Genres / Hip-Hop / Hiphop album van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 12 maart 2021, 12:22 uur
Damn ik heb dit nu al verwaarloosd. Ga sowieso Wordpower luisteren komende dagen ergens.
Hopelijk ook nog ergens tijd voor het instrumentele en NL's-talige album al zullen die twee mij sowieso minder liggen.
Hopelijk ook nog ergens tijd voor het instrumentele en NL's-talige album al zullen die twee mij sowieso minder liggen.
3
geplaatst: 13 maart 2021, 21:11 uur
Kos schreef:
Divine Styler - Wordpower 2: Directrix (1999)
Wat een sfeertje dit album, thanks voor de tip! Heb meerdere malen ontzettend genoten van dit album deze week. Waarom dan toch 'maar' een 3,5? Simpelweg omdat er een aantal tracks op staan die mij echt niet liggen. Het probleem zit hem vooral in de eerste drie tracks die wat mij betreft een slechte introductie geven van dit album. Überhaupt vind ik intro's met Islamtische zang vervelend, zijn nogal wat artiesten die de neiging hebben dit te doen. Verder vind ik de afsluiter en 'skit' Contact 2 ook sfeer killers. Maar daar blijft het ook bij, de rest is een en al genieten van abstracte hiphop dat mij apart genoeg soms doet denken aan ge-update Run-D.M.C.. Geen idee waarom. Verder ga ik vooral heel hard op tracks zoals Unseen Letter en Time Fold '79, maar vooral op de bangers Nova en Oneself Duel.Divine Styler - Wordpower 2: Directrix (1999)
1
geplaatst: 13 maart 2021, 22:26 uur
Heb deze week maar weinig tijd gehad om rustig albums te luisteren, dus is bij 1 luisterbeurt gebleven. Klonk prima, sfeervolle plaat. Had wat meer met de eerste paar tracks dan met de tweede helft van het album, maar moet er nog wat meer naar luisteren om het goed te kunnen plaatsen.
0
geplaatst: 15 maart 2021, 09:26 uur
Harderwiek schreef:
(quote)
Het probleem zit hem vooral in de eerste drie tracks die wat mij betreft een slechte introductie geven van dit album. Überhaupt vind ik intro's met Islamtische zang vervelend, zijn nogal wat artiesten die de neiging hebben dit te doen. . Ik snap dit wel. Maar ik draai zelf albums die ik al ken meestal op shuffle en dan merk je het niet zo.
1
geplaatst: 15 maart 2021, 10:19 uur
Hmm ik weet het niet. Beginnen met 5 minuten aan intro's is inderdaad niet heel bevordelijk voor de sfeer. Pas bij track 6 'Triple Irons' hoorde ik voor de eerste keer echt een track waar ik enthousiast van word. Dat enthousiasme werd vastgehouden op 'Oneself Duel', maar 'The Grand Design' vind ik dan weer een irritante track. Dan volgt snel weer een skit na een prima nummertje en ben ik voor ik het weet halverwege en heb ik voor mijn gevoel nog naar niets geluisterd.
Vanaf 'Hajji' gaat het niveau voor mij omhoog, waarbij vooral het blokje 'Nova' + 'Make It Plain' favoriet zijn.
Echter blijft het voor mij vooral hit or miss en heb ik na 60 minuten nog steeds niet echt een idee wie Divine Styler is.
Op papier zou dit mij moeten liggen, maar ik kom helaas niet verder dan een hele magere 6.0.
Vanaf 'Hajji' gaat het niveau voor mij omhoog, waarbij vooral het blokje 'Nova' + 'Make It Plain' favoriet zijn.
Echter blijft het voor mij vooral hit or miss en heb ik na 60 minuten nog steeds niet echt een idee wie Divine Styler is.
Op papier zou dit mij moeten liggen, maar ik kom helaas niet verder dan een hele magere 6.0.
