MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
k.grubs
Mixomatose = een heel enge konijnenziekte, of gaat de discussie nu via het varken inderdaad richting 'wat is je favoriete zoogdier?'

orbit schreef:
Goh! Meen je dat nou? Alsof ik niet weet dat MA meerdere stijlen hanteert.. ken die band al vanaf het begin Maar de reggae heeft op hun debuut de overhand, veel meer als op hun latere platen. Was dus niets fouts aan die opmerking. En over The Prodigy zeg ik toch juist dat het een mixematose aan stijlen is?

De reggae de overhand op Blue Lines? Er staan maar twee nummers op die plaat die je het predikaat reggae zou kunnen geven...

En genre-namen zijn nou eenmaal paraplu-termen vaak, maar in de 90s werd The Prodigy steevast onder de big beat gerekend. Zeker midden jaren '90, ten tijde van het debuut werd die term nog niet gebruikt.

Mixomatose is trouwens een konijnenziekte inderdaad. Radiohead schreef daar nog eens een nummer over en dan hebben we ook gelijk mijn favoriete zoogdier gehad.

Volgens mij viel Prodigy ten tijde van het debuut onder de brede term "rave". Maar ik zou toch zweren dat de plaat van deze week OK Computer is.

En voor mij is het trouwens de koe.

Man, man... Die eerste luisterbeurt is me helemaal niet bevallen , wat een saaie bedoening. Ik snap ook niet waarom het vanzelfsprekend gevonden word dat dit in deze lijst staat. Omdat veel mensen dit blijkbaar goed vinden? Iets vernieuwends of revolutionairs hoor ik hier ook niet in (veel zwak U2 aftreksel wel). En buiten een verdwaald gitaartje hier en daar, dat dan ook nog eens verneukt wordt door wat elektronisch geblieb erover, kan ik dit moeilijk met rock (of wat ik daaronder versta tenminste) associëren.
Als dit in 1997 als "rock" door het muzieklandschap werd gewaardeerd, dan waren de Sex Pistols juist 20 jaar te vroeg om de puntjes terug op de "i" te komen zetten. Doe mij maar Pink Floyd dan.

Maar om on-topic te blijven: Mijn favoriet is het vogelbekdier.

GrafGantz schreef:
Volgens mij viel Prodigy ten tijde van het debuut onder de brede term "rave". Maar ik zou toch zweren dat de plaat van deze week OK Computer is.

En voor mij is het trouwens de koe.

Mijn naam heeft trouwens niks te maken met de term "rave".

De rhynchocyon udzungwensis.

(Olifantsspitsmuis.)

Misterfool
mijnes is de Canis lupus familiaris:

GrafGantz schreef:

Waarom discrimineer je vogelbekdieren van koeien? Omdat die alles braaf herkauwen en zich graag laten uitmelken? Stout joh!

Gisteravond OK Computer nog eens aandachtig beluisterd, maar nu eerst mijn spreekwoordelijke ruitjeshemd en jeansbroek aan de kapstok gehangen, en me in een pop-mood gehezen. En voorwaar, nu vielen me er toch enige, wat heftigere passages op. Geconcentreerd luisterend, onder de hoofdtelefoon, valt er op muzikaal gebied toch wel iets te beleven. Spijtig wel van die k*t stem van Thom Yorke, want soms komt hij wel opzetten met erg mooie melodieen. Dat het niet echt spek voor mijn bek is, is me nu al wel duidelijk. Maar een beetje groeien zit er misschien toch wel in. Zolang ik het maar ver weg houd van échte rock muziek natuurlijk.

Misterfool schreef:
mijnes is de Canis lupus familiaris:

Als je ouder wordt, snap je wel dat een vogelbekdier of konijn veel meer diepgang heeft.

Misterfool

(afbeelding)

herman schreef:
(quote)

Als je ouder wordt, snap je wel dat een vogelbekdier of konijn veel meer diepgang heeft.

Je doet eng.

herman schreef:

Mixomatose is trouwens

... geen mixematose Wel een beetje op mijn spelling letten svp. Het was een creatieve manier om mengelmoes aan te geven.
Je hele bigbeat zal allemaal wel.. eerlijk gezegd zegt dat genre me geen reet, Prodigy blijft gewoon een mengelmoes die ook in de verste verte niet lijkt op Fatboy Slim of Chemical Bros

Over OK Peecee, verwacht en ook wel terecht natuurlijk. Prima plaatje die een laatste soort van schokgolf door het rocklandschap probeerde mee te geven.. daarna veel gehoord dat het probeerde te kopiëren, maar nooit in de buurt van de radiohoofden.

orbit schreef:
(quote)

... geen mixematose Wel een beetje op mijn spelling letten svp. Het was een creatieve manier om mengelmoes aan te geven.
Je hele bigbeat zal allemaal wel.. eerlijk gezegd zegt dat genre me geen reet, Prodigy blijft gewoon een mengelmoes die ook in de verste verte niet lijkt op Fatboy Slim of Chemical Bros

Ik gokte erop dat het een typo was, aangezien dat woord verder nooit met die betekenis wordt gebruikt. Verder mag je je griffel wel weer uit het vitriool halen hoor.

