MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
21. 2Pac - Keep Ya Head Up
2Pac is dood dus lang leve 2Pac. Ik denk dat Pac toch wel de rappert is met de meeste (lees: meeste dus) goede nummers. Een 2Pac-top 25, 50 of misschien zelfs wel 100 maken zou een eitje zijn.

22. C-Rayz Walz ft. Immortal Technique - Keepin' it Raw
Enorm harde, dreigende track met top-raps. IT bewijst ook dat ie zo'n beste rapper van toen was. Een van zijn eerste gastverses overigens. Wel raar dat er geen ongecensureerde versie is van deze track btw.

23. Murs - What Do You Know?
Top-song van een top-album. Jammer dat Murs het tegenwoordig leuker vindt om uitstapjes te maken naar andere takken in de hiphop, want als ie gewoon pure hiphop maakt is ie makkelijk een van de betere underground-acts.

24. Dope D.O.D. - Pandora's Box
Het is spijtig dat de heren van Dope D.O.D. net als vele andere Nederlandse rappers het leuk vinden om een dubstep-sound aan hun muziek te geven, want als ze de duistere kant inslaan is het vrijwel direct geslaagd. De raps van de heren sluiten perfect aan met de beat van deze track. Hopelijk maken ze een keer een geheel album met dit soort producties.

25. De La Soul - Ego Trippin' (Part 2)
Zó'n leuk nummer. Vrolijkheid. Hand in hand dansen op een mooi groen grasveld omringd met kleurige bloemen.

26. Talib Kweli ft. Kendrick Lamar, Curren$y & Glen Reynolds - Push Thru
Dit nummer werd niet super ontvangen, net als het album waar het opstaat, maar zowel dit nummer als het album zijn toppie. Pure rebellion-hop deze pokoe. Talib rapt Kendrick en Curren$y er ook zonder moeite uit op deze track, net als het merendeel van zijn collega's overigens.

27. K-Rino - Grand Deception
Een indrukwekkend nummer. Een van mijn favoriete nummers uit deze tak van hiphop zelfs. En dan maakt het me nog niet eens uit dat het voornamelijk onzin is wat K-Rino hier oprapt. K-Rino heeft zo'n sterke en overtuigende articulatie dat hij me alles wel wijs zou kunnen maken met zijn raps. Jammer dat hij veel te veel albums met veel te veel goedkope beats heeft, want met een beetje fatsoenlijke producers was ie veel groter geweest in de underground-scene (al heeft ie alsnog een enorme fanbase).

28. Jeru the Damaja - 99.9 Percent
Mijn favo nummer van Jeru. En dat zonder Primo.

29. Gang Starr - Next Time
Dit nummer is wel met Primo. Een van de fijnste nummers van het beste album van het legendarische duo.

30. The Loyalists ft. Louis Logic - All in a Days Work
In 2008 bracht het duo The Loyalists een van de beste hiphopalbums van dat jaar uit en dit nummer met gekkie Louis Logic is een van de beste nummers daarvan. En zo staan er meer ijzersterke nummers op die plaat. The Loyalists zijn tegenwoordig, helaas, niet meer actief.

31. El-P - Deep Space 9mm
El-P. Een producer die rapt, maar toch voornamelijk door zijn beats op handen wordt gedragen. Echter niet door mij. Waar peepz genieten van Run the Jewels sla ik die projecten zonder te twijfelen over. Héél af en toe heeft hij wel een goede beat. Het leuke is dat ik een goede beat van El ook meteen écht goed vind. Deep Space 9mm is daar een van. Rappen dan de man sowieso wel. Goede clip ook.

32. Warren G - And Ya Don't Stop
G-Funk op zijn best.

33. Dr. Dre ft. Dat Nigga Daz, Snoop Doggy Dogg, Nate Dogg & Warren G - Deeez Nuuuts
Idem.

34. Snoop Dogg - I Wanna Rock
Een banger die bangt. Het album waar het op staat is vrij kut, maar deze banger bangt.

35. Evidence ft. Kamilah - Chase the Clouds Away
Evidence is imo geen geweldige rapper. Dit vind ik echter zijn beste nummer. Produced by The Alchemist, en Ev rapt nog niet eens zo slecht op deze. Gewoon een erg fijn nummertje.

36. Nas ft. Rick Ross - Accident Murderers
Ik ken weinig nummers die zo hard bangen als dit. No I.D. fixt even een beat die even bazig en gangsta is als Tony Montana, Michael Corleone en Al Capone bij elkaar. En dat spit Rick Roos ook nog eens veruit zijn beste verse ooit. Wat een track.