6
geplaatst: 15 maart 2021, 11:33 uur
Als liefhebber van oldschool hiphop heb ik voor dit topic natuurlijk een wat ouder album uitgekozen. Ik wilde eigenlijk Dark Sun Riders - Seeds of Evolution inbrengen, maar heb daar vanwege de vele skits toch vanaf gezien. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Three-6 Mafia - Mystic Stylez (1995) . De meesten van jullie zullen de groep wel kennen, maar ik zag dat niemand die meedoet aan dit topic een stem heeft uitgebracht bij dit album.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/31000/31961.jpg
In 1995 waren Juicy J en DJ Paul al jaren bezig in de Memphis underground scene en hadden beide DJ's/rappers al meerdere mixtapes uitgebracht (dat ging destijds nog op casette). Begin jaren 90 vormde zij samen Three 6 Mafia en een paar jaar later voegde Lord Infamous, Gangsta Boo, Koopsta Knicca en Crunchy Black zich bij het collectief. Dit debuut album van Three 6 Mafia is het beste te omschrijven als een lo fi, horrorcore, trap album. De stoffige beats, lugubere teksten en horror samples zorgen voor een duistere sound, terwijl de flow, delivery en repetitieve refreinen de fundamenten vormen voor de crunk en trap hiphop die later populair werd. Mystic Stylez wordt tegenwoordig gezien als een (cult) klassieker die van grote invloed is geweest op de hiphopgeschiedenis en veel artiesten heeft geïnspireerd.
Mystic Stylez - Album by Three 6 Mafia | Spotify - open.spotify.com
Three 6 Mafia Mystic Stylez (FULL ALBUM) - YouTube
https://www.musicmeter.nl/images/cover/31000/31961.jpg
In 1995 waren Juicy J en DJ Paul al jaren bezig in de Memphis underground scene en hadden beide DJ's/rappers al meerdere mixtapes uitgebracht (dat ging destijds nog op casette). Begin jaren 90 vormde zij samen Three 6 Mafia en een paar jaar later voegde Lord Infamous, Gangsta Boo, Koopsta Knicca en Crunchy Black zich bij het collectief. Dit debuut album van Three 6 Mafia is het beste te omschrijven als een lo fi, horrorcore, trap album. De stoffige beats, lugubere teksten en horror samples zorgen voor een duistere sound, terwijl de flow, delivery en repetitieve refreinen de fundamenten vormen voor de crunk en trap hiphop die later populair werd. Mystic Stylez wordt tegenwoordig gezien als een (cult) klassieker die van grote invloed is geweest op de hiphopgeschiedenis en veel artiesten heeft geïnspireerd.
Mystic Stylez - Album by Three 6 Mafia | Spotify - open.spotify.com
Three 6 Mafia Mystic Stylez (FULL ALBUM) - YouTube
2
geplaatst: 15 maart 2021, 12:42 uur
Three 6 Mafia is altijd een plus. Heb hem wel geluisterd, maar verder nooit meer aandacht aan besteed. Mooie kans om dit wel te doen.
1
geplaatst: 15 maart 2021, 18:24 uur
Ik stem niet, dit valt ver buiten mijn straatje qua Hip Hop. Ik vind Three 6 Mafia helemaal verschrikkelijk. Heb de vorige 2 albums al aan me voorbij laten gaan om er iets van te zeggen... Ik blijf een ouderwetse head, al zou ik het wel meenemen voor een lage prijs en het nog een keer (een voor 99,99% zekere tevergeefse) luisterbeurt geven.
2
geplaatst: 15 maart 2021, 18:35 uur
Jaaaaa dit is lekker
.
Eindelijk een album met cojones!
Kende Three 6 natuurlijk wel, maar dit specifieke album niet. Al heb ik sommige tracks volgens mij wel ooit gehoord. Tear Da Club Up was natuurlijk wel bekend. Je hoort ook echt de invloed op de hip-hop van tegenwoordig en dan met name op de donkere trap albums zoals bijv. Savage Mode (II) en Whole Lotta Red. Hoe heerlijk is die Marvin Gaye sample op Long Nite
. Ik word hier echt vrolijk van. Trunk rattlin' beats. Goed voor in de auto, in de zomer, maar ook op een donkere avond en lekker gaan. Valt me eigenlijk nu pas op hoe lekker ik ga op Lord Infamous. Juicy J en DJ Paul zijn toch wel de bekendere leden.
