menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van chevy93
En ik me maar afvragen waar ik die krzysztof (edit: goed gespeld ) van ken.

Roads is inderdaad een fenomenaal nummer. Vooral de radeloosheid in de zin "and surely that ain't right".

Het verbaast me overigens dat The God Machine nog niet langsgekomen is. Wat niet is, kan nog komen? The Hunter op 1?

avatar van Don Cappuccino
We gaan de top 5 in. Deze ga ik een voor een bespreken.

5. Neurosis – Enclosure In Flame:

Enclosure in Flame is de soundtrack voor het einde van de wereld, ongelofelijk bloedstollend. De onheilspellende en trage riffs en de fluisterende vocalen van Scott Kelly stromen aan het begin van de track nog als magma onder het oppervlak, maar na 2,5 minuut vindt er een brute eruptie plaats. De schreeuwen van Kelly klinken alsof hij diep met zijn schenen in het vuur staat en de gloeiende mokerslagen van akkoorden verspreiden zich als lava op een slepend tempo, maar het gevaar is er. De drums houden zich gedeisd en komen pas in de zesde minuut echt tevoorschijn in een slopende groove. De dynamiek van deze track is ontzettend extreem maar de sfeer is in alle stukken echt om te snijden. Neurosis is primitief op zijn best.

avatar van AOVV
Hm, interessante top 100, dat zeker! Ik ken er veel van, maar ga er me misschien toch nog eens in verdiepen.
The God Machine of Opeth op 1, gok ik.

avatar van Stefan1979
Portishead - Roads....ook een top 10 nummer voor mij...... zoooo mooooi.....

avatar van Don Cappuccino
Weer een stapje dichterbij...

4. Sigur Rós – Svefn-g-englar:

De derde en ook de laatste keer Sigur Rós in mijn lijst. Ik moest lang aan het geluid van de band wennen, maar Svefn-g-englar vond ik gelijk fenomenaal. Het tempo ligt heerlijk laag en de toetsen zetten gelijk dromerig de toon met hoge echoënde tonen en de drums fluisteren er rustig onder. Daarna komt de gitaar binnen, groots, galmend en resonerend. De sfeer is gezet en Jónsi stijgt er boven uit met zijn ijle stem met een taal die zelf bedacht is, het vergroot het mystieke gevoel alleen maar meer. Er is een kleine psychedelische uitbarsting, maar voor het grootste gedeelte is dit zo'n ongekend fijne wegdromer. Even helemaal weg voor tien minuten lang.

avatar van The Eraser
ik ben ook je lijst aan het uitspitten
Ik ken vooral de metalnummers nog niet, maar met Deafheaven zo hoog in je lijst dacht ik dat het wel goed ging komen. En jawel, Finland van Cult Of Luna is nu al mijn eerste fantastische ontdekking!

avatar van Don Cappuccino
Het tromgeroffel wordt steeds harder...

3. Pink Floyd – Echoes:

Pink Floyd kende ik vrij vroeg al, omdat mijn ouders er CD's van in de kast hadden staan, maar The Dark Side of the Moon vond ik saai. Voor moederdag (2005/2006 geloof ik) kocht ik de DVD Live At Pompeii en ik keek mee tijdens het eten. Ik vond de beelden van de ruïne die Pompeii was al erg mooi, maar toen begon de muziek. Wauw! Echoes opent met de toetsen van Richard Wright en het melodieuze spel van David Gilmour heel langzaamaan en het blijft in het eerste gedeelte van het nummer sowieso vrij rustig. De samenzang van Gilmour en Wright is prachtig en de muziek zweeft heerlijk door de drums van Nick Mason, die toen nog een stuk avontuurlijker speelde. Daarna komt de boel op gang met de circusriff en later een heerlijke funky sectie waar Gilmour over heen schreeuwt met de gitaar. Het midden is een zeer sfeervolle soundscape waarin het geluid van een meeuw wordt nagebootst en Richard Wright zet de overgang naar het derde gedeelte in met hetzelfde thema als het begin, maar dan wat hoger. Het eind is fenomenaal met een gitaarsalvo van Gilmour en de terugkeer naar het begin. Een avontuur om naar te luisteren en het beste dat de band ooit opnam. Ook een van de beste nummers aller tijden wat mij betreft, de derde positie!

