MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Nederlandstalige hiphop

zoeken in:
Hè, dat ik daar net overheen heb gekeken.

*Ju Wereld..

niet om te bitchen of zo, maar ik dacht als je dan toch nederlandstalige hiphop gaat maken probeer het dan een beetje grammaticaal kloppend te maken.

Het klopt grammaticaal ook. Dit heet spelling. En nee, ik ga niet indekkend bazelen over 'bitchen'; je mag best weten dat ik dit erg knullig vond.

Dit is volgens mij wel grammaticaal hoor. Naamvallen (waar dit een duidelijk restant van is) vallen daar ook onder, voor zover ik weet.

Ik kan er weinig mee. Je merkt op sommige tracks wel dat je wat te vertellen hebt, alleen is de mix vaak erg gebrekkig. Ook klink je vaak inderdaad wat te droog. Ook ritmisch gezien is er wat op aan te merken.

Die cover... Dat is gewoon een plaatje van een Code Geass en je hebt het niet eens geprobeerd te verbergen... Wat een belachelijk lelijke tekenstijl trouwens, maar dat ligt misschien aan mij. Heeft een beetje zo'n shoujo-gevoel. De bewerking ervan is ook niet zo geniaal... dat kan ik nog beter.

Probeer je koptelefoon harder te zetten, ga harder praten en duidelijker, en probeer je meer in te leven.

Ook raad ik je aan om niet direct over anime OST's te spitten, zoals bij wanhoop en voor niets. Dan kan je het beter samplen, aanpassen en er meer mee doen. Een OST is slechts achtergrondmuziek bij een anime, een beat is achtergrondinstrumentatie voor vocalen, dat is een groot verschil.

Sommige beats die je hebt daarnaast zijn niet heel verkeerd trouwens. Van die mensen zelf gekregen? Of gegapt?

In ieder geval heb je potentie. Veel oefenen nog!

Zo'n droge stem is overigens wel heel erg geschikt om heel vieze teksten te rappen, dus wat dat betreft zie ik wel potentie.

Elohim schreef:
Dit is volgens mij wel grammaticaal hoor. Naamvallen (waar dit een duidelijk restant van is) vallen daar ook onder, voor zover ik weet.

Nee, deze 'w' is een spellingsinventie om het onderscheid tussen de twee manifestaties van de fonetische klank 'jou', te weten: als een niet-subjectief persoonlijk voornaamwoord en als een bezittelijk voornaamwoord, te markeren. De taal zelf markeert hier niks. Ik hoor tenminste geen enkel uitspraakverschil naast wat volgt uit dat er achter de 'jouw'-vorm altijd een volgend woord moet komen. Dit is dus wel degelijk een spellingskwestie.

MAS
Fok die gare discussies. Dit is hiphop swa.

Ja. Ga lekker op boekmeter moeilijke woorden typen.

Vandaag ben ik het eens met Sjaak. Morgen ook.

Lekker hoor

Wat een irritante raps zeg. Sjaak klopt het als ik zeg dat jij houdt van hiphopstijlen die best veel afwijken van de traditionele vorm van flowen. Niet echt dat er zoiets bestaat, maar ik hoop dat je hiermee snapt wat ik bedoel.

Wat me vooral duidelijk lijkt, is dat jij een erg gerichte voorkeur hebt. Misschien ook erg behoudend. Ik ben wel opener geworden wat rapstijlen betreft, maar ik begon toch echt met onder andere de hoge waardering van de vroege The Roots, Souls of Mischief, Black Moon, Mos Def in de jaren '90. Echt ontraditioneel waren die ook niet in hun manier van rappen. Ik vond de aanwezigheid van veel intonatie en variatie in de rijmschema's tot een paar jaar geleden met afstand het belangrijkste. Nog steeds bewonder ik dat erg, maar ik zie nu ook in dat dat betekent dat een flow me ritmisch minder kan bieden. De raps van Brandwerk zijn hier erg ritmegeoriënteerd, met versnellingen en vertragingen. Het frappante is dat ze dat op hun andere recente track, 'Regisseur van de Atmosfeer', stukken minder hebben.

