MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
panjoe (moderator)
Oh, okee, geen idee hoe ik daarop kwam dan . Ik weet nog dat ik die altijd hoorde op MTV voor ik hiphop luisterde en het toen al een heerlijk nummertje vond.

Welcome 2 Houston Ik zal morgen nog snel de rest van je top 100 luisteren

Improvision
Die video van Mos Def kende ik nog niet.

panjoe schreef:
De productie van This Way is volgens mij van ?uestlove. Wel een lekker lichtvoetig nummertje altijd .

Zover ik weet van Kanye (wiki). Ik vind het ook een typisch Kanye-nummer. Soulsample'tjes, hiphop-drums, koortje en John Legend aan het einde vind ik ook Kanye. Als je naar zijn eerste albums luistert is er altijd wel een John Legend of Tony Williams die wat (background)vocals doet.

Fijn al die 'tjes trouwens!

Update:

60. Evidence, Phonte, Blu & will.i.am - From Whom the Bells Tolls

From Whom the Bells Tolls kwam ooit eens voorbij in een top-5 van iemand op TMF (of als aanrader o.i.d) en ik vond het meteen een dope nummer. Het thema wordt zowel in de muziek (klokkengeluid) als in de clip mooi naar voren gebracht. Toentertijd kende ik op will.i.am na geen van deze artiesten echt goed (achteraf bleek EV in Dilated Peoples te zitten, maar goed), maar nu ben ik min of meer fan van hen allemaal! En ik vind het ook nog steeds een prachtig nummer!

59. Del tha Funkee Homosapien - Mistadobalina

Allereerst heeft dit nummer natuurlijk een geweldige beat (Mistadobalina, Mista Bob Dobalina…). De stijl van Del is in de loop der jaren sterk veranderd en hier vind ik hem zich nog niet echt onderscheiden van andere rappers uit die tijd, al rapt hij nog steeds extreem gemakkelijk en relaxed. Lekker funky en fris, Mistadobalina!

58. Roosevelt Franklin, Slug & Jean Grae - Insomnia 411

Wie dit album van Roosevelt Franklin kent weet dat Insomnia 411 compleet buiten de boot valt t.o.v. de andere nummers. In mijn geval is dit iets positiefs, want ik vind de rest van het album geen reet aan. Insomnia 411 is een geweldig nummer wat ik wel een tijdje op repeat kan draaien. Vooral Slug blinkt enorm uit, maar de raps van Roosevelt en Jean Grae zijn ook zeker de moeite waard.

57. Common & Dwele - The People

Dit is één van die nummers die bewijst dat de combinatie Common en Kanye goud waard is. In dit geval is de beat echt het sterkste punt van het nummer, maar Common weet zoals vaak precies hoe hij er op moet rappen. Ik vind dit ook één van Kanye’s beste beats ooit.

56. Chino XL - Father’s Day

Misschien vroeg, een nummer uit 2012, maar Chino XL heeft mij echt met dit nummer weten te raken. Het is niet ongebruikelijk dat een artiest zijn/haar pijn in muziek legt en ik leef ook vaak mee met een artiest, maar Chino XL weet zijn pijn echt door te laten op mij. Dat vind ik heel bijzonder. Ik voel het verdriet van het hele verhaal en wanneer hij de woorden “my little girl is cured” uitspreekt krijg ik kippenvel van opluchting. Nogmaals, heel bijzonder!

55. B-Real, Coolio, Method Man, LL Cool J & Busta Rhymes - Hit ‘em High

Een echte hiphop klassieker! Dit kan ook bijna niet anders, aangezien alle deelnemende rappers een klassieke status op zich hebben binnen hiphop. Maar wat een lekker nummer! Alle rappers leveren gewoon een dikke verse af en de manier waarop Busta het nummer afsluit…

54. Lupe Fiasco - Put You On the Game

Het was voor mij lastig om één track van The Cool te kiezen, maar uiteindelijk heb ik toch voor Put You On the Game gekozen. Het gevoel van een nadere dreiging die Lupe en producer Simonsayz creëren is echt overweldigend.

53. Talib Kweli & Mos Def - Supreme Supreme

Dat dit nummer in mijn Top-100 staat en niet één van het Blackstar-album zegt eigenlijk al genoeg. De chemie tussen Mos en Talib is altijd al sterk geweest, maar ik vind dit het hoogtepunt van hun samenwerking!

52. Geto Boys, Bun B, Paul Wall, Webbie & Hot Wright - G-Code [Freestyle]

Deze versie vind ik nog beter dan het origineel van Geto Boys. De beat is al genieten, maar ook de ‘freestyles’ zijn heerlijk, vooral die van Paul Wall en Bun B. Een lekker nummer om te draaien met het volume op max!

