MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Iemand Savage Grace al beluisterd? Die dompelt nou een beetje onder in het vooruitgepraat. Ik vind hem heel tof!

Heb nu voor de tweede keer opstaan, lekker oldschool.

Savage Grace: ik zeg ja! JA!

*Vuist in de lucht gooit*

Geweldige vocalen ook. Krachtig, melodieus en hoog. Een tikje vals, maar a la.
Ik houd van die shit.

andnino schreef:
Als jullie het niet erg vinden dat ik een groot deel niet beluister wil ik nog wel meedoen hoor

Oh, dan wil ik ook wel nog meedoen. Ik volg het topic sowieso nog (want er komen ook enkele prachtdingen voorbij [Cephalic Carnage, Nasum, After the Burial, Periphery, ...]). Ik had het gelaten omdat ik het niet sportief vond dat ik wel een album zou inzenden maar amper naar de andere albums zou luisteren. Maar als daar blijkbaar niet over gestruikeld wordt, ben ik de volgende ronde ook weer van de partij

Sir Spamalot (crew)
Soms denk ik bij mezelf, is het echt nodig dat je weer zo'n litanie schrijft? Ik doe het omdat ik het graag doe. Soms denk ik, dit zou je beter overslaan. Maar waarom dan? Dit is een relaxte topic, met relaxte deelnemers, na zo'n twee jaar heb je een weliswaar kleinere maar toegewijde kern. Niemand hoeft, iedereen mag. Zo vat ik het op. En ondertussen de laatste twee albums niet vergeten, hé!

@bennerd: Ook jouw bijdragen zijn een verrijking aan mijn metal-horizon geweest.

@Sir: Relax man! Staat als eerste metal-album in mijn playlist geprogrammeerd

jasper1991 schreef:
Iemand Savage Grace al beluisterd?

Ik kende het album al. En met dit mooie weer en een lekker biertje erbij is het allemaal leuker om er weer eens naar te luisteren.
Vorig jaar nog samen met Omen live gezien. Vrienden van me mochten met hun band in het voorprogramma spelen.
Alleen jammer dat de zanger van Sagave Grace een beetje een rare kwibus is.

andnino en bennerd, leuk dat jullie nog een rondje meedraaien.

Ik doe dan ook wel weer mee Als ik mensen kan blij maken met een album is het altijd leuk he!

Met eentje zo goed als die van Pagan's Mind maak je mij in ieder geval blij.

Ik schaam me nog steeds de oren van mijn kop dat ik dit topic zo laat ontdekt heb. Na een tijdje wachten is het dan toch tijd om mijn persoonlijke debuut te plaatsen voor het Metal album van de week. Ik heb er lang over nagedacht, in het beginsel getwijfeld tussen een hoop albums maar uiteindelijk is het Evolution 4.0 geworden. Dit album is geschreven door de Finse Power Metalband Thunderstone.

(afbeelding)

Thunderstone maakt dus Power Metal maar de zanger heeft een rauwe en relatief lage zangstem voor een melodieuze Power Metalband. Wat het album bijzonder maakt zijn de vele spannende riffen en fraaie composities. Echter, een hoop nummers op het album hebben wel een hoog meezingbaarheidsgehalte. De melodieën zijn prachtig en de teksten zijn zeer goed en energiek. Ook de productie is tiptop.
Naast prachtige songs als “Forevermore” en “Face in the Mirror” zijn de nummers “Swirled”, “Great man Down” en “Holding on to My Pain” interessant. Vooral die laatste zie ik als het ultieme “afzie-nummer”. Alsof een hardloper nog een paar meters moet maar tegelijkertijd ontzettend aan het verzuren is.

Nog een noemenswaardig detail is dat ze ooit meededen aan het songfestival in Finland ( ), ze kwamen niet verder dan de nationale ronde. Het nummer “Face in the Mirror” zou Finland moeten vertegenwoordigen maar het mocht niet baten.
Je hoeft echter niet bang te zijn voor poppy, cliché -Metal of iets dergelijks mijns inziens. Gewoon degelijke, stevige Power/Heavy zonder aan goede melodieën en catchy songs in te leveren. Kortom, dit album zou mede- én tegenstanders van het genre aan moeten spreken hoop ik.

Het album Dirt Metal is ook een aardige van deze band, de albums die ze voor Evolution 4.0 hebben gemaakt zijn wat minder bijzonder mijns inziens. Rest mij iedereen veel luisterplezier te wensen en ik hoop hiermee de derde ronde waardig af te sluiten.