Het is erg ingewikkeld om goed te overzien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van flowen, moet ik zeggen. En vooral: om te begrijpen wat bepaalde flows goed maakt. Nummers die dat treffend illustreren zijn bijvoorbeeld 'Respiration' van Black Star en Common of 'Return of the Crooklyn Dodgers' met daarin Chubb Rock, O.C. en Jeru da Damaja. Bij beide tracks vind ik alle raps goed tot geweldig (Mos en Jeru, respectievelijk). Maar er zitten dus grote verschillen in stijl tussen al die raps, ook binnen de nummers. Het is een continuüm tussen vocaal melodisch en vocaal ritmisch, waarbij je bij hiphop sowieso aan de ritmekant zit, maar dat in meer of mindere mate kunt doen. Dat is niet zo ingewikkeld. Je kunt echter ook ontzettend sprokkelen door klemtonen extreem aan te zetten, bijvoorbeeld, of van hoog naar laag te gaan binnen versregels, waardoor er weer veel meer melodie in komt. En zo zijn er nog talloze trucs en stijlen. Van sommige kan ik zelfs moeilijk hoogte krijgen. Neem de raps van De Gelogeerde Aap. Maar goed, dat ligt ook aan de dubstepbeats waar hij overheen moet flowen.

Van de zes mc's in de twee nummers die ik er als illustraties bijhaalden klinken ook de meest ritmisch rappende mc's (Talib en O.C.) toch nog heel anders dan de jongens van Brandwerk of de huidige avant-garde van de rap, als de gasten van Black Hippy, Odd Future en The Underachievers. Ik snap je onderscheid traditioneel-modern dus wel. Maar wat dat precies inhoudt, daar ben ik niet uit. Eerlijk gezegd betwijfel ik ook of het een genuanceerd te verdedigen onderscheid is. Je hebt altijd tegenvoorbeelden. Zo gaat één van de grootste talenten van het moment, Joey Bada$$, prima door als boombaprapper.

Nu ben ik wel benieuwd wat jij vindt van Freddie Gibbs, Curren$y en Capital Steez, moderne rappers die ik (helemaal) niets vind. (Mensen als Chief Keef, Wiz Khalifa, J. Cole en Drake laat ik maar buiten beschouwing.)

Die Joey Bada$$ heb ik niets mee, maar hij rapt wel over goede beats heen. Ik vind Freddie, Curren$y en Chief Keef hartstikke slecht en de laatste kan ik niet eens serieus gaan nemen. Ik luister dan ook amper naar moderne rap, aangezien er steeds minder interessant acts zijn en ik gewoon de creativiteit mis.

De meeste artiesten die je noemt zijn/waren gewoon top; Common, Mos Def, The Roots, Souls Of Mischief, Black Moon, Crooklyn Dodgers (wel weinig werk verricht) en Jeru The Damaja.

Voor mij is het belangrijkste eigenlijk dat het gewoon goed in de oren klinkt. Zo kraakte ik een aantal jaren geleden rappers af die slechte teksten schreven en doe ik dit nu een stuk minder. Het is eigenlijk erg moeilijk voor mij om een omschrijving te geven van een rapper die ik goed vind, maar Wu-Tang Clan heeft dus een grote invloed gehad op mij, mede vanwege de 7 geweldige albums die RZA tussen 93 en 97 produceerde. Nog altijd ben ik een groot voorstander van ingewikkelde teksten en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom GZA mijn favoriete rapper is. Hij heeft geen moeilijke woorden nodig om met sterke teksten te komen. Zijn similes, metaforen, punchlines, double entendres en imagery geven mij kippenvel. Zijn motto is dan ook om alles zo kort mogelijk te houden met veel kwaliteit.

Een voorbeeld: "Imagine a rhyme in it's prime from of the bassline, skyscraper vertical support the hangtime." Het is een basketbal metafoor, maar het is een dubbele betekenis aangezien hij het ook over rap heeft.

Nog een voorbeeld: "On a man-made lake there's a sheet of thin ice, where unskilled skaters couldn't figure eight twice." Hier heeft hij het dus over skaters, maar ook over rappers. De man made lake moet de industrie voorstellen en rappers zakken door het ijs met hun 16 bars (couldn't figure eight twice). Ook heeft hij het over figure-8 waarin skaters altijd rondschaatsen.

