MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Zonet Disconnected weer eens beluisterd en opnieuw helemaal overdonderd. Dat contrast tussen enerzijds de soms kille electronica en bijna machinaal pulserende ritmes met anderzijds die emotionele zang van Alder en gitaarmelodieën van Matheos is erg geslaagd vind ik. Wel een album waar je rustig de tijd voor moet nemen, want soms sleept het tergend langzaam aan.

Leander is vandaag? Erg benieuwd.

is er al pb onderweg?

leander?

(afbeelding)

Het album dat ik jullie deze week graag wil laten horen is Diary of a Dead Man Walking van Betrayal at Bespin.

Betrayal at Bespin is een Finse band die afgelopen jaar zijn debuutplaat, Diary of a Dead Man Walking, uitbracht. Zeven Finnen die je weer laten afvragen wat men in het noorden toch weet van melancholie dat wij niet weten. Ze laten een combinatie horen van Doom/Post/Sludge met een behoorlijke scheut folk/accoustisch. Denk dan niet alleen aan accoustische gitaar, ook kom je violen, cello's en piano's tegen, schuwen ze zelfs niet van wat mondharmonica en accordeon en natuurlijk kan de sax ook niet ontbreken (wat ben je tegenwoordig als progressieve metalband nog zonder sax )

De video die ze onlangs uitbrachten laat de band duidelijk van zijn accoustische kant zien en is in die zin nog nauwelijks metal te noemen, maar ik vond de beelden + muziek te mooi om achterwege te laten. Al representeert het lang niet de hele plaat.

Welterusten en veel luisterplezier

(afbeelding)

Klinkt goed leander?.

Ik heb even geen geluid, maar voor doom/sludge draai ik meestal wel warm.

En bandnamen vernoemen naar Star Wars dingen is altijd +1

leander? uitstekende keuze...al zeg ik het zelf!

Deze heeft vele rondjes gedraaid in mijn Ipod en past helemaal in in mijn straatje!!

PS. wat vond je van mijn aanbeveling??

Heb het album nog eens een paar keer beluisterd en het blijft een sterk album. Maar ik zag dat ik het een 3,5 heb gegeven en weet ook weer waarom...soms ben ik het gevoel kwijt. Dan verzand het in gepiel...wat ik niet slecht vind...maar ik merk dan dat mijn aandacht naar de problemen van allerdag verhuizen .

leander?
laboomzaa schreef:
PS. wat vond je van mijn aanbeveling??

Ik moet zeggen dat ik er bij de eerste luisterbeurt nog niet zo veel mee kon. Iig wel bedankt voor de tip, zal hem een dezer dagen nog eens een kans geven
Nog mensen die Betrayal at Bespin al een kans hebben gegeven?

Eindelijk een plaat die weer 's veel belovend klinkt (voor mij althans), maar ik kan 'm nergens vinden... Linkje?

leander?
Natuurlijk! zojuist verzonden.
Als andere mensen met hetzelfde probleem zitten, laat het weten!

Sir Spamalot (crew)
Volgens mij is het de beurt aan master-rens, zijn vorige inzending (enkel in de tweede ronde) was Master - Master (1990).

Gisteren heb ik volgende vier albums afgespeeld en dit zijn mijn eerste indrukken:
Razor - Violent Restitution (1988): mja...
Urfaust - Der Freiwillige Bettler (2010): miljaar, wat een maniakale stem
Fates Warning - Disconnected (2000): panische angst voor Ray Alder onder controle gebracht
Betrayal at Bespin - Diary of a Dead Man Walking (2010): mja...

is er al pb onderweg?
maniakale stem kan ik me trouwens in herkennen (dat die zanger van urfaust een maniakale stem heeft)

Dit topic doet me wel beseffen dat ik echt helemaal niets heb met dingen die naar post-metal neigen. No offence hoor, maar het valt me wel erg op.

Morgen mijn inzending!!!

Goregrind! Goregrind!

Ik heb eens wat Goregrind opgezocht....ben er stil van ;o )

Offal klinkt best lekker!!!

Bij deze mijn inzending van de week...

(afbeelding)

Dominia - Judgement Of Torm...

Aan de stemmen en berichten te zien is niemand nog bekend met deze band.
De band Dominia komt uit Rusland en maakt symphonische black metal dat ook wat neigt naar death metal. Er zit ontzettend veel melodie en emotie in het album.
Rustige pianopassages komen aan bod, prachtige vioolpartijen en een zeer toegankelijke black metal zang die voor ook niet-black metal liefhebbers waarschijnlijk te bekoren is (zoals ik).
Naar mijn weten zijn er niet veel bands die soortgelijke muziek als Dominia maken en ik vind ze dan ook behoorlijk origineel en goed in wat ze doen.
De productie is ook zeer goed.
Met een speelduur van 50 minuten is dit album niet te lang, niet te kort, precies goed dus.
De muziek is vrij toegankelijk en was bij mij na de eerste luisterbeurt al goed, hoewel hij na meerdere luisterbeurten nog meer ging bevallen.