Favo tracks; Da Summa + In Da Game + Back Against Da Wall
Cijfer; 7.7
.Eindelijk een album met cojones!
Kende Three 6 natuurlijk wel, maar dit specifieke album niet. Al heb ik sommige tracks volgens mij wel ooit gehoord. Tear Da Club Up was natuurlijk wel bekend. Je hoort ook echt de invloed op de hip-hop van tegenwoordig en dan met name op de donkere trap albums zoals bijv. Savage Mode (II) en Whole Lotta Red. Hoe heerlijk is die Marvin Gaye sample op Long Nite
. Ik word hier echt vrolijk van. Trunk rattlin' beats. Goed voor in de auto, in de zomer, maar ook op een donkere avond en lekker gaan. Valt me eigenlijk nu pas op hoe lekker ik ga op Lord Infamous. Juicy J en DJ Paul zijn toch wel de bekendere leden. Favo tracks; Da Summa + In Da Game + Back Against Da Wall
Cijfer; 7.7
1
geplaatst: 15 maart 2021, 18:39 uur
Da Summa is super nice. Ik zal deze ook gaan beluisteren, lijkt me echt dik.
1
geplaatst: 15 maart 2021, 21:33 uur
Three 6 Mafia is echt een groep die ik altijd links heb laten liggen. Toch zegt iets in mij dat ik dit anno 2021 best ga kunnen waarderen. Hopelijk kan ik de tijd vinden deze week.
1
geplaatst: 15 maart 2021, 23:50 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Ik stem niet, dit valt ver buiten mijn straatje qua Hip Hop. Ik vind Three 6 Mafia helemaal verschrikkelijk. Heb de vorige 2 albums al aan me voorbij laten gaan om er iets van te zeggen... Ik blijf een ouderwetse head, al zou ik het wel meenemen voor een lage prijs en het nog een keer (een voor 99,99% zekere tevergeefse) luisterbeurt geven.
Kan ik heel goed begrijpen. Wellicht is het album dat ik eigenlijk wilde inbrengen meer iets voor jou: Dark Sun Riders - Seeds of Evolution (1996) - MusicMeter.nl
0
geplaatst: 16 maart 2021, 01:25 uur
MAS schreef:
Kan ik heel goed begrijpen. Wellicht is het album dat ik eigenlijk wilde inbrengen meer iets voor jou: Dark Sun Riders - Seeds of Evolution (1996) - MusicMeter.nl
(quote)
Dat is absoluut meer mijn ding, in ieder geval...Toen Three 6 Mafia opkwam had ik meer met de traditionele GangsterRap/G-Funk en qua zuiden was Rap-A-Lot gewoon heilig en The Dungeon Family was ook altijd nice... Anyway, Three 6 Mafia leerde ik kennen bij iemand bij wie ik dagelijks in de auto zat (eigenlijk geestelijk gedwongen), en die die shit altijd speelde en de hele dag stoned, dronken of opgefokt was... 2 jaar in dat stramien geleefd met veel van dit soort muziek, veel Cash Money en No Limit... Echt ik was na die 2 jaar toen we braken, er ook helemaal klaar mee (en nu nog steeds). Oude Rap-A-Lot is het helemaal voor mij: Convicts, OG Style, oude Willie D, Scarface, Geto Boys, DMG mag ook nog mee en nog wat dingen. Heerlijk... Ach, er komt wel weer een album dat helemaal in mijn straatje past. Divine Styler was iemand die ik na zijn 2de album had losgelaten, omdat het gewoon klaar was voor mij... Dope voor toen, maar uitgekeken erop. Wat voor mij destijd bevestigd werd met het album van de vorige week. Het Nederlandstalige album was ook niet helemaal mijn ding, maar om dan dingen te gaan afbreken hier vind ik wat overbodig... Misschien als er echt een album komt waar ik een pesthekel aan heb of als ik het hoor aan krijg. Mijn volgende album (nog ver weg, zal gewoon een Boom Bap album zijn)...nog niet helemaal uit of ik voor een 2k of 90s album ga.
