MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Nederlandstalige hiphop

zoeken in:

Ai supper jammer, laatste bericht alweer 26 dagen geleden. Zelf ben ik een groot liefhebber van Nederlandstalige hiphop-muziek en sowieso hiphop in het algemeen, dus ik doe maar even een update met de laatste releases in de hoop dat het weer wat begint te leven.

Januari is een drukke maand voor de hiphop-liefhebber. 24 januari verscheen 'Do It Yourself' van de Amersfoortse rapper Diggy Dex. Dit album is in eigen beheer uitgebracht en telt in totaal 20 tracks met onder meer RBDjan en Stef Bos. Is Diggy zijn derde album.

http://www.puna.nl/wp-content/uploads/2014/01/diggydex-doiturself.jpg

Diezelfde dag verscheen ook het eerste album van FATA, getiteld 'Jongvolwassen'. Is tevens de eerste plaat die verschijnt op het nieuwe label Bankpioniers van Kraantje Pappie. Telt 15 tracks met een featuring van Crane zelf.

http://www.puna.nl/wp-content/uploads/2014/01/artworks-000068166424-v5gog8-t500x5002.jpg

Vandaag verscheen de EP 'Pijn Is Mijn Kracht' van Nino onder het label Planeet Namek. Is alweer zijn vierde album/EP in maar liefst twee jaar. Muziek is meer van het soort op Stille Wateren Diepe Gronden in 2012. Telt een track met Singa, die op het moment nog steeds bezig is met zijn revalidatie. Telt 8 tracks.

http://www.puna.nl/wp-content/uploads/2014/01/nino_pijnismijnkracht.jpg

En tot slot MigiBoss. Na 'Geen Gangster Vol. 1' in 2013 verschijnt exact 1 jaar later op 29 januari 'Geen Gangster Vol. 2'. 18 tracks met featurings van Hef, Dicecream, Zwart Licht en Kempi. Laatstgenoemde heeft al een lange tijd geen muziek meer uitgebracht, maar werkt naar mijn verwachting wel aan een project. Verschijnt onder Migiboss zijn eigen label Mime, wat staat voor Music in me.

http://www.puna.nl/wp-content/uploads/2014/01/Migiboss-Geen-Gangster-Vol22.png

Vier releases dus in maar zes dagen. Dan verschijnt in februari ook nog eens Crane 2 van Kraantje Pappie en het album van Akwasi zal ook niet lang meer op zich laten wachten. Dit zijn productieve tijden voor de Nederlandse hiphop.

Maar even een update dus, gewoon in de hoop dat het weer wat actiever wordt

MAS
Diggy en Fata platen zijn wel nice. Nino misschien ook maars eens checken als ik tijd over heb. Hij kon de laatste jaren verrassend goed uit de hoek komen.

Ja Nino is zeker het checken waard. Is sinds de start van Planeet Namek in 2012 kwalitatief gezien echt enorm vooruitgegaan. 'Stille Wateren Diepe Gronden' is naar mijn mening nog steeds een sterk album, maar 'Transmigratie 4' was helaas gewoon slecht. Het album 'Planeet Namek' ging wel, maar deze EP is weer meer van het niveau van SWDG. Echter, sommige mensen vinden Nino nog wel erg zeurderig over komen, omdat hij vaak het onderwerp racisme aanhaalt, maar ik kan het zeker aanraden om 'm gewoon een keer te checken.

De nieuwe mixtape van MigiBoss is ook best wel hard, maar je moet er wel van houden. Het is heel iets anders dan bijvoorbeeld Diggy Dex en ook Fata, maar zeker niet minder.

Over drie dagen, 7 februari, verschijnt het album van Jebroer, getiteld 'Gouden Tranen'. Plaat verschijnt op het label Nouveau Riche Music van Mr Polska en telt 11 tracks. Zelf ben ik geen liefhebber van Nouveau Rich Music, dus ga 'm niet checken. Albumhoes doet me overigens erg denken aan die van 'Crane' van Kraantje Pappie.

http://www.puna.nl/wp-content/uploads/2014/01/Jebroer-Gouden-tranen-LR.jpg

Ik vind dat jullie allemaal dit album moeten checken: JR de Regelneger - Jaar V / D Blokhoofd (2013)

ook nieuwe albums van de stropstrikkers & Boef en de gelogeerde Aap. Gaat lekker met de nederlandse hiphop!

20 maart komt het debuutalbum van Reazun uit, heeft nu 1 track laten horen: YouTube - ReaZun - Beter Dan Dat (prod. Nav) Delic helpt mee aan het album, ik verwacht er veel van

De delivery mag wel iets zelfvoldaner; het is toch hiphop, maar dit is beslist geen knullige zooi. De zorgvuldig opgestelde en inhoudelijk bedachtzame teksten waardeer ik zeer.

PB is een grote baas. Leuk dat jij dit ook kent Sjaak, nu nog meer VanIeder1 checken, begin maar met die plaat van JR.

Jan Jelte aka Simson, net bezig. Beatje is van mij.

