Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 6 oktober 2011, 20:08 uur
Ongelooflijk sterk album van Prince. Ik ken een stuk of vijf albums van de man maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit. Ook wel een '80 hoogtepunt tussen al die kitscherige rotzooi. 

0
geplaatst: 7 oktober 2011, 12:39 uur
Deze week weer geen onbekende, en een persoonlijke favoriet 
Surfer Rosa (1988), Pixies

Begeleidende tekst bij het album.
Topic overzicht
Eerder geposte toelichtingen uit De Cultuurkenner:
> Introductie + Toelichtingen 1&2:
> Toelichting 3:
> Toelichting 4:
> Toelichting 5:
> Toelichting 6:

Surfer Rosa (1988), Pixies

Begeleidende tekst bij het album.
Topic overzicht
Eerder geposte toelichtingen uit De Cultuurkenner:
> Introductie + Toelichtingen 1&2:
> Toelichting 3:
> Toelichting 4:
> Toelichting 5:
> Toelichting 6:
0
geplaatst: 7 oktober 2011, 12:43 uur
Die had ik dan weer wel goed. Er staat wel hun beste nummer op, maar doe mij maar Doolittle.
0
geplaatst: 7 oktober 2011, 12:57 uur
Wat is hun beste nummer dan volgens jou?
Zelf vind ik dit samen met Doolittle toch wel veruit het beste van Pixies. Het zijn platen die af en toe wat wegzakken in mijn beleving, maar waar ik al jarenlang bij terug blijf komen.
Zelf vind ik dit samen met Doolittle toch wel veruit het beste van Pixies. Het zijn platen die af en toe wat wegzakken in mijn beleving, maar waar ik al jarenlang bij terug blijf komen.
0
geplaatst: 7 oktober 2011, 13:01 uur
Doolitle is ook hier favoriet, maar deze mag er ook zijn hoor 