37. Slaine - Black Horses
Dreigende, onheilspellende track. Dit is Slaine op zijn best.

38. Ill Bill ft. O.C. & Cormega - Power
Zoals de tracktitel wellicht al verraadt: krachtig nummer. Beat door good old DJ Muggs met andere grootheden uit de gouden tijd als gastrappers. Jaren '90-shizzle uit de 21e eeuw.

39. CunninLynguists ft. Tonedeff - Enemies With Benefits
Ondanks het feit dat Kno een arrogant nerdje is en Deacon een quasi tough guy (Natti is liev though) kunnen ze natuurlijk wel hele goede muziek maken. Deze is de veruit de beste track van Oneirology. En die verse van Tonedeff dan, pff. Zonde dat de man zich liever bezighoudt met het maken van rare muziek waar niemand op zit te wachten.

40. The Lost Children of Babylon - Martial Law
Indrukwekkend nummer van een indrukwekkend album. Hiphop die lang niet voor iedereen weggelegd zal zijn en dit nummer was ook even wennen voor mij, maar wanneer je het diggt is het genieten. Het moment op 5:30 waar Cosmic Crusader als een soort wijze man verschijnt is legendarisch. Propz ook voor mijn mattie DJ Woool voor de beat boks jwz.

Wat een kutlijst. Vooral Cunninlynguists en C-Rayz Walz is kut. (Ik hou de sfeer er een beetje in)

Bonustrack: dit nummer.

2pac, Warren G, Dre, Loyalists, Murs, Evidence, Gangstarr en die opmerkingen over Kweli en Cunninlynguists Qua CL en vooral Snoop en Nas (die van CL is lekker maar ze hebben er veel betere imo) was ik echter heel zeker voor een ander nummer gegaan

Deze top 100 is een zeer fijne mix van classics, herkenbare nummers die ik al lang niet meer beluisterd heb en dingen die ik nog niet (of nog niet goed genoeg) kende, geworden.

Edit: MJ jij als wandelende hip hop encyclopedie kan dit weten: maken the loyalists nog muziek? Ik heb deze groep via MuMe destijds ontdekt en het is één van de weinige acts waarvan ik werkelijk alle albums geweldig vind. Maar na Redemption hebben ze niks meer uitgebracht toch?

thgryda schreef:
Edit: MJ jij als wandelende hip hop encyclopedie kan dit weten: maken the loyalists nog muziek? Ik heb deze groep via MuMe destijds ontdekt en het is één van de weinige acts waarvan ik werkelijk alle albums geweldig vind. Maar na Redemption hebben ze niks meer uitgebracht toch?
Ik bedoelde met dat ze niet meer actief zijn dat ze dus, hoogstwaarschijnlijk, gestopt zijn. Dus idd niks meer na Redemption helaas. De producer van het duo, E-Train, heeft nog wel een plaat uitgebracht in 2012.

Doodjammer Nu ze hebben nooit de aandacht gekregen die ze verdienen, zelfs niet bij de liefhebbers van underground dus het zou ook gewoon uit noodzaak kunnen zijn. Zonde want dit was echt een talentvolle formatie. Classic hip hop producties, traditionele MC maar door de perfecte uitvoering ervan en de subtiele details hadden ze toch een eigen, zeer warme, aangename sound.

41. Masta Killa ft. U-God, Method Man & RZA - Iron God Chamber
Wu'er worden ze niet.

42. Demigodz ft. Planetary - The Gospel According To...
Het langverwachte album van de heren van Demigodz viel tegen, maar er stonden nog wel een aantal sterke nummers op. Zoals dit nummer. Skammadix killt hem met de beat, en de MC's killen hem met hun raps. Vooral Planetary. Wellicht zijn beste verse ooit.

43. Army of the Pharaohs - War Machine
Diverse Demigodz'ers zitten ook in AotP. De formatie die vorig jaar twee albums uitbracht. Het eerste viel tegen, het tweede was al een stuk beter. Mede door de opener van van deze plaat. Grimmigheid zoals de heren van AotP dat kunnen. Vooral die verse van Apathy ook.

44. R.A. the Rugged Man ft. Talib Kweli - Learn Truth
Een van de beste nummers van het beste album van 2013 van de beste rapper van dit moment met als gastartiest een van de beste rappers van dit moment. Mr. Green op de beat met fenomenale raps. Classic.

