MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip-Hop; haat of liefde?

zoeken in:
@ Pretfrit: Daar zeg je toch wat riskants. Want je conclusie dat de meeste "negers zijn met een bazige stem" is natuurlijk ook vrij makkelijk verkeerd opvatbaar. Dat verschilt per rapper. De reden dat de meeste zo klinken, moet ik toch weer verwijzen naar gangsta rap, aangezien daar toch een macho cultuur om heen hangt, en een wat agressievere stem nodig is om het over te laten proberen te komen. Een stem van Guru is bijvoorbeeld juist heel monotoon, en relaxend. Een rapper als Slug articuleert weer vrij duidelijk (en is bovendien blank).

En ja, je mist wel wat. Hier kan Improvision je vast tips geven: Want vaak hoor je in producties tegenwoordig ook invloeden van Hip-Hop terug. Het is zo dat het vaak wel vasthoudt aan het ritme (hoewel Glitch Hop dat bijvoorbeeld weer loslaat), maar is het erg verschillend. Nogmaals: Je zult zulke dingen niet op TMF zien verschijnen. Heb je instrumentale Hip-Hop geprobeerd? Dingen als Flying Lotus bijvoorbeeld, zijn toch erg verschillend te noemen met bijvoorbeeld een Dr. Dre.

Social_Mask
Excuses voor mijn pessimisme Kebab, maar in een wereld waar cynisme hoogtij viert, kan ik natuurlijk niet achterblijven!

En dat negers per definitie, of althans een groot gedeelte, een basige stem hebben - werkelijk geen idee wat dat is - is wat generalistisch. De stemmen van rappers verschillen wel degelijk van elkaar, en dan heb je het nog niet eens over de 'flows'. Zo eenzijdig is het dus echt niet. Rappers hebben over het algemeen wel 'een eigen stem'. En dan laat ik even de top40 hiphop voor wat het is.

Improvision
pretfrit schreef:
(quote)

inderdaad, jij komt nog wel geloofwaardig en serieus over vandaar dat ik met jou ook even doorga.

Kijk, als de meeste rapmuziek zeg 70 procent door mannen word gezongen, en van die 70 procent weer 70 procent neger is met hun specifieke basige stem. de zang daarnaast aan specifieke eisen moet voldoen om hiphop genoemd te kunnen worden dan zou je (je kunt er een sommetje op loslaten) kunnen stellen dat hiphop in ieder geval op zanggebied vrij eenzijdig is.

nu kunnen we het over de instrumentatie of begeleiding gaan hebben. ook daarin merk ik een bepaalde eenvormigheid op, maar ik kan he tmis hebben hoor.
Bij hiphop wordt dan ook meestal gerapt in plaats van gezongen. Zang is bij hiphop ondergeschikt aan de beats en de rhymes.

Op instrumentaal vlak zijn het naar mijn mening vooral de (voormalige?) hiphop-producers die de laatste tijd met een totaal nieuwe, originele sound op de proppen komen. Enkele voorbeelden: Flying Lotus, Heralds of Change, Dimlite...

pretfrit
Bedorvenkebab schreef:
bazige .

ik zeg baSige. als in bas...donker,diep,zwaar

Kijk en zo ontstaan dus meningverschillen. als mensen dingen gaan verzinnen die niet gezegd zijn, kan er nooit een fatsoenlijk discussie op gang gebracht worden.

(zo, nu ga ik even de rest lezen, he tgaat weer hard hier)

Improvision schreef:
(quote)
Bij hiphop wordt dan ook meestal gerapt in plaats van gezongen. Zang is bij hiphop ondergeschikt aan de beats en de rhymes.

Op instrumentaal vlak zijn het naar mijn mening vooral de (voormalige?) hiphop-producers die de laatste tijd met een totaal nieuwe, originele sound op de proppen komen. Enkele voorbeelden: Flying Lotus, Heralds of Change, Dimlite...