Het hoeft van mij niet allemaal enorm ingewikkeld te klinken waardoor het technisch voor het publiek sterker lijkt. Ik heb dat probleem vaak met K-Rino en Canibus. Ik vind abstracte teksten ook wel mooi, maar deze kunnen mij niet altijd overtuigen. Illogic vind ik een rapper die ondergewaardeerd is, maar ook hij komt soms ietwat geforceerd over en dat heb ik wel vaker met abstracte teksten. Qua flow ben ik groot fan van Kool G Rap (Kool Is Back, Blowin Up In The World), Percee P en Andre 3000. Breathcontrol is erg vet, maar het moet wel gecombineerd gaan met de ritme op de beat en daarom vind ik die geforceerde flow van een artiest als Tonedeff niet vet.

In beats wil ik gewoon dat alles goed is geprogrammeerd. Mijn favorieten zijn J Dilla, Pete Rock, RZA, Nujabes, Madlib en El-P. J Dilla is wel met afstand mijn favoriet, vooral omdat hij echt het maximale uit een sampler wist te halen en doordat hij erg consistent was. Zijn drums klinken uniek, voorheen hoorde je vaak gewoon drumbreaks waar je de kick of snare makkelijk kon herkennen en daar bracht hij verschil in. Die reverb op zijn snare en de sound van zijn kicks vind ik geweldig. Zijn drums slaan dan ook echt vind ik en dat mis ik zelfs bij mijn andere favorieten. Bij de meesten vullen de drums de sample gewoon aan, maar bij Dilla lag de nadruk veel meer op de drums en de bass die hij altijd keurig filterde. Hier een voorbeeld van de swing in zijn drums en ook een van de vele Dilla stijlen die ik waardeer. Ik ken geen enkele producer die variatie bracht met hihats, vaak is het gewoon tik-tik-tik-tik, maar hij liet ze altijd swingen van links naar rechts wat ik een mooie techniek vind. Ik vind de rap op dit nummer irritant, maar ik kon de instrumental niet vinden op YouTube. Op Hydrant Game kan je denk ik wel horen wat ik bedoel.

Ik vind het vet als rappers over een goede techniek beschikken en hetzelfde geldt eigenlijk voor beatmakers.

Sjaakspeare schreef:
Wat me vooral duidelijk lijkt, is dat jij een erg gerichte voorkeur hebt. Misschien ook erg behoudend.

Glaciers weet je nog wat ik je vertelde in de kebabzaak ? Ik snap beide berichten en het blijft een smaakverschil. Sjaak heeft wel Del als avatar Hij is mijn held.

Ik ga niet ontkennen dat mijn voorkeur aardig behoudend is. Ja ik weet nog wel wat je mij daar hebt verteld. Ik zou commerciële rap wat meer gaan waarderen in de toekomst, alleen denk ik dat dat nooit zal gaan gebeuren. Zo heb ik geprobeerd het laatste Kendrick Lamar album te luisteren, maar ik vind het enorm slecht klinken. Mocht er in de toekomst een album uitkomen wat commercieel is en waarin de beats en raps gewoon goed zijn dan ga ik dat ook gewoon waarderen. Vaak zijn dergelijke albums echter toegankelijk zodat de massa het kan waarderen en dan gaan de teksten nergens over. Mijn oren kunnen er gewoon niet tegen en het klinkt gewoon alsof iemand in mijn oor schreeuwt. Erg veel mainstream artiesten uit de jaren 80 en 90 vind ik wel goed, maar de gat tussen undergroundmuziek en mainstream was toen veel kleiner. Ik moet trouwens zeggen dat El-P wel heel anders was toen ik hem voor het eerste hoorde op Funcrusher Plus en The Cold Vein. Vooral laatstgenoemde wijkt heel erg af van de sound die ik destijds vet vond. Zijn productie is gewoon heel erg interessant. Een nieuwe stijl moet wel gepaard gaan met kwaliteit en soms vind ik dat artiesten een bepaalde stijl forceren zodat het misschien innovatief overkomt. Del is inderdaad een held, alleen al vanwege zijn geweldige naam.