0
geplaatst: 16 maart 2021, 09:37 uur
- Mas
- Bennerd
- Silky & Smooth
- Johnny Mar
- Overmars89
- MJ_DA_MAN
- Chrisseh
- Zaaf
- Ralph
- Shaadiq Haynes
- Flipmode
- Poles Apart
- -marco-
- Nr. 4
- Harderwiek
- Koenr
- ForWhomThePeteTolls
- jordidj1
- Bennerd
- Silky & Smooth
- Johnny Mar
- Overmars89
- MJ_DA_MAN
- Chrisseh
- Zaaf
- Ralph
- Shaadiq Haynes
- Flipmode
- Poles Apart
- -marco-
- Nr. 4
- Harderwiek
- Koenr
- ForWhomThePeteTolls
- jordidj1
1
geplaatst: 16 maart 2021, 10:32 uur
Ik zou zeggen:
- Mas
- Bennerd
- Silky & Smooth
- Johnny Mar
- Overmars89
- MJ_DA_MAN
- Chrisseh
- Zaaf
- Ralph
- Shaadiq Haynes
- Flipmode
- Poles Apart
- -marco-
- Nr. 4
- Harderwiek
- Koenr
- jordidj1
- ForWhomThePeteTolls
- -SprayIt-
- Rene1979
- Kos
Omdat de onderste 4 al geweest zijn en je niet op hen hoeft te wachten de volgende keer, ik weet niet of andere mensen dit met me eens of oneens zijn, maar mij lijkt het wel een goede optie... Of we doen het zoals PeteSense, alleen geen Pete's om uit te geven hier!
- Mas
- Bennerd
- Silky & Smooth
- Johnny Mar
- Overmars89
- MJ_DA_MAN
- Chrisseh
- Zaaf
- Ralph
- Shaadiq Haynes
- Flipmode
- Poles Apart
- -marco-
- Nr. 4
- Harderwiek
- Koenr
- jordidj1
- ForWhomThePeteTolls
- -SprayIt-
- Rene1979
- Kos
Omdat de onderste 4 al geweest zijn en je niet op hen hoeft te wachten de volgende keer, ik weet niet of andere mensen dit met me eens of oneens zijn, maar mij lijkt het wel een goede optie... Of we doen het zoals PeteSense, alleen geen Pete's om uit te geven hier!
0
geplaatst: 16 maart 2021, 14:21 uur
Nee, wordt hier niet zo blij van, vooral de producties zijn onwijs saai.
0
geplaatst: 16 maart 2021, 14:58 uur
Ik ben ook 3 keer begonnen, maar steeds afgehaakt. Binnenkort weer een poging, maar denk niet dat het wat gaat worden tussen ons.
1
geplaatst: 16 maart 2021, 16:37 uur
Johnny Marr schreef:
Hmmm, 5k+ stemmen en bolded op RYM... interessant...
Hmmm, 5k+ stemmen en bolded op RYM... interessant...
Muziek voor het plebs dus.