Mee eens. Om eventjes op zang terug te komen: Kwam vandaag achter een nieuw nummer van The Roots (sowieso een groep die ook niet -Hip-Hop luisteraars kunnen waarderen over het algemeen): How I Got Over. De rapper zingt verassent goed naar mijn mening. Om nog even over de vrouwelijke rappers terug te komen: Dessa combineert zang met rap.

En inderdaad de kant die Improvision is op het moment de meest experimentele naar mijn mening. Hoewel Flying Lotus nu wel erg vaak gekopieerd wordt.Maar ook in andere stromingen kan je verrasende dingen tegenkomen: Zo combineert Sage Francis Rap met Folk producties op zijn nieuwe plaat.

Edit: @ Pretfrit: Sorry, ik las het verkeerd Maargoed, er zijn ook hoge/andere stemmen te vinden (Talib Kweli bijvoorbeeld). Over het algemeen komt het zo over denk ik, maar elke stem is toch redelijk uniek. En het gaat inderdaad hard,

pretfrit
Improvision schreef:
]Bij hiphop wordt dan ook meestal gerapt in plaats van gezongen. Zang is bij hiphop ondergeschikt aan de beats en de rhymes.

Dat bedoel ik dus. vrij eenzijdig zang ( als in je muzikaal uiten, rap is namelijk ook een soort zang) Je hebt alleen die rap, die dan ook nog eens vioornamelijk door mannen wordt vertolkt en daarnaast ook nog een sdoor een specifiek bevolkingsgroep met eigen stemkenmerken

we hebben he tnu dus puur over de vertolking (niet over discrimanatie odf andere dwaalsporen we hebben een volwassen discussie.

Dus als bepaalde personen beweren dat hiphop aanzijdige aspecten heeft dan is dat toch niet raar. Als diezelfde personen dat als een beperking zien dan is dat toch logisch.

pretfrit
[quote]Bedorvenkebab schreef:

Edit: @ Pretfrit: Sorry, ik las het verkeerd quote]

en ik schreef het verkeerd.

slordig, ben ondertussen ook met andere dingen bezig.

stop er dus verder mee, bedankt en fijn om te merken dat er in ieder geval ook nog normaal gereageerd kan worden binnen de hiphop comunitie

Social_Mask
Ja, door wie het wordt vertolk mag dan eenzijdig zijn, maar dat zegt niet dat de manier waarop dat wordt gedaan dat ook is.

pretfrit schreef:
de hiphop comunitie

co-munitie? Is dat een bewuste typo?

Beetje jammer dat eerder zo treurig geconverseerd werd, trouwens.

Stapler schreef:
Ik weet nog een boeiende stelling .

Hiphop gaf de kleurlingen een stem en hoop voor meer respect en begrip. Dit word steeds minder en is zelfs aan het omslaan (of al omgeslagen).

Even Wikipedia quoten:

Early hip hop has often been credited with helping to reduce inner-city gang violence by replacing physical violence with dance and artwork battles.

en een aantal jaar later:
With the emergence of commercial and crime-related rap during the early 1990s, however, an emphasis on violence was incorporated, with many rappers boasting about drugs, weapons, misogyny, and violence. While hip hop music now appeals to a broader demographic, media critics argue that socially and politically conscious hip hop has long been disregarded by mainstream America in favor of gangsta rap.

Jammer dat mensen zich zo laten leiden door wat je in de mainstream tegenkomt, er is ook zoveel daarbuiten. Natuurlijk kun je hiphop sowieso niets aan vinden, maar ik vind het zelfs als niet specifiek hiphopliefhebber altijd wel jammer als ik weer van die bevooroordeelde reacties tegen kom. Het is net zoiets als zeggen dat Godspeed You Black Emperor! en Frank Zappa kut zijn, terwijl je alleen Nickelback kent.

pretfrit
herman schreef:
(quote)

co-munitie? Is dat een bewuste typo?

