MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Maak kennis met Rap en beoordeel

zoeken in:
Erg leuke track, rapper ligt me ook. Album had ik voor een deel gechecked, zowel raps als beats klonken aangenaam. 7.5*

Nou, dan zal ik zelf eens een video plaatsen, een onbekende Madlib productie met een onderschatte MC erop: (Eclipse) 427:

Mb.
Madlib of geen Madlib, maar ik vind de productie niet echt overtuigend. Opvallend repetitief. De rapper is best aardig. Concluderend een degelijk nummer. In cijfer? ~7.

Ik vind het een relaxte beat. Mc past er ook goed op. 7.5

raffael77
De productie van Madlib vind ik geweldig. Precies Madlib in die tijd want het klinkt als '90's.

Mc vind ik iets minder mar toch een dope nummer 8

Mack A Damien Thorne - Sucka Duck (1994)

Onbekende, maar erg lekkere track.

raffael77
dope track al heb ik de sample wel regelmatig eerder gehoord. o.a. MC Lyte en Ed O.G. & Tha Bulldogz gebruikte ook deze sample.

7

Nine Leaves - Remember, Execute, Forget

raffael77
dope track. 8

Dead Homies - Morsdood

iemand bekend mee?

ja,
staan 2 goede nummers op ongeveer.
de rest is echt van belachelijk slechte kwaliteit

@ Nega: Precies wat je van Random A. verwacht, lekkere muziek om te beluitseren. Ik hoop alleen dat ze dit niveau een heel album kunnen aanhouden, en ook wat uitschieters zijn welkom. Een 7.5.

@ Sjaak: Apart, en tegelijkertijd ook weer standaard. De opbouw, en de drums vallen positief op, ik had alleen op wat meer afwisseling in de raps gehoopt. Maar toch een 8, erg vet.

@ Inzpired: Luistert ook weer goed weg, maar nergens bijzonder. Een 6.

Post er zelf weer één: Engelse Rap, onbekend bij de meeste denk ik:>Verdiend meer aandacht:

tovast

geplaatst op 2 mei 2010, 20:08 uur
ja,
staan 2 goede nummers op ongeveer.
de rest is echt van belachelijk slechte kwaliteit

jammer jammer

Ook al in video's geplaatst, en volgens mij niet onbekend maar o zo grappig (vind ik dan)

Jack Parow

Lyrics

Bedorvenkebab schreef:
@ Sjaak: Apart, en tegelijkertijd ook weer standaard. De opbouw, en de drums vallen positief op, ik had alleen op wat meer afwisseling in de raps gehoopt. Maar toch een 8, erg vet.

Helemaal mee eens. De drums en de structuur zijn wat het 'm doen bij dat nummer, en goed ook, maar met dat beatniveau ga je toch meer hopen van de rapper. Maar dat blijft tamelijk gezapig.

Bedorvenkebab schreef:
Post er zelf weer één: Amerikaanse Rap, onbekend bij de meeste denk ik:>Verdient meer aandacht:
(embed)

Dit is veel belangrijker, want dit is pleuresgoed. Hier ben ik echt heel verheugd om, want na maanden zonder een nieuw goed iets voor de kiezen te krijgen, of mezelf ermee voor te schotelen, is dit een gigantische verademing. Ik heb gisteren het hele album beluisterd, en dit is daar nog een gemiddeld nummer van, mijns inziens. Toch wist dit nummer me met elegante klauwen met weerhaken van dons te grijpen; ik zat echt met een dikke glimlach te luisteren, vol bewondering. Die verwondering kwam voort uit de beats. Ik kan niet vinden uit wie Archetype precies bestaat, maar volgens mij is het wel een behoorlijke groep, met echter maar één producer: Nezbeat. Tenminste, dat concludeer ik uit het uniforme geluid van het album.

En dat geluid vind ik dus geweldig. Het bestaat steeds weer uit een basis van soulsamples. Daar heb ik -kun je nagaan- normaal gesproken een hekel aan. Dat komt doordat ik soulsamples altijd veel te eenvoudig en oppervlakkig vind (de hele tijd vier saxofoonnoten bijvoorbeeld). Hier, niettemin, zijn ze erg creatief gebruikt, en meer dan dat nog: magnifiek gecombineerd. Gecombineerd met allemaal boeiende fratsen en sfeerelementen. De beats zijn dan ook ontiegelijk vol, en daarin gelaagd in een ontzagwekkende balans. Daarbij is het allemaal een nogal dromerige bedoening, wat me erg aanspreekt. Dergelijk gelaagde doch melodieus behepte beats zijn ook automatisch meeslepend, dus dat zit ook wel goed. Episch en duister is het dan weer helemaal niet, maar ja, het is dát of dromerigheid, en dat dat laatste hier opspeelt, vind ik prima.