2
geplaatst: 16 maart 2021, 21:21 uur
MAS schreef:
Three-6 Mafia - Mystic Stylez (1995)
Nope, niks voor mij dit. Meestal luister ik de albums van HHAvdW meerdere keren in een week. Maar na twee luisterbeurten moet ik er niet aan denken het nog een keer te beluisteren komende dagen. En dat heeft voornamelijk met smaak te smaken. Los daarvan hoor ik op dit album wel dat het goed in elkaar zit en dat het veel acts in de jaren begin '00 heeft beïnvloed. Toch vind ik de beats vaak maar simpel en totaal niet uitzonderlijk, zo 'duister' of 'horror' vind ik het ook niet per se. Misschien destijds wel. Daarentegen vind ik Juice J een degelijke rapper en valt die positief op vergeleken bij de andere rappers. Maar dat is eigenlijk het enige pluspuntje van dit album. 2,5*Three-6 Mafia - Mystic Stylez (1995)
MAS schreef:
Dark Sun Riders - Seeds of Evolution
Dit overigens wel een fijn album waarop Brother J heerlijk z'n ding doet Dark Sun Riders - Seeds of Evolution

1
geplaatst: 16 maart 2021, 22:40 uur
Three 6 Mafia is zeker wel mijn ding, maar dan toch meer zoals Most Known Unknown. Dit is minder crunk en toch meer grimy hip-hop, om het zo maar te zeggen.
0
geplaatst: 17 maart 2021, 14:22 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Dat is absoluut meer mijn ding, in ieder geval...Toen Three 6 Mafia opkwam had ik meer met de traditionele GangsterRap/G-Funk en qua zuiden was Rap-A-Lot gewoon heilig en The Dungeon Family was ook altijd nice... Anyway, Three 6 Mafia leerde ik kennen bij iemand bij wie ik dagelijks in de auto zat (eigenlijk geestelijk gedwongen), en die die shit altijd speelde en de hele dag stoned, dronken of opgefokt was... 2 jaar in dat stramien geleefd met veel van dit soort muziek, veel Cash Money en No Limit... Echt ik was na die 2 jaar toen we braken, er ook helemaal klaar mee (en nu nog steeds). Oude Rap-A-Lot is het helemaal voor mij: Convicts, OG Style, oude Willie D, Scarface, Geto Boys, DMG mag ook nog mee en nog wat dingen. Heerlijk... Ach, er komt wel weer een album dat helemaal in mijn straatje past. Divine Styler was iemand die ik na zijn 2de album had losgelaten, omdat het gewoon klaar was voor mij... Dope voor toen, maar uitgekeken erop. Wat voor mij destijd bevestigd werd met het album van de vorige week. Het Nederlandstalige album was ook niet helemaal mijn ding, maar om dan dingen te gaan afbreken hier vind ik wat overbodig... Misschien als er echt een album komt waar ik een pesthekel aan heb of als ik het hoor aan krijg. Mijn volgende album (nog ver weg, zal gewoon een Boom Bap album zijn)...nog niet helemaal uit of ik voor een 2k of 90s album ga.
(quote)
Ik snap wel waarom niets meer moet hebben van Three 6 Mafia. Uren in de auto zitten met Cash Money of No Limit lijkt me ook vreselijk.
Convicts, OG Style en DMG ken ik helemaal niets van. Welke albums raad je me aan?
1
geplaatst: 17 maart 2021, 14:32 uur
Ik ben op zijn tijd niet vies van een trap album, maar wat mij tegenwoordig trekt aan de muziek in dat genre zijn de zware bassen en de charismatische performances. Hoewel ik het sfeertje in dit album door de hypnotiserende beats nog wel kan waarderen mis ik die bassen en de charisma van de rappers wel.
Bij het luisteren van dit album krijg ik opeens heel erg zin om me te bedwelmen van vage drugs. Voelt passend.
Het album duurt me ook iets te lang en er staan ook wel een aantal "duds" op. Ergens is mij het ook weer meegevallen door de hypnotiserende aard van het album. Uiteindelijk kom ik toch op een 3* uit.
Wel leuk om is een project te luisteren van deze legendarische groep. Had ik nog niet eerder gedaan, maar al met al weinig kans dat ik veel zal terugkeren naar dit album. Dat had ik bijvoorbeeld met Divine Styler wel..
Bij het luisteren van dit album krijg ik opeens heel erg zin om me te bedwelmen van vage drugs. Voelt passend.
Het album duurt me ook iets te lang en er staan ook wel een aantal "duds" op. Ergens is mij het ook weer meegevallen door de hypnotiserende aard van het album. Uiteindelijk kom ik toch op een 3* uit.
