MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
Raffael1977
LarsHiphop schreef:
(embed)

Yoo mensen,

luister deze beat svp?!
and tell me what you think of it

EDIT: wtf er staat echt iets totaal anders op, dat niet van mij is, als ik het afspeel.

SoundCloud - Hear the world?s sounds

klik maar gewoon op deze link!!

Heb je mp3 gebruikt?

Je drums zijn ook een beetje statisch.

Het klinkt voor de rest wel aardig.

Sample is al een keer gebruikt door Thomax, kan me zo niet herinneren welke het was.
De variaties had ik liever gehoord in de melodie dan in de drums. De rustige drums passen goed en het haalt de flow uit de beat op het moment dat je ze iets drukker maakt.
Het sample met de zang in het midden past niet erg in de rustige flow van het hele nummer vind ik zelf.

Maar zeker niet slecht! Drums zijn verder netjes gekozen bij het sample! De reverb op de kick is ook netjes gedaan! (Y)

Vette beat Lars!
Alleen had je in het begin wat meer variatie in je drumritme mogen steken.
De overgang van die break met vocals naar het gewone stuk klinkt me ook wat geforceerd in de oren. Voor de rest een nette beat!

Hier een beat van mij, mijn allereerste. Ben er trots op dat ik uberhaupt iets heb, maar kraak het zoveel af als jullie willen . Het is gewoon wat experimenteel gebeuren bij elkaar

Beat Holla

Laat me eens weten wat je ervan vind, of wat ik zou kunnen verbeteren. Tips zijn altijd welkom:P

Ik hoor dat je de standaardgeluidjes van FL hebt gebruikt (of andere programma's hebben dezelfde geluiden). Handige eerste stap is om een drumkitje te downloaden. "Drums for days - Boom Bap Drum Kit" vind ik zelf wel een goede. Daarnaast zijn je melodieën zo nu en dan wat off beat. Kijk misschien eens op YouTube voor een tutorial om de basis onder de knie te krijgen.

Top, ga ik allemaal eens doen. Bedankt!

Raffael1977 schreef:
(quote)

Heb je mp3 gebruikt?

Je drums zijn ook een beetje statisch.

Het klinkt voor de rest wel aardig.

Mp3 inderdaad.
Klopt van de drums, normaalgesproken hou ik ook niet zo'n standaard drumpatroontje aan maar ik vond het wel goed bij zo'n 'spacy' sample passen.
Thanks voor de feedback!

In Genres > Hip-Hop > Ervaren MC's die niet minder worden, maar béter:

Elohim schreef:
Weet niet hoe je het noemt, maar het heeft 3 tellen in plaats van de standaard 4. Erg zeldzaam, zoiets.

Bedoel je offbeat rappen? MF DOOM en Juicy J doen het vrij vaak, volgens mij zijn er wel meer rappers die het doen.

Maar je hebt gelijk, een paar tracks op SOC heersen de pan uit.

(modknip)

Neenee, luister naar de beat. Waar de meeste beats in het kick, snare, kick, snare (4 tellen) ritme passen, zit dit in een kick, ..., snare (3 tellen) ritme.
Het hele ritme is onorthodox voor een hiphop track. Volgens mij heet dat een driekwartsmaat.

Heeft niks te maken met onorthodox. Het is gewoon een 4 tellen ritme, waarbij de beat op 140bpm is en de drums op 70. Dat maakt het zo laidback. En dat gebeurd heel vaak.

Kom op man, als jij daar een 4 tellen ritme in hoort is er echt iets mis.

Ik schrijf het hier op, na elke comma is het een halve tel verder.
Kick, kick, hihat, hihat, snare, hihat, kick, kick, hihat, hihat, snare, hihat, etc.

Het zijn zes halve tellen in één sequence, en dat maakt het zo'n ander ritme. Als je dat als producer niet hoort moet je echt beter je aandacht erbij houden...
YouTube - Young Buck - Black Gloves Deze track bedoel ik trouwens hea...

Je moet lezen en begrijpen wat ik zeg. Wat jij uitlegt en mijn uitleg zijn hetzelfde. Maar heeft niks met zeldzaam te maken. Dat gebeurd gewoon vaak. Welke bpm krijg je als je tapt van kick tot snare ?

Je moet niet gelijk concluderen dat er iets mis is. Dat jij het anders interpreteert oke, dat kan. We kijken uiteindelijk naar hetzelfde plaatje.

(afbeelding)

Snare is op de 3, klopt wat jij zegt. Maar ik heb ook niet gezegd dat het niet klopt. Loop is 4 maats. Als je tapt op de drums is 70bpm(iets minder 68) Helft van 140 (136).

Als je op een of andere manier, fout luistert. Is hier het bewijs van de bpm.
(afbeelding)

Improvision
Het is een driedelig metrum. Hard-zacht-zacht-Hard-zacht-zacht, zoals in een wals of veel soul nummers. In hiphop is het niet gebruikelijk maar ritmisch is er voor de MC niet veel verschil aangezien de accenten op dezelfde plaats liggen als bij een beat die tweedelig is met dezelfde BPM.
Als je de beat wegdenkt valt het niet eens op.
En zoals nega het uitlegt is de beat waarschijnlijk inderdaad tot stand gekomen, vrij gebruikelijk bij trap of dirty south muziek.