51. Eminem, Masta Ace & J. Black -

Misschien wel het beste nummer van Eminem ooit. Alles klopt gewoon. De piratensfeer, de beat, de raps, het refrein, alles!

Je vergeet nummertje 60.

Van het weekend ga ik even je laatste updates beluisteren....

Oja, bedankt! Hij staat er nu tussen!

Dennisami
For whom the bells is klinkt goed ! ik ben ook wel van van Will.i.am oa zijn beats.

Hellbound is een vet nummer, inderdaad! Fijne ontdekking. Al is Eminem wel verreweg de beste rapper, daar

Ja, de beat en Eminem zijn hard, alleen Masta Ace had er meer uit kunnen halen. J. Black vind ik sowieso niet bovengemiddeld.

Dennisami
Silky & Smooth schreef:
Ja, de beat en Eminem zijn hard, alleen Masta Ace had er meer uit kunnen halen. J. Black vind ik sowieso niet bovengemiddeld.

Is het niet zo dat Eminem een nog een verse had van Masta Ace en daar een nummer van gemaakt had?

Hoe bedoel je precies?

Update:

50. Killer Mike - R.A.P. Music

Buiten dat ik El-P een steengoede producer vind, heb ik nooit zoveel met hem gehad. Het is niet echt mijn ding. Totdat hij een verrassende samenwerking aanging met Killer Mike met als supervet resultaat het album R.A.P. Music. Het gelijknamige nummer legt voor mij de essentie van hiphop weer: alle genres samengesmolten tot één geheel, sterke teksten en vette beats. Super nummer!

49. Holocaust - No Image

Wat een heerlijke productie! Eén van de beste werken van BSBD. De duistere sfeer en de vocalsample samen geven mij kippenvel. En dan nog eens de raps van Holocaust. Ik ben niet helemaal fan van hem, maar hier is hij echt steengoed!

48. D12 - Fight Music

Alleen de verse van Eminem is al genoeg om dit nummer in mijn Top-100 te zetten. Wat gaat hij tekeer! Maar de andere komen ook zeker goed (Bizarre )! Gewoon één van de hardste nummers ooit gemaakt!

47. Masta Ace - H.O.O.D

Eén van de mooiste hoodstories ooit en de beat is enorm verslavend. Punt!

46. Immortal Technique - Dance with the Devil

Misschien een beetje voorspelbaar, maar dit is qua storytelling één van de beste nummers ooit. IT neemt je op een geweldige manier mee in het verhaal van een gangster die zich moet bewijzen. Prachtig verhaal met een hard, maar sterk slot!

45. Flipsyde & T.a.T.u -

Ik weet niet wat mensen tegen Flipsyde hebben, maar ik vind ze echt goed. Ik zou ze live zien een aantal jaar geleden, maar Eminem moest zo nodig weer aan de pillen raken… Wederom een geweldig verhaal over de nasleep van een abortus. Ik vind het heel mooi hoe Piper zich inbeeld hoe het had kunnen zijn.

44. Gang Starr - Work

”Are you workin? What kinda work you do?”

Al vanaf het begin is dit nummer genieten. Heerlijke productie van Premier en de raps van Guru zijn ook gewoon strak.

43. The Roots & Big K.R.I.T. - Make My

Volgens mij wordt ik per album meer fan van The Roots. undun is echt een meesterwerk, waarop Make My het beste nummer is. Ik krijg een erg geruststellend gevoel van dit nummer.

42. Atmosphere - Yesterday

Mijn eerste aanraking met Atmosphere en misschien wel mijn eerste (bewuste) aanraking met underground hiphop. Vanaf het eerste moment meteen overtuigd, wat een sterk nummer. De piano, de raps van Slug en vooral het verrassende einde maken Yesterday tot een prachtig nummer!

41. Random - Splash Woman

Zijn beats zijn voornamelijk gemaakt van oude Famicom- en Nintendogames. Leuk en origineel, alleen beginnen ze snel te vervelen. Behalve Splash Woman. Zowel de beat als de flow van Random is echt te lekker! Random is sowieso een coole rapper met originele teksten!

Tofheid. Nu kreeg ik zin in Fight Music. Altijd leuk

Volgende update:

40. Busta Rhymes - Gimme Some More

Dit is dé heldensong van Busta Rhymes; langhaar, gestoord, geweldige raps en een vette clip. Zo zie en hoor ik Busta het liefst!

39. Rhymefest - Build Me Up

Jammer dat Rhymefest niet heel bekend is, hij toch wel een fijne rapper. En hij is één van de laatste, zo niet de laatste artiest die met ODB heeft gewerkt. Dit is het resultaat: coole raps van Rhymefest en een geweldig refrein van Ol Dirty Bastard!