avatar van niels94
Die Neurosistrack ga je niet meer toppen. Ik zeg het je. Toevallig laatst nog geluisterd en ik werd weer eens volledig van mijn sokken geblazen. Inderdaad een top 10-plek meer dan waard.

avatar van hoi123
Mijn hart zegt dat er nog een MBV-track langs gaat komen.

avatar van The Scientist
AOVV schreef:

The God Machine of Opeth op 1


Black Rose Immortal heeft mijn top100 op een haartje na niet gehaald, zou toch mooi zijn als ie hier nog in staat

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Echoes behoeft eigenlijk geen krans, maar als men daaromheen een beetje schaamteloos over Neurosis en My Bloody Valentine gaat babbelen... [paste worshipsmiley]

avatar van kobe bryant fan
In Bad Dreams van The God Machine op 1 gok ik!

avatar van vigil
DE top 3 is in ieder geval fantastisch begonnen, zou het nog beter worden?

avatar van Môrthul
Sinds het kiezen van Plainsong als nummer van The Cure zit deze top 100 al helemaal snor

avatar van niels94
Sowieso een erg mooie top 100 inderdaad. Ik zit eens terug te bladeren en zie erg veel geweldigs voorbij komen. En Deathspell Omega verdient sowieso thumbs up, natuurlijk. Inderdaad, beter dan Echoes ook nog

avatar van Don Cappuccino
Bedankt voor de positieve reacties! Tijd voor de tweede plaats...

2. My Bloody Valentine – To Here Knows When:

Inderdaad, er stond nog een MBV-track klaar. Nog steeds luister ik vol verbazing naar dit nummer en hoe het gemaakt is. Die glinsterende melodielijnen onder de cirkelende gitaren, ik dacht eerst dat het synthesizers waren. Nee, het blijken de monumentale gitaarmuren van Kevin Shields te zijn, een ware geluidsarchitect. To Here Knows When brengt je als geen ander in een roes en het zou de perfecte soundtrack voor een experimentele natuurfilm zijn. De diepe en dronende tonen klinken als walvisgeluiden in je oren en het geheel is sowieso als een oceaan waar je helemaal in kan duiken. Haal de waas weg en luister naar de vocalen van Bilinda Butcher en het is een zwoel popliedje geworden, iets dat alle tracks van My Bloody Valentine in zich hebben, hele sterke liedjes. My Bloody Valentine schrijft op To Here Knows When geen riffs, maar klanktapijten met fabelachtig mooi geplaatste texturen in een droomwereld, afgesloten van de rest.

De eerste plaats, en dus mijn favoriete nummer aller tijden, zal ik morgen bekend maken.

avatar van GrafGantz
hoi123 schreef:
Mijn hart zegt dat er nog een MBV-track langs gaat komen.


Weet je zeker dat dat je hart was?

Don Cappuccino schreef:
28. My Bloody Valentine – Only Shallow:

(...) een track van die plaat staat nog boven deze in mijn top 100...

avatar van hoi123
Geen commentaar.

En prachtige nummer 2 natuurlijk Don. Meteen maar weer even opgezet.

avatar van Don Cappuccino
Het is tijd voor mijn favoriete nummer aller tijden.... (tromgeroffel......)

http://bothbarson.files.wordpress.com/2008/10/god-machine1.jpg

1. The God Machine – In Bad Dreams:

Mijn favoriete album aller tijden heeft ook mijn favoriete nummer in zich, In Bad Dreams. The God Machine is zo'n band die je op MusicMeter ontdekt, het lijkt ook het enige forum te zijn met veel luisteraars van de band. One Last Laugh In A Place Of Dying... schoot gelijk raak tijdens de eerste luisterbeurt, maar het was In Bad Dreams dat er gelijk extreem boven uit sprong. De eerste gitaarlijn al, hij raakt de gevoelige snaar letterlijk en figuurlijk. Een prachtige mineurmelodie die door het meesterlijke basspel van Jimmy Fernandez wordt ondersteund. Hij overleed aan een hersenbloeding, kort na de opnames van One Last Laugh In A Place Of Dying, het is een van de redenen waarom het artwork van de plaat zo sober is en de muziek eigenlijk ook. Het spel van Fernandez is heel erg stevig, met veel stemmige akkoorden die de weg leggen voor de huilende strijkers. Daarna zet Robin Proper-Sheppard zijn vocalen in die technisch zeker niet het beste zijn, maar de wanhoop bevatten die de teksten echt overbrengt. Het kleine pianoloopje en de steeds afwisselende minieme gitaarlijnen van Proper-Sheppard doen het hem en geven de kale basis echt iets extra's mee. In Bad Dreams is zo'n track die helemaal dicht geplamuurd had kunnen zijn met extra strijkers en andere harmonieuze dingen. Dat is godzijdank niet gedaan en daardoor raakt The God Machine je tot op het bot, op heel de plaat, maar vooral In Bad Dreams. Zwaarmoedigheid die ongelofelijk vaak in de cd-speler is geweest. Sober en doeltreffend.