Dan vind ik dit veel sterker, hier moet de MC zijn lines echt aanpassen aan het ritme.:

Het gaat er niet om of het 3delig of 4 delig is. Het ging er mij om dat het niet zeldzaam is en gewoon vaak gebeurd. Zo Impro dropt ff een lekker nummer.

Improvision
Het is wel vrij zeldzaam hoor. Ook al maakt men zijn beats op 140bpm met de drums op 70, dan doet men de accenten nog steeds op HARD-zacht-HARD-zacht met de eerste HARD als kick en de tweede als snare. Bij het nummer dat Elohim post, is het 'zacht' gedeelte gesplitst in 2 keer zacht waardoor je HARD-zacht-zacht-HARD-zacht-zacht krijgt, maar de kicks en snare liggen nog op dezelfde plaats, en de MC let enkel op deze twee accenten en niet op de twee zachte. Volgens mij doelde Elohim ook eerder op dit 'wals-gevoel' dan op wat jij bedoelt dat er 2 keer een verborgen klemtoon in zit door de 140-70 verhouding.

Principe blijft hetzelfde, zolang de hard gedeeltes op dezelfde plaats komen zoals je zegt, kun je de zacht gedeeltes zelf invullen. Ligt ook aan de MC wat ie ermee doet, maar ik zal beter mijn aandacht erbij houden zoals Elohim dat zegt.

De snare zit niet in het midden van de sequence, hoor. De sequence die je daar neerzet is goed, alleen moet je die 4 naar een 3 zetten, waardoor het tappen van kick tot snare een beetje nutteloos wordt. De snare zit op de derde tel, inderdaad. Maar je hoort duidelijk dat er maar één hihat komt na de snare. Het punt is dus dat Buck daar moet rappen over een driekwartsmaat.

Het is niet een typische 140 BPM, zet de kick en snare op 70, die ken ik wel. Het is echt een duidelijk anders ritme. Die vierde tel komt er gewoon niet in voor, en dat heeft weinig te maken met interpretatie.

Qua het rappen op anders ritme vind ik Grieves - Pressure cracks een betere track dan die Quakers die Impro laat zien. Bij de Quakers track heb je hetzelfde idee als bij Buck, je moet eigenlijk de laatste tel van je lines eraf halen (ofwel, anders schrijven).

Grieves moet daarentegen daadwerkelijk de lines anders schrijven, omdat het nu heel anders gaat.

Ik ken trouwens weinig nummers die als die van Buck het zo anders doen, hoor. Het is gewoon een klassieke driekwartsmaat (ik heb de terminologie even opgezocht XD), en die hoor je praktisch nooit in hiphop. De Dirty South waar nega het over heeft in principe tempo, alleen is het sneller/langzamer (hoe je het ook wilt zien), terwijl dit een heel andere structuur is. Dat merk je als rapper wel hoor, als je ervoor schrijft, en je hoort ook dat Buck anders spit dan normaal. Zijn BPM zit rond de 100/105 (luister maar waar de accenten liggen, dat is zó anders dan een 140 BPM beat met de nadruk op de eerste en derde tel) en de sequence zou er zo ongeveer uitzien:

(afbeelding)
De Grieves sequence, die Impro lijkt te beschrijven voor de Buck track, is deze:

(afbeelding)

Toch echt duidelijk anders, ook voor de rapper. Bij Buck merk je het minder dan bij Grieves, toegegeven. Het ritme waarop je je hoofd knikt is aardig normaal voor hiphop (gewoon een 100/105 BPM beat, ietwat aan de snelle kant, maar niks vreemds aan), als je niet aandachtig luistert knik je je hoofd gewoon door, zonder te merken dat je hoofd maar drie keer knikt per bar, in plaats van vier keer. Bij Grieves maakt het ook echt een duidelijk verschil, voor je knikkende hoofd is het het tempo waar het in is gezet. De HiHats draaien op een 90 BPM, alleen in plaats van in één bar 8 HiHats te zetten (zodat je dus 4 tellen hebt), zitten er in elke beat 3 HiHats waardoor er 12 HiHats in een bar, waardoor het tempo rond de 60 komt te liggen. Bij hem merk je het ook in de tekst. Als rapper 'hoor' je je namelijk te conformeren naar de plaatsing van de kicks en snares, maar ook de HiHats. Bij 99,9% (als niet meer) van de beats, is dat echter bijna hetzelfde, alleen zit het tempo wat anders. Bij deze track, Pressure Cracks, wordt het anders en zit je opeens met een beat die, zonder speciale flows

Improvision
De fout die je maakt is dat je denkt dat het tempo wordt bepaald door de hi-hats, dat is niet zo, het tempo wordt bepaald door de eerste kick en de snare.
Het is zoals ik zeg: de HARD-zacht-zacht, daardoor tel jij 3 in plaats van 2 of 4. De HARD-accenten bepalen het tempo en hoe Young Buck spit, die 2 keer zacht die voor de 3 zorgen niet, hij past zijn verses niet aan aan de accenten.