De mijne:

(afbeelding)

Dat is onder de gordel Maarten.

herman schreef:
(quote)

Ik gokte erop dat het een typo was, aangezien dat woord verder nooit met die betekenis wordt gebruikt. Verder mag je je griffel wel weer uit het vitriool halen hoor.

Ik gebruik dat regelmatig in die context.. als aanduiding voor die ziekte vind ik het dan weer een redelijk zwakke term, daar klinkt het veel te hip voor

(afbeelding)

Geen slechte keuze. Onverwacht wel, door velen ondergewaardeerd, dat beestje, dus er kan over gediscussieerd worden of de zeeotter ook wel echt zo essentieel is, maar mijn zegen heb je.

Ach, veel zoogdieren zijn natuurlijk niet essentieel, incluis de homo sapiens Maar zo ronddobberen op mijn rug spreekt me wel aan, het schijnt dat ze elkaar ook vasthouden als ze gaan slapen zo, omdat ze elkaar anders kwijt zijn als ze weer wakker worden

Heeerman!! Hoog tijd om naast de rare beestjes van het D&B topic ook een groot zoogdierentopic op te zetten!
Nog tips voor succesvolle topic ideeen: De grote MuMe zoogdierenladder

Als er een zoogdierentopique komt, wil ik ook een Pokémontopique! En trouwens, OK Computer komt uit '97, Pokémon bestaat al sinds '96. Historisch perspectief, iemand?

Cabeza Borradora schreef:
Er is hier weer veel geparlevinkt, en er zijn weer veel namen genoemd. Maar het album van deze week is schromelijk over het hoofd gezien.
Of toch niet helemaal?
(quote)

Of dit valabel is als gok, ga ik me niet over uitlaten, maar deze week dus:

Fear of a Black Planet (1990), Public Enemy
(afbeelding)

De mening van "De Cultuurkenner" lees je hier.

>Topic overzicht

Eerder geposte toelichtingen:

> Introductie + Toelichtingen 1&2:

> Toelichting 3:

> Toelichting 4:

> Toelichting 5:

> Toelichting 6:

Ik als groot hip-hop fan vind PE toch wel erg overschat. Snap best dat ze destijds actueel waren en belangrijk zijn geweest....maar ik vind de album erg gedateert klinken ook. Iets wat ik veel minder vind van albums van NWA, Ice Cube, ATCQ, The DOC etc. uit die tijd. En als er dan maar 1 Hip-Hop album in de lijst mag staan was ik toch echt voor The Chronic of Illmatic gegaan.

Zou de nieuwe plaat van vandaag samenvallen met mijn nummer 1 van deze week? Dat zou leuk zijn

(afbeelding)

Mischien een hardcore/punk klassieker?

(afbeelding)

met een beetje gerechtigheid:

(afbeelding)

Maar ik snap dat er ook mensen zijn die onderhand de nieuwe eeuw in willen.

De voorlaatste halte in mijn reis door de muziekgeschiedenis. Via toonaangevende, soms voor mij reeds vertrouwde, soms nog onontgonnen albums, beland ik vandaag in 1999 aan. Nog nooit van in de verte of van dichtbij een noot (bewust) van gehoord, dacht ik. Totdat ik in mijn speurtocht naar meer informatie te weten kwam dat Jónsi... . En daar ken ik wel het album Go van, maar dat is helemaal geen favoriet. Met geen al te hoge verwachtingen dus verdiep ik me deze week in:

Ágætis Byrjun (1999), Sigur Rós

(afbeelding)

Lees meer hier bij het album.

>Topic overzicht (alle tot nu toe voorgestelde albums)

Introductie tot "De Cultuurkenner-2"

Toelichtingen:

> Introductie + Toelichtingen 1&2:

> Toelichting 3:

> Toelichting 4:

> Toelichting 5:

> Toelichting 6:

Maar dat betekent waarschijnlijk geen Interpol. Volgende week de laatste aflevering blijkbaar en dan verwacht ik toch echt Funeral. Wel opmerkelijk overigens, op eentje na (ik ga er in elk geval van uit dat we volgende week niet nogmaals 1999 krijgen) allemaal albums uit de jaren '90 in deze doorstart van de Cultuurkenner.

Cabeza Borradora schreef:
Totdat ik in mijn speurtocht naar meer informatie te weten kwam dat Jónsi... . En daar ken ik wel het album Go van, maar dat is helemaal geen favoriet. Met geen al te hoge verwachtingen dus (...)

Wellicht gaat het meevallen, ik vind deze toch behoorlijk anders klinken dan die soloplaat van Jonsi. Deze is veel donkerder, trager en stemmiger.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:26 uur

geplaatst: vandaag om 14:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.