avatar van Co Jackso
Bedankt voor deze lijst Don. Met name de klassieke stukken bevielen mij goed. En leuk in stapjes gepresenteerd.

avatar van dumb_helicopter
Hoewel ik nog maar een kwart van je lijst heb afgewerkt toch een leuke lijst, zeker als ik zie wat er nog volgt. Alleen de wat jazzy uitstapjes deden me minder, en dan nog. Een voorspelbare, maar daarom niet minder mooie nummer 1. Spijtig dat je het album nergens voor een redelijke prijs kan kopen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
dumb_helicopter schreef:
Spijtig dat je het album nergens voor een redelijke prijs kan kopen.

Ik weet niet waar de redelijke prijs ophoudt, maar voor 11 pond + vzk staat-ie bij amazon.

avatar van dumb_helicopter
Casartelli schreef:
(quote)

Ik weet niet waar de redelijke prijs ophoudt, maar voor 11 pond + vzk staat-ie bij amazon.


Bedankt voor de tip! Al een pak redelijker dan wat er bij de Amerikaanse staat.

avatar van vigil
Snoeperd schreef:
Wiki kost geld hier. Dus Don Cappuccino kan voor. Dan ga ik erna.

U mag

avatar van chevy93
Ah, ik zou mijn geld op The Hunter gezet hebben, maar In Bad Dreams is ook een echte klasbak!

When you sleep
Do you see an angel in dying light
Or can you see someone standing outside
Trying to set you alight
Or maybe you've seen someone somewhere before
That I might have loved if i'd never loved you
But you only see me in...
Bad dreams

avatar van Snoeperd
Ik zal morgen beginnen met de eerste 5 nummers .

avatar van Snoeperd
Je zal in mijn top 100 merken dat mijn smaak alle kanten op gaat. Ook al vind ik mijn top 100 niet heel representatief voor mijn echte smaak. Een aantal genres waar ik wel graag naar luister komen er niet in voor zoals punk en electronic. Maar dat soort genres waardeer ik meer het hele album dan één specifiek nummer. Ook al had Mannequin van Wire als ik de top 100 nu had gemaakt zeker een plaatsje gekregen. Maar deze 100 songs heb ik een paar maanden geleden al samengesteld en had geen zin om het nog een keer te vernieuwen. Verder heb ik een één per album-regel toegepast om zo een zo gevarieerd mogelijke top 100 te krijgen. Veel plezier met het lezen ervan!

100. Opgezwolle - Rustug

We beginnen met wat we wel een lijflied van mij kunnen noemen. Opgezwolle is een meester in het schetsen van situaties. Een soort van ode aan de vrije dag, zo’n dag waar je geen verplichtingen hebt en gewoon kan doen waar je zin hebt. Zulke daagjes zijn er niet veel, maar als je er een keer eentje hebt is dat heerlijk.
Over het nummer zelf, Sticks en Rico wisselen elkaar perfect af en vullen elkaar steeds op de juiste momenten aan. De verses die ze spitten zitten vol met klank –en binnenrijm, Opgezwolle heeft een stijl waar je aan het begin even aan moet wennen, maar waar je de teksten eerst niet zo bijzonder vind, ga je daarna inzien hoe vernuftig alles in elkaar zit.

