MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
Dj2Jelle
Dan ben ik het niet met Sjaakspeare eens, want ik vind het samen juist erg dissonant klinken. De opbouw en hoe alles bij elkaar komt vind ik dan weer wel goed.

(Behalve de belletjes)

Ik heb iets nieuws gemaakt:
zSHARE - Time Passes.mp3

Waarschijnlijk gaat die op een solo-album van mij komen die ik volgend jaar ergens uit ga brengen. Hij gaat vol staan met beats met deze sfeer, en gaat waarschijnlijk Mystic Moods heten.
Samples heb ik uit Moody Blues nummers gevist.

Erg mistiek. Zeer sfeervol weer en je sterkste punt; de sample doet het weer meer dan goed. De drum daarentegen is wat saai, maar het klinkt niet verkeerd hoor. De sample komt daardoor misschien wel wat beter uit.

Oke thanks man
Ja het gaat meer op de sfeer/samples uiteraard dus heb ik de drums niet zo laten opvallen
Nog iemand wat te zeggen? Deze was best moeilijk te maken

Echt leuke beat juju ! Zelfs geRepeat ! Ik vond de drums juist best vet.

Dj2Jelle
Dit is tot nu toe nog het beste werk wat ik van je heb gehoord Juju. Het is gewoon relaxt en het klopt gewoon. Geen dissonante tonen deze keer, een relaxte drum, en een relaxte sample. Een smiley dan maar:

Hij is echt goed ja . Enkel minpuntje vind ik die tonen die je bij 50 sec. soms laat komen. Stuk of 4 keer en later in het nummer ook nog een paar keer. Die passen er niet echt bij vind ik. Verder weinig aan te merken en klinkt die gewoon super.

|Joël|
Mooi, erg geslaagd is deze inderdaad.

Oke bedankt iedereen!
Cool van die vele en mooie reacties

Dj2Jelle
Na deze positieve reacties op de beat van Juju krijg ik ook zin om een beat te laten horen. Hij komt op mijn instrumentale album waarvan ik nu zo'n 4 tracks echt af heb. Op dat album probeer ik een beetje Samples af te wisselen met synthesizers. Of zelfs samen in een track. Nougoed, hier een nummer wat ik net af heb:

zSHARE - Geheime track.mp3

Het kan zijn dat hij een beetje stottert, maar dat komt door Zshare, dan kun je beter even wachten en hem opnieuw starten. Of downloaden.

Vet en erg expirimenteel. Zoals je al weet vind ik dat je beter die 2de helft met die andere sample en dat gezang een aparte track van kan maken, want dat is erg mooi .
Verder vind ik 'm heel vet

Dj2Jelle
Het zijn trouwens geen samples. Op het gezang na.

Erg dope gedaan man
Nu maak je mij wel benieuwd naar je album.

Heb ook even wat dingen hier geluisterd. Ben persoonlijk best weg van alles van DJ Jelle. Heerlijke sfeer steeds, en dat is toch het belangrijkste.

Het enige dat je in mijn ogen nog kunt verbeteren met de tijd, is de geluidskwaliteit van de bassdrums en snares. Als je daar iets rijker geluid uit weet te halen (op wat voor manier ook) doen die geluiden niet af aan de rest van het moois en wordt je muziek wat mij betreft erg release waardig. Maar het is natuurlijk een karwei om de samples precies juist te tunen, als je ze zo open en bloot neerzet als bij de meeste hiphop.

Ljuju, goede beats. Alleen minder in mijn straatje. Mooie sample keuze. Basis is goed, maar daar blijft het teveel bij in mijn opinie. Mag van mij meer experiment in en minder statisch klinken, anders klinkt het me te lui. Als je bijvoorbeeld een mooi gebalanceerde kraak in een snare gooit klinkt ie minder plastic, en kan het geluid langer boeien over een heel nummer.

Heb je trouwens die jungle track nog afgemaakt? vond ik persoonlijk het spannendst om te luisteren, maar ligt ook aan mijn smaak. Moest aan Plug denken bij het horen en dat is zeker een compliment in mijn ogen. Als je die reggae samples vervangt voor eigen inspiratie zou zoiets helemaal geweldig kunnen zijn. Wat minder in cliché's vertrouwen vergroot sowieso je kans op een mooi unieker iets.

thejazzscène
Vette werken mensen! Interessant topic is dit.

John Doe schreef:

Ljuju, goede beats. Alleen minder in mijn straatje. Mooie sample keuze. Basis is goed, maar daar blijft het teveel bij in mijn opinie. Mag van mij meer experiment in en minder statisch klinken, anders klinkt het me te lui. Als je bijvoorbeeld een mooi gebalanceerde kraak in een snare gooit klinkt ie minder plastic, en kan het geluid langer boeien over een heel nummer.

Heb je trouwens die jungle track nog afgemaakt? vond ik persoonlijk het spannendst om te luisteren, maar ligt ook aan mijn smaak. Moest aan Plug denken bij het horen en dat is zeker een compliment in mijn ogen. Als je die reggae samples vervangt voor eigen inspiratie zou zoiets helemaal geweldig kunnen zijn. Wat minder in cliché's vertrouwen vergroot sowieso je kans op een mooi unieker iets.

