MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Nederlandstalige hiphop

zoeken in:
Wat manu rapt is echt totale onzin.

Relax
FightForMore schreef:
Waarom gebruikt hij auto-tune bij de zin 'Haal je money van de bank af' ? Daarom vind ik het maar een mager nummer.

Auto-tune?? Zoiets heet pitchen.. maar oké.

Woord at Relax. En R&P vertel?

"Ik zeg haal je money van de bank af en laat het kapitalisme sterven."

Om maar even bij het begin te beginnen. Echt waar in wat voor wereld leeft hij, en hoe oud is die man? Zoiets kun je als onwetende puber uitkramen, maar daarna niet meer.

En kan je dat nu nog even beargumenteren? Daarnaast snap jij ook wel dat muziek een emotie aandikken is en dit slechts een deel van het verhaal.
Maar kan je beargumenteren waarom dit zo onwetend is? Je hebt toch gezien met Icesave en DSB hoe makkelijk het is op een bank kapot te maken?

Heb jij gezien wat er gebeurde toen mensen het geld van de bank gingen halen (massaal bij de DSB), nou? Hij heeft gewoon een kijk op de wereld alsof hij puber is, alsof zijn oplossingen de juiste zijn. Maar jij en ik weten dat het totaal geen oplossingen zijn, maar problemen verergeren. Sommige rappers - waaronder Manu - moeten eens stoppen dat het hun tegen de grote boze wereld is.

Ik vind het geweldig, rappers die op andermans stoelen gaan zitten . Garantie voor vermaak.

FightForMore
Om verder te gaan, Manu wijst in dit nummer naar iemand (de bank, de regering) en beschuldigd hen van de crisis. Niemand is een schuldige in dit, het moest er ooit van komen. Misschien moet hij, wanneer hij een tekst maakt, meer besef krijgen in z'n hoofd.

.. Jullie snappen het echt niet. Maar goed, ik heb eigenlijk geen zin in een discussie dus dan maar een volgend nummer?

Volgens mij snap je het zelf niet helemaal sander.

FightForMore
Damn, Stapler, naar wat voor hip-hop luister je ?

Rob je komt niet eens met argumenten waarom zijn idee niet zou werken en die wilde ik graag horen.
Ik snap wel dat zijn idee geen oplossing is maar het is wel een begin, een teken om iets eerlijkers te starten.

FFM, van alles joh . Maar zoek toch wel de wat apartere dingen op idd, ik hoor te vaak hetzelfde liedje, zeg maar, in "de mainstream".

FightForMore
Manu wijst direct met z'n vinger naar de banken, maar wat konden zij er aan doen dat ze geld verloren ? Een bank is ook een bedrijf en een bedrijf moet ook winst hebben. Het enige wat de banken schuld aan hebben, is hun arrogante houding na die rel van verschillende klanten.

Als mensen massaal het geld van de bank gaan halen - en waarom zou je als je bijv. bij de rabobank zit - dan storten die banken in. Daardoor krijgt een groot gedeelte niet het geld terug waar ze wel recht op hebben - je krijgt vervolgens hetzelfde effect als wat er bij de DSB is gebeurd. Weet je wel hoeveel mensen daar tonnen kwijt zijn geraakt? Volgens Manu moet iedereen dit maar doen, leven er binnenkort heel wat meer mensen op straat.

Dat is het hele punt van banken toch ook, het geld zou geeneens uitgekeerd kunnen worden als iedereen massaal al haar of zijn geld eraf zou willen halen. Als iedereen dit zou doen, zouden de banken instorten en anarchie uitbreken (weet niet of manu hier op doelt), rellende rappers, alles, jwz.

Inderdaad, het is naast hetgeen ik zeg ook niet mogelijk.

Het topic is gewoon véél te ingewikkeld om in een liedje met vingers te wijzen. Dat banken 'niet schuldig' waren is ook weer niet waar, maar de track zelf is natuurlijk ook veel te kortzichtig. En natuurlijk heeft geld alleen nominale waarde; het papiertje is niets waard, maar omdat er '10Euro' op staat is het wél wat waard. Verder hebben banken een bepaalde solvabiliteit; bijvoorbeeld 20%. Dit betekent dat banken eigenlijk maar 20 procent van het spaargeld van de mensen daadwerkelijk hebben; de rest is uitgeleend of geïnvestereerd. Hiermee maken ze dan ook winst. Dit systeem werkt ook gewoon, totdat 'alle mensen hun money van de bank halen'.