Vandaag verschenen: Fakkelteitgroep, Vol. 4.5

http://www.puna.nl/wp-content/uploads/2014/03/ftg_4_punt_5.jpg

Vijfde FTG-album, maar dit maal alleen maar met beats (instrumentaal dus). Met onder andere de producers Nikes (Zo Moeilijk), A.R.T. (Sticks), Henning, Seven League Beats, Kubus (Rico), Boef (Gelogeerde Aap) en Dr. Moon (Great Minds).

Te downloaden op Puna: ftg | Zoekresultaten | PUNA.NL

Edit: Oh ja, Keizer heeft weer van zich laten horen met de single 'Wat Ga Ik Doen'. Eerste single van zijn debuutalbum Karma.

Een liefdestrack van Spinal. Het refrein was even verrassend, maar niet verkeerd eigenlijk!

Dit nummer mag hier onder geen beding ontbreken:

''Ik maak me druk, maar druk maakt diamant.'' De naamsverklaring zit er ook in.

MAS
Elohim schreef:
(embed)
Een liefdestrack van Spinal. Het refrein was even verrassend, maar niet verkeerd eigenlijk!

Dope!! Ik kijk uit naar zijn soloplaat!!

En nu maar hopen dat domme mensen hier niet boos om worden ofzo:

Ik kijk m'n pa lief aan en dan vult ie m'n wang pas
rond 0:15, dit is was ik verstond en er eigenlijk nog steeds in hoor. Je snapt wel welk beeld ik nu in m'n hoofd heb.

Neem aan dat je bankpas zegt, maar ik vind het niet zo super. Sorry.

Neem trouwens wel aan dat het allemaal cynisch is.

Toch?

Ik vind alleen het refrein wat minder, maar met name tekstueel veel leuker en verfrissender dan wat ik meestal hoor van NL hiphop (al hun tracks). Vandaar dat ik even mijn enthousiasme kwam tonen, hier.

Dit verraste me ten zeerste.

Top Notch zorgt recentelijk wel voor fijne herwerkingen, moet ik zeggen:

Nieuw nummertje van een goede maat van mij! (winnaar van de Grote Prijs publieksprijs 2012)

Nieuwe plaat van Akwasi (Daar Ergens) is een aanrader.

Meer mooie muziek uit de mooie stad Nijmegen.

YCya'll schreef:
Ik kijk m'n pa lief aan en dan vult ie m'n wang pas
rond 0:15, dit is was ik verstond en er eigenlijk nog steeds in hoor. Je snapt wel welk beeld ik nu in m'n hoofd heb.

Ik moest hardop lachen. Ik durf de track nu niet eens meer te checken.

Hey, dit is mijn album Gedane Zaken. Het is een verzameling van singles, remixen en live-versies van 2010 tot en met 2013. Wat vinden jullie ervan?

MAS
JustiFicatioN schreef:
(embed)

Meer mooie muziek uit de mooie stad Nijmegen.

En Helmond

Qua taalbeheersing, rijmschema's en emotionele oprechtheid vind ik dit binnen de Nederlandstalige hiphop bijzonder. Één van de weinige Nederlandstalige MC's die daadwerkelijk metaforen beheerst. Er zitten ook een paar mooie punchlines in, naast dat het doorspekt is met alliteraties en mooie rijmvondsten in strakke metrums. Helaas is het ook binnen de nummers nog wat inconsistent en muzikaal niet zo interessant. Hopelijk komt dat later nog.

Waddup mensen!
Ik hoop dat jullie deze EP tof vinden! Ik heb tot nu toe veel goede reacties gehad! Als je hem nog niet gehoord of gedownload hebt kan dat hier!!

Download: EP: J-Do - Honger

Streaming: EP: J-Do - Honger

http://www.puna.nl/wp-content/uploads/2014/09/Honger-Cover.jpg

Verrassend. Doorgaans is de muziek die 'artiesten' hier zelf plaatsen ronduit bagger. Maar dit klinkt verzorgd en ligt goed in het gehoor. Dit betekent echter niet dat ik het waarlijk goed vind. Allereerst is dit niet mijn smaak; de sound is me te koddig, met een soort olijke swag. Het begin van meerdere nummers werkt zelfs op m'n lachspieren. Van die Fisher Price-geluiden als instap: niet tof. Verder zijn je articulatie en teksten serieuze minpunten. ("Een mooie lichaam en een gruwelijk haar." Serieus gast? Hoe tenenkrommend wil je het hebben?) Daar staat tegenover dat je een goede stem en flow hebt. En je rapstijl maakt de titel zeker waar. Je klinkt inderdaad hongerig. Ik hoor ook zeker muzikaliteit in je refreintjes. Al gaat dat niet op voor track 7. Sowieso is dat nummer vocaal erg matig. 4 En 8 vind ik ook duidelijk zwakker. Al met al kan ik concluderen dat dit voor mensen bij wiens smaak dit aansluit, een welkome EP zal zijn.

MAS
Spiekremixes 3 van Tim Beumers en CC is nu gratis te beluisteren op Soundcloud.

38 tracks (voornamelijk) brag en boast op classic NL hiphop beats. Ik vind het zeker de moeite waard!

state_magazine's profile - Hear the world?s sounds - soundcloud.com

Gast
geplaatst: vandaag om 07:54 uur

geplaatst: vandaag om 07:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.