MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Nederlandstalige hiphop

zoeken in:
Sjaakspeare schreef:
(quote)

@Bedorvenkebab: Tja, regels als ''Ik doe mijn broek aan. Ik doe mijn blouse aan" zijn typerend voor Zo Moeilijk, en, met die hele attitude erbij, bewonderenswaardig treffend. Het is niet dat ze het zeggen uit simplisme, vooral Nosa niet, het is uit hun eigen soort rapverwaandheid. Daarom vond ik het ook raar dat je zei dat ze geen swagger pretenderen te hebben. Ze hebben juist meer swagger dan wie dan ook, maar op een geheel eigen wijze. Wat natuurlijk maakt dat je het ook eigenlijk anders zou moeten noemen. Maar goed, ze zijn juist nonchalant-stoer, dat bedoel ik.

Wat me trouwens nog opviel aan dit nummer, is dat er meer humor in zit dan op Nijmeegse Modo. Hoe ze ''Zo Moeilijk dissen is fucking dom'' zeggen werkt echt op mijn lachspieren. En ''adamskostuma'' haha.... Enzovoort.

Als we het woord swagger er bij gaan halen... Nee, ik denk dat ik je begrijp, en ook in grote lijnen met je eens ben. Sowieso bedoelde ik niet dat de twee rappers dat hier niet hebben, maar dat het onderwerp/lyrics nu wel verdacht veel lijken op de TMF rappers die doen alsof ze het hebben.
De delivery/uitspraak van Nosa & Rosco in combinatie met die "Nijmeegse slang": Het is iets wat je als swagger kan bestempelen, en dan met name bij Rosco (dat is toch degene met de dreads? Al een tijdje geleden dat ik ze heb gehoord). Het probleem met dit nummer is echter dat ik de beat hier niet echt kan waarderen. Ja natuurlijk, het is zeker rauw, maar ik heb hier het gevoel alsof hij teveel een trucje gebruikt met de aanwezige bass.

En daarnaast is het onderwerp totaal niet interessant hier. Ik hoef van rappers geen nummers te horen over wat voor soort katoen ze om hun lijf hebben. Vandaar ook de TMF opmerking. Ze weten het wel wat op te frissen, maar ik heb beter gehoord. En over de humor: Die line komt toch uit een andere track? Ik weet nog wel dat ik moest lachen om die vet line uit controle:
"Mijn vingerafruk is een vetvlek..
Met mijn zweet, bak je een kroket gek"

Bedorvenkebab schreef:
(quote)

Als we het woord swagger er bij gaan halen... Nee, ik denk dat ik je begrijp, en ook in grote lijnen met je eens ben. Sowieso bedoelde ik niet dat de twee rappers dat hier niet hebben, maar dat het onderwerp/lyrics nu wel verdacht veel lijken op de TMF rappers die doen alsof ze het hebben.

Oh zo. Het was een ambigue zin. Maar, oké. Ik begrijp wel dat je je ergert aan dat ze het hebben over kleding, omdat het zo afgezaagd is dat zelfs TMF-rappers het erover hebben en omdat er totaal geen diepgang in dat onderwerp zit. Toch vind ik het kort door de bocht om de tekst van dit nummer gelijk te stellen aan raps over 20-karaats gouden kettingen, bontjassen en Pradashirts. Het is geen materialistisch opscheppen namelijk, maar gewoon een creatief nummer dat over kleren gaat. Dat het over kleren gaat, vind ik ook wat minder, maar ik zal hun er dus niet om veroordelen. Misschien is het eigenlijk toch wel beter als ze meer snipperteksten hebben, wat minder eenheid. Dan komen hun teksten wellicht beter uit.

En die regel komt wel uit het nummer. Overduidelijk zelfs. Hoewel het kan dat ze dat al eerder geroepen hebben in een nummer.

Ik vind hun vage teksten inderdaad beter, hier komt het toch een beetje op mij over wat makkelijke onderwerpen met veel Nijmeegse slang (en het swagger gedeelte dus). Met het creatieve gedeelte valt dit nummer me dus een wat tegen, en ook door de beat dus van Nikes. Ik stel de tekst er ook niet helemaal gelijk aan TMF muziek, maar de boodschap/diepgang is naar mijn mening zeker wel vergelijkbaar met TMF muziek. Alleen zeggen ze niet dat ze 300 Nikes in de kast hebben staan, maar dat ze de stijlen hebben uitgevonden in een soort Nijmeegse mix.