45. The Notorious B.I.G. - Everyday Struggle
Tracks die in alles goed zijn hebben geen uitleg nodig. Al helemaal niet als het om een nummers als dit gaat.

46. Jedi Mind Tricks - Trail of Lies
Vinnie Paz op een ingetogen, melodramatische van Stoupe zonder geschreeuw van Jus Allah. Dat is JMT op hun best. Hopelijk gaat het nieuwe album dit jaar meer van dit soort nummers bevatten.

47. Canibus - No Return
Dan doen we er gelijk nog maar een Stoupe-beat bovernop en tevens een van de sterkste nummers van mijn avater. Blije briljante productie met de fijnste storytelling. Jammer dat Bis zover is afgegleden nowadays.

48. Uyama Hiroto - Compass
Na lang wachten bracht producer Uyama Hiroto vorig jaar dan eindelijk zijn tweede album uit dat zoals verwacht en en al heerlijkheid was. Toch de man die qua sound het dichts in de buurt komt van zijn vriend Nujabes. Dit nummer wijkt wat af van het herkenbare geluid van die hiphop, maar dat maakt het niet minder fijn. Sterker nog: zo mag ie er nog veel meer van maken.

49. Edo. G ft. King Magnetic - Back & Forth Een erg fijne chemie tussen de twee heren op deze 9th Wonder-productie. Hopelijk meer Edo en Mag op één track in de toekomst.

50. Randam Luck ft. Vinnie Paz - Raw
Erg harde track. Het album waar deze track op staat is matig en dit is dan ook veruit de beste track daarvan. Paz sloopt de beat. De heren van Randam Luck doen het best leuk, maar kwamen op hun (wél sterke) tweede album een stuk beter tot hun recht.

Learn Truth

51. Vinnie Paz - You Can't Be Neutral On a Moving Train
Indrukwekkend nummer van Paz die een (weliswaar eenzijdig) verhaal vertelt over de historie van Amerika.

52. Snowgoons ft. Freestyle - Snowgoons Dynasty
Een knallert. Ook het vervolg op dit nummer knalt.

53. Reks ft. Jon Connor & Venessa Renee - Shotgun
Lekker, volle productie met goede raps. Goeie.

54. East Coast Avengers - Kill Bill O'Reilly
Rappers Esoteric en Trademarc en producer DC the Midi Alien zijn East Coast Avengers. Net zoals vele andere hiphopperts zijn ze geen fan van Bill O'Reilly en Fox News. O'REILLY IS A RACIST AND EVERYTHING ON FOX NEWS IS A LIE!!!!!11111¡¡¡¡¡¡¡¡ELFELFELHONDERDENELF

55. The Roots ft. P.O.R.N. & Truck North - Kool On
Undun van de heren va The Roots wordt door velen als een klassieker gezien; ik vind het ''gewoon'' een goed album. Grotendeels door het geweldige drieluik Make My/One Time/Kool On. Stel je eens voor dat het hele album dat niveau had gehad...

56. DANGERDOOM - Bada Bing
Nog wat DOOM. Zo nog meer DOOM.

57. KMD - Peachfuzz
Nog meer DOOM. Rust zacht Subroc.

58. A Tribe Called Quest - Award Tour
Een van de beste nummers van een van de beste hiphopgroepen ooit.

59. Brand Nubian - All For One
Hiphop met een positieve vibe uit de vroege jaren '90.

60. Fat Joe - Envy
Een anthem. Met de zon op je face in je lowrider langs het strand rijden opzoek naar schaarsgeklede dames.

61. Blue Sky Black Death - Lord of Our Vice
Instrumentale hiphop van het hoogste niveau.

62. Deltron 3030 - 3030
Hiphop van het hoogste niveau. De rest van de nummers van Deltron (op zowel deel één als twee) kunnen me niet zo bekoren, maar dit nummer is een en al epic-heid. Voer voor de kop van een hiphop top zoveel.

63. Cannibal Ox - Iron Galaxy
Zoals ik al zei over El-P: hij is een bijzonder aantrekkelijke jongeman. Oh nee, ik zei: "El-P. Een producer die rapt, maar toch voornamelijk door zijn beats op handen wordt gedragen. Echter niet door mij. Waar peepz genieten van Run the Jewels sla ik die projecten zonder te twijfelen over. Héél af en toe heeft hij wel een goede beat. Het leuke is dat ik een goede beat van El ook meteen écht goed vind.'' Dit is zijn beste productie. Eigenlijk een beetje als bij Deltron: Eén geweldig, briljant nummer, voor de rest gaat het grotendeels aan mij voorbij.