Een smaakverschil is inderdaad hetgeen wat aan onze overwegend langs elkaar heengaande discussie ten grondslag lag. Ik weet niet wat je hiervan vindt, Glaciers, maar mainstream is het in ieder geval niet.

Ik vind het hoe dan ook goede clip. De derde rapper vind ik overigens wel erg matig (en alleen de eerste werkelijk vet).

De teksten van die gasten hierboven zijn toch wel behoorlijk slecht

Ik ben benieuwd wat Glaciers of Ice van een rapper als Sole vind. Waarschijnlijk ook te geforceerd?

Sole

ILL Material is best dope meestal

Glaciers of Ice schreef:
Ik luister dan ook amper naar moderne rap, aangezien er steeds minder interessant acts zijn en ik gewoon de creativiteit mis

Beetje een late reactie, maar rap is er de laatste vier jaar juist enorm veel creatiever op geworden. Daarmee hoef je het nog niet goed te vinden, maar zeggen dat het vandaag de dag minder creatief is, is de plank serieus misslaan.

Spaceghostpurrp, Odd Future, Kendrick Lamar (Black Hippy), Lex Luger, Shabazz Palaces, Curren$y, Kanye West z'n meest recente albums, Lil' B, Max B, zelfs Flying Lotus. Zelfs prut als V-Nasty... Allemaal artiesten die een geheel eigen geluid op de markt hebben gebracht, enkelen van hen die zelfs baanbrekend geweest zijn.

bennerd schreef:
(quote)

Beetje een late reactie, maar rap is er de laatste vier jaar juist enorm veel creatiever op geworden. Daarmee hoef je het nog niet goed te vinden, maar zeggen dat het vandaag de dag minder creatief is, is de plank serieus misslaan.

Spaceghostpurrp, Odd Future, Kendrick Lamar (Black Hippy), Lex Luger, Shabazz Palaces, Curren$y, Kanye West z'n meest recente albums, Lil' B, Max B, zelfs Flying Lotus. Zelfs prut als V-Nasty... Allemaal artiesten die een geheel eigen geluid op de markt hebben gebracht, enkelen van hen die zelfs baanbrekend geweest zijn.

Ik heb al die acts op Lex Luger na minstens één keer beluisterd en ik vind het allemaal maar saai. Lil B is eigenlijk gewoon een troll rapper die goed kan rappen als hij dat wilt. Als mensen ook volgen wat hij zegt zie je dat hij zijn fans vaak gewoon voor schut zet. Flying Lotus vond ik ooit heel erg tof en inderdaad ik kan niet ontkennen dat hij op dit moment creatief bezig is (misschien wel creatiever dan ooit tevoren), maar het laatste album lag mij niet echt. Heb het nog wel een nipte voldoende gegeven geloof ik. Misschien had ik erbij moeten zeggen dat creativiteit gepaard moet gaan met kwaliteit.

Ik luister gewoon muziek wat ik tof vind en al jaren vind ik dat de mainstream geen interessante acts kent. Mijn respect voor een artiest als Lupe Fiasco is wel erg groot. Ik vind zijn muziek niet leuk, maar ik kan zien dat hij duidelijk over talent beschikt en qua teksten mogen de meeste underground-rappers dromen om op zijn niveau te komen. Als zijn keuze voor beats wat interessanter was geweest vond ik hem waarschijnlijk een erg goede muzikant. Ik vind eigenlijk dat onbekendere hiphop ook steeds slechter wordt, want ik hoor vaak dat ze elkaar maar na willen doen. Ik vind het ook irritant als underground-rappers teksten rappen die gaan over hoe slecht de mainstream is en dat zij goed zijn vanwege het feit dat ze onbekend zijn. De meeste vallen voor mij gewoon in herhaling. Er zal altijd iets goed tussen zitten, maar het wordt voor mij met de jaar minder lijkt het. 2012 was voor mij een heel slecht jaar.