Dat die regel ook gebruikt was in een ander nummer bedoelde ik ook, kan me alleen niet de naam ervan herinneren. Dacht het al eerder gehoord te hebben.

@ 2:03 Daar is het van gesampled .

Bedorvenkebab schreef:
Nijmeegse slang

Nijmeegse slang? Dat bestaat niet. Noem het een accent en/of een dialect met wat algemene straattaal invloeden.

Nouja bestaat niet is wat overdreven, ze gebruiken af en toe woorden die ze in Zwolle of Amsterdam bijv. niet (zo gauw) zullen gebruiken.

Jawel hoor, dat bestaat wel. Geef anders is aan wat jij onder slang verstaat? Om even nerderig te doen:
Slang is the use of informal words and expressions that are not considered standard in the speaker's dialect or language. Slang is often to be found in areas of the lexicon that refer to things considered taboo (see euphemism).

En de woorden die ze gebruiken zijn dat precies (straattaal is ook slang). Natuurlijk, het is niet te vergelijken qua schaal met New York of andere Amerikaanse steden, maar het blijft slang. Ik vind het verschil hier dan ook groter dan met bijvoorbeeld Opgezwolle.
Edit: Zie net dat je zelf uit Nijmegen komt. Maar geloof me maar, taalverschillen zijn groter dan je denkt (Het bekende verhaal, ik zal waarschijnlijk als een boer overkomen als ik praat, puur door de uitspraak en sommige uitdrukkingen). Maar ik hoor in de rap heel erg veel woorden terugkomen die niet in Rotterdam of Amsterdam te vinden zijn.

Bedorvenkebab schreef:
Maar ik hoor in de rap heel erg veel woorden terugkomen die niet in Rotterdam of Amsterdam te vinden zijn.

Minder dan je denkt, het is eerder algemene (Surinaamse) slang. Ik hoor er - inderdaad als Nijmegenaar - (buiten het accent) echt weinig van.

Ok dat zou kunnen. Je weet er denk ik meer van, maar ik hoor het in ieder geval niet in mijn omgeving, en ook niet bij andere Nederlandse (Rotterdam/Amsterdamse/Zwolsche) rappers. Vandaar dat ik het voor het gemak maar Nijmeegse slang benoemde. In ieder geval vind ik het wel apart te noemen wat ze laten horen, en de taal-samen met de zinnen/uitdrukkingen/beats van nikes/niet te volgen onderwerpen maakt hun wel uniek.

Die van Zo Moeilijk vind ik hard,
maar deze mannen vind ik toch nog wel een stuk beter

MAS
M.O. & Brakko vind ik een van de meest ondergewaardeerde acts in NL. Ze maken meestal lekkere boombap hiphop en hun liveshows zijn ook goed.

@ tovast

Heerlijk nummer Lange tijd geleden dat ik weer eens echt dope nederhop hoorde.

FightForMore
M.O. & Brakko zijn de enige rappers die het tenminste doen voor de liefde, ik heb zwaar respect voor deze twee.

De enige rappers? Daar ben ik het toch wat mee oneens, FightForMore.

Overigens een toffe track weer van het duo. Zoals altijd lekkere boombap, nergens grensverleggend maar toch erg tof.

Lol de enige nog wel. Al die andere rappers in NL zijn er zeker rijk van geworden en wereldberoemd .

Die beat van MO & Brakko doet me een beetje denken aan een Premo beat
Raven Bros maken toch wel goede beats

FightForMore
Dit is ook een geweldige beat van Raven Bros. Ik denk wel dat dit een latere concurrent word voor Killing Skills.

In Nederhop zijn er maar weinig producers met een eigen stijl. Ik word die post Boom Bap stijl een beetje beu. Boom Bap klonk hard, levendig en vies maar dit klinkt leuk en niets zeggend. Ach het is ook maar een gevoel.