64. Roosevelt Franklin ft. Slug & Jean Grae - Insomnia 411
Nog maar eentje uit de categorie beste hiphopnummers. Alles is goed aan deze track en Slug rapt hier nog écht. Nu is ie meer een man die een verhaaltje opleest aan kindertjes voor het slapen gaan. Al blijft zijn stem nog steeds een van de betere in hiphop.

65. Immortal Technique - Obnoxious
Dit is wat Biggie bedoelde met Machine Gun Rap.

66. Tonedeff - Porcelain
Ooit ooit was er een rapper die erg goed was. Een van de betere van de gehele hiphopwereld zelfs. Hij dropte een prima album, wat mixtapes en nog een aantal classic gastverses, maar verder is hij vooral de beste rapper zonder overige goede muziek. Tonedeff dus en nu die Polymer-onzin eindelijk zo'n beetje afgerond is mag ie weer met Kno de studio ingaan.

67. CYNE - Haze
Hiphop met die warme, positieve vibe.

68. Freddie Gibbs & Madlib ft. BJ the Chicago Kid - Home
Een geheel album met dezelfde geniale chemie tussen deze twee heren was blijkbaar niet haalbaar, maar de combi MadGibbs is er op een aantal nummers echt een van uitzonderlijk niveau.

69. M.O.P. - Salute
Hardcore-hiphop².

70. Atma ft. Sick Since - The Halls of Amenti
Atma is geen geweldige rapper, maar op dit nummer is ie wel geweldig. Veel onzin qua lyrics natuurlijk, maar in combi met deze beat (van Snowgoons) is het genieten.

71. Stu Bangas & Vanderslice ft. Vinnie Paz, Roc Marciano & Celph Titled - 1st Degree Murder
Een van de weinige bangers van deze heren producers de afgelopen jaren.

72. Rapper Big Pooh - The Strongest Man
Big Pooh is eigenlijk maar een matige rapper, maar Khrysis levert een heerlijke beat hier. In de tijd (medio 2005) van die lekkere producties van 9th Wonder, Khrysis, !llmind enz. Tegenwoordig hebben ze het niet meer en/of zijn ze een andere weg ingeslagen.

73. U-God - Heavyweight
Waar het merendeel van zijn Wu-collega's geen zin meer in rappen lijken te rappen, lijkt U-God er tegenwoordig juist steeds meer zin in te krijgen. Neem deze track alleen al. Je ziet hem gewoon met een smile in de studio staan deze man. Erg fijn beatje ook natuurlijk.

74. Nul Elf Acht - De Scène
Huck Vinn zet neppe rappertjes eventjes in de hoek. Rake klappen met woorden. Neger R. zijn verse is ook nog wel goed, maar eigenlijk overbodig na de indrukwekkende verse van Vinn. Nederhoptop.

75. Brother Ali - Whatcha Got
Geweldige opener van een van de beste hiphopalbums van de 21e eeuw.

76. dead prez - I'm an African
Dead prez. Een stel debiele, kortzichtige en hypocriete provocateurs op hun niet eens geweldige debuutalbum. Dit nummer is dan wel erg sterk. Ondanks de stupide teksten.

77. Masta Ace - Big City
Nog zo'n geweldig nummer van een ander een van de beste hiphopalbums van de 21e eeuw. Masta Ace rapt eigenlijk altijd simpel, maar het is altijd begrijpelijk en, het belangrijkste, hij heeft een fijne, kraakheldere stem.

78. Eric B. & Rakim - Let the Rhythm Hit 'Em
Een klassieker. Hiphop die zijn tijd vooruit was. Wat Rakim hier laat zien (horen) qua rappen en teksten is iets wat zelfs ik zie als echte hiphop. Puurder kan het haast niet. Beat van Eric B. is natuurlijk ook perfect geschikt voor The God MC. Voer voor hoge posities in diverse toplijsten.

79. Illogic ft. Slug - Stand
In deze concepttrack staan twee top-rappers tegenover elkaar. Niet om the battle'en, maar als fictieve familieleden. Illogic als zoon en Slug als zijn vader. Zéér sterke diepe shit.

80. J.J. Brown ft. Block McCloud & Celph Titled - Froze Prose
Koud. Al klinkt deze beat van J.J. eerlijk kleurrijk. Hiphop die er altijd wel ingaat.

panjoe (moderator)
Mooi lijstje hoor... Zeker in de laatste updates een paar tracks die ook tot mijn absolute favorieten horen, zoals Stand, Haze, Iron Galaxy, Let the Rhythm Hit 'Em, Award Tour en 3030.

