MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Hij speelde in 96 al met Fates Warning mee op een Rush tribute. Vanaf 97 zat ie echt bij de band.

Volgens mij niet. Pas op hun laatste, FWX, staat hij als bandlid vermeld, maar op Disconnected nog niet. Anno 2000 is men dus maar met z'n drietjes, zoals ook te zien op de foto in het cd boekje.

(afbeelding)

Verwarrend weer. Nou, wie het weet mag het zeggen:

Zie hier de binnenhoes van Pleasant Shade Of Gray:

(afbeelding)

Officiële site geeft ook aan dat Vera meespeelt op A Pleasant Shade of Gray
fateswarning.com schreef:
... Ex-Armored Saint bassist Joey Vera was brought in to round out the rhythm section with Zonder...

...maar bij Disconnected staat hij vreemd genoeg vermeld als 'additional musician'

Ha, die foto ken ik niet. Staat niet in het cd-boekje. Maar Joey Vera staat er wel gewoon in vermeld als bandlid, maar Kevin Moore ook...

Ik ben ook eens gaan kijken op de officiële site, telkens bij de albums. Daar staat Kevin Moore uiteraard nergens als bandlid vermeld.

Joey Vera wel bij A Pleasant Shade of Gray, niet bij Disconnected (maar als additional musician, net als Kevin Moore) en op FWX weer wel.

Zo zijn we eruit denk ik.

Die foto staat op de binnenkant van het digibook.

Wel of geen vast bandlid. Feit is dat voor alles wat naar bas riekt bij Fates Warning sinds 1996, Joey Vera verantwoordelijk is.

Kevin Moore speelde ook al mee op Perfect Symmetry. En dus ook op Disconnected en Pleasant Shade. De toetspartijen zijn echter te summier om er een vaste kracht ervoor in te huren, kan ik mij zo voorstellen.

Edwynn schreef:
Wel of geen vast bandlid.

Vast blijkbaar niet. Maar staat wel garant voor een stabiele bas.

Het zal te maken hebben gehad met Armored Saint die na vele jaren weer eens met een nieuw album kwam (Revelation), wat ook in 2000 was.

Dat zou wel eens een reden kunnen zijn. Armored Saint is een band waar alle bandleden altijd heilig in geloofd hebben.

En terrecht.

DjFrankie (moderator)
Stemmers gezocht volg deze link

(afbeelding)

bij de vier win je ofzo?

Vooruit, omdat het zo aardig gevraagd wordt.

DjFrankie (moderator)
Edwynn schreef:
Vooruit, omdat het zo aardig gevraagd wordt.

We zaten al lang vast en is natuurlijker leuker als er meer metal liefhebbers meedoen.

(afbeelding)

Ik heb een geweldige metalmiddag en - avond gehad, dankzij In Vain, Kalisia en Fates Warning. En om het helemaal af te maken geëindigd met Armored Saint

die stem van die zanger van fates warning doet me denken aan die van kings of leon. let wel: STEM.

Hmm. Ik houd erg van Ray Alder's zang. Bij Kings Of Leon staat juist de zang me (heel erg) tegen.
Die man klinkt alsof zijn partijen met een schotwond in de buik heeft ingezongen.

het album bevalt me heel erg. de meeste progplaten zijn zo overdadig waar deze ook heel erg ingetogen kan zijn. zanger vind ik heel goed en de keyboards/elektronica vind ik een heel sterk element. heb hem een 4tje gegeven.

Had vroeger al wel eens iets van Fates Warning gehoord, maar is me nooit echt bevallen. Met dit album heb ik ook weer hetzelfde. Allemaal heel degelijk, maar het klikt gewoon niet bij mij. Zal wel aan mij liggen.

Aangezien nogal veel mensen dat hebben met Fates Warning ligt het misschien toch gewoon aan de muziek. En Disconnected is volgens mij zeker niet het beste album om er dan eventueel een klik mee te krijgen.

Wat jaren geleden was ik een grotere fan maar nu vind ik Ray Alder eigenlijk meestal een ontzettend irritante zanger. 't Is omdat die klik er nog steeds is dat ik mij toch door de muziek kan laten overhalen op het moment dat ik er nog eens echt voor ga zitten.

Zo ook weer met het beluisteren van dit album. Dat was weer even geleden. En na enige ergenis zat ik er zo gefascineerd naar te luisteren dat ik mijn thee helemaal vergeten was en koud heb laten worden.

Ik vind dit album behoorlijk tegen vallen.
Zeker vergeleken met de albums (Night on Bröcken en Awaken the Guardian) die ik wel al kende.
Het lijkt wel een hele andere band.