Over de raps ben ik nochtans minder lyrisch. De afwisseling is hier juist wel goed, maar de flows zijn gemiddeld, de intonaties zijn standaard, net als de rijmschema's en metrums, en de teksten zijn -samen met de rappers- erg wisselend, maar over het algemeen aardig te pruimen voor mij, hoewel het zo op het eerste gehoor nergens zo enerverend wordt als de beats. Al met al geef ik voor dit nummer een 8,8.

Het hele album ga ik zeker nog vaker beluisteren. Dank!

Geendank! Ik was al bang dat er geen reacties meer kwamen over de track... Ik ben aangenaam verrast dat je zo positief bent. Archetype is inderdaad een groep uit Kansas (hoe ik bij Engeland kwam weet ik ook niet) en bestaat inderdaad uit Nezbeat, en een rapper genaamd I.D. Beiden rappen ook op het album, hoewel ik niet weet wie wie is. De één heeft nogal een aparte stem, en de ander (op deze track dus de tweede rapper) spreekt me juist heel erg aan met zijn stemgeluid.

Over de producties ben ik het met je eens, die maken het album eigenlijk, en die zijn ook nergens slecht. Dromerig vind ik inderdaad een passende benoeming hiervoor, en dat spreekt mij ook aan.

Misschien dat ik bij het album een keer een review ga plaatsen (Want anders ga ik weer teveel offtopic), voor nu heb ik het beoordeeld met vier sterren.

@ Ewalk: Ik heb over het algemeen niet zoveel met gimmicks. Dit is wel beter dan die Antwoord, maar het spreekt me nog steeds niet aan. Moest wel glimlachen om de uitspraak soms, en de pet die hij opheeft getuigd ook natuurlijk van gevoel voor stijl, maar na één keer heb je het ook wel gehoord. Typisch iets wat je een keer aan iemand anders laat zien, maar muzikaal niet zoveel voorstelt. Een 3 daarom maar.

Inderdaad maar als Gimmick toch wel leuk uitgewerkt. Vooral het uitgangspunt, als ik het goed heb begrepen, doet me op zich aan het imago van Fatlip (Pharcyde) denken. Jezelf als loser neerzetten.

raffael77
Bizzzzzzzz Markie staat met dit nummer op Super Rappin' vol 2 een lekkere dubbel cd.

raffael77

Hier een nieuwe producer die toch wel heel lekker komt met wat elektro stijl.

Improvision

Beetje eentonig, die iets te nerveuze bliepjes. Verder niet buitengewoon en mogen we nog van geluk spreken dat de track niet al te lang duurt.

Misschien niet buitengewoon, maar ik kan er wel naar luisteren. Doet me een beetje denken aan Hudson Mowhawke, welke van de twee ik beter vind ben ik nog niet uit, in ieder geval goed genoeg om eens wat van te checken. Een 6.5. (Leuk je dat post trouwens, had het niet verwacht).

Ben echter niet zo'n Biz Markie fan, dat ligt me gewoon wat minder. Beoordeling laat ik dan ook maar achterwege.

Ik vind die Madlib productie van 427 eigenlijk wel erg lekker.
Lekker mellow en simpel. Gewoon fijne vibe.

Safi - Onovertreffelijk

Tja, onder de indruk ben ik niet, maar dat het én Vlaams én niet op MuMe te vinden én bloedserieuze, pure hiphop is, vind ik al genoeg om het te plaatsen.

Improvision
Ik ben zelf ook niet zo thuis in de Vlaamse hiphop, maar deze track vind ik echt veel beter:

Magot ft. Pita - Rustig aan doen on Vimeo

Ik heb net weer eens een uurtje Vlaamse hiphop op JijBuis door zitten spitten. Dit was het beste wat ik kon vinden. Zo'n driekwart was sowieso niet serieus, en een groot deel daarvan was ook in de meest vage dialecten, waarvan ik serieus nog minder versta dan van Afrikaans. Sowieso vond ik niks goed. Dit nummer vind ik ook beter dan dat van Safi, maar ook nergens indrukwekkend. Snel rappen is ook niet alles. Zeker niet als je af en toe uit de bocht vliegt. En dat refrein vind ik bagger.

raffael77
Hier een nieuwe track van Leonard Dstroy met Kutty Slitz samen en gruwelijk is dat album ook.(Fris en orgineel)

Over vlaamse rap gesproken:

En deze groep waar Pita bij zat. Overigens maakte hij ook voor velen anderen de beats en zo ook voor 2 Zwaard.

Ik heb beide albums en ze snijden regelmatig goede onderwerpen aan. Goede opvolgers waren het van Krewcial.

Hij begon veelbelovend maar het werd mij daarna toch te eentonig.
Die Vlaamse tracks zijn wel dope vooral die van Tweezwaard vond ik vet.

Even een classic:

Gast
geplaatst: vandaag om 09:35 uur

geplaatst: vandaag om 09:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.