Ik ben benieuwd! Al wat goede dingen over gehoord.

Ik loop trouwens nog wat achter, ben nu aanbeland bij Urfaust. Tot nu toe vermaak ik mij best goed, alleen Kalisia ligt mij totaal niet.

Klinkt veelbelovend, die beschrijving van Thunderstone. We gaan het beleven

guess who
aan power metal heb ik vaak een broertje dood, maar er zijn uitzonderingen, en ik denk dat thunderstone wel eens bij de uizonderingen zou kunnen horen

Op dit moment knalt het openingsnummer Forevermore uit de pc-speakers en het klinkt als een klok. Het zal wel zijn dat dit tegenwoordig power metal heet, maar volgens mij is het oerdegelijke hedendaagse heavy metal stevig verankerd in de inmiddels rijke metalen traditie.

Kronos schreef:
Op dit moment knalt het openingsnummer Forevermore uit de pc-speakers en het klinkt als een klok. Het zal wel zijn dat dit tegenwoordig power metal heet, maar volgens mij is het oerdegelijke hedendaagse heavy metal stevig verankerd in de inmiddels rijke metalen traditie.
10.000 ways en The Source zijn echt Power Metal. De rest zit wel een beetje op het randje, klopt wel. Het hoogtepunt in 'Forevermore' vind ik overigens de solo, die vind ik dan weer helemaal Power Metal!

Ik hoor een erg virtuoze, niet bijzonder melodieuze en nogal korte solo. Waarom vind jij die 'helemaal Power Metal'? Misschien vind je dat moeilijk om uit te leggen, maar ik ben nieuwsgierig.

Bij de eerste luisterbeurt gaat de zang me tegen het einde wel wat tegenstaan.

De solo vliegt erin als een mokerslag, het refrein is immers nog maar één keer geweest. Ik vind vooral de versnelling mooi, ook de overgang naar de crashes. Het hoeft allemaal niet lang en overdadig, bepaalde details doen het hem. Zo ook de fill die eraan vooraf gaat, niet bijzonder knap maar wel net goed.

EDIT: Dat was je vraag helemaal niet zie ik nu. Maar een keyboardsolo op tempo is toch wel vrij Power Metal?

guess who
After the fall from grace is een erg lekker album, heerlijk old school sfeertje! De zang is niet altijd even goed, maar het past wel goed in het geheel.

Evolution 4.0 was ik in het begin minder over te spreken. het klonk een beetje als Hammerfall nummer zoveel: wat snellere strofes met semi-epische refreintjes. maar dat was de eerste helft van het album. Vanaf 'Down With Me' wordt het roer plots omgeslagen, de semi-epiek word ingeruild voor écht epische refreinen en alles klinkt net iets strakker en harder (waar ik wel van houd ).
De eerste helft van het album ben ik dus niet zo weg van, maar de tweede helft is top

Power Metal is voor mij normaal gesproken geen fijne bevalling, loop me normaal gesproken snel te ergeren aan de zang, maar een rauwe lagere stem klinkt al veelbelovend.
Epische uitgesponnen nummers maakt me nog nieuwsgieriger.
Vanavond maar even checken

Ik pik vanavond meteen hun meest recente album "dirt metal" even mee, daar stappen ze wat verder af van de powermetal.

Epiek vind ik wel meevallen anders. De vergelijking met Hammerfall kan ik me deels in vinden maar het verschil zit hem juist in de cliché's, die weet deze band absoluut te ontlopen. Deze band is duidelijk uitgebalanceerder en veelzijdiger dan Hammerfall.

guess who
aangezien we aan het eind van deze ronde zijn beland, zal ik hier eens mijn top 10 presenteren:
1. God Dethroned - Passiondale
2. Betrayal At Bespin - Diary of a Dead Man Walking
3. Name - Internet Killed the Audio Star
4. Urfaust - Der Freiwillige Bettler
5. In Vain - The Latter Rain
6. Dominia - Judgement of Tormented Souls
7. Devourment - Butcher the Weak
8. Bad Acid Trip - Lynch the Weirdo
9. Exhorder - Slaughter in the Vatican
10. Massacra - Enjoy the Violence

Mijn top 3 staat vast de rest wil ik nog enkele albums van herbeluisteren.
Mijn top 10 lijst komt dus nog.

