, en zal een eeuwigheid duren voor het deftig zal klinken en ik een halve minuut aan geluid heb. Maar dan weet je wel welk klikje, snare, ... waar terechtkomt.
Ja, het is eigenlijk niet zo'n heel ingewikkeld programma. Je hebt de verschillende effecten en daarbovenin een ding waar je kan instellen wanneer wat gebeurt (Random of een bepaald effect). Is best goed te begrijpen, als je even de tijd neemt.

Minimum vereiste voor beats is iets waarmee je beats kan maken. Dan moet je denken aan een DAW of analoog product. Ik zou gewoon FL Studio/Ableton/Reaper/Cubase/Logic (ik gok dat ik de meest populaire heb opgenoemd) (illegaal) downloaden en daar mee aan de slag gaan.

Voor zover ik weet is FL het simpelst om mee te beginnen. Vanwege de simpele interface is alles heel makkelijk te vinden. De daadwerkelijke opties zijn dan ook nog erg uitgebreid. Als je FL onder de knie hebt, kan je er echt vette dingen mee maken.

De andere programma's ken ik niet echt. In de tijd dat ik ze uitprobeerde trekte mijn computer ze over het algemeen slecht of snapte ik het niet (dat is echt al jaren geleden, toen ik net begon... 11 jaar ofzo dus), maar er zijn voor alle grote programma's wel basistutorials te vinden. Als je meer info wilt zijn er ook genoeg artikelen die verschillende programma's vergelijken met elkaar. Toch maar één tip: ga niet teveel uit van één iemand zijn mening, ook niet als diegene geschoold in muziek is, want ook onder mensen die erin geschoold zijn, is er veel onenigheid over de programma's. Zoek wat reviews op, zie de plus en minpunten en probeer eens wat uit. =D

Je moet er wel bij zeggen dat tegenwoordig Logic alleen nog maar voor de Macs is.

Oh echt? Wist ik niet joh ;P

Thanks @ Kobe bryant fan,

Vind het experimenteren met dingen waarvan ik bij god niet weet wat het doet erg leuk voorlopig . Heb geprobeert met Audacity te samplen maar nog niet helemaal achter hoe het moet denk ik zo (al is Audacity ook maar een simpel iets)

Audacity heb ik ook staan op m'n PC.
Maar is ook niets meer dan een Sampler, die effecten die er op zitten is rommel.
Samples choppen kan je even goed in je DAW doen, werkt even praktisch vind ik.
De mogelijkheden zijn ook veel uitgebreider.

Audacity kan je aardig leuk mee opnemen. Samples choppen kan inderdaad denk ik het beste in het programma dat je gebruikt.

Opnemen gaat ook zeer vlug en makkelijk met Ableton Live.
En heeft het natuurlijk ook een metronoom. Audacitu gebruikte ik vroeger soms wel om nummers aan elkaar te mixen.

Elohim schreef:

Voor zover ik weet is FL het simpelst om mee te beginnen.

Alleen omdat de meeste mensen hiermee beginnen wil niet zeggen dat het daadwerkelijk het simpelst is, alle programma's die je opnoemt kun je simpel en gecompliceerd mee werken. Het is maar net hoeveel tijd je erin stopt om de verre hoekjes te ontdekken.

FL is gewoon toegankelijk. Dat is over het algemeen bekend. Veel beginners raken in de war als ze al die knopjes zien bij Reason en Ableton.

Onderschat FL niet, mijn neef producer(house) in Belgie, kent alle programmas behalve FL. Hij vindt FL veel te moeilijk. FL ziet er simpel uit, maar is verre van dat.

Raffael1977
Ik begrijp ook niets van FL.

Ik heb nu al met Reason, Ableton en FL Studio gewerkt.
En FL is duidelijk de simpelste vind ik, overzichtelijk, geen onnodige knoppen, ... Voor beginners het programma om mee te beginnen vind ik.

Met het simpele doelde ik op de simpele interface, btw.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik me nooit echt in de andere programma's heb verdiept. Dat is wat vaak gezegd wordt.

Ik zou zeggen bekijk eens wat video's over: Reason, Ableton en Cubase (Cubase ga ik me binnekort misschien ook eens aan wagen, die synths en de functie dat je noten kunt uitschrijven lijkt me wel vet). Fruity Loops is leuk om mee te beginnen, maar de DAWS die ik noemde en er zijn er nog een paar vind ik toch meer de moeite waard.

Wat overigens erg vet is bij Ableton Live is als je de BPM van een sample aanpast de pitch hetzelfde blijft. Bij FL verandert de pitch dan, vond ik toen erg irritant.

Jo Glaciers.. Alsof die beats die vroeger op drumcomputers werden gemaakt niet werden afgemixt in kei dikke studio's.. Tegenwoordig kan je dat zelf doen op je PC of Mac, daar heeft Raffael het voornamelijk over, het afmixen.

P.S. die drop-o-meter is ws een 1 april grap .

kobe bryant fan schreef:
Bij FL verandert de pitch dan, vond ik toen erg irritant.

Pro Default + timestretch gebruiken.
Onder nummer 5 http://www.image-line.com/support/FLHelp/html/chansettings_sampler.htm
Time veranderen( kunt ook rechtermuisklik op time en aangeven om hoeveel beats het gaat) en resample op pro default zetten. Voor diegene die het nog niet wisten. Je kunt ook de FL Slicer gebruiken.

Improvision

nega schreef:
(quote)

Pro Default + timestretch gebruiken.
Onder nummer 5 http://www.image-line.com/support/FLHelp/html/chansettings_sampler.htm
Time veranderen( kunt ook rechtermuisklik op time en aangeven om hoeveel beats het gaat) en resample op pro default zetten. Voor diegene die het nog niet wisten. Je kunt ook de FL Slicer gebruiken.
Heb het allemaal even doorgelezen van die link! Meeste wist ik wel, maar veel voegt nog wel wat toe!

Nogmaals bedankt

Was Impro helemaal vergeten Heavy shit man, lekker. Moet aan Madlib denken met zijn India series

Vette beat man!
Coole sample, vette drums, ...

Yoo mensen,

luister deze beat svp?!
and tell me what you think of it

EDIT: wtf er staat echt iets totaal anders op, dat niet van mij is, als ik het afspeel.

SoundCloud - Hear the world?s sounds

klik maar gewoon op deze link!!

Zal ik morgenavond eens grondig doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:22 uur

geplaatst: vandaag om 19:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.