Cabeza Borradora schreef:
Zal wel aan mij liggen.

Niet echt volgens mij. Ik vind dit een degelijk album, maar niet overtuigend. Heb het nu 2 keer geluisterd, en denk dat het daar ook wel bij zal blijven. Luister liever naar iets waar ik echt enthousiast van word.

Guinness1980 schreef:
Ik vind dit album behoorlijk tegen vallen.
Zeker vergeleken met de albums (Night on Bröcken en Awaken the Guardian) die ik wel al kende.
Het lijkt wel een hele andere band.

Daar zitten ook vele jaren tussen. Hetzelfde kan gezegd worden over Killers van Iron Maiden en Brave New World.

Kronos schreef:
Daar zitten ook vele jaren tussen. Hetzelfde kan gezegd worden over Killers van Iron Maiden en Brave New World.

Dat is ook zo. Maar daar hoor je wel meteen dat het Iron Maiden is.
Als ik Disconnected had beluisterd zonder dat ik wist dat het Fates Warning was had ik het nooit geraden.

Als je enkel het debuut en Killers kent zal bij Brave New World ook niet meteen Iron Maiden in je opkomen volgens mij. Je noemt bij Fates Warning ook twee albums die nog met een andere zanger zijn opgenomen.

In de muziek van Fates Warning is door de jaren heen wel verandering gekomen, maar nooit een echte stijlbreuk. Het is altijd gebleven wat onder de noemer 'progressieve metal' te scharen valt.

Ja, viel me net ook in, Dit is natuurlijk met een hele andere zanger.
Daar zal het dan ook hoofdzakelijk aan liggen denk ik.

De muziek is zeker ook wel serieus veranderd. Dat hoort ook zo bij een progressieve band lijkt me.

Misschien nog het best te vergelijken met de evolutie die Opeth heeft gemaakt. Leg Orchid naast Watershed op en het lijken twee verschillende bands. Akerfeldt klinkt inmiddels als een andere zanger. Maar draai alle albums achter elkaar en dan blijkt de verandering geleidelijk te zijn.

De nieuwere Fates Warning is in ieder geval niks voor mij. IK koester mooi mijn oude albums
Opeth ken ik trouwens alleen van naam...
Welk album raad je aan om mee te beginnen?

Als je geen grunts wil horen, dan blijft enkel Damnation over. Heel mooi ingetogen album.

Voor Opeth met grunts lijken Still Life of Blackwater Park mij het best om mee te beginnen.

Update:

week 01 (10/10/2010): mastodonner : Ihsahn - After (2010)
week 02 (17/10/2010): bennerd : Devourment - Butcher the Weak (2005)
week 03 (24/10/2010): Kronos : Sahg - III (2010)
week 04 (31/10/2010): HammerHead : Exhorder - Slaughter in the Vatican (1990)
week 05 (07/11/2010): phantasia : Winterfylleth - The Mercian Sphere (2010)
week 06 (14/11/2010): paulisdik : Flotsam and Jetsam - The Cold (2010)
week 07 (21/11/2010): Cabeza Borradora : Blessed Death - Kill Or Be Killed (1985)
week 08 (28/11/2010): aslan : In Vain - The Latter Rain (2007)
week 09 (05/12/2010): trebemmit : God Dethroned - Passiondale (2009)
week 10 (12/12/2010): andnino : Royal Hunt - Paradox II (2008]
week 11 (19/12/2010): laboomzaa : Name - Internet Killed the Audio Star (2010)
week 12 (26/12/2010): r u s t w e e k
week 13 (02/01/2011): Lau1986 : Massacra - Enjoy the Violence (1991)
week 14 (09/01/2010): Edwynn : Jacobs Dream - Jacobs Dream (2000)
week 15 (16/01/2011): Scython : Kalisia - Cybion (2009)
week 16 (23/01/2011): Them : Warbringer - Waking Into Nightmares (2009)
week 17 (30/01/2011): Guinness1980 : Razor - Violent Restitution (1988)
week 18 (06/02/2011): wizard : Urfaust - Der Freiwillige Bettler (2010)
week 19 (13/02/2011): Nicholas123 : Fates Warning - Disconnected (2000)
week 20 (20/02/2011): leander? :
week 21 (27/02/2011): master-rens :
week 22 (06/03/2011): Nehbur :
week 23 (13/03/2011): guess who :
week 24 (20/03/2011): cornucopia :
week 25 (27/03/2011): Dexter :
week 26 (03/04/2011): Sir Spamalot :
week 27 (10/04/2011): jasper1991 :

Gast
geplaatst: vandaag om 13:23 uur

geplaatst: vandaag om 13:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.