Alle inzendingen van de 3e ronde:

week 01 (10/10/2010): mastodonner : Ihsahn - After (2010)
week 02 (17/10/2010): bennerd : Devourment - Butcher the Weak (2005)
week 03 (24/10/2010): Kronos : Sahg - III (2010)
week 04 (31/10/2010): HammerHead : Exhorder - Slaughter in the Vatican (1990)
week 05 (07/11/2010): phantasia : Winterfylleth - The Mercian Sphere (2010)
week 06 (14/11/2010): paulisdik : Flotsam and Jetsam - The Cold (2010)
week 07 (21/11/2010): Cabeza Borradora : Blessed Death - Kill Or Be Killed (1985)
week 08 (28/11/2010): aslan : In Vain - The Latter Rain (2007)
week 09 (05/12/2010): trebemmit : God Dethroned - Passiondale (2009)
week 10 (12/12/2010): andnino : Royal Hunt - Paradox II (2008]
week 11 (19/12/2010): laboomzaa : Name - Internet Killed the Audio Star (2010)
week 12 (26/12/2010): r u s t w e e k
week 13 (02/01/2011): Lau1986 : Massacra - Enjoy the Violence (1991)
week 14 (09/01/2010): Edwynn : Jacobs Dream - Jacobs Dream (2000)
week 15 (16/01/2011): Scython : Kalisia - Cybion (2009)
week 16 (23/01/2011): Them : Warbringer - Waking Into Nightmares (2009)
week 17 (30/01/2011): Guinness1980 : Razor - Violent Restitution (1988)
week 18 (06/02/2011): wizard : Urfaust - Der Freiwillige Bettler (2010)
week 19 (13/02/2011): Nicholas123 : Fates Warning - Disconnected (2000)
week 20 (20/02/2011): leander? : Betrayal At Bespin - Diary of a Dead Man Walking (2010)
week 21 (27/02/2011): master-rens :Dominia - Judgement of Tormented Souls (2008)
week 22 (06/03/2011): Nehbur : Periphery - Periphery (2010)
week 23 (13/03/2011): guess who : Negură Bunget - Om (2006)
week 24 (20/03/2011): cornucopia : Ramesses - Take the Curse (2010)
week 25 (27/03/2011): Dexter :Bad Acid Trip - Lynch the Weirdo (2004)
week 26 (03/04/2011): Sir Spamalot : Savage Grace - After the Fall from Grace (1986)
week 27 (10/04/2011): jasper1991 : Thunderstone - Evolution 4.0 (2007)

Zijn er hier trouwens users die ook naar Keep It True gaan?

Bedankt voor het overzicht van de 3de ronde, Guinness.

Een top 10 uit 27 albums vind ik wat veel van het goede. Maar 7 albums waar ik bijzonder van genoten heb en die ik nog vaker ga draaien in een welgemikte volgorde plaatsen moet wel lukken.

1. Fates Warning - Disconnected
2. Savage Grace - After the Fall from Grace
3. Sahg - III
4. Jacobs Dream - Jacobs Dream
5. Thunderstone - Evolution 4.0
6. Blessed Death - Kill Or Be Killed
7. Flotsam and Jetsam - The Cold

Daarbij wil ik wel kwijt dat ik Fates Warning eigenlijk te bekend vind voor dit topic. De grote winnaar en verrassing van deze ronde is voor mij Savage Grace. Oude glorie, maar dit edelmetaal is nog lang niet vergaan.

Je nummers 1 en 2 zou ik waarschijnlijk ook hebben! Als mijn eigen inzending mee mag tellen dan zou hij de strijd aangaan met Fates Warning om de eerste plaats. Echter, ik heb nog te weinig beluisterd voor een toplijst denk ik.

Alvast een nieuw deelnemerslijstje. Bij degenen van wie ik meen begrepen te hebben weer van de partij te zijn heb ik reeds een smiley geplaatst. Dat zijn er nu 18. Ronde 4 is dus al weer goed voor minstens 18 weken metalplezier.

mastodonner
bennerd
Kronos
HammerHead
phantasia
paulisdik
Cabeza Borradora
aslan
trebemmit
andnino
laboomzaa
Lau1986
Edwynn
Scython
Them
Guinness1980
wizard
Nicholas123
leander?
master-rens
guess who
cornucopia
Dexter
Sir Spamalot
jasper1991
Fake_world
progressive

Ik ben nu Jacobs Dream aan het luisteren. Opzich wel een redelijk album alleen de zanger die constant aan het uithalen is gaat me op een gegeven moment erg tegenstaan. Ik was ook verbaasd dat het album uit 2000 kwam, het heeft echt zo'n typisch jaren tachtig geluid.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:22 uur

geplaatst: vandaag om 07:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.