Die paddo-track is wel grappig, trouwens Is weer eens wat anders dan de ode's aan Mary Jane.

Laat rappers (en buitenstaanders) a.u.b. niet oordelen over banken want echt, ze weten to-taal niet waar ze het over hebben. Beetje veilig op de stoel van iemand anders de wijze man willen uithangen in hun ivoren toren, rot s.v.p. een ver eind op zeg.

Vind ik altijd wel leuk, zoals je zelf al aangaf; garantie voor vermaak.
Even een klassieker:

who the fuck knocked our buildings down?
who the man behind the World Trade massacres, step up now
where the four planes at huh, is you insane bitch?
fly that shit over my hood and get blown to bits

no disrespect, that's where I rest my head
I understand you gotta rest yours true, nigga my people's dead
America, together we stand, divided we fall
Mr. Bush sit down, I'm in charge of the war!
Wu-Tang

Om even te interrumperen aangaande dat nummer van Manu:

Allereerst ligt de schuld van de crisis bij Amerikaanse banken. Die hebben veel te riskante hypotheken afgesloten, waarbij het er te dik inzat dat ze niet afgelost konden worden. Daarnaast is er wereldwijd te rüchtsichtlos gespeculeerd op vanalles en nog wat... door banken. Simpel gezegd: het monetaire systeem heeft in de hoogtijdagen van het neoliberalisme op te grote voet geleefd. (Uiteindelijk deed iedereen dat, dus FightForMore zegt niet iets onzinnigs als hij stelt dat de crisis in feite onvermijdelijk was, maar het begon toch echt bij de top van het systeem; daar zat de makke ervan.) Toen veel hypotheken inderdaad niet betaald bleken te kunnen worden, stak een globale hysterie de kop op, die het financiële verkeer van de wereld vloerde en heden ten dage zorgt voor protectionistische maatregelen van regeringen, die overigens maar eens onderstrepen dat landsoverheden te vergelijken zijn met individuen; ze zijn egoïstisch.

Wat Manu betreft kan ik alleen maar zeggen dat zijn uitkramingen vaak redekundig niet kloppen. Dat voorbeeld van Rob is heel mooi (ook al bleek het beargumenteren nogal moeilijk). Het is mooi omdat het een zuivere contradictie bevat. Te weten: Manu pleit voor een handeling die uitsluitend kan bestaan bij de gratie van het kunnen hebben van privaat bezit, maar tegelijkertijd wenst hij het kapitalisme een einde toe. En laat het nu net zo zijn dat je geen privaat bezit hebt zonder op zijn minst een zwakke vorm van kapitalisme (handelscultuur). Pure stompzinnigheid, die uitspraak dus. Persoonlijk heb ik al niks met doorgeslagen wereldverbeteraars in het algemeen, zeker niet binnen een kunstmedium als muziek, en al helemaal niet als dat maniakale idealisme ook nog eens compleet geschift is. En tja, Manu is dus geen wonder van de logica...

Je beargumentatie zal vast weer kloppen Sjaakspeare, ik ben al lang blij dat ik tussen je regels meen te lezen dat je het eens met me bent.

Sjaakspeare schreef:
rüchtsichtlos

Ik heb Sjaak op een taalfout weten te betrappen.

Hoe moet ie wel dan?

MAS
Nog meer mensen hier die vandaag bij DVD zijn geweest?

Nee dus vertel .

MAS
Het was weer vet zoals elk jaar. Ik ben blij dat ik daar heen ben gegaan ipv Doom. (Weet niet hoe Doom was maarja) Vond vooral Dret & Krulle, Tastic en De Grote Boze Neger verassend goed live. Fresku, FB en zo natuurlijk ook maar die heb ik al zo vaak gezien.

Stapler schreef:
Hoe moet ie wel dan?

Rücksichtlos.

Arrie schreef:
(quote)

Rücksichtlos.

Hmm. Dat schrijf en zeg ik dus al jaren verkeerd. Mooi is dat. Dank je voor het attenderen, Arrie.

Over dat paddenstoelennummer: waarom lijken hiphop en druggebruik zo met elkaar verbonden te zijn? Ik bedoel: ik vind rap niet echt stonerachtig klinken (de meeste rap dan), maar toch ken ik talloze nummers over verdovende middelen. En die nummers klinken vaak niet echt psychedelisch. Opmerkelijk.

Ooit paddo's gebruikt dan Sjaak?

Heb je ooit zijn berichten gelezen Sander?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:20 uur

geplaatst: vandaag om 19:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.