Beetje jammer dat eerder zo treurig geconverseerd werd, trouwens.

opmerking 1 nee slordigheid en mijn toetsenbord vertoont nu ook kuren ^leesteken error^

opmerking 2 ja inderdaad

Mb.
Toen ik dit topic begon hoopte ik op inhoudelijke discussie, waarin enerzijds de liefde voor Hip-Hop van de liefhebbers van het genre naar voren zou komen, en anderzijds de kritische noot van mensen die een andere kijk op het genre hebben. Beide vanuit een respectvolle basis. Maar blijkbaar is dat een ideologie die niet gedeeld wordt. Zonde. Gelukkig is de discussie nu weer enigszins op gang. Laten we dat houden, graag.

Om nu weer enigszins terug te komen op het topic; een fragment van wat is opgemerkt; vrouwelijke rappers. Er werden Dessa en Apani B genoemd, laat ik daar dan Voice en Yarah Bravo aan toevoegen. Misschien nog een Invincible. Allemaal goede femcees met elk een andere stijl. Je kan ook naar de oudere lichting gaan; Big Lady K, Queen Latifah en MC Lyte bijvoorbeeld. Maar zoals bij veel muziek, moet men zoeken.

Joy
waar een avondje frank zappaconcert al niet goed voor is, 5 paginas aan extra materiaal

na het verdwijnen van MJ wordt er zowaar een aardige discussie gevoerd over 'het genre' , whatever that may be exactly

morgen nog eens nalezen met mijn nuchtedere hoofie ;.P

iig is het al winst als liefhebbers en niet-liefhebbers van het genre niet acuut in de haren vliegen ,en dat lijkt hier gebeurd

sjappo

Best leuk om te lezen allemaal.

Ik ben zelf gewoon echt een hiphopfan. En ik heb hiernaast van bijna alle genres platen geprobeerd, waar ik ook zeker de kwaliteit van inzie maar ik kom altijd weer terug bij de hiphop. Het is gewoon een gevoelskwestie, wat eerder in dit topic ook al naar voren is gekomen.
Ik vind het wél altijd jammer dat veel mensen zo bevooroordeelt zijn over hiphop, als je verteld dat je hiphop luistert krijg je al meteen een stempel vanwege de directe associatie met TMF hiphop, mja.

Ik ben zelf 21 en luister nog steeds hiphop, ben benieuwd wanneer mijn liefde voor deze muziek begint af te zwakken. De komende jaren (decenia ) iig niet .

Lukk0
pretfrit schreef:
(quote)

Dat bedoel ik dus. vrij eenzijdig zang ( als in je muzikaal uiten, rap is namelijk ook een soort zang) Je hebt alleen die rap, die dan ook nog eens vioornamelijk door mannen wordt vertolkt en daarnaast ook nog een sdoor een specifiek bevolkingsgroep met eigen stemkenmerken

we hebben he tnu dus puur over de vertolking (niet over discrimanatie odf andere dwaalsporen we hebben een volwassen discussie.

Dus als bepaalde personen beweren dat hiphop aanzijdige aspecten heeft dan is dat toch niet raar. Als diezelfde personen dat als een beperking zien dan is dat toch logisch.

Er is in zo'n ritme-afhankelijk genre ook nog een grote rol weggelegd voor dingen als timing, de zogenaamde flow en het leggen van nadruk op bepaalde gedeeltes. Helemaal eenzijdig kun je het toch moeilijk noemen, maar het is wat mij betreft wel minder belangrijk dan in de meeste andere genres en in het eigen genre ondergeschikt aan de teksten en beats.

-1 voor de mensen die nu boos zijn en denken dat de ''discussie'' gisteren bloody serious was. Het was een leuke show, hopelijk heeft u zich vermaakt, tot de volgende keer namens Pret en ik.

Social_Mask
En dan moet ik verkassen vanwege mijn (onserieuze) "quasi-poëtisch" geneuzel.. Wij hebben hier een gezegde voor dergelijke personen:

Apart. Ik weet het, maar het is niet anders.