0
geplaatst: 7 oktober 2011, 13:42 uur
herman schreef:
Wat is hun beste nummer dan volgens jou?
Where Is My Mind?. Wat ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat dit het eerste nummer was dat ik echt goed vond (en vind) van ze. Altijd als ik naar de Pixies teruggrijp voor een zelfsamengestelde playlist, drijft dat nummer altijd boven.Wat is hun beste nummer dan volgens jou?
Voor zover ik Sufer Rosa in kan schatten (is weer een tijdje geleden), vind ik het iets te agressief. Zeker in vergelijking met zijn goed gedoseerde opvolger.
0
Misterfool
geplaatst: 7 oktober 2011, 13:54 uur
Ik heb weinig met de muziek van de pixies. De nummers die ik van ze ken, vind ik rommelig en schreeuwerig. Niet mijn soort muziek dus.
0
geplaatst: 7 oktober 2011, 13:56 uur
GrafGantz schreef:
Wat gokjes voor morgen:
Pixies - Surfer Rosa (1988). Ook een echte journalistenfavoriet.
Wat gokjes voor morgen:
Pixies - Surfer Rosa (1988). Ook een echte journalistenfavoriet.
Een weekje later dan verwacht maar geen verrassing.
0
geplaatst: 7 oktober 2011, 17:27 uur
Stijn_Slayer schreef:
Mee eens. De productie is me net wat te 80ies en soms wat leeg. Ook hier gewoon een ruime 4*.
Mee eens. De productie is me net wat te 80ies en soms wat leeg. Ook hier gewoon een ruime 4*.
Ik ben het hier helemaal mee eens; de drumcomputer wil ook wel eens vervelen.
0
geplaatst: 7 oktober 2011, 17:38 uur
chevy93 schreef:
Voor zover ik Sufer Rosa in kan schatten (is weer een tijdje geleden), vind ik het iets te agressief. Zeker in vergelijking met zijn goed gedoseerde opvolger.
Het is wel vrij hard (zeker vergelijken met Where Is My Mind), maar agressief? Eerder humoristisch door de grappige teksten. Gigantic vind ik het leukste liedje.Voor zover ik Sufer Rosa in kan schatten (is weer een tijdje geleden), vind ik het iets te agressief. Zeker in vergelijking met zijn goed gedoseerde opvolger.
0
geplaatst: 8 oktober 2011, 17:34 uur
Een leuk album om naast Doolitle en Surfer Rosa te leggen is dit :
"Frank Black Francis" is a 2-CD set released in 2004 by Frank Black, Disc 1 consists of a March 1987 solo acoustic demo tape recorded by engineer Gary Smith, just prior to the first Pixies recording session. Disc 2 is a contemporary recording of Frank Black reworking a number of Pixies songs with Keith Moliné and Andy Diagram, who are part of David Thomas and Two Pale Boys.
m.a.w. De prille demo's (enkel stem en gitaar) en een fijne herwerking van enkele pixies nrs die best te smaken zijn.
"Frank Black Francis" is a 2-CD set released in 2004 by Frank Black, Disc 1 consists of a March 1987 solo acoustic demo tape recorded by engineer Gary Smith, just prior to the first Pixies recording session. Disc 2 is a contemporary recording of Frank Black reworking a number of Pixies songs with Keith Moliné and Andy Diagram, who are part of David Thomas and Two Pale Boys.
m.a.w. De prille demo's (enkel stem en gitaar) en een fijne herwerking van enkele pixies nrs die best te smaken zijn.
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 01:42 uur
Pixies, een behoorlijk vergeetbaar bandje. En ik heb het erover gehad met vrienden van me die van behoorlijk alternatieve komaf zijn en brainy people met cum laude doctoraten. We hebben allen samen de 90s doorstaan en maakten de balans eens op. Pixies bleef in onze gezamenlijke herinnering een slap bandje uit de garagerock analen, waarbij voor mij deze Surfer Roza eigenlijk ook nog de zwakste is. Staat vrijwel geen nummer op dat enig repertoire houdt. Maar deze lijst laat een duidelijke Americano-voorkeur zien, dus ook dit bandje was te verwachten. Misschien hierna Jane's Addiction..
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 02:22 uur
Pixies, wel oké maar niet meteen mijn favoriete muziek.
Maar staat met twee albums, waaronder Surfer Rosa, in de top 250 en is een van de belangrijke invloeden van dat andere bandje dat met twee albums nog hoger genoteerd staat.
Er kleinerend over doen verandert daar niets aan.
Maar staat met twee albums, waaronder Surfer Rosa, in de top 250 en is een van de belangrijke invloeden van dat andere bandje dat met twee albums nog hoger genoteerd staat.
Er kleinerend over doen verandert daar niets aan.
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 02:40 uur
orbit schreef:
Pixies, een behoorlijk vergeetbaar bandje. En ik heb het erover gehad met vrienden van me die van behoorlijk alternatieve komaf zijn en brainy people met cum laude doctoraten.
Pixies, een behoorlijk vergeetbaar bandje. En ik heb het erover gehad met vrienden van me die van behoorlijk alternatieve komaf zijn en brainy people met cum laude doctoraten.
Zo bont heb ik ze zelfs van jou nog niet vaak gelezen...

0
geplaatst: 9 oktober 2011, 02:42 uur
@Orbit: de Pixies ontstijgen juist andere bandjes in het genre, omdat ze het combineren met zulke briljante popliedjes. Het houdt inderdaad verband met garagerock, maar het is tegelijkertijd ontzettend melodieus en catchy.
En verder wat Herman zegt.
En verder wat Herman zegt.

0
geplaatst: 9 oktober 2011, 02:46 uur
Inderdaad, de ultieme combinatie tussen pop en trash.
Oh en laat ik nu net iemand kennen met cum laude doctoraat die Pixies wel heel erg leuk vind.
Oh en laat ik nu net iemand kennen met cum laude doctoraat die Pixies wel heel erg leuk vind.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 9 oktober 2011, 11:44 uur
Met deze Pixies beginnnen of toch de opvolger? Ken wel wat losse nummers, maar nog geen volledige albums.
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 12:34 uur
Hangt er vanaf welke losse nummers je kent en wat je ervan vindt, maar over het algemeen is Doolittle de betere instapper.
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 12:35 uur
Ik sluit me bij Arrie aan 
tevens...

tevens...
orbit schreef:
ik heb het erover gehad met vrienden van me die van behoorlijk alternatieve komaf zijn en brainy people met cum laude doctoraten.
ik heb het erover gehad met vrienden van me die van behoorlijk alternatieve komaf zijn en brainy people met cum laude doctoraten.