(afbeelding)

Veel luisterplezier!

Sir Spamalot (crew)
Aha, Russen dus en dat is ook een première voor deze topic, dacht ik.

ik was "bang" voor trash, heavy of goregrind maar dit moet haast geweldig zijn.

Ben wel benieuwd...verdiep me tegenwoordig in dat soort black metal...eindelijk geen thrash of grindcore!!

Ik hou normaal gesproken niet zo van black metal.
Maar ga dit uiteraard gewoon proberen.

jasper1991 schreef:

ik was "bang" voor trash, heavy of goregrind maar dit moet haast geweldig zijn.

Thrash metal is het he!

Maar, ik ben benieuwd..

Guinness1980 schreef:
Ik hou normaal gesproken niet zo van black metal.
Maar ga dit uiteraard gewoon proberen.

Het klinkt niet zo heel black metal achtig hoor

Ik ben niet meer volledig mee in de huidige metal scene, maar de meeste interessante huidige metal muziek die ik oppik is toch zeer dikwijls black-metal related. Ik heb de indruk dat de experimentatie en vernieuwingsdrang in deze stroming momenteel het sterkst is in het metal wereldje. Ik kijk dus ook al hoopvol uit naar deze Russen.

Sir Spamalot (crew)
Ik heb het nog eens nagezien: het zijn de eerste Russen op 102 albums in deze topic. Zoals steeds ben ik benieuwd.

Het gebruik van klassieke muziekinstrumenten in metal is altijd een riskante zaak, maar bij Dominia klinkt het in ieder geval wel geslaagd. Geen potsierlijke bombast.

master-rens schreef:
(quote)

Het klinkt niet zo heel black metal achtig hoor

Ben ik inmiddels ook achter.
Vind het na de eerste luisterbeurt geen groots album maar heb wel al veel slechter gehoord dan dit.

Update:

week 01 (10/10/2010): mastodonner : Ihsahn - After (2010)
week 02 (17/10/2010): bennerd : Devourment - Butcher the Weak (2005)
week 03 (24/10/2010): Kronos : Sahg - III (2010)
week 04 (31/10/2010): HammerHead : Exhorder - Slaughter in the Vatican (1990)
week 05 (07/11/2010): phantasia : Winterfylleth - The Mercian Sphere (2010)
week 06 (14/11/2010): paulisdik : Flotsam and Jetsam - The Cold (2010)
week 07 (21/11/2010): Cabeza Borradora : Blessed Death - Kill Or Be Killed (1985)
week 08 (28/11/2010): aslan : In Vain - The Latter Rain (2007)
week 09 (05/12/2010): trebemmit : God Dethroned - Passiondale (2009)
week 10 (12/12/2010): andnino : Royal Hunt - Paradox II (2008]
week 11 (19/12/2010): laboomzaa : Name - Internet Killed the Audio Star (2010)
week 12 (26/12/2010): r u s t w e e k
week 13 (02/01/2011): Lau1986 : Massacra - Enjoy the Violence (1991)
week 14 (09/01/2010): Edwynn : Jacobs Dream - Jacobs Dream (2000)
week 15 (16/01/2011): Scython : Kalisia - Cybion (2009)
week 16 (23/01/2011): Them : Warbringer - Waking Into Nightmares (2009)
week 17 (30/01/2011): Guinness1980 : Razor - Violent Restitution (1988)
week 18 (06/02/2011): wizard : Urfaust - Der Freiwillige Bettler (2010)
week 19 (13/02/2011): Nicholas123 : Fates Warning - Disconnected (2000)
week 20 (20/02/2011): leander? : Betrayal At Bespin - Judgement of a Dead Man Walking (2010)
week 21 (27/02/2011): master-rens :Judgement of Tormented Souls (2008)
week 22 (06/03/2011): Nehbur :
week 23 (13/03/2011): guess who :
week 24 (20/03/2011): cornucopia :
week 25 (27/03/2011): Dexter :
week 26 (03/04/2011): Sir Spamalot :
week 27 (10/04/2011): jasper1991 :

Even in mijn oudemannetjesmodus: er is deze ronde nog niet heel veel voorbij gekomen dat me echt heeft weten te boeien. Los van God Dethroned en Winterfylleth (die ik nog steeds regelmatig draai) zijn sommige albums wel ok, maar veelal niet goed genoeg om me echt te kunnen boeien over een langere periode (mijn eigen inzending even buiten beschouwing latend).

Gast
geplaatst: vandaag om 09:31 uur

geplaatst: vandaag om 09:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.