99. Pixies - Hey

De scherpe kant van de Pixies vind ik ook uitstekend, krachtige nummers als Debaser en Bone Machine zijn niet te versmaden. Maar dit poppy Hey vind ik nog altijd hun beste.
Het intro, met een heerlijke baslijn van Kim Deal, geeft meteen een erg zomers gevoel door het ritme. Dan volgt al vrij snel het refrein, vol passie gezongen door Frank Black. En dan start het mooiste deel van de song wat mij betreft, het geluid sterft weg en alleen de bas blijft staan. Er volgt een zeer subtiel gespeeld muzikaal intermezzo die dan ineens abrupt wordt beeindigt door een geweldige oerkreet van Frank. Alleen dat maakt dit nummer al geniaal, absoluut een vermelding in mijn top 100 waard.

98. Katie Melua - Spider’s Web

Tsja, voor guilty pleasures moet er ook een plek zijn. Katie Melua’s cd Piece by Piece heb ik vroeger grijsgedraaid. En ook nu vind ik het eigenlijk nog steeds een erg mooi album. Sterker nog, dit Spider’s Web is geweldig. Nummer met als thema rascisme. Ik vind het erg poëtisch verwoord en het nummer heeft een refrein dat staat als een huis. Wanneer de beeldschone Katie Melua dan ook nog eens de hoogte in gaat kan me dat nog wel eens kippevel bezorgen. Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie hier nou van vinden.
Het nummer leerde ik vooral kennen bij de Mooi!Weer de Leeuw, prachtige versie vind ik dat.




97. Ennio Morricone - As a Judgement

As a Judgement is een nummer met ontzettend veel emotie. Steeds als ik dit nummer beluister komen de beelden van de film weer naar boven. Een vrouw die thuis komt en ziet dat haar man en kinderen zijn neergeschoten. Een enorm pijnlijk moment en er had geen perfectere muziek bij gekund. De triestheid straalt er vanaf. Het tweede deel lijkt iets meer richting acceptatie te gaan van de dood. De blazers maken het tweede deel iets minder zwaar, maar daarom niet minder mooi.

96. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane Over the Sea

Een 24 karaats goud liefdesliedje. Dit liedje laat je zweven van geluk, zoals dat ook gaat bij de eerste weken verliefd zijn. Iedere aanraking geeft je een warme gloed door je hele lichaam. Dit nummer raakt je trommelvliezen en geeft een tinteling door je hele lichaam. De tekst is briljant, de zinnen van het refrein zijn zó treffend. Daarnaast, zoals het hele album, geniaal geproduceerd, met de expres vals afgestelde instrumenten. Als ze nog een keer naar Nederland komen moet ik er toch maar heen gaan.
Update: Dit stukje schreef ik een maand geleden. Inmiddels wel naar een concert geweest van ze en ik zit al vanaf maandag met Neutral Milk Hotel in mijn hoofd. Ook gemerkt tijdens een concert wat een geweldig instrument de zingende zaag is. Dat maakt het nummer heel zweverig.

avatar van Arrie
Mooi nummer van Katie Melua hoor. Ik vind niet dat je je daarvoor hoeft te schamen. Het is een beetje jammer dat het nogal simpele Nine Thousand Bicycles haar grote hit is geworden. Zelf luister ik, in ongeveer hetzelfde hoekje, bijvoorbeeld erg graag maar Janis Ian. Mooi gezongen, vrouwelijke, rustige singer-singwritermuziek. Ik vind er niks guilty aan. Juist leuk dat je eens wat anders in je lijst zet dan de standaard keuzes.
Net als het nummer van Morricone. Ik heb de film gezien (fantastische film!) maar verder nooit dat nummer los van de film gehoord. Mooi nummer!

Misterfool
Katie Melua vind ik vooral irritant als je meer dan een nummer achter elkaar moet beluisteren. Dan begint het op te vallen dat haar stem eigenlijk weinig randjes heeft en dat de muziek bijzonder risicoloos is. Dat wil overigens niet zeggen dat ze geen mooie nummers heeft gemaakt. Spiders web is zeker een van haar betere.

avatar van jasper1991
Ik zie nu pas hoe jong Katie Melua nog maar was in haar hoogtijdagen. Spider's Web vind ik een van haar leuke singles. Ook het nummer van Neutral Milk Hotel vind ik een van de betere op het album.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:40 uur

geplaatst: vandaag om 01:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.