Oke bedankt voor de feedback
Maar wat bedoel je precies met een kraak? zoeits als een vinyl-kraak ofzo bijv.?

Ik heb die jungle niet echt meer afgemaakt, maar ik heb wel een ander jungle-nummer gemaakt:
zSHARE - The Dungeon.mp3
Deze is wat duisterder, zoals mijn hip-hop beats normaal zijn.
Deze begint overingens als een soort hip-hop beat maar veranderd op de helft in een jungle-track. Dit was overignes 1 van m'n eerste serieuze junglenummers (na die met die reggaesamples).

thejazzscène
Jaa. Mooi nummer vind ik! Doe zo verder. Meer die duistere junglesfeer opzoeken.
Behoud je eigen stijl van die breaks en dat hiphoppig gedoe daarbij. Kan eventueel in't midden van dat nummer eveneens.
Ga eventueel wat werk luisteren in die stijl.
Luke Viberts' alias Amen Andrews eveneens is beluisteren en Boymerang licht ook in dat raakvlak. John Doe zal ook nog wel wat in die stijl kennen vermoed ik...
Blijven gaan.

Oke bedankt voor de tips man ik ga eens wat rondneuzen

JLjuju schreef:

Oke bedankt voor de feedback
Maar wat bedoel je precies met een kraak? zoeits als een vinyl-kraak ofzo bijv.?
Ja, een beetje meer detail of schade erin, wat het levendiger en organischer maakt en minder plastiek. Voorbeeld (nummer waarin trouwens Ego Trippin' van de Ultramagnetic MC's is gesampled).

Mooi nummer weer. waar de beats zijn gesampled zijn en ik het geluid ervan ook sterker vind klinken.

Dj2Jelle
Vette beat Juju, je zou ook wat opbouwende geluiden erin kunnen doen. Wat ik altijd wel vet vind klinken is in de balk links in het scherm onder Hits, Hit_5 te nemen, een paar tonen verlagen, en daarna achterstevoren afspelen. Dan krijg je zo'n opbouwende bas die bijvoorbeeld bij 0:33 heel vet zou klinken.

Iemand nog iets te zeggen over mijn beat trouwens? 23 keer beluisterd en dan 2 (positieve ) reacties vind ik een beetje weinig .

@ John Doe: ja dat is een erg bekende break (Melvin Bliss - Synthetic Substitution) Ik snap nu wat je bedoeld, ik ga er iets aan doen.

@ Jelle: Oke ik ga eens kijken of dat klinkt

Deze jungle favoriet van me begint ook met een coole hiphop beat en betreedt dan ineens jungle territorium. Heerlijk op het eind ook nog een stukje melancholie erbij. Durfen te weinig ''stoere d'n'b producers'' aan.

Dj2Jelle schreef:

Iemand nog iets te zeggen over mijn beat trouwens? 23 keer beluisterd en dan 2 (positieve ) reacties vind ik een beetje weinig .
heb je mijn reactie al gelezen?

Dj2Jelle
Ja, die telt eigenlijk voor 4

John Doe schreef:
Ben persoonlijk best weg van alles van DJ2Jelle.

Mijn dank is groot.

John Doe schreef:
]Deze jungle favoriet van me begint ook met een coole hiphop beat en betreedt dan ineens jungle territorium. Heerlijk op het eind ook nog een stukje melancholie erbij. Durfen te weinig ''stoere d'n'b producers'' aan.

wow geniaal nummer
Echt chill die sax-sample.

Improvision
Check mijn nieuwe track 'Public Service Announcement' op mijn Hyves.

Dj2Jelle
Ik had je hier gister al over gesproken. Maar ik wil gewoon nog even kwijt dat je dit echt heel geniaal hebt gedaan. Dat je met zoveel samples een melodie kunt behouden en er ook nog voor kunt zorgen dat samples helemaal onherkenbaar worden gemaakt.

Zeker een fijne track. Herkende de filmsample, maar moest toch even googlen voor de titel ervan, prachtige film die ik laatst gezien heb, Network.

De reverb/galm op de snare is op een te lage frequentie, maar ik hoor dat nu ook bij andere nummers van je dus dat zal waarschijnlijk aan de compressie liggen (voor het op de site krijgen). Lekkere nummers ook de rest, mooi trouw aan de goede hiphop. En die ''chill out route'' is zeer chill inderdaad.

Improvision
Bedankt!

De galm op de snare zit ook in de oorspronkelijke break, die krijg ik er dus niet uit...

En Network is inderdaad een briljante film, zijn tijd ver vooruit.

Ja, zelf maak ik trouwens meer muziek die doorgaat als electronic, maar ik heb laatst een nummer gemaakt met duidelijke inspiratie van hiphop beats: B-Boy Space Gaze (je moet maar op download drukken denk ik, geen idee waarom het bufferen zo lang duurt)

Bestaat uit wat patronen met een drumcomputer over een paar synthlijnen. Verder is er een gesamplede beat van Massive Attack's ''I Against I'' (met veel effecten erop) die na de 2 minuten inkomt. Live heb ik de voorgemaakte loops laten inkomen en opgenomen, vond het wel een leuk resultaat opleveren persoonlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:17 uur

geplaatst: vandaag om 05:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.