Onserieus "quasi-poëtisch" geneuzel (die term bedenk je nu zelf btw) is heel wat anders dan een met een korrel zout te nemen conversatie. Ik zei dat het niet bloody serious was, maar natuurlijk niet helemaal onserieus; uiteraard zit er een kern van waarheid in alhoewel ik dat volgens mij (weliswaar als overstatement) wel heb ontkent gisteren. Dit was namelijk een discussie, niet vergelijkbaar met een of andere mening die je wil uiten bij een album. Dus geen rare vergelijkingen maken.

Social_Mask
Btw? Ik ben de overheid niet!
De strekking is anders wel dezelfde, maar oké, ik vind mezelf niet belangrijk genoeg om hier verder veel aandacht aan te besteden.
(Minderwaardigheidscomplex? Ik denk het wel..)

Was dit nou serieus of niet?!?! Help!!

Ik ben het overigens nog steed niet eens met Fred. Zo eenzijdig als hij het neerzet is het echt niet.

Joy schreef:
na het verdwijnen van MJ wordt er zowaar een aardige discussie gevoerd over 'het genre' , whatever that may be exactly
Nee, een voorspelbare en al 100 keer eerder gevoerde discussie die je van mij mag voeren (hebben jullie weer geluk), maar waar ik toch echt klaar mee ben. Jarenlang dezelfde standaard-uitleg geven aan bevooroordeelde mensen is niet meer aan mij besteed, daar word ik te oud voor. Maar zoals ik ook al gisteren zei, ik hoef en wil niemand overtuigen. Iig niet de desbetreffende users.

Hip Hop: mijn liefde voor het leven. Ghettoblaster op mijn zwevende rollator. Wu-Tang uit de speakers! Mijn luier boven mijn broek uit, petje schuin op mijn hoofd, bling op mijn gehoorapparaat, grill bij mijn kunstgebit en een leuke zuster die mij verzorgd.

Maar MJ. Als je geen discussie erover wilt voeren heb ik daar heus respect voor, en dat snap ik ook heus wel, sterker nog soms heb ik hetzelfde. Alleen wil je dan niet oordelen vellen over andere users? (Of er mee doorgaan). Ook al ken je ze beter dan ik aangezien je langer op deze site actief bent. Hetzelfde geld voor Joy. (Ik pik nu twee namen eruit, aangezien die gister elkaar nogal in de weg lagen). Nogmaals ik wil niemand hier beledigen, en een beetje niet-serieusheid kan hier ook wel maar ik kom toch niet echt op Musicmeter voor de humor. Het is leuk om het af en toe te lezen, maar andere sites zijn daar denk ik eerder geschikt voor. En gelukkig ben ik er nog niet te oud voor

@ Pretfrit:

Dat is inderdaad logisch. Sterker nog iedereen heeft het recht om het zo te zien als hij of zij daar van overtuigd is. Echter, het is misschien irritant, maar Hip-Hop is toch meer dan dat. Want zoals ik al zei: Rap is een onderdeel van Hip-Hop. Om een bekendere rapper te quoten:
"Rap is something you do, Hip-Hop is something that you live".

En inderdaad: Rap is een manier van zang waarvan ik me voor kan stellen dat men het éénzijdig klinkt. Gelukkig zijn er wel veel rappers met verschillende "flows" wat hierboven ook al is opgemerkt: tempowisselingen, articulatie, delivery, dit soort aspecten zorgt ervoor dat een goede rapper zich onderscheid van anderen (en dan laat ik de teksten nog buiten beschouwing). Op TMF is de laatste jaren het "dirty South" rap populair: Wat vaak gekenmerkt wordt door vaak de wat slome raps en de daarbij behorende cultuur van gangster onderwerpen et cetera.

Om even nog in te gaan (ik probeer nu discriminatie te vermijden, en ga even los op je opmerking in): Rap is tegenwoordig niet meer een "black only muzieksoort" of hoe je het ook wilt noemen. Nu kan ik wel uitleggen waarom, maar ook blanke rappers hebben vanaf pakweg 1990 een belangrijke rol in Hip-Hop. En natuurlijk: Iedereen kent Eminem en Lange Frans (overigens niet de beste rappers). Dat Hip-Hop toch een muzieksoort is die populair is bij de "minderheden" zal altijd zo blijven, aangezien rappers nog steeds daar grotendeels vandaan komen.