Het verschil tussen Grieves en Young Buck is dat Grieves er wél voor heeft gekozen om met de zacht-zacht rekening te houden. Young Buck doet alsof het een normale beat is, daarom vind ik het net niet zo sterk gerapt.

Hmmmz... Ik snap wat je bedoelt, maar de beats van Grieves en Buck zijn anders.

Als we een standaard beat aanduiden met Hard-zacht-Hard-zacht, is Grieves zijn beat Hard-zacht-zacht-Hard-zacht-zacht, en Buck's beat Hard-zacht-zacht-zacht-Hard-zacht. Hij raakt de kicks, hij raakt de snares, maar door dat te doen, zijn de lines anders geschreven.

Naar mijn mening luister je ook verkeerd naar de "loop". Zoals je zei begin je met 2 kicks. Dat is niet zo, want de 1e kick die jij zegt komt eigenlijk een halve maat na de snare. De 2e kick is het begin van de loop. Als je tapt van de 2e kick (die jij zegt) tot de snare, kom je uit op 70bpm(68). Tappen bij de 1e kick die jij zegt, tot aan de snare 53bpm ong. Daarom kwam jij ook uit op 105bpm. Die bpm meter 136.56 is gewoon van VirtualDJ, een readout. Als je op mijn screenshot, een kick op de 4 zet, dan heb je de loop van Buck.

Elohim schreef:
Als je dat als producer niet hoort moet je echt beter je aandacht erbij houden...

Moest wel lachen eerlijk gezegd.

Inderdaad, we dwalen af.

Ja tuurlijk is die tweede kick het begin van de loop. Daarom zit er zoveel nadruk op en komt ie mooi één tel na de snare. Je hebt drie keer een stringstoon rond de snare. Eerste een halve tel voor de snare, andere op de snare, één erna, daarna komt de eerste kick. Sequence start weer. Je hoort het echt zo duidelijk in Young Buck zijn flow dat ik me echt afvraag of je het niet al lang door hebt... Blij dat ik je heb laten lachen, trouwens.

Het is geen driekwartsmaat maar zes achtste, je zou in 1 bar tot 6 kunnen tellen. Zo uit m'n hoofd:
YouTube - Nas - Heaven
YouTube - Postman - Downhill (feat. Anouk)
YouTube - Dimlite - On The Same Picture, from «Prismic Tops», 2010 (vanaf 1:40)

Improvision
Ik begrijp niet wat je wil zeggen eigenlijk, het is toch gewoon dit geloopt?

(afbeelding)

Vind zijn flow helemaal niet speciaal, en zeker niet zeldzaam. Ik ging er vanuit dat je de eerste kick als het begin zag, omdat je het zo in je sequence had gezet. Maar goed zal wel aan mij liggen, en inderdaad Elohim ik heb het helemaal niet gehoord. Moet mijn aandacht erbij houden en zal de volgende keer jou om uitleg vragen. Bedankt voor de info

ontopic: vinden jullie dat Phreako Rico beter is geworden ?

Improvision schreef:
Ik begrijp niet wat je wil zeggen eigenlijk, het is toch gewoon dit geloopt?

(afbeelding)

ja

Alweer mijn 4de creatie:

https://soundcloud.com/infa...

Ik vind het leuk om je eerste beats te horen. gewoon door blijven produceren
Bij beat 3 gebruik je dj premier drums?

@Holla: Probeer anders eens wat synths/kits te downloaden/kopen want de ingebouwde geluiden geluiden bij FL Studio zijn vreselijk. Niet slecht voor een paar eerste beats (buiten het houterige ritme vind ik je eerste beat het best).
Probeer ook eens op Youtube te kijken hoe je Edison moet gebruiken, dat is de Sampler.
Je kan ze dan nog eventueel choppen met FL Slicer (en nog een ander maar ben de naam vergeten is ook al maanden geleden dat ik nog met FL heb gewerkt).

Probeer ook je drums iets minder hard te zetten, en ik raad je ook aan om proffesionele kits te kopen/pindakazen want buiten de: 9th Wonder, Lex Luger en J Dilla Kit zijn er weinig goede te vinden. Native Instruments heeft coole drumkits, blazers, strings.
Verder heeft Ableton coole Hip-Hop en Electronic Packs die erg proffesioneel klinken, maar geen idee of je die kunt overzetten naar FL. Looploft heeft ook nog toffe Hip-Hop Loops die je kunt choppen.

Yup Premo drums op beat 3, maar dat is gewoon een hoop gebeuren bij elkaar meer.

Top, grappig dat je de eerste het best vind. Persoonlijk vind ik de 4de het best, maar ik hoor van veel mensen dat ze 3 het best vinden. Veel verschillende meningen alom.

Ik ga eens van alles bekijken, bedankt voor de tips en kritiek overigens

Raffael1977
Sorry Holla maar jou beats zijn niets voor mij. Vind ze vrij inspiratieloos. De drums zelf klinken het best en dan doel ik op de sound van de drums en niet de ritme.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.