Daar kan ik me wel in vinden. Nederland kent veel te veel simpele sample producers. Leuk melodietje, beat eronder, en klaar zijn veel Nederlandse producers. Dit viel me laat ook op tijdens een 'beat battle'. Enerzijds zijn er veel matige sample producers, anderzijds zijn er veel matige Dilla en FlyLo klonen.

Ik vind toch dat er verrassend veel goede Nederlandse producers zijn. Originaliteit is een tweede.

Inderdaad, ik denk dat we qua raps toch net wat meer achterlopen op de V.S. bijvoorbeeld dan qua beats. Originaliteit... Tja het is nou éénmaal ook voor een groot gedeelte in om de nieuwste VS trends te kopiëren (FS Green) maar dat wordt natuurlijk daar ook heel veel gedaan. En aan de andere kant wilt men juist weer het boombap gedeelte weer laten herleven, waar M.O.&Brakko weer een voorbeeld van is. Ik denk dat Delic (cliché voorbeeld ik weet het) toch het meeste een eigen gezicht had qua beats, gevolgd door mensen als Inf en Nicolay enzovoorts.

In Amerika zijn zo tien andere Nicolay's te vinden (qua stijl). Delic heeft idd als een van de weinigen echt een eigen gezicht.

Noem ze. Vergeet niet dat Nicolay echt al lang bezig is met het persen van hiphopbeats uit zijn keyboard, dus wellicht zijn er Nicolay-kopieën, maar hij heeft wel zijn eigen stijl. Bovendien mixt hij tegenwoordig ook nog eens techno met hiphop, waar ik vooralsnog minder weg van ben.

Delic is inderdaad - nog meer dan Nicolay - een producer met een eigen gezicht, alleen is hij ook meteen wat minder.

Rhythm & Poetry schreef:

Delic is inderdaad - nog meer dan Nicolay - een producer met een eigen gezicht, alleen is hij ook meteen wat minder.

Mening, en ik ben het er eigenlijk ook mee oneens. Simpelweg omdat Delic bijna geen matig materiaal heeft uitgebracht, vrijwel elke beat is redelijk tot zeer goed. Ik vind Nicolay wat minder constant als je hem met Delic vergelijkt. Daarbij ligt de sound van Delic me meer.

@MJ: Er zijn inderdaad wel producers in hetzelfde straatje, maar toch vind ik hem goed genoeg om zich daarvan te kunnen onderscheiden, internationaal gezien.

Wat ik overigens nog steeds jammer vind, is dat FS Green en Sir OJ zich wat tegenvallend hebben ontwikkelt. Of in ieder geval niet zoals ik had gehoopt. Want in het begin hadden ze een beetje Soul/Dilla/Flying Lotus stijl, maar het gaat steeds meer de Dirty South op (weliswaar omdat de rappers dat ook willen denk ik).
Deze beat bevalt me trouwens nu erg goed, terwijl ik hem eerst niet zo sterk vond.

Ik heb het over een eigen geluid/originaliteit. Bij Nicolay hoor ik vrijwel nooit iets wat ik nog niet heb gehoord, niet precies hetzelfde, maar wel dezelfde stijl samples/instrumentatie. Bij Delic heb ik dat vaak wél.

Ben wel benieuwd wat de liefhebbers van Tourist Lemc vinden. Als fervente Antwerpsupporter heb ik ze leren kennen door 'Wijzenginratte', een ode aan de enige ploeg van 't stad. Ik kan me wel voorstellen dat het Antwerpse dialect voor vele Nederlanders (en ook Belgen) redelijk moeilijk verstaanbaar is, maar zo spreken wij dus...

Antwaarpe! Voor de rest kan ik er weinig mee. Ik ben dan ook geen liefhebber, noch van Nederlandstalige rap, noch van voetbal. Antwerp zijn toch die mannen in het paars hé?

@ Pascal83

'beat battle'

Beat battle bij Waalhalla? Ik vond daar nog best leuke beats voorbijkomen

Nieuw nummer van Alledaagse Waanzin:

JustiFicatioN schreef:
@ Pascal83

(quote)

Beat battle bij Waalhalla? Ik vond daar nog best leuke beats voorbijkomen

Ja. Op 2 á 3 producers na was het om te huilen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:39 uur

geplaatst: vandaag om 07:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.