@ J.M.: Ik denk bij mij ook niet. Hip-Hop zal altijd een soort basis blijven bij mij. Ik waardeer nu wel meer muzieksoort (Ambient, IDM, Jazz, Trip-Hop, ook nog wat Rock dingen), maar het zal altijd een soort liefde zijn voor het genre.

Als iemand verder vragen heeft of tips wilt wil ik daar best moeite voor doen Daar voel ik me belangrijk genoeg voor (No social mask).
Edit: Arrg dat quoten
Edit 2: Thingman

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Oordeel vellen?

Ja, je noemt sommige users bevoordeelt. Dan noem ik een oordeel over iemand vellen. Maar dat was mijn punt niet.

Dat is gewoon een optelsom van berichten. Als bepaalde users zeggen dat hiphop geen inhoud heeft, heel eenzijdig is etc. maar tergelijktijd ook aangeeft dat je het genre niet (goed genoeg) kent en grotendeels van TV kent noem ik je idd bevoordeeld.

pretfrit
Iets anders dan wat ik hier ook nog niet behandelt heb gezien.

De hiphop stijl is erg opzichtig, weinig subtiel, en vrijwel altijd confronterend. zie b.v. kleding, gebaren, taalgebruik. het is gewoon onderdeel van de hele hiphop stijl en geeft het een onserieus imago. Volwaasen personen zitten over het algemeen niet te wachten op dat circus...was leuk toen je zelf puber was, dat hebben we gehad, op naar iets wat meer interessant is

Persoonlijk ben ik dus geen liefhebber van al die show. (dat geld overigens ook voor rock/pop of voor mijn part jazz) Ik heb het graag puur, ik wil persoonlijkheid zien, inhoud.

Ik denk dat dat ook een reden is waarom zoveel mensen een probleem met hiphop hebben. Nauurlijk zullen er wel uitzonderingen zijn (net zoals dat er dames in de hiphop rondlopen) en ik begrijp echt wel dat MTV geen goede doorsnede van hiphop land geeft dus die argumenten hoef ik niet te lezen

Waarom zijn de hiphop liefhebbers direct op hun teentjes getrapt als een niet liefhebber met plausibele redenen komt waarom hij/zij besloten heeft dat hiphop niet zijn/haar ding is. Ik heb het al vaker gezegd, op die wijze hou je namelijk wel het vooroordeel ten aanzien van de gemiddelde hiphop liefhebber in stand nml die van een puberaal driftkikkertje met het fatsoen van een dinges met van die gevalletjes aan de zijkant..weetje wel?

Goedemiddag Pretje .

Je bericht begon goed, sterker nog, met een aantal punten ben ik het eens, maar helaas kun je weer niet laten om personen die op bevooroordeelde users reageren pubertjes op driftkikkers te noemen. Eigenlijk zijn alleen Joy, jij en in mindere mate (inmiddels) Mr. Fool waar ik wat steviger op reageer, puur om hetgene dat ik beschreef in mijn bericht van 13:13 uur. Ik heb ook altijd gezegd dat ik het begrijp als iets je niet lig; het gaat me ook niet om je muzieksmaak. In de loop der jaren zijn er tal users geweest die ook wat vooroordelen hadden, maar die brengen het op een andere manier dan jullie. Zijn maakten geen conclusies uit iets waar zeniet helemaal bekend mee waren, jullie wel, blijkbaar. Als ik het mis heb, dan had je het maar wat minder ongenuanceerd neer moeten pennen. En je bericht eindigt nu weer met een onvriendelijk toontje, jammer.

@ MJ: Dan vel je nog steeds een oordeel, dat was mijn punt. En ik kies hier geen partij maar hoop dat het gewoon een topic kan worden waar beide partijen wat aan kunnen hebben.