MJ_DA_MAN schreef:

64. Roosevelt Franklin ft. Slug & Jean Grae - Insomnia 411
Nog maar eentje uit de categorie beste hiphopnummers. Alles is goed aan deze track en Slug rapt hier nog écht. Nu is ie meer een man die een verhaaltje opleest aan kindertjes voor het slapen gaan. Al blijft zijn stem nog steeds een van de betere in hiphop.

Wauw, een sample van één van de beste nummers van Coldplay toen het nog een echte band was ('The Scientist'). Bevalt me wel.

Hoe dan ook, tof om te lezen, MJ. De tracks van J.J. Brown, The Lost Children of Babylon en The Loyalists kende ik nog niet en staan me zeer aan.

64.

Prachtige lijst tot op hedenMJ_DA_MAN

Genieten

Mooie mengeling van classics (allez niet de clichés maar classics voor mij), typische MJ nummers en leuke nummers in mijn straatje die ik nog niet kende (Roosevelt Franklin, JJ Brown,...). Lekker veel variatie, het enige wat ik eventueel zou kunnen zeggen is dat ik links of rechts van dezelfde artiest een ander nummer had gepakt. Leuk om tijdens het solliciteren wat naar deze nummers te luisteren MJ

Ohja, ik vind Lets Get Free wél een uitstekend album. Die political content is wat bij de haren getrokken maar het kan de boel wat mij betreft maar minimaal bederven. Uitstekende producties, meer dan degelijke mc's.

thgryda schreef:
het enige wat ik eventueel zou kunnen zeggen is dat ik links of rechts van dezelfde artiest een ander nummer had gepakt.
Het zijn ook niet per se de imo beste nummers van deze artiesten.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Het zijn ook niet per se de imo beste nummers van deze artiesten.

Ahja juist, heb je al uitgelegd, my bad.

Kos
MJ heeft nogal gevoel voor drama vind ik altijd. Houdt van producties die nogal bombastisch zijn.

Vroeger was hiphop beter. Toen die ekte boombap-shit er nog was. Sample bass drums bragg n boast-raps klaar. Alles boombap.

Dat u boombap prefereert.

Kos schreef:
MJ heeft nogal gevoel voor drama vind ik altijd. Houdt van producties die nogal bombastisch zijn.

Inderdaad!

Zelf heb ik daar wat minder mee.

Dat houdt dat ''drama'' dan in? Daarbij denk ik direct aan emo-rap en die vind je toch amper terug in mijn lijst. Straks weer update btw.

Ik denk dat Kos en en Arrie de producties bedoelen, en niet zozeer de raps MJ_DA_MAN.

Dan moeten die twee gekkies dat zeggen. Ik had het overigens over zowel beats als raps.

81. Arsonists - Venom
Die beat omg omg omg.

82. Fresku - Nos Baranka
Die ekte emo-shit. Kos weet.

83. Outerspace ft. Immortal Technique & Vinnie Paz - Angels of Death
Bombastische shit voor Kos. Een van de beste nummers in zijn soort overigens.

84. Atmosphere - God's Bathroom Floor
Nog meer emo-shit.

85. Onra - I Wanna Go Back
Zeer sterke track van een zeer sterk instrumentaal album.

86. Large Professor - Professor @ Large
Banger. Dat kan zelfs Kos niet ontkennen. Produced by Marco Polo.

87. Black Moon - Ack Like U Want It
Kos gaat los.

88. Beatnuts - Props over Here
Kijk die Kos een bouchen.

89. Marley Marl ft. Big Daddy Kane, Craig G, Kool G Rap & Master Ace - The Symphony
Deze is voor Kos.

90. N.W.A. - Real Niggaz Don't Die
En nu wil ik Kos niet meer horen.

Lekkere nummers MJ'tje jwz.

Kos
MJ_DA_MAN schreef:
Dan moeten die twee gekkies dat zeggen. Ik had het overigens over zowel beats als raps.

Met drama bedoel ik idd meer de producties.
Veel strijkers, pathos en bombastische dingen. Stoupe is natuurlijk een schoolvoorbeeld evenals alles van Jedi Mind, Demigodz, Army of the Pharoahs maar ook bij veel andere tracks merk ik dat.

Is verder geen aanval hoor maar het valt gewoon op.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:48 uur

geplaatst: vandaag om 21:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.