Wel leuk om is een project te luisteren van deze legendarische groep. Had ik nog niet eerder gedaan, maar al met al weinig kans dat ik veel zal terugkeren naar dit album. Dat had ik bijvoorbeeld met Divine Styler wel..
0
geplaatst: 17 maart 2021, 21:31 uur
MAS schreef:
Ik snap wel waarom niets meer moet hebben van Three 6 Mafia. Uren in de auto zitten met Cash Money of No Limit lijkt me ook vreselijk.
Convicts, OG Style en DMG ken ik helemaal niets van. Welke albums raad je me aan?
(quote)
Convicts - Convicts
OG Style - I Know How to Play 'Em
DMG - Rigor Mortiz
2
geplaatst: 18 maart 2021, 10:42 uur
Had Mystic Stylez blijkbaar ooit al eens gehoord, maar daar wist ik dus niet te veel meer van. Triple Six Mafia is duidelijk de grote inspiratiebron voor dingen als Spaceghostpurrp, BONES, $uicideboy$ en die gehele scene die een tijdje terug leek te floreren. Weet niet of het nog steeds een ding is, ben niet echt mee. Valt me wel op dat het allemaal een heel stuk melodieuzer is dan ik verwachtte. Allemaal leuk om eens te horen en de hardere tracks als Tear Da Club Up en Break Da Law blijven zoals verwacht het meest hangen.
Toch blijft When the Smoke Clears veruit mijn favoriete Three Six Mafia-plaat. Veel minder diepgang, maar dat zijn gewoon keiharde feestbeukers. Ook duizenden malen gekopieerd (waaronder door henzelf), maar beduidend sterkere nummers. Juicy J is een schitterende mc, dat is op beide platen duidelijk. Gangsta Boo ook, maar die komt op When the Smoke Clears wel beter uit.
Leuke inzending, MAS!
Toch blijft When the Smoke Clears veruit mijn favoriete Three Six Mafia-plaat. Veel minder diepgang, maar dat zijn gewoon keiharde feestbeukers. Ook duizenden malen gekopieerd (waaronder door henzelf), maar beduidend sterkere nummers. Juicy J is een schitterende mc, dat is op beide platen duidelijk. Gangsta Boo ook, maar die komt op When the Smoke Clears wel beter uit.
Leuke inzending, MAS!
0
geplaatst: 18 maart 2021, 14:59 uur
Nou, na een paar luisterbeurten is het ietsje beter te harden maar nog steeds niet mijn ding.
Probleem is denk ik dat het allemaal een beetje inconsistent voelt. Ze hebben goed geluisterd naar bijvoorbeeld Geto Boys qua teksten maar missen de energie, agressie in de producties en simpelweg rhymestyles om dat ook maar te benaderen.
Het klinkt allemaal behoorlijk amateuristisch geproduceerd.
Probleem is denk ik dat het allemaal een beetje inconsistent voelt. Ze hebben goed geluisterd naar bijvoorbeeld Geto Boys qua teksten maar missen de energie, agressie in de producties en simpelweg rhymestyles om dat ook maar te benaderen.
Het klinkt allemaal behoorlijk amateuristisch geproduceerd.
0
geplaatst: 20 maart 2021, 22:08 uur
Nr.4 schreef:
Three 6 Mafia is echt een groep die ik altijd links heb laten liggen. Toch zegt iets in mij dat ik dit anno 2021 best ga kunnen waarderen. Hopelijk kan ik de tijd vinden deze week.
Mwa. Gedeeltelijk, maar eigenlijk alleen omdat het wel eens een leuke afwisseling is in dit topic en het wat meer lompe stoerheid is, wat ik op z'n tijd vooral vermakelijk vind. Maar dit album vaker draaien, nee dat niet. Daarvoor vind ik alles toch wat te karig klinken en is het toch net wat te veel buiten m'n smaak.
* denotes required fields.