@ Pretfrit: Eerst de reden waarom ik denk dat men eerder op zijn of haar teentjes zijn getrapt: Dat komt omdat de kritiek vaak (en nu oordeel ik zelf dus ) bevooroordeeld is. Ik kan me zelf niet vinden in een 50 Cent en vind het ook hoogst irritant als iemand mij zo gaat beoordelen. Want mensen beoordelen je nu eenmaal ook op je muzieksmaak, dat is iets persoonlijks. Leeftijd zou er ook mee te maken kunnen hebben, maar termen als "puberaal drifkikkertje" kan je ook gewoon als beledigend opvatten. Niet dat ik dat doe hoor, maar dan kan je zo'n reactie in ieder geval wel terugverwachten.

Even over de "Hip-Hop stijl": Het is geen stijl maar een cultuur. Het confronterende is dat deze cultuur zich vaak duidelijk af probeert te zetten tegen de huidige maatschappij. Dit heeft zijn oorsprong omdat in de ghetto's van de VS geen stem was voor de bevolking, en je in rap de massa kon uitspreken en je ongenoegen kon laten blijken. Dat zou voor veel mensen een ver van zijn bed show zijn.

Dat is echter maar één onderdeel ervan. Want ook hier kleden mensen zich zo. Je kan het een circus noemen (een wat vreemde term hoor), maar inderdaad: Zo kijk ik weer soms tegen rock aan. Het ligt aan de omgeving waar je opgroeit denk ik hoe je tegen zulke dingen aan kijkt. Als we het hebben over kleding (ja ik ben een puber): Het is vaak inderdaad om je af te zetten. Daarbuiten is het populair gemaakt door de media (er schuilt veel geld in) en merken zoals Nike, Adidas en weet ik het allemaal die nu een straat imago proberen aan te meten. Ik ben het met je eens hoor: De tegenwoordige kleding is niet om aan te zien. Soulja boy die kan bijvoorbeeld een heel gezin in zijn T-Shirt verstoppen, en de broeken hangen tegenwoordig wel erg laag. Maar toch is er kleding die ik mooi vind (Ecko) die ik dus wel draag.

Als je persoonlijkheid wilt zien: Toch weer de underground scene. Nu zeg je ik hoef geen MTV argumenten, maar als je inhoud wilt zien is dat toch de enige mogelijkheid. Hoe wil je anders dat ik mijn argument verdedig? De underground zijn vaak niet gedwongen om zulke merken te dragen om zich een imago aan te meten, en maken muziek eerder voor hunzelf/de fans. Ok misschien kan ik een voorbeeldje noemen: Laatst luisterde ik het eerste album van Shad. Een rapper die oprecht, eerlijk en persoonlijk kan vertellen (ook geen straat) en die gewoon met schoolvrienden de muziek heeft gemaakt. Veel positief ook.

Ik denk ook dat het een probleem is voor veel mensen. Maar er zit dus ook hier weer meer achter.

Uiteraard vel je dan een oordeel, kan ook niet anders lijkt. Ik lees iets, vat het op een bepaalde manier op, en oordeel dan. Dat is toch niet meer dan normaal?

Ja MJ. Ik geef je toch ook niet ongelijk? Ik vraag me alleen wat jij er mee opschiet. Niet in de discussie, niet in het topic en niet met de users onderling. Je oordeelt trouwens bijvoorbeeld de Pretfrit was negatief is, maar zo komen jou berichten soms ook over. Of dat erg is? Nee, mijn berichten vast ook soms. En ik hoop dat het nu eens gaat over waar het topic voor bedoeld is, en niet een soort geloofwaardigheids test voor users hier. Want beiden hebben een punt maar door iewat te beledigen kom je niet verder in een discussie. Dit lijkt me ook iets voor de PM desnoods als je het niet erg vind.

Kos
Joy schreef:
adolesecenten, en ik snap best dat het die doelgroep aanspreekt, ben je ouder als ommenabij de 25 en luister je nog steeds naar rapmuziek heb je imo een behoorlijke muzikale trein gemist

(afbeelding) .

Gast
geplaatst: vandaag om 07:18 uur

geplaatst: vandaag om 07:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.