38. Blackalicious - Blazing Arrow

Hier komt mijn reden om Blazing Arrow aan mijn Top-100 toe te voegen:

Amazin phase your days your hazy ways my Blazing Arrow
The rays that range from Asia way to Rio De Janeiro
A craze you crave? but work today's the day that in a major way
I'll make you say oh look he saved the day and also paved the way (hooray)
Rockin? my crew like razor blades today and days away from now okay, okay
I'm like a laser ray keepin the stains? away
and dangerous ways rappin the phrase that pays
all things just ain't a phase but ageless ways a cagey great displays
yo hey, this ain't a game, so stays awake
cause if you came to play you'll all behave insane
After we change the game it won't reamin the same
(I'll fade away!!!) So make your disc and play this tape in your Camaro
Amazin phase your days your hazy ways my Blazing Arrow

37. Pacewon & Mr. Green - Children Sing

Sterk duo! De beat van Children Sing is bijna hypnotiserend door de zingende kinderen. Een lekkere hiphopbeats en Pacewon is ook altijd wel leuk om te horen.

36. CunninLynguists & Tonedeff - The Gates

Het beste nummer van het beste album van CunninLynguists. Briljante beat; de mysterieuze bas en dan dat gitaartje… Geniaal! En dan het dialoog tussen Deacon en Tonedeff, dat gaat zo smooth! Helemaal als de beat meegaat op het tempo van Tonedeff. Alles klopt aan dit nummer!

35. Kanye West, Cam’ron & Consequence - Gone

Het op één na beste nummer van Kanye West. Perfect sample van Otis Redding, lekkere drums en misschien wel de beste verse van Cam’ron ooit: “Knock, knock//Who’s there?//Killa Cam//Killa who?//Killa Cam, hustler, grinder, gorilla true!”

34. DMX - Slippin’

Weer zo’n nummer dat vanaf het begin al mijn favoriet is en dat ook is gebleven. De beat geeft mij al kippenvel en een ‘gevoelige’ DMX is ook heel bijzonder. En dat zonder dat hij van zijn stijl afwijkt, het blijft lekker rauw en schreeuwerig.

33. Jay-Z, Beanie Sigel & Scarfacew - This Can’t Be Life

Het grappige aan dit nummer is dat als je Last Call van Kanye hebt gehoord dat je weet hoe dit nummer tot stand is gekomen en je altijd de drums van Xxplosive blijft horen. Minder grappig, maar wel heel vet is het verhaal van Scarface. Wat hij verteld is misschien 10 minuten voor de opname van zijn verse gebeurd. Geweldig dat hij zijn emotie op zo’n manier in zijn muziek verwerkt. Hier is het verhaal ook te lezen.

32. Bop Alloy - Another Day in the Life

Eén van de relaxte nummers ooit. Sfeervolle beat en rustgevende, maar sterke teksten van Substantial, Cise Star en Mr. SOS. Prachtig nummer!

31. Deltron 3030 - Madness

De meesten gaan (terecht) voor 3030, maar ik vind Madness net iets vetter. Del flowt zo enorm lekker en de scratches van Kid Koala maken dit nummer echt buitenaards. Vooral de tweede verse is briljant, zowel qua beat als de raps van Del!

nedbed
Heerlijke update! Allemaal vette nummers

Ik zie dat linkje van Flypside niet. Ik zie sowieso geen titel van het nummer staan.

Twee mooie updates en dan vooral de tweede inderdaad.

Wat heeft die S&S toch een verdomd mieterse smaak. Zalige hiphop, vooral nummer van Rhymefast vind ik heel erg fijn. En de rest ook eigenlijk.

Blazzing Arrow

Gift Of Gab, absoluut een van de beste lyricists.

Flipsyde - Happy Birthday:

Best wel sick nummer...

panjoe (moderator)
Laatste twee updates zijn superdope . Niks op aan te merken, op een flinke na.

Eigenlijk precies wat ik verwachtte. De Top-50 maken was niet zo lastig, maar om de andere 50 in te delen op favoriete volgorde was een stuk lastiger. De Top-50 zijn ook echt mijn beste nummers. De andere meer mijn leuksten.

This Can't Be Life

Slippin'

We zijn er bijna:

30. Canibus - Poet Laureate II

Rip the Jacker vind ik een uitzonderlijk goede plaat. Alleen maar topnummers, geen enkel zwak moment en zelfs nog uitschieters, zoals Poet Laureate II. Canibus rapt ongelooflijk sterk en de beatswitch maakt dit nummer echt helemaal af!