Sjaakspeare schreef:
Een smaakverschil is inderdaad hetgeen wat aan onze overwegend langs elkaar heengaande discussie ten grondslag lag. Ik weet niet wat je hiervan vindt, Glaciers, maar mainstream is het in ieder geval niet.
(embed)
Ik vind het hoe dan ook goede clip. De derde rapper vind ik overigens wel erg matig (en alleen de eerste werkelijk vet).

Ik ben het met je eens dat het een meningsverschil is en daar moeten we het denk ik ook bij houden. Om heel eerlijk te zijn ben ik opnieuw niet onder de indruk, maar zoals jij al zei is de eerste rapper wel veruit het best. Als hij wat betere teksten had dan vond ik hem waarschijnlijk al een stuk beter. Zijn flow is wel goed en de beat heeft ook wel een vette sound. Wel een aparte sound, maar dat kan ik wel waarderen.

In Nederland denk ik dat mijn favoriete album 'Tussen Licht en Lucht' is van Typhoon. Ik ben groot fan van Terilekst' producties en ook A.R.T.'s beste beats vind ik leuk om te horen. Jiggy Djé tot en met Kohfie Konnect vond ik goed en daarna is het wat minder gegaan. 0118-Vier is nog een groep die ik waardeer. Ik ben lang niet zo lovend over Opgezwolle als de meesten hier, maar ik durf wel te zeggen dat veel van hun werk van hoge kwaliteit is. Ik heb het dan vooral over de eerste twee albums en de beats op Fakkelteit (Sticks rapt hier matig). Spinal is tekstueel misschien boeiend, maar zijn muziek vind ik niet goed. DAC vond ik vroeger erg vet, maar ik denk dat ik het een stuk minder zou vinden als ik er nu naar zou luisteren.

Ik weet niet of dit mag, maar ik denk het wel aangezien dit Nederlandse acts zijn. Hier heb je wat beats die ik vet vind van drie vrienden van me. Misschien vind je het wat.

Raffael1977
bennerd schreef:
(quote)

Hoe jij erbij komt dat ze creatief zijn is mij echt een raadsel. Met uitzondering van Shabazz hebben alle anderen een rap stijl die al zo'n 20 jaar bestaat. Een Dirty south stijl en is technisch gezien ook het minst interessant. Je moet ervan houden zeg ik dan maar. Het donkere sfeertje is ook al veel gedaan alleen werd het eerder onder experimental of abstract hiphop geplaatst. Het gekke is dat vrijwel elk klein kind dit leuk vind maar mc's als Skech185, Billy Woods, K-The-I??? veel lager scoren terwijl zij veel creatiever zijn dan bovenstaande artiesten.

Shabazz dope terug gekomen maar Flying Lotus is wel weer het meest bekend en krijgt helaas ook net weer te veel credits dan dat ze waard zijn. Er zijn in electro land veel betere producers dan FL maar helaas niet zo bekend.

Tegenwoordig draait het alleen nog maar om mediocre music! Pfffffffffff

Laat er maar gauw een einde aan komen.

Ah natuurlijk, want alle dirty south is over één kam te scheren. Ik was dat even vergeten, bedankt Raff.

Iemand zin in een nederhop k.o? Die is volgens mij nog nooit op deze site gehouden en ben toch wel benieuwd wat nou het beste nederhopnummers is volgens deze site.

Heb ik gemengde gevoelens bij. Laat ik voorop stellen dat het een leuk idee is, maar dan doen er denk ik erg weinig nummers mee of er zit veel middelmaat tussen. Daarnaast zal iedereen op Opgezwolle en Typhoon gaan stemmen. Ach, ik doe gewoon mee mocht er een topic komen.

MAS
Snoeperd schreef:
Iemand zin in een nederhop k.o? Die is volgens mij nog nooit op deze site gehouden en ben toch wel benieuwd wat nou het beste nederhopnummers is volgens deze site.

Ik doe mee

Sjaakspeare schreef:
(embed)
Maar hij heeft wel mooi 3 of 4 beats op de nieuwe Killah Priest staan! o.o

Gast
geplaatst: vandaag om 11:42 uur

geplaatst: vandaag om 11:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.