0
geplaatst: 9 oktober 2011, 17:37 uur
herman schreef:
(quote)
Ik wilde even kenschetsen dat het niet de eerste de beste debielen zijn, zoals je ze hier nog wel eens tegenkomt

Verder dus gasten met een enorm brede muzieksmaak en kasten vol ceedees (veel meer dan mij), en als je dan gezamenlijk tot de conclusie komt dat Pixies overrated is zegt dat me meer dan het zoveelste OOR stukje oid.
En jammer dat nu alweer een plaatje in deze lijst dus weer zo'n Amerikaans huisvlijt bandje is, er zit wel een heel duidelijk patroon in tot nu toe.
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 18:00 uur
Vrijwel iedereen die ik ken met een enorm brede muzieksmaak vindt de Pixies fantastisch. Maar misschien ken ik teveel debielen en te weinig raketgeleerden, dat kan natuurlijk ook.
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 18:04 uur
Of je het plezierig vindt of niet, het valt gewoon niet te ontkennen dat vanaf WOII de Amerikaanse populaire cultuur dominant, en dus ook van essentieel belang is geweest, niet in het minst op de ontwikkeling van pop en rock muziek. Vooral bij pop en rock kan er natuurlijk ook niet naast Groot Britannië gekeken worden. Nu zijn er hier tot nu toe, (als ik goed geteld heb) 7 artiesten aan bod geweest op 48 (Raymond in beiden getallen niet meegerekend) die niet uit Engeland of de V.S. komen. Nu zijn de V.S. ook qua inwoners niet bepaald klein. In verhouding denk ik dat Engeland beter vertegenwoordigd is. Anyway, 7 op 48 vind ik toch wel genoeg om dat van een duidelijk patroon wat te ontkrachten. (Hoeveel Amerikanen zijn er eigenlijk gepasseerd tot nu toe?)
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 18:34 uur
orbit schreef:
Ik wilde even kenschetsen dat het niet de eerste de beste debielen zijn,
Want iemand met een doctoraat kan geen debiel zijn op het gebied van muziek? Of: zie Graf.Ik wilde even kenschetsen dat het niet de eerste de beste debielen zijn,
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 19:18 uur
De Pixies zijn geweldig. Maar goed, ik ben nog niet cum laude afgestudeerd. Dus misschien pas ik deze mening over een aantal jaar wel aan.
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 20:03 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Want iemand met een doctoraat kan geen debiel zijn op het gebied van muziek? Of: zie Graf. Nee, niet als ze kasten vol cd's hebben.. Maargoed, jij vindt de Pixies natuurlijk ook geweldig met je enormmmm brede muzieksmaak

0
geplaatst: 9 oktober 2011, 20:42 uur
Ik vind ze niet geweldig, ik vind ze best ok. En moet je een brede smaak hebben alvorens je iets geweldig mag vinden? Ik neem iemand die heel veel van één onderwerp afweet een stuk serieuzer dan iemand die van alles een beetje weet. Waarmee ik niet impliceer een boel van dit onderwerp af te weten, voordat je daar weer grappig over denkt te zijn.

(En nee, het noemen van de tijden van het plaatsen van de berichten is geen goed antwoord)
orbit schreef:
Nee, niet als ze kasten vol cd's hebben.. Maargoed, dat had ik er toen nog niet bijgezegd. Dus dat is inderdaad een beetje raar dat ik dat er nu bij haal.
Goed dat je het zelf aangeeft. Nee, niet als ze kasten vol cd's hebben.. Maargoed, dat had ik er toen nog niet bijgezegd. Dus dat is inderdaad een beetje raar dat ik dat er nu bij haal.

(En nee, het noemen van de tijden van het plaatsen van de berichten is geen goed antwoord)
0
geplaatst: 9 oktober 2011, 21:08 uur
chevy93 schreef:
Nee, niet als ze kasten vol cd's hebben.. Maargoed, dat had ik er toen nog niet bijgezegd. Dus dat is inderdaad een beetje raar dat ik dat er nu bij haal.
Goed dat je het zelf aangeeft.
Goed dat je het zelf aangeeft.

Dat stond nochtans wel gewoon in mijn oorspronkelijke post waar jij je weer vanuit het niets mee begon te bemoeien. Goede bril nodig?
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 15:56 uur
Aangezien de albums niet genummerd zijn en ik te lui ben om te tellen: hoeveel albums volgen er nog voordat we aan de 52 zitten? Ik gok minder dan een handvol maar zeker weten doe ik het niet.
* denotes required fields.