29. Outkast - Ms. Jackson

Dit nummer is gewoon een klassieker in elk opzicht. Iedereen vindt dit nummer leuk, hiphop en geen hiphop, kinderen en ouders, opa’s en oma’s. Als 10-jarig jongetje was ik al helemaal gek van dit nummer, zonder te weten wie Outkast nou eigenlijk was. Sinds kort weet ik dat Ms. Jackson de moeder van Erykah Badu is, wat ik een leuk weetje vind.

28. Gang Starr - Mass Appeal

Guru rapt goed, maar ik vind deze beat zo ongelooflijk goed! De constante, herhaaldelijk piepje en dan net voor het refrein voegt Premier subtiel een extra piepje toe (in Jip & Janneke-taal). Iets heel kleins, maar ik wacht telkens op dat piepje en als het komt ben ik weer blij. Misschien stom, maar ik vind dit een geweldig nummer!

27. Brand Nubian - Don’t Let It Get to Your Head

Foundation is misschien minder klassiek dan hun eerste album, maar dit is sowieso het vetste nummer van Brand Nubian. Heel relaxed, positief en geruststellend.

26. Kid Cudi - Up Up and Away

Positief, vrolijk en zo ongelooflijk fijn! Alles wat Kid Cudi is zit in dit nummer en daarnaast is het gewoon een dikke middelvinger naar iedereen die hem stom vindt vanwege zijn stijl. Ik vind hem geweldig!

25. Chamillionaire & Bun B - Pimp Mode

Ultimate Victory mijn favoriete Dirty South-album en Pimp Mode misschien wel mijn favoriete Dirty South-nummer. De lome beat en het even lome refrein staan in een mooi contrast met de redelijk snelle raps van Chamillionaire. En ik heb nog nooit een slechte gastverse van Bun B gehoord, maar deze is helemaal chill!

24. Nas - It Ain’t Hard to Tell

Het heeft even geduurd voordat de klassieke status van Illmatic tot mij doordrong, maar nu is het één van mijn favoriete albums. Het is moeilijk om hier één goed nummer van de te kiezen, maar als het moet ga ik toch voor deze. Simpelweg vanwege de Michael Jackson-sample waar ik kippenveel van krijg wanneer die weer door de beat heen komt.

23. Nujabes & Substantial - Eclipse

Substantial is een coole dude en dat bewijst hij mede met dit prachtige nummer. Kalm rappend, maar ook lekker flowend brengt hij een liefdesgedicht ten gehore over een (vanzelfsprekend) wonderschone beat van Nujabes.

22. Jay-Z - Heart of the City

Ondanks dat Jay goed rapt gaat mijn respect voor dit nummer uit naar Kanye West. Een lekkere sample die hij goed verwerkt tot een triomfantelijk nummer dat perfect bij Jay-Z past. Gelukkig heeft DMX hem nooit gekregen!

21. Obie Trice - Don’t Come Down

Er zijn aardig wat nummer geschreven voor moeders. Dear Mama vind ik heel mooi en oprecht, maar Don’t Come Down staat daar nog boven. De beat is mooi en Obie Trice weet het verhaal over het drugsdealen en de reactie van zijn moeder heel sterk en oprecht te vertellen. De ‘conversaties’ tussen zijn moeder en hem maken dit nummer nog beter!

Mb.
Dat nummer van Obie Trice vond ik vroeger ook heel tof. Nostalgie.

Geweldige updates weer, mein herr. Eclipse heeft overigens een werkelijk geniale beat, goed nummer (al vind ik de lyrics wat slapjes). Verder natuurlijk woord op naar Deltron 3030, Blackalicious, CunninLynguists, Nas, Canibus, Greta, Jaques-Paul en de vrijwilligers die mee hebben geholpen met het versieren van de kerstmarkt.

Ik vind Substantials teksten over het algemeen ook niet heel bijzonder hoor. Hij gebruikt ook heel vaak dezelfde soort teksten en thema's. Vooral die Still Thinks Different-achtige teksten. Toch vind ik Eclipse qua tekst wel goed hoor, maar vooral de kalme stem en flow van Stan doen het 'em!

Zijn (door veel te veel mensen over het hoofd geziene) soloalbum uit 2012 vind ik wel erg goed, vanwege de sterke producties en de fijne stem van Substantial. Daar vind ik hem tekstueel ook zeker ok. Het is gewoon dat het bij Eclipse om zo'n cheesy liefdesliedje gaat waarin het ene cliché de ander opvolgt. Op zich is het wel goed uitgevoerd verder, en dankzij de briljante beat vind ik het dan ook gewoon een gaaf nummer. Misstaat niet in je lijst, hoor!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:04 uur

geplaatst: vandaag om 19:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.