MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Nederlandstalige hiphop

zoeken in:
Sjaakspeare schreef:
(embed)
Ik vind het hoe dan ook goede clip. De derde rapper vind ik overigens wel erg matig (en alleen de eerste werkelijk vet).
Maar hij heeft wel mooi 3 of 4 beats op de nieuwe Killah Priest staan! o.o

Elohim schreef:
(quote)
Maar hij heeft wel mooi 3 of 4 beats op de nieuwe Killah Priest staan! o.o

Ciph Barker, ja. Zes zelfs, zie ik; het is een dubbelaar. Je hoort in zijn deel ook zowel duidelijk de muzikaliteit als dat hij het niet al te serieus neemt. Dat laatste waarschijnlijk omdat produceren zijn hoofdbezigheid is. Maar ik had het over Dennis T.

Ah zo.
Ik neem altijd maar aan dat de namen op volgorde van verschijning staan (vooral als ik ze niet echt ken).

Kan zijn jah! De nieuwe KP is samen met de nieuwe Bill nog een album dat ik écht moet checken, na de lovende kritieken overal. Maar dat even terzijde. Kan vaak wel genieten van de nederhop uit Zoetermeer, hoewel Ill Material toch wel een stuk minder geworden is sinds Kwaad Tegen Kwaad. Of... Minder, dommer, lijkt het. Ongelooflijk is bijvoorbeeld een track waarop hij op een heel aardige manier formuleert waarom hij niet gelooft (lijkt aardig pragmatisch te zijn. "Voor mij geen boek met richtlijnen, mijn eigen doen het goed."), maar dat merk ik op zijn nieuwere werk minder. Alhoewel ik de laatste N7N ook niet heb beluisterd...

De flow van Dox. Dayum.

Auw... Dit is toch wel ERG slecht...

Nieuwe Typhoon gaat hoop ik in de trant van Tussen Licht en Lucht komen. Voelt toch echt te upbeat en te funky om de echte diepgang van Tussen Licht en Lucht terug te zien.

Dan is Nooit wel een stuk lekkerder dan IJswater.

Elohim schreef:
Auw... Dit is toch wel ERG slecht...

Ik vind het wel meevallen. Tekstueel is het wel erg matig, de stijl ligt me niet en er kleeft een hoop knulligheid aan. Vooral de opbouw is knullig; het blijft veel te lang te tam. Hij heeft zijn stemgeluid ook niet bepaald mee. Maar na even doorbijten wordt het mijns inziens te pruimen, wanneer deze gast met overigens bijzonder suffe artiestennaam hier en daar prima Nederlandstalige flarden van de zeer nonchalante doch passionele stijl die in de VS momenteel groot is, aflevert. Hij kan ook wel degelijk flowen. Vrij matig, ja, ''ERG slecht'', nee.

Over Typhoon: ik zie niet in waarom hij met organischere, meer aanwezige instrumentatie niet nog steeds diepgaand kan zijn. Deze teksten vielen mij in ieder geval niet tegen. Dit dus ondanks dat de muziek vrij onbezorgde associaties oproept, wat doorgaans sneller gepaard gaat met oppervlakkigheid. Ik vind het wel tof dat er na Relax eindelijk weer een Nederlandse hiphopact is met een liveband.

Voornamelijk 'erg slecht' in het licht van het feit dat hij opent voor Great Minds (wie waren dat ook alweer? Sticks, Djiggy Dje en... Winne?). Dan vond ik Mulu of Mongoose, die openden voor Dope DOD een stuk interessanter.

Tja, die zijn zelf ook niet meer wat ze geweest zijn..

Eens, maar ZO erg klinkt het niet, toch?

Ligt voornamelijk aan de beat denk ik, die te snel is om echt vette flows te droppen.

Had wel beter verwacht jah...

Niet om aan te horen als je het mij vraagt. Kleine Viezerik wilt wel heel erg op ODB lijken. Winne is ook allang niet meer wat het was, Jiggy en Sticks rappen ongeïnspireerd. Wat een naam ook.

De eerste EP van De nuance (Marco Martens + Royal with Cheese) is vandaag online verschenen. Het klinkt in elk geval al best goed. Check in elk geval dit nummer:

Ik had de vergelijking met ODB ook al getrokken. Beetje jammer, vind ik dat. De poging tot na-aping is al snel gezien, maar is (bijna) onmogelijk.

Ik vind Jiggy het prima doen op die track. Van Winne heb ik nooit een hoge pet opgehad en Sticks bakt er inderdaad zeer weinig van. Zijn stijl is hier veel te achteroverleunend dan de beat toelaat. Aan Ol' Dirty Bastard, ik bedoel: Kleine Viezerik zijn al wel genoeg woorden vuilgemaakt.

Al met al vind ik het nog wel aardig. Grenzend aan matig, maar oké. Het nummer van De Nuance vind ik in ieder geval stukken minder. Dat is muzikaal erg oninteressant, mijns inziens. Daarnaast zijn de teksten wel erg overdreven nietsverhullend. Saaie denotatie, hoewel ik absoluut kan sympathiseren met hun 'carrière'-situatie.

Kan HIER dan toch wel van genieten!

Tourist en Typhoon zijn tekstueel de twee sterkste Nederlandstaligen die ik ken in de hiphopscene.

MAS
Wat vinden jullie van deze track? Ik vind hem dope. Eindelijk weer een harde disstrack in de NL hiphop.

Dope track.

Vond hem meevallen, eigenlijk.

Op zich leuk om een disstrack te horen, en sowieso kan ik de hele EastGarden movement wel voelen.

Dennisami
Eigenlijk wel grappig dat hij in zijn eerst zin begint over een crackjunk want zo ziet hij er zelf ook wel een beetje uit xD

Volgens mij is het meer een hommage van kleine viezerik aan Odb. Daarna neemt hij eeen stukje van busta, raaawraaaw, uit oa scenario.

Hommages die niet in het concept van de track zitten, en niet geëxpliceerd worden als hommage ("It's gonna take the man in me to conquer this insanity. And yeah, I'm biting Tupac here" van Slaine) lijken op pogingen tot na-aping voor mij...

Die hele tekst zit volg verwijzingen naar hiphopclassics. Hoe Kleine Viezerik 'killa' zegt, dan denk je toch gelijk aan 'Da Mystery of Chessboxin'? Qua 'Baby' zeggen, dat doet aan 'Protect Ya Neck' denken. 'Chillen met m'n nigga's in Paris' is natuurlijk ook een duidelijke verwijzing. Is het dan opeens na-aping? Neen. 'To all my killers and my hundred dollar billers / To emo kids that got too many feelings', is dat na-apen, Tom, of is dat een hommage of gewoon een toffe verwijzing? Ik neig sowieso naar dat laatste, maar na-apen is het zeker niet, want geen ander genre is zo intertekstueel als hiphop.

Toegegeven, ik vond de track niet zo interessant en heb hem dus niet vaker beluisterd. De rest was me niet opgevallen!

Ik neem mijn woorden terug! =]

Overigens vind ik Winne's lijns 'Ik zeg ze ik spel het spel volgens cash rules / Maar met m'n eigen Method Man, ik sta niet op de hoek' wel erg geslaagd, zit nog best veel in aan subtekst.

Dat is Jiggy.

Grapje. Mijn welgemeende excuses voor de eventueel ontstane verwarring.

MAS
Sowieso een goede week voor de NL hiphop met releases van o.a. De Nuance, Engel & Just en Siroc.

Ja, die nieuwe EP van De nuance is wel echt

Een nieuw nummer van Stropstrikkers.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:07 uur

geplaatst: vandaag om 05:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.